Poikaystävä ei osallistu vuokraan
Poikaystäväni alivuokraa satunnaisesti asuntoaan turisteille korkeaan hintaan ja olen luvannut, että hän voi asua näinä päivinä luonani. Hän on työssäkäyvä ihminen, itse elän pelkällä opintotuella ja -lainalla. Tilanne hankaloitui lukuvuoden loputtua: minulla ei ole kesätöitä, mutta sen sijaan taloudellisesti hyvin vaikeaa. Stressaan jatkuvasti miten pystyn maksamaan vuokran, jätän aterioita väliin, koska ruoka maksaa eikä mihinkään ylimääräiseen ole todellakaan varaa.
Poikaystävä tarjoaa minulle silloin tällöin bissen, vie elokuviin tai hyvään ravintolaan syömään tms. kiitoksena siitä, että annan hänen asua luonani. Kuulemma mielummin näin kuin että maksaisi minulle jonkun prosentin ylimääräisistä vuokratuloista. Olen ollut suht ok asian kanssa tähän asti, sillä vietetäänhän me muutenkin kaikki vapaa-aika yhdessä; joka tapauksessa jompikumpi nukkuu aina toisen luona. Nyt en kuitenkaan tiedä miten suhtautua. Toisaalta olen kyllä luvannut aiemmin moneen kertaan, että rakastamani tyyppi saa viipyä luonani ilmaiseksi (oliko tämä alun perinkin virhe?), mutta nyt kun oma taloudellinen tilanteeni on silminnähden erittäin tukala, harmittaa aika paljon kun toinen käyttää ylimääräiset tulonsa ulkomaanmatkaan, eikä tarjoudu maksamaan osaa vuokrastani vaikka tietää hyvin missä mennään. Toisaalta valtaosa ekstratuloista menee asuntosäästöön ja taustalla on ääneenlausumaton ajatus, että sitten kun hän joskus hankkii omistusasunnon, minä voin muuttaa (käytännössä ilmaiseksi) sinne. En tiedä kauan tässä menee tai osaa ennustaa olemmeko enää yhdessä kun tuo päivä koittaa.
Kysymys kuuluu: onko tämän asian poteminen vain stressistä johtuvaa kateutta, vai onko tyypin menettelytapa yleisesti ottaen epäilyttävä? En ole kehdannut sanoa mitään vaan toivonut hiljaa, että toinen ymmärtäisi itse jos on syytä. Mies on asunut luonani tämän vuoden puolella yhteensä about 70 päivää ja tienannut sievoisen summan. Miten te hoitaisitte tilanteen, vai onko tässä edes mitään "tilannetta"?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 18:42"]
Ohiksena kysyn: poika asuu omistamassani yksiössä Töölössä. Hän maksaa vuokraa vastikkeen verran. Viime kesänä asunto oli pojan 4 kk projektityön ajan vuokrattuna ulkopuoliselle, vuokta 800 e/kk.
Tänä kesänä yksiössä asuu pojan tyttöystävä, poika itse on töissä 300 km päässä, missä asuu sukulaisten luona, ei maksa vuokraa.
Pitääkö minun nyt vaatia pojan tyttöystävältä 800 e/kk kuten vuokralaiselta ottaisin vai pelkkä vastike?
Kyseessähän on toisen asunnossa asuminen.
[/quote]
Joku kompromissisumma noiden kahden väliltä?
[/quote]
Minä ottaisin pelkän vastikkeen, ellei tyttöystävä ole hyvintoimeentuleva tms. En viitsisi tehdä bisnestä tyttöystävällä , koska katsoisin että sillä hetkellä kuuluu tavallaan perheeseen. En ottaisi myöskään pojan parhailta ystäviltä muuta kuin vastikkeen samoilla periaatteilla, etäisemmiltä kavereilta sitten kylläkin. Tilanteen mukaan, vieraanvaraisuuden periaatteita noudattaen.
[/quote]
Mutta entä jos minä olen äärettömän pienituloinen ja köyhä - silloinko voin vaatia 800 e/kk? Eikö tuossa ap:n tapauksessa se poikaystävä kuulu tavallaan perheeseen hänkin, joten miksi ap saa tehdä bisnestä asunnollaan vaatimalla poikakaveria maksajaksi, jos minä en saa tehdä bisnestä, koska kyseessä "melkein perheenjäsen"? Ymmärrätkö lainkaan epäloogisuutta?
[/quote]
Poikaystävähän tuossa tekee bisnestä ap:n kustannuksella. Ilman ap:lla asumista ei voisi tehdä bisnestä omalla asunnollaan.
[/quote]
Ihan varmasti tekisi. Näitä sydänmenmuotoisten lasien läpi katsovia pikkutyttöjä kyllä riittää.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:33"]
Miksei poikaystävä vastaa omista kuluistaan, vaan siipeilee tyttöystävän asunnolla?
[/quote]
Vai siipeilee?
Kyllä minä poikaystävänä löytäisin toisen paikan, jos ei seura kelpaa.
Miksi poikaystävän pitäisi lähteä pois ap:n luota?
Miksi haluat eroa?
T: 11cm mies
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:35"]
Miksei poikaystävä vastaa omista kuluistaan, vaan siipeilee tyttöystävän asunnolla?
[/quote]
Vai siipeilee?
Miksi haluat eroa?
[/quote]
Pläh, trollis muuttui huonoiksi jo pari viestiä sitten. Mee vaikka käymään ulkona, vielä hetken paistaa aurinko.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:35"]
[/quote]
Vai siipeilee?
Miksi haluat eroa?
[/quote]
Pläh, trollis muuttui huonoiksi jo pari viestiä sitten. Mee vaikka käymään ulkona, vielä hetken paistaa aurinko.
[/quote]
Mitä, jos et itse ruokkisi trollia. Ihan vaan vinkisi muillekin.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 17:52"]
Minä olen aina ottanut eron siinä vaiheessa, kun nainen tuo rahan ja rahaongelmat parisuhteeseen. Minusta parisuhteeseen ei pidä raha vaikuttaa.
Rakastatko todella poikaystävääsi vai haluatko hyötyä hänestä vain rahallisesti ap?
-mies
[/quote]
Tässä tilanteessa kyse on toisinpäin. Rakastaako ap:n poikaystävä ap:ta oikeasti vai haluaako vain hyötyä rahallisesti. Sillä tässä tilanteessahan poikaystävä on se rahahyötyjä.
Otan asian puheeksi ja ajattelin sanoa, että poikaystävän olisi vähintään kohtuullista maksaa puolet vuokrasta niiltä päiviltä kun asuu luonani. Joku puhui, että pyytäisi 20% tuotoista, mutta ehkä se on jo vähän liikaa? Voisin tietty uteliaisuudesta kysyä ensin, mitä ratkaisua mies itse ehdottaa.
Kiitos kommenteista!
-ap
20% ei ole liikaa. Ja tottakai puhut asiasta poikaystävällesi. Niin aikuiset tekevät. Pahin mitä voi tapahtua on se, että hän suuttuu ja jättää sinut. Eikä ero poikaystävästä tapa, vaan se vapauttaa. Epäilen kuitenkin, ettei jätä. Erohan vaikeuttaisi hänen omia bisneksiään. Terveisin, Äiti
Jos 20% on liikaa, niin onko se sitten kohtuullista, että mies tienaa järjestelyllä rahaa, ja sä saat vain korvauksen kuluistasi?
Hyvä että aiot ottaa asian puheeksi, eihän tuo ihan reilulta järjestelyltä tällä hetkellä kuulosta (omaa syytäsi se tosin alunperinkin oli). Nyt kun ehdotat miehelle asumiskustannuksiin osallistumista, voit olla varma että sitten kun mies saa asuntonsa ostettua, et pääse sinne ilmaiseksi loisimaan, vaikka nyt niin salaa toivotkin. Eihän sekään olisi reilua.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 17:24"]
Poikaystäväni alivuokraa satunnaisesti asuntoaan turisteille korkeaan hintaan ja olen luvannut, että hän voi asua näinä päivinä luonani. Hän on työssäkäyvä ihminen, itse elän pelkällä opintotuella ja -lainalla. Tilanne hankaloitui lukuvuoden loputtua: minulla ei ole kesätöitä, mutta sen sijaan taloudellisesti hyvin vaikeaa. Stressaan jatkuvasti miten pystyn maksamaan vuokran, jätän aterioita väliin, koska ruoka maksaa eikä mihinkään ylimääräiseen ole todellakaan varaa.
Poikaystävä tarjoaa minulle silloin tällöin bissen, vie elokuviin tai hyvään ravintolaan syömään tms. kiitoksena siitä, että annan hänen asua luonani. Kuulemma mielummin näin kuin että maksaisi minulle jonkun prosentin ylimääräisistä vuokratuloista. Olen ollut suht ok asian kanssa tähän asti, sillä vietetäänhän me muutenkin kaikki vapaa-aika yhdessä; joka tapauksessa jompikumpi nukkuu aina toisen luona. Nyt en kuitenkaan tiedä miten suhtautua. Toisaalta olen kyllä luvannut aiemmin moneen kertaan, että rakastamani tyyppi saa viipyä luonani ilmaiseksi (oliko tämä alun perinkin virhe?), mutta nyt kun oma taloudellinen tilanteeni on silminnähden erittäin tukala, harmittaa aika paljon kun toinen käyttää ylimääräiset tulonsa ulkomaanmatkaan, eikä tarjoudu maksamaan osaa vuokrastani vaikka tietää hyvin missä mennään. Toisaalta valtaosa ekstratuloista menee asuntosäästöön ja taustalla on ääneenlausumaton ajatus, että sitten kun hän joskus hankkii omistusasunnon, minä voin muuttaa (käytännössä ilmaiseksi) sinne. En tiedä kauan tässä menee tai osaa ennustaa olemmeko enää yhdessä kun tuo päivä koittaa.
Kysymys kuuluu: onko tämän asian poteminen vain stressistä johtuvaa kateutta, vai onko tyypin menettelytapa yleisesti ottaen epäilyttävä? En ole kehdannut sanoa mitään vaan toivonut hiljaa, että toinen ymmärtäisi itse jos on syytä. Mies on asunut luonani tämän vuoden puolella yhteensä about 70 päivää ja tienannut sievoisen summan. Miten te hoitaisitte tilanteen, vai onko tässä edes mitään "tilannetta"?
[/quote]
Lukeeko tätä noiden trollaavien misogynistien lisäksi kukaan MIES? Miten te poikaystävinä näette tämän?
[/quote]
Siis minä näen tämän edelleen niin että seurustellaan ja molemmilla on omat rahat. Ei poikaystävä ole mikään avoliittolainen. Onhan se naurettavaa, jos nainen ei pärjää itsekseen ja jos muutaman viikon punkkaa seksin takia toisen luona niin ei sellaisesta pidä periä mitään vuokria. Ei edes pelkästä kuukaudesta. Sanotaan että jos kolme kuukautta asutaan yhdessä niin voidaan alkaa keskustelemaan asumiskustannuksista. Minua henk.koht karkoittaa nainen, joka muuttaa rakkaussuhteen talousuutisiksi.
[/quote]