Oon niin onnellinen! Mies haluaa kihloihin..
Juhannuksena kihlaudutaan. Jes ♥ Sain unelmieni miehen. ♥
Kommentit (72)
Aito wt-morsian.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 00:28"]
Kiitos vitusti kuitenkin myötäelämisestä ja onnitteluista teille!
Ap
[/quote]
Meilläkin mies kosi yllättäin yksi sunnuntai ilta, kun pysähdyimme kivalle levähdyspaikalle matkalla mökiltä kotiin. Toki olin onnellinen ja vastasin kyllä. Kun vähän harmittelin, että olis sitten kosinut vaikka jo lauantai aamuna, niin olisi se kiva päivä soudellen, saunoa ja grillaten ollut kihlajaispäivä. Nyt kihlajaispäivä oli mennyt jo, kun iltapuolella oltiin jo pahasti. Kippisteltiin huoltoaseman kahvikupeilla. :D Mutta tosiaan, munkin kaverit sitä sanoi, että oltaisiin me voiti mennä kihloihin seuraavana viikonloppuna. Täh?! Eli hyvin yleistä tuo harhakäsitys, että kihloihin menosta jotenkin sovitaan etukäteen, voidaanhan niitä viettää ja sopia miten vaan, mutta varsinaisen kihlautuminen tapahtuu, kun suostutaan kosintaan/sovitaan yhdessä että mennään naimisiin (päivämäärän kera tai joskus tulevaisuudessa).
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 00:51"]
Siis haloo nyt mammat! Ei 2000-luvulla ole enää mitään "yhtä oikeaa tapaa kihlautua tai kosia"..
Jos pariskunta haluaa kihlapäiväksi juhannuksen niin miksi ihmeessä siitä ei voi etukäteen sopia? Ei kosinta ja kihlaus ole mitään jenkki-leffa "oih ja voih, ihana yllätys" -kamaa, vaan aikuinen pariskunta voi ihan sopia asiasta kosinnan yhteydessä eikä se vähenna romantiikka tai tapahtuman painoarvoa.
Onnea ap!
[/quote]
Näin munkin mielestä. Mentiin kihloihin 2008 ja sitten hiljalleen päätettiinkin, ettei meitä naimisiinmeno kiinnosta. Minusta se on vaan jonkinlainen lupaus yhdessä pysymisestä ja noi sormukset on kivoja.
Samaten yks tuttavapariskunta järjesti kihlatilaisuuden ihan kirkossa ja lähetti kutsut jo hyvissä ajoin. :D
Määritelmät helvettiin. Kihlaus tarkoittaa sitä, mitä sinä sen haluat tarkoittavan.
siis luulitko saavasi täältä positiivista palautetta :D
täältä heruu myötätuntoa ainoastaan silloin jos mies on jättänyt lapulla/tekstiviestillä tai lapsesi on kuollut.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 00:31"]
Tosi ihanaa, siis todella. Mutta...
1) Jos sovitte asiasta, niin olitko se sinä, joka otit asian puheeksi? En halua latistaa tunnelmaasi, mutta itselleni oli tärkeää, että kosiminen tulee miehen aloitteesta (hän tosin tiesi pienistä vihjailuista että odottelen sitä jo), jotta hän oli varmasti harkinnut ja todella halusi asiaa! Nuoret miehet voivat vain "suostua" ettei tule mitään riitaa ja merkiksi seurustelusta, ei naimisiinmenosta.
2) Kihlautumisella tarkoitetaan sitä, että toinen on kosinut tai on yhdessä päätetty mennä naimisiin. Vai onko kihlautuminen sinullekin merkki vain seurustelusta?
3) Kihlautumispäivä on se päivä, kun naimisiinmenosta sovitaan. Eli teillä se on 12.6.
Mä oon niin ilonpilaaja, anteeksi! On tietty monia tapoja tehdä ja ajatella...
[/quote]
Huh, onneksi en ole mies. Olisi rankkaa muistaa kaikki nämä mutkat, kun naiset odottaa kosintaa :)
Ei herranjestas sentäs. Odottaa aloitetta mieheltä, kuin joku tahdoton nukke. Vieläkö joku nykyaikana tekee näin ison päätöksen puhumatta asioista keskenään, kuin aikuiset. En yhtään ihmettele isoja avioerolukuja.
Onneksi en tosiaan ole mies, koska eihän näitä kiemuroita kukaan muista ja tajua.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:25"]
Siis mielestäsi ei voi jutella naimisiin menosta ilman että on kihloissa. Itse olen monesti jutellut mutta mies kosi mua kuukausi sitten vasta. En todellakaan olisi voinut sanoa että oon kihloissa heti ku jo heti ku ruvettiin seurustelee käytiin läpi mitä kumpikin suhteesta haluaa
[/quote]
Ajatella ja me olemme naimisissa ilman, että kumpikaan kosi. Onkohan avioliittomme virallinen :D
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:25"]
Siis mielestäsi ei voi jutella naimisiin menosta ilman että on kihloissa. Itse olen monesti jutellut mutta mies kosi mua kuukausi sitten vasta. En todellakaan olisi voinut sanoa että oon kihloissa heti ku jo heti ku ruvettiin seurustelee käytiin läpi mitä kumpikin suhteesta haluaa
[/quote]
Ajatella ja me olemme naimisissa ilman, että kumpikaan kosi. Onkohan avioliittomme virallinen :D
[/quote]
Eikö se nyt ole jo kymmeneen kertaan todettu että ei kihloihin meno edellytä kosintaa, vaan sitä että (tavalla tai toisella, joskus se tapa voi olla kosinta ja siihen suostuminen) naimisiin menosta on sovittu. Kai te sentään olitte etukäteen sopineet menevänne naimisiin vai tapahtuiko se jotenkin toisen tietämättä ja yhtäkkiä hups olittekin naimisissa? :D Eli toisin sanoen, tekin olitte kihloissa siitä päivämäärästä lähtien kun naimisiin menosta sovitte, siihen päivämäärään asti kun vihkivalat vannoitte.
Mun mielestä se, että väittä olevansa kihloissa vaikka naimisiin menosta ei olla sovittu, on sama asia kuin jos väittäisi olevansa avoliitossa vaikka on naimisissa :D
Ei se kihlauksen määritelmä siitä muutu että sormusten ostoa ilman avioliittolupausta kihloiksi jotkut kutsuukin :D
Ap, paljon onnea!
Nillittäjät, hävetkää käytöstänne!
Vittu kihloihin voi mennä tänään, eilen tai huomenna, mutta juhlistaa sitä juhnannuksena..
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:06"]
Vittu kihloihin voi mennä tänään, eilen tai huomenna, mutta juhlistaa sitä juhnannuksena..
[/quote]
Juuri niin, eli kihlajaispäivä (kun sovitaan naimisiinmenosta) on eri asia kuin kihlajaisjuhlapäivä. Kihlapäivä on se joka kaiverretaan sormuksiin ja juhlapäivä on, jolloin kihlajaispäivää juhlitaan!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 00:51"]
Siis haloo nyt mammat! Ei 2000-luvulla ole enää mitään "yhtä oikeaa tapaa kihlautua tai kosia"..
Jos pariskunta haluaa kihlapäiväksi juhannuksen niin miksi ihmeessä siitä ei voi etukäteen sopia? Ei kosinta ja kihlaus ole mitään jenkki-leffa "oih ja voih, ihana yllätys" -kamaa, vaan aikuinen pariskunta voi ihan sopia asiasta kosinnan yhteydessä eikä se vähenna romantiikka tai tapahtuman painoarvoa.
Onnea ap!
[/quote]
Näin munkin mielestä. Mentiin kihloihin 2008 ja sitten hiljalleen päätettiinkin, ettei meitä naimisiinmeno kiinnosta. Minusta se on vaan jonkinlainen lupaus yhdessä pysymisestä ja noi sormukset on kivoja.
Samaten yks tuttavapariskunta järjesti kihlatilaisuuden ihan kirkossa ja lähetti kutsut jo hyvissä ajoin. :D
Määritelmät helvettiin. Kihlaus tarkoittaa sitä, mitä sinä sen haluat tarkoittavan.
[/quote]
"Nykyään moni pari menee kihloihin sopimatta tulevien häiden ajankohtaa, päättäen ajankohdaksi ‘sitten joskus’ tai jotkut menevät vain kihloihin aikomattakaan avioitua koskaan. Viimeisessä tapauksessa pari haluaa näyttää kenties olevansa ‘vakavammin’ yhdessä kuin vain seurustellen, mutta eivät kuitenkaan halua/uskalla avioliittoa solmia. Tälläinen ‘kihlautuminen’ ei kuitenkaan tiukasti ottaen ole kihlautuminen lainkaan, sillä kihlautumisen koko idea on juuri sopiminen avioliittoon menemisestä tulevaisuudessa. Toisaalta kihlautuminen on todellakin ainoastaan kahden henkilön keskinäinen sopimus, mitä mikään ulkopuolinen instanssi ei valvo, joten pariskunta voi yhdessäoloaan kutsua ihan miksi haluavat."
Eli toisinsanoen, ap ja sinä voitte keskenänne kutsua vaikka perunan keittämistä kihlautumiseksi, mutta noin yleisesti et voi sanoa olevasi kihloissa jos sinulla ei ole aikomustakaan mennä naimisiin. Tai yhtä lailla voit kutsua kissaasi koiraksi, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että se on edelleen kissa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:18"]
Mitä te olette päättämään miten kihlautumisen tulee tapahtua ? Niinhän se avioerokin on synti mutta niitä vaan tapahtuu koko ajan
[/quote]
Kihlauksen määrittely on ihan laissa, ja siellä käytännössä sanotaan (tämä ei ole sanatarkka), että pari joka on sopinut menevänsä avioliittoon keskenään, on kihloissa. Eli ei tässä nyt ole hirveästi liikkumisvaraa suuntaan tai toiseen, sillä hetkellä kun sovitaan, että mennään joskus naimisiin, ollaan kihloissa. Ei ennemmin, eikä myöhemmin. Sormuksilla ei ole tässä varsinaista merkitystä.
Toki jokainen saa käyttää tai olla käyttämättä sormuksia, kaivertaa niihin mitä haluaa, tehdä prameita tai intiimejä kosintoja tai sopia yhdessä hyvin arkisesti ja mitä kaikkea mahdollista mieleen tuleekaan, siinähän se elämän suola, että voi luoda elämäänsä kivoja asioita ja yhteisiä muistoja. Mutta kihlauksen merkitys ei siitä muutu.
Onnea AP:lle
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 00:07"]Juhannuksena kihlaudutaan??? Oonko mä jotenkin vanhanaikainen, mutta miten tuommoisesta sovitaan etukäteen? Kosinta kalenteriin? Oon tietenkin onnellinen puolestasi, ei siinä mitään. Kihlaus on lupaus naimisiinmenosta. Tuo teidän järjestely on siis lupaus lupauksesta?
[/quote]
Joo, tervetuloa tälle vuosituhannelle :)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:18"]
Mitä te olette päättämään miten kihlautumisen tulee tapahtua ? Niinhän se avioerokin on synti mutta niitä vaan tapahtuu koko ajan
[/quote]
Kihlauksen määrittely on ihan laissa, ja siellä käytännössä sanotaan (tämä ei ole sanatarkka), että pari joka on sopinut menevänsä avioliittoon keskenään, on kihloissa. Eli ei tässä nyt ole hirveästi liikkumisvaraa suuntaan tai toiseen, sillä hetkellä kun sovitaan, että mennään joskus naimisiin, ollaan kihloissa. Ei ennemmin, eikä myöhemmin. Sormuksilla ei ole tässä varsinaista merkitystä.
Toki jokainen saa käyttää tai olla käyttämättä sormuksia, kaivertaa niihin mitä haluaa, tehdä prameita tai intiimejä kosintoja tai sopia yhdessä hyvin arkisesti ja mitä kaikkea mahdollista mieleen tuleekaan, siinähän se elämän suola, että voi luoda elämäänsä kivoja asioita ja yhteisiä muistoja. Mutta kihlauksen merkitys ei siitä muutu.
Onnea AP:lle
[/quote]
No voi...! Näytähän se lainkohta, jossa kihlauksesta puhutaan! :-D Laki ei sano kihlauksesta mitään; vaikka 13-vuotiaat voivat mennä kihloihin keskenään, eikä se sido kyllä yhtään mihinkään. Voi hyvää päivää näitten uunojen kanssa, jotka vitsii huudella päästään näitä "totuuksia"! :-D No, hyvät naurut sai taas...
2 luku
Kihlaus.
6§
Mies ja nainen, jotka ovat sopineet avioliittoon menemisestä toistensa kanssa, ovat kihlautuneet.
Sille, joka ei saa mennä avioliittoon toisen suostumuksetta, ei kihlauksesta, milloin suostumusta siihen ei ole annettu, johdu muita velvoituksia, kuin mitä 7 ja 9 §:ssä mainitaan.
7§
Kopio lakitekstistä, avioliittolaista. Googlaa finlex, kihlaus, jos et usko. Kihlauksen merkitys on oikeasti laissa säädetty, ei mikään kiva leikki.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 01:29"]
onpa täällä kaavoihin kangistunutta väkeä.. Ei taida olla kovin korkea koulutustaso näillä "näin se menee eikä mikään muu käy" -mammoilla.
Eiköhän se mammat ole kuitenkin niin, että jos pari päättää päivänä x, että haluamme kihloihin ja menemme kihloihin päivänä xx niin kihlajaispäivä on se xx. Teknisesti ottaen (jos kovin tarkkoja ollaan) kihlajaispäivä on se päivämäärä, mikä sormuksiin kaiverretaan :)
Onnea ap:lle!
[/quote]
Olet varmaan myös sitä mieltä että hääpäivä on se mikä sormukseen kaiverretaan. Eli jos käy maistraatissa tai kirkossa "salaa" suorittamassa vihkimisen vaikka 12.6., mutta järjestää vastaanoton juhannuksena, niin onko susta hääpäivä juhannuksena? Kyllä se hääpäivä on se kun vihitään.
Nykyään monet pitävät kihlautumista jonain miniavioliittona jonka merkkinä sormus on, toiset järjestävät oikein kihlajaisjuhlia suvulle jne. On unohtunut se, että kihlaus on vain sopimus naimisiinmenosta, ei mikään instituutio sinänsä. Onhan ap:n mies tietysti voinut tehdä kalenterivarauksen juhannukselle aiheena kosiminen, mutta jotenkin epäilen...
Onko siis niin, että olen ollut tietämättäni kihloissa jo kuukausitolkulla, koska ihan suhteen alussa keskustelimme miehen kanssa siitä, että toinen tuntuu juuri siltä ihmiseltä, kenen kanssa haluaa mennä naimisiin?
Ihan tällainen satunnainen lukija vaan miettii...
Kihlasormuksia on kyllä käyty katselemassa ja vieläpä yhdessä. Mutta nyt tulikin ongelma tuon kaiverruksen kanssa, että mikä päivämäärä sinne sitten pitää laittaa.
Juu juuri näin eli kihlaus = päätös mennä naimisiin, eli ei voida 1. päivänä päättää, että mennään naimisiin ja 10. päivänä mennä kihloihin. Absurdia.
Samoin absurdia on myös se, että molemmat haluaa kihloihin mutta ei naimisiin, koska kihlaus = päätös mennä naimisiin. Jos hankitte sormukset merkiksi rakkaudesta ja "kihlauksesta" ilman aikomusta mennä naimisiin, niin silloin ne eivät ole kihlasormukset vaan seurustelusormukset, ts. teinikihlat.