Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeeköhän hammaslääkäri lastensuojeluilmoituksen?

Vierailija
12.06.2014 |

Lapseni on 4-vuotias. Varasin hänelle ajan hammaslääkäriin ku ei ole koskaan ennen käynyt. Joskus puolitoista vuotta sitten tuli kehotus varata aika, olin vähän masentunut ja en vaan saanut aikaiseksi varattua sitä.. no nyt sitten ilman kehotusta soitin ja saatiin aika..

Neuvoloissa yms ollaan kyllä aina käyty..

Ollaan harjattu hampaita aamuin illoin ja annan xylitolipastillin joka ruokailun jälkeen..

Mutta jos lapsella on hampaassa reikä/reikiä, niin tekee lastensuojeluilmoituksen?

Huolehdin kyllä lapsestani muuten ja en tajua miten olen voinut olla niin tyhmä etten ole tajunnut aiemmin varata..

Ystäväni sanoi että silloin tekevät ls-ilmon, jos lapsella on reikiä eikä tule sen käynnin jälkeen sovittuihin kontrolleihin tms. Täältä taas olen lukenut että ilmoitus tehdään heti jos maitohampaissa on reikiä..

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että joillekkin ei tule reikiä ollenkaan, hammasluu vaikuttaa siihen. Esim itse en pienenä pessyt hampaita ikinä ja eka reikä tuli vasta raskaana olleessa.

Vierailija
22/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertooko hammaslääkäri paikan päällä jos aikoo tehdä ilmoituksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hampaat näyttää kyllä päältäpäim ihan ehjiltä.. -ap

Vierailija
24/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen "ihan hajalla olevan hampaan" näki ihan paljaalla silmällä:-) Älä huoli! Kerrankos sitä unohtaa jotain.

Vierailija
25/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on keltaiset hampaat niin se ei tarkoita että olisi reikiä. Pikkusiskollani on keltaiset hampaat eikä ole koskaan ollut reikiä

Vierailija
26/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 11:25"]Herätkää nyt ihmiset. Eikö nykypäivän vanhemmat osaa enää omilla aivoillaan ajatella? Ls-ilmoitusta ei todellakaan tehdä jos lapsella on hampaassa reikä/poskessa naarmu/polvessa haava/tippunut tuolilta/etc. Sitten yritetään pitää niin puhtoista perhekuvaa kun pelätään että joku tekee ilmoituksia aivan tavallisista arkipäivän asioista. En kestä.

[/quote]

Valitettavasti olen kuullut/lukenut useista eri lähteistä, että hammaslääkärit tekevät ls-ilmoituksen, jos maitohampaissa on reikiä, jotrn siinä mielessä ap on oikeilla jäljillä. Samoin kuulemma pienistäkin mustelmista voi th tai lääkäri tehdä ls-ilmon. Joten olkaa varuillanne ja hoitakaa lapsianne täydellisesti, ihmiset.

Vierailija
27/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee ja tekeekin sen heti paikalla.

Vierailija
28/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juuri juttelin hammaslääkärini kanssa ja kysyin tehdäänkö sieltä ls-ilmoitusta jos lapsen hampaat ovat todella reikiintyneet. Siis tarkoitan tilannetta, jossa hampaita joudutaan anestesiassa korjaamaan tai jopa poistamaan pysyviä hampaita. Eivät kuulemma kovin herkästi tee, mutta mahdollista se on.

Itse olen terveydenhoitaja, ja tiedän että terveydenhuollon henkilöstöllä on velvollisuuskin tehdä ilmoitus, jos lapsen kehitys tai turvallisuus vaarantuu. Hampaiden hoidon totaalinen laiminlyöminen on minusta jo ls-ilmoituksen paikka. Hammaslääkärilleni esitin senkin näkökulman, että jos lapsen hampaita ei ollenkaan hoideta ja pysyviä hampaita joudutaan poistamaan (kuten eräälle tuntemalleni 10-vuotiaalle tehtiin), perheessä on hyvin todennäköisesti muutakin laiminlyöntiä ja ilmoituksia tulee muualta. Tällöin on tärkeää, että jokainen lapsen tilanteesta huolestunut tekee sen ilmoituksen, jotta lastensuojelu saa kokonaiskuvan perheen tilanteesta. Kun ilmoituksia tulee useammalta taholta, niillä on suurempi painoarvo.

Tämä nyt ei päde jos reikiä on vain pari, vaikka olen rehellisesti sitä mieltä että 95%:ssa nekin olisi vältettävissä ja vanhempien on syytä katsoa peiliin.

Vierailija
29/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:18"]Minä juuri juttelin hammaslääkärini kanssa ja kysyin tehdäänkö sieltä ls-ilmoitusta jos lapsen hampaat ovat todella reikiintyneet. Siis tarkoitan tilannetta, jossa hampaita joudutaan anestesiassa korjaamaan tai jopa poistamaan pysyviä hampaita. Eivät kuulemma kovin herkästi tee, mutta mahdollista se on.

Itse olen terveydenhoitaja, ja tiedän että terveydenhuollon henkilöstöllä on velvollisuuskin tehdä ilmoitus, jos lapsen kehitys tai turvallisuus vaarantuu. Hampaiden hoidon totaalinen laiminlyöminen on minusta jo ls-ilmoituksen paikka. Hammaslääkärilleni esitin senkin näkökulman, että jos lapsen hampaita ei ollenkaan hoideta ja pysyviä hampaita joudutaan poistamaan (kuten eräälle tuntemalleni 10-vuotiaalle tehtiin), perheessä on hyvin todennäköisesti muutakin laiminlyöntiä ja ilmoituksia tulee muualta. Tällöin on tärkeää, että jokainen lapsen tilanteesta huolestunut tekee sen ilmoituksen, jotta lastensuojelu saa kokonaiskuvan perheen tilanteesta. Kun ilmoituksia tulee useammalta taholta, niillä on suurempi painoarvo.

Tämä nyt ei päde jos reikiä on vain pari, vaikka olen rehellisesti sitä mieltä että 95%:ssa nekin olisi vältettävissä ja vanhempien on syytä katsoa peiliin.

[/quote]

Tiedän. Ja olenkin katsonut peiliin,olen siis ap. Ostettiin sähköhammasharja ja kaikki mehut ihan kokonaan pois.

Olen idiootti. Olen ihan varna että lapsella on reikiä.

Vierailija
30/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö kysellyt tätä jo aiemmin tänä vuonna?

Vierailija
31/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni poistettiin maitohampaita 6 reikien takia eikä kyllä ikinä tainneet ls-ilmotusta tehdä? :D Meillä ei edes hampaita harjattu :P

Vierailija
32/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:52"]Etkö kysellyt tätä jo aiemmin tänä vuonna?

[/quote]

En ole kysellyt. -ap

Vierailija
33/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:54"]Itseltäni poistettiin maitohampaita 6 reikien takia eikä kyllä ikinä tainneet ls-ilmotusta tehdä? :D Meillä ei edes hampaita harjattu :P

[/quote]

Haloo.. oletko syntynyt vuoden 2010 jälkeen? Et varmaan. Nykyään vähän eri meininki.

Vierailija
34/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pussannut lastasi suulle? Ja siten tartuttanut kariebakteerin?

Sen lisäksi, että täyttää pedofiilin merkit pussailla lasta suulle! Ilmoituksen paikka siis.

Vierailija
35/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:05"]Oletko pussannut lastasi suulle? Ja siten tartuttanut kariebakteerin?

Sen lisäksi, että täyttää pedofiilin merkit pussailla lasta suulle! Ilmoituksen paikka siis.

[/quote]

En

Vierailija
36/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:18"]Minä juuri juttelin hammaslääkärini kanssa ja kysyin tehdäänkö sieltä ls-ilmoitusta jos lapsen hampaat ovat todella reikiintyneet. Siis tarkoitan tilannetta, jossa hampaita joudutaan anestesiassa korjaamaan tai jopa poistamaan pysyviä hampaita. Eivät kuulemma kovin herkästi tee, mutta mahdollista se on.

[/quote]

Tiedän. Ja olenkin katsonut peiliin,olen siis ap. Ostettiin sähköhammasharja ja kaikki mehut ihan kokonaan pois.

Olen idiootti. Olen ihan varna että lapsella on reikiä.

[/quote]

Lopeta jo se murehtiminen. Jos on reikiä niin on, hammaslääkäri kyllä hoitaa ne eikä sinua siitä hirtetä.

Vierailija
37/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:05"]

Oletko pussannut lastasi suulle? Ja siten tartuttanut kariebakteerin?

[/quote]

Hankkiudu hoitoon, ihan sairasta kirjoittaa tälläistä idiotismia.

Vierailija
38/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkien reikien takia ilmoitusta tehdä, meilläkin valitettavasti on jouduttu anestesiassa paikkaamaan lapsen hampaat ja pari hammasta jouduttu poistamaan (onneksi maitohampaita), nyt kyllä olen ottanut opikseni ja huolehdin todella tarkkaan että lapsi pesee hampaat KUNNOLLA.

Mutta jos jätät toistuvasti lapsen hammaslääkäriajat käyttämättä, eli et hoidata lapsen hampaita kuntoon, niin silloin hyvin todennäköisesti hammaslääkäri ilmoituksen tekee, silloin jätät huolehtimatta lapsen terveydestä.

Vierailija
39/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin poliklinikoilla on tapana, että kolme peruuttamatonta ja käyttämätöntä kertaa johtaa syyn selvittämiseen ja tarpeen vaatiessa ls-ilmoitukseen.

Vierailija
40/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 11:25"]Herätkää nyt ihmiset. Eikö nykypäivän vanhemmat osaa enää omilla aivoillaan ajatella? Ls-ilmoitusta ei todellakaan tehdä jos lapsella on hampaassa reikä/poskessa naarmu/polvessa haava/tippunut tuolilta/etc. Sitten yritetään pitää niin puhtoista perhekuvaa kun pelätään että joku tekee ilmoituksia aivan tavallisista arkipäivän asioista. En kestä.

[/quote]

Valitettavasti olen kuullut/lukenut useista eri lähteistä, että hammaslääkärit tekevät ls-ilmoituksen, jos maitohampaissa on reikiä, jotrn siinä mielessä ap on oikeilla jäljillä. Samoin kuulemma pienistäkin mustelmista voi th tai lääkäri tehdä ls-ilmon. Joten olkaa varuillanne ja hoitakaa lapsianne täydellisesti, ihmiset.

[/quote]

On se ihanaa, kun nyt on lasten hampaitten terveys niin hyvällä tolalla, että jokaisesta reiästä tulee lastensuojeluilmoitus.

Suosittelisin reikähampaisille lapsille niitä hammaslääkäreitä, jotka ovat nähneet lasten karuja hampaita jo 1980-luvulla.

Jos ilmoitukset joka  naarmusta ovat totta, se johtaa siihen että jopa todella pahat sairaudet kuten syöpä jäävät toteamatta, kun vanhemmat eivät uskalla lastensuojeluilmoituksen pelossa viedä lastaan lääkäriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän