Poikaystävä ei osallistu vuokraan
Poikaystäväni alivuokraa satunnaisesti asuntoaan turisteille korkeaan hintaan ja olen luvannut, että hän voi asua näinä päivinä luonani. Hän on työssäkäyvä ihminen, itse elän pelkällä opintotuella ja -lainalla. Tilanne hankaloitui lukuvuoden loputtua: minulla ei ole kesätöitä, mutta sen sijaan taloudellisesti hyvin vaikeaa. Stressaan jatkuvasti miten pystyn maksamaan vuokran, jätän aterioita väliin, koska ruoka maksaa eikä mihinkään ylimääräiseen ole todellakaan varaa.
Poikaystävä tarjoaa minulle silloin tällöin bissen, vie elokuviin tai hyvään ravintolaan syömään tms. kiitoksena siitä, että annan hänen asua luonani. Kuulemma mielummin näin kuin että maksaisi minulle jonkun prosentin ylimääräisistä vuokratuloista. Olen ollut suht ok asian kanssa tähän asti, sillä vietetäänhän me muutenkin kaikki vapaa-aika yhdessä; joka tapauksessa jompikumpi nukkuu aina toisen luona. Nyt en kuitenkaan tiedä miten suhtautua. Toisaalta olen kyllä luvannut aiemmin moneen kertaan, että rakastamani tyyppi saa viipyä luonani ilmaiseksi (oliko tämä alun perinkin virhe?), mutta nyt kun oma taloudellinen tilanteeni on silminnähden erittäin tukala, harmittaa aika paljon kun toinen käyttää ylimääräiset tulonsa ulkomaanmatkaan, eikä tarjoudu maksamaan osaa vuokrastani vaikka tietää hyvin missä mennään. Toisaalta valtaosa ekstratuloista menee asuntosäästöön ja taustalla on ääneenlausumaton ajatus, että sitten kun hän joskus hankkii omistusasunnon, minä voin muuttaa (käytännössä ilmaiseksi) sinne. En tiedä kauan tässä menee tai osaa ennustaa olemmeko enää yhdessä kun tuo päivä koittaa.
Kysymys kuuluu: onko tämän asian poteminen vain stressistä johtuvaa kateutta, vai onko tyypin menettelytapa yleisesti ottaen epäilyttävä? En ole kehdannut sanoa mitään vaan toivonut hiljaa, että toinen ymmärtäisi itse jos on syytä. Mies on asunut luonani tämän vuoden puolella yhteensä about 70 päivää ja tienannut sievoisen summan. Miten te hoitaisitte tilanteen, vai onko tässä edes mitään "tilannetta"?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 17:52"]
Minä olen aina ottanut eron siinä vaiheessa, kun nainen tuo rahan ja rahaongelmat parisuhteeseen. Minusta parisuhteeseen ei pidä raha vaikuttaa.
Rakastatko todella poikaystävääsi vai haluatko hyötyä hänestä vain rahallisesti ap?
-mies
[/quote]
Tässä tilanteessa kyse on toisinpäin. Rakastaako ap:n poikaystävä ap:ta oikeasti vai haluaako vain hyötyä rahallisesti. Sillä tässä tilanteessahan poikaystävä on se rahahyötyjä.
[/quote]
Ja tän miehen mielestä on ihan ok, että mies hyötyy rahallisesti naisesta, mutta toisinpäin ei.
Eikä kyse edes ole ap:n kohdalla hyötymisestä, koska hän maksaa yksin vuokran, poikaystävä siipeilee.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 22:06"]
Ja tän miehen mielestä on ihan ok, että mies hyötyy rahallisesti naisesta, mutta toisinpäin ei.
Eikä kyse edes ole ap:n kohdalla hyötymisestä, koska hän maksaa yksin vuokran, poikaystävä siipeilee.
[/quote]
Muista nyt kuitenkin, että ap on itse omien sanojensa mukaan montaa kertaa luvannut, että mies saa asua hänen luonaan ilmaiseksi. Ja mieshän tarjoaa leffoja yms. pientä. Jos mies asuisi jossain muualla kuin ap:n luona, ap joutuisi silti maksamaan prikulleen saman verran asumisestaan kuin tälläkin hetkellä. Jos haluaa, että mies osallistuu kuluihin, silloin pitää sanoa asiasta miehelle eikä luvata, että saa asua ilmaiseksi. Ap:n motiivina tosin on ilmeisesti ollut päästä asumaan miehen tulevaan asuntoon ilmaseksi, tämänhän hän itse jo myönsikin. Eli hän on antanut miehen asua kämpillään ilmaiseksi - itse saamatta miehen asumisesta mitään lisäkustannuksia - jotta pääsisi tämän tulevaan kotiin ilmaiseksi loisimaan. Kuka tässä oikeastaan yrittääkään hyötyä ja kenestä?
Jos hän yöpyy luonasi vain satunnaisesti, esim. kerran viikossa, on mielestäni outoa pyytää vuokraa. Kunhan ei ruokiasi syö, eikä ole suihkussa kahta tuntia.
No, hän on vain "poikaystävä", eli ilman virallista velvoitetta maksaa elämiskstannuksista.
Vähän vaihtelee sesongin mukaan, mutta nyt hän on asunut luonani reilun kuukauden putkeen.
Jos olet luvannut, että ei tarvitse maksaa, niin miten ihmeessä poikakaveri osaa lukea ajatuksiasi ja tietää, että nyt perus lupauksen ja nyt pitää maksaa?
Puhu sille miehelle ja sano, että olet hänen kanssaan rahasta, joten mies voisi maksaa vuokrasta tai pillusta, ihan miten tahansa. Tavallisesti tällä palstalla ollaan sitä mieltä, että pariskunnalla kaikki on yhteistä, joten jos todella tulevaisuudessa hyödyt poikaystävän kämpästä, niin silloinhan olette sujut.
Sua pissitään silmään. Hyvätuloinen poikaystäväsi siis tienaa omalla asunnollaan ja loisii sillä aikaa ilmaiseksi nälkäkuoleman partaalla olevan tyttiksensä asunnossa. Haloo nyt nainen. Jos se ajatus tulevasta yhteisestä asunnosta todellakin on ääneenlausumaton eli toisin sanoen omaa toiveajatteluasti, heittäisin tyypin mäkeen. Ilmoitus verottajallekin voisi olla paikallaan, tuskin tyyppi mihinkään extratuloistaan ilmoittelee.Luulen että saat potkun persauksille kun asuntorahat on tienattu. Parisuhteessa ei pitäisi edes ajatella tuollaisia asioita, siis että toinen käyttäisi hyväkseen.
Voi pyhä jeesus...pitääkin pistää, joka kuu ukolle lasku niistä öistä, joina hän yöpyy luonani.
Kenen odottaisit maksavan kulusi, jos et seurustelisi?!
Eikö poikaystäväsi muuten tarjoaisi sinulle olutta? Vain vuokran korvikkeeksi?
Ehkä olisi aika hänen maksaa vuokra ja sitten omat muut. Jotenkin kumma. Ei se ole mitään kateellisuutta. Kyllä reilu tyyppi toimii niin. Sinun pitää vain jutella ja keskustella mitä mieltä itse asiasta olet. Ei ole ajatusten lukija poikakaan. Kerro mitä toivot. Kyllä on reilua että osallistuu vuokraan. Sehän on siivellä elämistä, että maksattaatoisella vuokran ja samalla otta rahat omastaan. Olisiko se reilua,että sinäkin toimisin niin. Pistän oman vuokralle ja ostat muutaman oluen poissuljettu ja asut hänen luonaan.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 17:35"]
Kenen odottaisit maksavan kulusi, jos et seurustelisi?!
[/quote]
Tässä tilanteessa ikävä kyllä sossun. Paperit sinne ovatkin vetämässä, mutta hakemusten käsittelyssä menee aikaa.
Pistä moinen äijän kuvatus ulos loisimasta luonasi, mitä häneltä yleensäkään saat? Miksi olet hänen kanssaan? Oletteko suunnitelleet yhteistä tulevisuutta vai mikä pitää sinua hänessä kiinni? Yök. Olet ilmeisen nuori, älä roiku tällaisissa kusetus-suhteissa yhtään vaan ukko pihalle jo tänään ja ala huolehtimaan itsestäsi. Katso myös vähän tarkemmin mihin rahasi laitat, nyt rahankäyttö ei kuulostanut kovin mietityltä jos kerran ruokaan ei ole rahaa...
Kuukausi sun luona putkeen? Tähän alkais jo vuokanantajakin puuttumaan. Anna kun arvaan:sä siivoat,peset pyykit ja astiat,mies vain makaa sohvalla tai sängyssä. Ruoat molemmat tekee omansa ja käy ostamassa kaupasta ostoksensa... Joku stoppi nyt tälle hommalle! Muuta pienempään tai soluu jospa mies tajuaisi että sulla on oikeasti tiukkaa NYT ihan peruaelämisen kanssa...
Jos vain toivoo hiljaa, niin ei kyllä toinen voi kuulla tai tietää yhtikäs mitään. Tai voi lukea hiljaa mielessään, että olet tyytyväisen näköinen ja tyytyväinen tilanteeseen. Koska olet hiljaa. Olette molemmat hiljaa, ettekä ajatuksiani lue. Haloo. Puhumaan siitä. Rohkeasti vaan. Kyllä tilanne voi muuttua. Et ehkä luvattuasi ymmärtänyt millaista bisnestä hän rupeaa pyörittämään. Ei kuukauden asuminen ole satunnainen. Nyt on tilanne muuttunut. Pitää jutella uudelleen. Ja olet ehkä käsittänyt eri lailla kuin puhuja. Eli tarkennusta ja uusi diili.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 17:32"]
Sua pissitään silmään. Hyvätuloinen poikaystäväsi siis tienaa omalla asunnollaan ja loisii sillä aikaa ilmaiseksi nälkäkuoleman partaalla olevan tyttiksensä asunnossa. Haloo nyt nainen. Jos se ajatus tulevasta yhteisestä asunnosta todellakin on ääneenlausumaton eli toisin sanoen omaa toiveajatteluasti, heittäisin tyypin mäkeen. Ilmoitus verottajallekin voisi olla paikallaan, tuskin tyyppi mihinkään extratuloistaan ilmoittelee.Luulen että saat potkun persauksille kun asuntorahat on tienattu. Parisuhteessa ei pitäisi edes ajatella tuollaisia asioita, siis että toinen käyttäisi hyväkseen.
[/quote] Minäkin saattaisin ihan mielenkiinnosta ilmoittaa veroviranomaisille tai jonnekin tuollaiset alivuokraukset, siitä tuleva raha tuskin kiertää laillista reittiä.
Sano poikaystävälle, että sulla ei ajoittain ole rahaa ruokaan ja joudut olemaan siksi syömättä (eikä siksi että esim. laihduttaisit). Jos hän on jo tiennyt tämän, anna heti kenkää. Olisi mielestäni reilua, että yöpyessään luonasi poikaystävä kävisi ostamassa kassin tai pari ruokaa.
En minä ainakaan maksaisi mitään vuokria. Vai oletko joku maksullinen nainen ap?
T: 11cm mies
RyhdistäydyRyhdistäydy. Jos olet sossuille asiakasluukulla, niin kyllä se poika tajuaa ottaa vastuunsa. Puhu. Jos ei ymmärrä, niin sitten ei. Ei ole sinun vikasi. Fiksu mies kyllä ymmärtäisi, ettei toista voi noin hyväksikäyttäÄ. Sinua käytetään hyväksi.hän joko ymmärtää sen tai ei. Ryhdy itsesi puolestapuhujaksi. Ikävästi toimittu siltä toiselta osapuolelta. Ei tarvi olla niinnsitte, että toinen vaan talloo. Se on sinun kotisi"
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 18:58"]
Poikaystävä on hyvin (jopa neuroottisen) tarkka omastaan
-ap
[/quote]
Tämä yhdistettynä siihen, että tietää sun jättävän aterioita väliin rahattomuuden vuoksi ja lorvailee sun asunnolla, kuulostaa aika pahalta. Itse ottaisin asian puheeksi, ja jos muutosta ei tulisi, lemppaisin jätkän.
[/quote]
Juuri tässä on koko ongelman ydin. Ei anna kaunista kuvaa poikaystävästä. Pelkäänpä, että tämän perusteella mitään onnellista tulevaisuutta sulla tuskin tuon miehen kanssa tulee olemaan.