Sievä vs kaunis
Oon nyt pohtinut tällaista tyhmää juttua tovin. Mua on sanottu useampaan otteeseen sieväksi, mikä on varmaankin ihan kohteliaisuus. Mietin nyt kuitenki että tarkoittaaks se sievä niinkun sellasta että ei kaunis mutta sinnepäin? Itelle tulee sievästä mieleen sellane pikkusievä, semmone ihan perus joka vähän yritti laittautua ja lopputulos on just sellane sievä..vai yliajattelenko nyt tätä asiaa, onko sievä sittenkin kauniin synonyymi? miksi ei voi vain sanoa kaunis? jos ylipäätään tarvetta sanoa mitään asiaan liittyen..mutta jotenkin sanana toi sievä epäilyttää. Onko ajatuksia?
Kommentit (39)
Ymmärrän pohdintasi. Onhan se sievä sellainen vaatimattomampi ilmaisu. Toisaalta jos tyyli on esim hippimäinen keijukainen ja olemus vaatimaton niin sievä on ehkä osuvampi kuin kaunis, vaikka kasvot kauniit olisikin. Mut sievällä ei mielestäni ole mitään hallitsevaa kasvonpiirrettä, esim isoa nenää, mikä kauniilla voisi ollakin, vaan kokonaisuus on harmoninen.
Sievä= Miley Cyrus nuorempana
Kaunis= Charlize Theron
Sievä on usein miesten keskuudessa suositumpi kuin kaunis. Sievä on sellainen seksikäs, hyvännäköinen naapurintyttö, jollaisista useimmat miehet haaveilee.
Kaunis taas on sellainen kaunispiirteinen, eteerinen nainen, jota monet miehet jopa pelkää, ja joka usein koetaan enemmän kylmäksi ja etäiseksi kuin seksikkääksi. Kaunista useimmat ihailee kauempaa, eivät lähesty. Lähestyvät ovat sitten paljolti itseään täynnä olevia alfauros-kusipäitä tai maahanmuuttajia. Ja sanon tämän kokemuksesta, olen ollut nuorempana sellainen klassisen kaunis, ja minä kyllä aina kadehdin niitä sieviä seksikkäitä tyttöjä...
Kaunis on kaunis, sievä on vähän vaatimattomampi ilmaisu eli ihan perusnätti, mutta ei mitenkään erityisen kaunis.
Ahaa, mielenkiintoisia kuvauksia..ite en miellä sievää seksikkääksi, just sen takia kun tulee mielleyhtymiä lapsiin, joita sanotaan sieviksi ja siksi jotenkin epäilyttä että aikuinen nainen voi olla sievä tai onko se hyvä juttu edes :) itelle tää on jotenkin vieras sana, ei ole ihan varma onko hyvä vai huono mutta kommenttien perusteella ilmeisesti hyvä kuitenkin :) ap
Mies on sanonut sua sieväksi kun kaunis kuulostaa suoralta iskuyritykseltä. Sievä on kohteliaisuudeksi peitettyä flirttiä.
Sievä on sellainen mukiinmenevä, ei kedon kaunein kukkanen mutta ei millään tavalla rumakaan. Itse olen mieluummin sievä ja älykäs, kuin kaunis. Saan miehiltä enemmän huomiota.
5, valitettavasti sellainen olo itelle tuli. Kyllä mua joskus kauniiksikin on sanottu, eikä sillä, että mua hirveesti kiinnostaa mitä muut ajattelee mun ulkonäöstä, mutta koska tämä tietty sana tuli useammassa yhteydessä esille niin aloin pohtia miltä näytän muiden silmissä ja sitä myötä sievän merkitys kasvoi :) ja alkoi vähän harmittaa koska sievällä on juuri sellainen kaiku että ei mikään kaunotar, mutta ok
Sievä on synonyymi, nätille ja kauniille.
En ole kuullut moniin vuosiin kenenkään käyttävän sanaa sievä!
Sievä ="Ei paha!" Miesten mutisemana. Kaunis on pitkä ja tuo mieleen perinteisen ja laitetun missin.
Minusta sievä on pienikokoinen nainen ja nätti.Sievä nimitystä käytettiin ennen kauniista naisista.
Sievä on aika vieras sana täällä Tampereen seudulla. Ainut mitä tulee mieleen on sellanen kuin pieni ja sievä?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 23:36"]Minusta sievä on pienikokoinen nainen ja nätti.Sievä nimitystä käytettiin ennen kauniista naisista.
[/quote]
Jep, vaikea kuvitella, että jotain180 cm naista sanottaisiin sieväksi.
Sievä on mun mielestä "herkän" näköinen.
Muakin ärsyttää ku oon aina vaan "nätti"! Kyllä olis joskus mieltäylentävää kuulla olevansa kaunis. Ymmärrän sua ap! Facebookissa kuulee olevansa nätti, tai vaan "hyvä kuva, kaunis kuva"... Enkö minä ole KAUNIS kenenkää mielestä, itkujen itku!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 23:24"]Sievä on sellainen mukiinmenevä, ei kedon kaunein kukkanen mutta ei millään tavalla rumakaan. Itse olen mieluummin sievä ja älykäs, kuin kaunis. Saan miehiltä enemmän huomiota.
[/quote]
No minua ei haittaa olla kaunis ja älykäs. Ja tämä yhtälöhän se vasta tuntuukin miesten päät saavan pyörälle. Ihan kuin olisi automaatio ettei kaunis voi olla älykäs?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 23:32"]
Sievä ="Ei paha!" Miesten mutisemana. Kaunis on pitkä ja tuo mieleen perinteisen ja laitetun missin.
[/quote]
Ei kauniin tarvi olla pitkä. Mua on sanottu usein kauniiksi ja oon 165cm
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 00:39"]
Kiira Korpi on sievä
[/quote]
Mun mielestä Kiira Korpi on sievä, mutta hän on myös kaunis.