Leipomisesta ja kokkaamisesta ihmettelyä
Miksi monet on nykyään tosi innokkaita leipojia, mutta varsinaisia ruokareseptejä ei jakseta kokeilla? Leivotaan konditoriatasoisia kakkuja, mutta ruoaksi tehdään perunoita ja nakkikastiketta tms. Eikö tuota innostusta kannattaisi suunnata oikean terveellisen ruoan tekemiseen, varsinkin jos ne kakut kertyy vyötärölle, kuten ainakin osalle innokkaista leipureista tuppaa käymään?
Kommentit (7)
Mun tyttäret on innokkaita kakuntekijöitä - tekevät niitä nykyään ihan tilauksesta kun sana on kiirinyt. Toinen tekee työkseen ruokaa joten ei jaksa kotona enää itselleen tehdä ja toinen on opiskelija jolla ei ole varaa eikä aikaa ruuanlaittoon. Tosin pitävät ystävilleen ruokajuhlia ja sitsejä mutta yksin ei ole kiva kokata.
Meillä kotona taas päinvastoin - koska tyttäret tekevät kakut me teemme ruuat. Koko perhe osallistuu ruuanlaittoon ja jo pöydässä suunnitellaan seuraavia aterioita:)
Miten sä nyt tollei vertaat leipomista ja ruuanlaittoa? Jos on yhdestä kiinnostunut, pitäis olla toisesta kiinnostunut? Jos on purjehtimisesta kiinnostunut, pitäisi olla moottoriveneistä kiinnostunut. Vene ku vene? Mulle ruuanlaitto ja leipominen on eri asioita. Se, että luontaisesti toisesta tykkää, ei tarkoita molempien olevan pakollisia.
Mulle leipominen on estetiikkaa ja mielihyvää. Tehdä itse jotain todella kaunista, harvinaista herkkua. Ruuanlaitto on puhtaasti funktionaalinen. En mä siitä saa hirveesti nautintoa, että ruokin perheen. Se on mulle kotityö. Leipominen vuorostaan on harrastus, mielusa harrastus jossa pääsee toteuttamaan itseään
Mä leivon tilauksesta makeita leivonnaisia, mutta oikeesti rakastan ruoanlaittoa:)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 08:39"]
Miten sä nyt tollei vertaat leipomista ja ruuanlaittoa? Jos on yhdestä kiinnostunut, pitäis olla toisesta kiinnostunut? Jos on purjehtimisesta kiinnostunut, pitäisi olla moottoriveneistä kiinnostunut. Vene ku vene? Mulle ruuanlaitto ja leipominen on eri asioita. Se, että luontaisesti toisesta tykkää, ei tarkoita molempien olevan pakollisia.
Mulle leipominen on estetiikkaa ja mielihyvää. Tehdä itse jotain todella kaunista, harvinaista herkkua. Ruuanlaitto on puhtaasti funktionaalinen. En mä siitä saa hirveesti nautintoa, että ruokin perheen. Se on mulle kotityö. Leipominen vuorostaan on harrastus, mielusa harrastus jossa pääsee toteuttamaan itseään
[/quote]
Vertaan niitä ihan siksi, että itsestäni niissä on sama viehätys. Kun ruoan suunnittelee ajatuksen kanssa, valitsee tarvikkeet kaupasta huolellisesti, kokkaa ja asettelee kauniisti, niin ei se minusta niin eri juttu ole. Tuo siinä juuri ihmetyttääkin, että ruoan laittoon suhtaudutaan pakollisena pahana, vaikka sitten toisaalta mielletään leipominen hauskaksi. Minusta se vaikuttaa jotenkin asenneongelmaiselta ja se olisi yksinkertaista muuttaa vain päättämällä suunnata energiaa varsinaisen ruoan tekemiseen ja kokeilla uutta aluetta.
ap
Mä taas en leivo juuri nimeksikään, mutta tykkään laittaa ruokaa. Mua ei kiinnosta leipominen, eikä myöskään kauheasti niiden leivonnaisten syöminen.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 08:39"]
[/quote]
Vertaan niitä ihan siksi, että itsestäni niissä on sama viehätys. Kun ruoan suunnittelee ajatuksen kanssa, valitsee tarvikkeet kaupasta huolellisesti, kokkaa ja asettelee kauniisti, niin ei se minusta niin eri juttu ole. Tuo siinä juuri ihmetyttääkin, että ruoan laittoon suhtaudutaan pakollisena pahana, vaikka sitten toisaalta mielletään leipominen hauskaksi. Minusta se vaikuttaa jotenkin asenneongelmaiselta ja se olisi yksinkertaista muuttaa vain päättämällä suunnata energiaa varsinaisen ruoan tekemiseen ja kokeilla uutta aluetta.
ap
[/quote]
Eli moottoriveneen omistajan on pakko kokeilla purjehtimista, muuten hänellä on asenneongelma?
Jos ei tykkää, ei tykkää. Kukin tavallaan
Ps: hassua kyllä mä teen 5 päivää viikossa hyvää, terveellistä ja maukasta ruokaa. Viikonloppuna boikotoin kotitöitä. Mies laittaa ruokaa/ syödään ulkona. Vittuuko minä keittiöön meen vapaa päivinä. Viikonloput on kivaa varten
Siksi, että kakkuja ja leipomuksia on kiinnostavampi hehkuttaa blogeissa ja kakut saavat enemmän ihailua.