Minulle oli varattu yön yli kestävälle mökkireissulle ainoastaan valmissalaatti ja makeaa siideriä (en tykkää)
Miehen veljen mökki siis. Nimenomaan mies soitti etukäteen, miten ruokapuoli hoidetaan. Kaikki oli kuulemma hoidettu veljen puolelta ja mitään ei tarvitse, talouspaperia voi tuoda jos haluamme. Muille oli varattuna viljaporsaan filepihvit, uuniperunat ja olutta. Täytin mahani leivällä kun muutakaan ei enää ollut saatavilla. Olen kasvissyöjä, mutta olisiko voinut edes etukäteen ilmoittaa että minulle ei ole muuta ruokaa varattuna? Olisin voinut tuoda myös omat oluet mukana, jos olisin tiennyt että ne on laskettu miesporukan mukaan.
Kommentit (147)
Eivät ole gourmandeja pätkääkään. Jos olet niin aina omat eväät
Tavallinen kasvissyöjän ruokavalio ei ole edes vaativa toteuttaa, vain kaikki liha pois (ei kuitenkaan tarkoita, että lihakeitosta tulee kasvissyöjälle keittoa noukkimalla lihat pois). Veganismi ja muut erityisruokavaliot vaativat jo enemmän opiskelua, mistä niissä on kysymys. Ap:lla voi olla jotain rajoituksia peruslinjan kasvisruokavalion lisäksi, mutta sillä ei ole merkitystä tässä tapauksessa.
Minä kasvissyöjänä olen tottunut siihen, että vaikka kutsussa sanotaan, että ruokapuoli on hoidettu, se ei ole. Syön aina hyvin ennen mihinkään juhliin lähtöä.
Viimeksi hyvän ystävän synttäreillä oli kyllä suolaista piirakkaa, kahta voileipäkakkua ja täytekakkua (sekä iltaa varten sipsejä ja boolia). Kaveri muisti, että söisin kalaa - en syö. Otin siis kahvia ja palan täytekakkua. Ei ongelmaa, koska olin syönyt kotona lämpimän ruoan.
Eihän kenenkään mökille kannata valittamaan lähteä, asenteella minulle oli varattu tätä tätä ruokaa, nirso ruokailija saa ihan ite suunnitella omat syömisensä ja kulkea omien eväiden kanssa, niin ei tarvi valittaa.
Jos on joku ruokavalio ja tarkka juomistaan. Ottaisin omat eväät mukaan.
Kaikki eivät ole opiskelleet kasvisruokavaliota ja kun siitäkin on niin monta versioita. Jotkut eivät syö lihaa mutta syövät kuitenkin ehkä kalaa, kananmunia ja maitotuotteita. Sitten on niitä joille ei käy mitkään eläinperäiset. Eihän lihaa syöväkään ole lihansyöjä vaan sekasyöjä. Yleensähän on paljon kasviksia eli perunaa, salaattia, vihanneksia ja sitten se tärkein eli liha. Veikkaan että aika monet ajattelevat että syökööt niitä kasviksia ja jättäköön lihan pois, kasvissyöjä kun on. Voin sanoa että kun "kasvissyöjä" alkoi syömään myös kalaa ja juustoa niin kyllä helpotti tosi paljon tarjoilujen kanssa kun tulee käymään.
Vierailija kirjoitti:
Jotakin nirsoiluruokavaliota noudattavan kannattaa aina varata itse mukaan jotakin hätäapumuonaa.
Ai on nirso jos ei juo makeaa siideriä ja syö kasviksiä...
Olut olisikin yksi ainoita, josta vegaani saisi B12-vitamiinia.
Olut olisikin erittäin hyvä juoma B12-puutteessa eläville vegaaneille, olisi yksi harvoja B12 lähteitä.
En ymmärtänyt tuota tapahtumaa kahdestakaan syystä. Itse en koskaan tarjoile mökkivieraille jotain ruokaa niin, että päätän itse mitä se on. Aika ikävää olisi, jos kukaan ei tykkäisi, ja kaikki olisivat nälkäisiä. Esim. nuo grillatut lihat jakavat mielipiteitä, vaikka lihaa söisikin. Viisainta on kysyä, että sopiiko jos syödään tätä ja tätä. Se usein poikii vielä sen, että joku saattaa tuoda mukanaankin jotain juuri tuohon tarjoiluun sopivaa, salaattia, vihanneksia, leipää, levitettä tai jotain.
Sitten ymmärrä sitäkään, että jos kyseessä on lähipiiri, mitä iloa siitä saa, jos jättää jonkun erityisruokavaliolaisen nälkäiseksi ihan vaan siitä syystä, että jos ei muiden pöperöt kelpaa, niin ei ruveta yhdelle erikseen jotain laittamaan. Nykyään saa kaupastakin valmiina vaikka mitä, eli ei ole pakko kokata sille yhdelle henkilölle mitään, voi ostaa ihan valmiina. Se onkin hassua, että sitten kun sille yhdelle kasvissyöjälle jotain laitetaan, niin sitä pitää varata sitten koko joukolle. Ne, jotka kasvissyöntiä arvostelevat ja ihmettelevät, ovat ensimmäisenä kuitenkin syömässä kasvissyöjän kaikki ruoat.
Olet ensi kerralla menemättä.
Muutkin ovat varmasti tyytyväisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotakin nirsoiluruokavaliota noudattavan kannattaa aina varata itse mukaan jotakin hätäapumuonaa.
Totta, täytyisi ymmärtää, etteivät muut jaksa paneutua jonkun erikoissyömisiin.
Varsinkaan kun ja jos mies on vastuussa ruuan ostamisesta. "No se ei syö lihaa,tuo käy" EI ajattele että pitää olla proteiinia tms. Viisastu ja kanna omia eväitä.
Mies ei osaa ostaa?? Mitä ihmettä taas?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle ei annettu uuniperunaa?
Varmaan niissä oli eläinperäistä voita? Käsitin, ettei tuo aloituksen kirjoittaja syö eläinperäisiä tuotteita.
Ärsyttää tuommoinen, me erikoisruokavalioiset kysymme sitä, että tuodaanko oma ruoka, koska ei ole ongelma tuoda ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, täytyisi ymmärtää, etteivät muut jaksa paneutua jonkun erikoissyömisiin.
Se pitää sanoa silloin kun nimenomaan kysytään miten ruokapuoli on hoidettu, eikä valehdella että homma on hoidettu.
Olihan se hoidettu. Ap ei vain pitänyt tarjoiluista.
Uunipotussa kyllä ei ole mitään ennen kuin sinne tunkee ne täytteet
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään en ymmärrä näitä kommentteja, joissa sanotaan miten omat eväät olisi pitänyt olla. Jos kerta on soitettu ja tarkistettu, että ruokaa on ja sitä ei tarvitse, niin miksi pitäisi sitten vielä erikseen sitä ruokaa sinne kantaa? Yleisemmin mökillä oltaessa siellä jääkaapissa on vain tietty määrä tilaa, joten helposti voi ruuat pilaantua, kun ei mahdu ja kaikki tuo ruokaa.
Törkeästi toimittu noilta ihmisiltä, kun eivät kysyneet ja sanoivat, että ruokaa on.
Miehet hoiti asian keskenään? Kysyikö mies edes sitä onko kasvissyöjä puolisolle tarjolla vaihtoehtoja tai kertoiko että juomaksi vaimolle voi varata olutta? Ai niin provoilijahan ei edes tiedä että noi on ihan normaaleita asioita joista yleensä sovitaan ja puhutaan siinä yhteydessä kun joku sanoo tarjoavansa ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle ei annettu uuniperunaa?
Varmaan niissä oli eläinperäistä voita? Käsitin, ettei tuo aloituksen kirjoittaja syö eläinperäisiä tuotteita.
En ole vegaani, eli olisin mielelläni syönyt uuniperunan, mutta niiden määrä oli laskettu miesporukan mukaan, pihvin kylkeen.
Ap
Minä otan aina (olen sekasyöjä) jotain omaa ruokaa/juokaa muukaan, jos en ole 100varma etttä ruoka on "hyvää". Ja huom: tarkoitan tässä nyt sitä, että ihmisillä on usein erilaisia käsityksiä siitä mikä ruoka riittää/täyttää tarpeeksi (esim. mökki viikonloppuna) tai mitä mieltymyksiä on.
Ja nuo voi tuoda mukanaan niin ettei tee siitä "numeroa" vaan ihan tavalliseen tapaan, kuin tuliaisia: herneitä/mansikoita/sipsipussi/viinipullo/makkarapaketti tmv.
Ja sanoo vaikka että oli pakko ostataa tätä makkaraa kun työkaveri niin kovin kehui eikä meidän lähikaupassa enää ollut tmv.
Usein nuo "ylimääräiset" on tilannetta pelastaneet, kun muuten olisi "kesken loppunut". Joku joka on tottunut ostamaan vain itselleen ja syö lounaan aina töissä jne. ei usein hoksaa miten paljon esim. ruokaa voi mennä 8 hlö:lle vlopun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Se onkin hassua, että sitten kun sille yhdelle kasvissyöjälle jotain laitetaan, niin sitä pitää varata sitten koko joukolle. Ne, jotka kasvissyöntiä arvostelevat ja ihmettelevät, ovat ensimmäisenä kuitenkin syömässä kasvissyöjän kaikki ruoat.
Sekasyöjä voi syödä kaikkea ja sekasyöjällekin lääkärit suosittelevat niitä salaatteja ja vihanneksia. Eihän nämä sulje toisiaan pois, jos on lihansyöjä. Ihan kammottavaa ajattelua, että jos syö lihaa, ei saisi syödä salaattia. Lihansyöjän lautaselle pitäisi laittaa puolet kasviksia, näin kouluissa opetetaan.
Se pitää sanoa silloin kun nimenomaan kysytään miten ruokapuoli on hoidettu, eikä valehdella että homma on hoidettu.