Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoltaako miehesi talon autot?

Vierailija
12.06.2014 |

Osaako huoltaa ja selvittää pikkuviat vai vietkö korjaajalle.

Huoltaa ei ole tarvinut viedä korjaajalle.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huollan ja korjaan meidän, sukulaisten, naapureiden, kavereiden ym. Autot.

Vanhoja paskoja kaikki, ei ole järkeä viedä mihinkään kun remontit maksaa auton hinnan verran aina ja jatkuvasti jotain laittoa, muijan golfiin pitäisi vaihtaa taakselevyt ja palat ennen juhannusreissua, omaan bemariin vaihdoin munuaispellin, ilmastoinnin kennon, ballasti pitkiin valoihin, raitisilmasuodattimet, pesin ilman suodattimen, vaihdoin vanoksen tiivisteet, tulpat ja nyt ei lämppäri puhalla kuin 3-4nopeudella, ilmastoinnin flekti ei lähde pyörimään ym. Aina jotain vikaa.

Ikinä ei ole varaa ostaa uusia autoja, muijalle maksaisi melkein uusi 16-20K euroa ja itselle 80K euroa.

Vierailija
2/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhoja autoja ja moottoripyöriä, Harrikoita ja muita. Kaikki huollan itse, osan olen jopa kasannutkin itse (ostanut siis projektina). Muille en enää noita hommia tee.

t. m-50

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:35"]

Meillä on sen verran uusi auto, ettei sitä voi itse juurikaan huoltaa. Osaa tietysti renkaat vaihtaa, tarvittavia nesteitä lisätä ja polttimoita vaihtaa. Muuten on niin sähköteknisiä vempeleitä, joiden korjaamisesta ei tule mitään ilman vianlukulaitetta ja asianmukaisia korjausvälineitä. Ja jälleenmyyntiarvoa ajatellen on erittäin tärkeää, että auton huollot on tehty ja merkitty huoltokirjaan tehdyiksi merkkihuollossa.

Että aloittajalla mahtaa olla mies, joka tykkää rapata autoja ja autot on jotain 90-luvun malleja, joita perusjamppakin pystyy vielä huoltamaan.

[/quote]

Eipä nuo vianlukulaitteet ja korjausvälineet mahdottomia ole itsekään hankkia ja sen jälkeen pystyy 2010-luvunkin auton huoltamaan itse.

[/quote]

Ei varmasti ole mahdotonta, mutta ei siinä taida oiken säästämään päästä. Lukulaitteet ovat myös merkkikohtaisia, joten jos vaihtaa merkkiä, täytyy ostaa uudet laitteet. Lisäksi auton huoltamiseen pitää olla rasvamonttu, sellaisenkin teettäminen on aika kallista.

Aika pöllö idea!

[/quote]

Jaa, kiitos että kerroit minulle tuon.

Eipä nuo välineet siltikään kovin kalliita olleet, eli säästö on huomattava.

Vierailija
4/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:08"]

Ei noita uusia autoja itse juurikaan enää voi huoltaa.

[/quote]

Näin sanottiin myös 80-luvulla, 90-luvulla, 00-luvulla. Varmaan sitä ennenkin, mutta en ole ollut kuulemassa. Työkalut ja metodit kehittyy vain eteenpäin, mutta ihminen siellä huollossakin vain on työkaluineen. Hänellä on tietysti mukavammat olot sen suhteen, että auton saa ajaa nosturille kun omassa tallissa tai pihalla yleensä joutuu askartelemaan alkajaisiksi auton pukeille, jos pitää saada alapuolelle tilaa. Ilman monttua tai nosturia on silti tehtävissä kaikki jos halua ja luovuutta riittää. Itse tekeminen uudempiin autoihin on myös olennaisesti helpottunut viimeisen 5 vuoden aikana, kun vanhat rasvakourat ovat löytäneet alan forumeille kertomaan vinkkejä ja toisaalta Kiinasta saa diagnostiikkatyökaluja ja webista softaa ja manuaaleja ihan eri tavalla kuin vaikka 10 vuotta sitten.

Vierailija
5/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on autoasentaja ja on huoltanut kaikki autonsa aina itse. Itselläni ei autoa ole, koska en sitä tarvitse.

Hyi että on taas ilkeää keskustelua. Huudellaan että köyhät huoltaa ite ja kermaperseet on niitä jotka ei osaa. Vuorovaikuttamisen taidot ovat kadonnut luonnonvara anonyymisti kirjoittaessa.

Vierailija
6/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sytytystulpat, öljy ja -suodatin, ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin: itsetehtynä 85€ ja Keskusautohallilla 450€.

Kertasijoituksena netistä korjausoppaan lataaminen 10£.

Eli kyllä tekee. Sen aikaa vein merkkihuoltoon kun uudessa autossa oli lainaa jäljellä, ihan sillä ettei tule tilannetta että autoa myymällä ei saisi lainaa kuitattua pois.

Toisekseen näin mulla on paljon parempi tieto siitä milloin jarrupalat, koiranluut ja suojakumit alkaa olla kuluneita ja pitää varautua vaihtoon esim vuoden sisään.

Monttua autotallissa ei ole, mutta on pukit jonka päälle auton voi ajaa.

Pienestä asti rassannut maatalouskoneita ja autoja, ei ole ammattilanen vaikka työkseenkin on teknisellä alalla.

Autot on tällähetkellä vm 2010 ja 2005.

Vierailija
7/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:28"]

Sytytystulpat, öljy ja -suodatin, ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin: itsetehtynä 85€ ja Keskusautohallilla 450€.

Kertasijoituksena netistä korjausoppaan lataaminen 10£.

Eli kyllä tekee. Sen aikaa vein merkkihuoltoon kun uudessa autossa oli lainaa jäljellä, ihan sillä ettei tule tilannetta että autoa myymällä ei saisi lainaa kuitattua pois.

Toisekseen näin mulla on paljon parempi tieto siitä milloin jarrupalat, koiranluut ja suojakumit alkaa olla kuluneita ja pitää varautua vaihtoon esim vuoden sisään.

Monttua autotallissa ei ole, mutta on pukit jonka päälle auton voi ajaa.

Pienestä asti rassannut maatalouskoneita ja autoja, ei ole ammattilanen vaikka työkseenkin on teknisellä alalla.

Autot on tällähetkellä vm 2010 ja 2005.

[/quote]

Lisään vielä että talouden vuotuiset bruttotulot on siinä 90 000€, eli ollaan keskituloisia eikä köyhiä.

Vierailija
8/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huolletaan yhdessä. Renkaan vaihdot, lampun vaihdot, jarrupalojen vaihdot, öljyn vaihdot ym. Pientä remppaa mitä vain itse pystytään tekemään. Mieheni kyllä osaa autoa korjata, mutta aina ei ole oikein paikkaa, missä tehdä näitä hommia.

Vierailija
9/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennemmin tai myöhemmin, siis korjaa mutta huolto on meillä aika tuntematon käsite.

Ei tykkää rempata niitä, mutta kun sattuu olemaan alan ammattilainen ja rahalle viisaampaakin käyttöä kuin uudet ja ihmekoneita vaativat autot, niin sitten korjaa itse. Jälleenmyyntiarvoa noiden kanssa ei juuri tarvitse ajatella, se on se perus 50€ mitä romuttamo maksaa, tai sitten varaosiksi jollekin joka askartelee niistä kulkuneuvoa.

Ei, emme tunne itseämme köyhiksi. Köyhyys on mielentila, jossa jotain puuttuu eikä sitä, että jotain on vähän.

Vierailija
10/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:47"]

Niin, jokainen laittakoon rahansa mihin lystää. Saattaisi moni yllättyä siitä summasta minkä tässä säästää tekemällä itse.

[/quote]

Täh? Kyllähän minä laskun maksajana tiedän tarkalleen paljonko olisin "säästänyt" tekemällä itse. Mutta toistaiseksi (merkki)liike on huoltanut automme, vaihtanut ja säilyttänyt renkaamme omissa nurkissaan.

[/quote]

Laskekoon joku, jota asia enemmän kiinnostaa. Aloitetaan auton hinnasta: noin 500€ (viisi sataa euroa). Ei ole takuuta, mutta vasta katsastetulla ajelee hyvässä lykyssä vuoden ilman suurempia remontteja. Muutamia niveliä ja sellaista pientä joutuu tekemään, työtunteja ehkä 10 (en tiedä, paljonko maksaa korjaamolla) + halvimmat mahdolliset varaosat jonkun verran ... en tiedä merkkihintoja.

Vierailija
11/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa kyllä mutta auto ja Harrikka huolletaan silti aina merkkiliikkeessä.

Vierailija
12/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. käyttöautoja ei huolla, ne ovat aina max. pari vuotta vanhoja, joten viedään ihan merkkihuoltoon. Vanhempia harrasteautoja korjaa ja huoltaa toki itse. Toivon, ettei koskaan jouduta sellaiseen tilanteeseen, että mies tosissaan joutuisi jotain öljyjä vaihtamaan muihin kuin harrasteajoneuvoihin.

Vierailija
13/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin huoltaa kun on autonasentaja ammatiltaan. ;)

Vierailija
14/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huollamme pienet viat yhdessä.

Vierailija
15/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkihuoltoon viedään. Ei noita uusia autoja itse juurikaan enää voi huoltaa.

Ainoa mitä kotona tulee tehtyä on renkaiden vaihto ja tuulilasinesteen täyttö.

Vierailija
16/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:06"]

[/quote]

Ja kehtaat myöntää tuon?

Vierailija
17/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. käyttöautoja ei huolla, ne ovat aina max. pari vuotta vanhoja, joten viedään ihan merkkihuoltoon. Vanhempia harrasteautoja korjaa ja huoltaa toki itse. Toivon, ettei koskaan jouduta sellaiseen tilanteeseen, että mies tosissaan joutuisi jotain öljyjä vaihtamaan muihin kuin harrasteajoneuvoihin.

[/quote]

Hmm... Tuntisitteko itsenne sitten jotenkin huonoiksi, köyhiksi tms...? Hymyilen tuolle kommentille..

Vierailija
18/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:09"]

[/quote]

Ja kehtaat myöntää tuon?

[/quote]

juu! Mitä pahaa siinä on? Ei yhtään noloa, huoltaa varmaan teidänkin hienoperseiden autot..

Vierailija
19/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolla, naapurit huoltakoot omansa.

Vierailija
20/46 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltaa itse isot ja pienet viat. En muista yhtään kertaa, että auto olisi viety huoltoon jonkun vian takia. Minusta se on ihan mahtavaa, että osaa korjata itse, eikä ole mikään kermaperse ja peukalo keskellä kämmentä jos pitää rengas vaihtaa. Olen kuitenkin naimisissa miehen - en Miss Suomen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä