Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkinen imetys

Vierailija
11.06.2014 |

Olen huomannut lukiessani näitäkin keskusteluja julkinen imetys aihettaa paljon mielipiteitä.

Kaikki kenellä on/ollut pikkuvauva tietää että kun hänelle nälkä iskee niin sitä maita on saatava melko nopeasti, mielummin sitten antaa sitä rintaa kun kuuntelee sitä nälkähuutoa. 

Minä en itse ikinä menis jonnekki haisevaan yleisvessaan imettämään, ethän itsekkään söisi eväsleipääsi missään paskasessa vessassa.

Sitäpaitsi siitä ei lähde mitää ääntä, sotkua.. ja miks sitten täytyy kyylätä jos se on omasta mielestä niin ällöttävää. En ole ikinä nähnyt kenenkään nänniä tai muutenkaa tissiä (sen enempää kun jotkut esittelevät avonaisissa paidoissaan) edes imetyshuoneissa. Ärsyttävää tämä Suomen lapsikielteisyys.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh itse suhtaudun melko kielteisesi julkiseen imetykseen. Pitkällä junamatkalla tms. Se on mielestäni ihan ok, jos sen suorittaa esim. huivin tms. suojissa.

Täytyy myöntää, että Sellossa ollessani syömässä, meni ruokahalu kun äiti imetti lastaan "estoitta" eli rinta ja nänni vilkkuen keskellä vilkasta käytävää. Sellossa on oikein mukava lastenhoitohuone, missä voi rauhassa imettää, ja isommat lapset voivat leikkiä leikkinurkassa, en ymmärrä miksei voinut sinne mennä imettämään.

Vaikka onkin aivan luonnollisesta asiasta kyse, niin mielestäni kuitenkin se imetyshetki on sen verran intiimi asia, ettei sitä kaikkien katsottavaksi tarvitse tuoda.

Itsellänikin on imeväisikäinen vauva, mutta julkisilla paikoilla kannan mukanani korviketta, jos lähellä ei ole sopivaa lastenhoitohuonetta, missä imettää. En

Vierailija
2/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sanoisin että julkisen imettämisen vieroksumisella ei ole mitään/tai hyvin vähän tekemistä lapsikielteisyyden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sanoisin että julkisen imettämisen vieroksumisella ei ole mitään/tai hyvin vähän tekemistä lapsikielteisyyden kanssa.

Vierailija
4/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:12"]

Noh itse suhtaudun melko kielteisesi julkiseen imetykseen. Pitkällä junamatkalla tms. Se on mielestäni ihan ok, jos sen suorittaa esim. huivin tms. suojissa.

Täytyy myöntää, että Sellossa ollessani syömässä, meni ruokahalu kun äiti imetti lastaan "estoitta" eli rinta ja nänni vilkkuen keskellä vilkasta käytävää. Sellossa on oikein mukava lastenhoitohuone, missä voi rauhassa imettää, ja isommat lapset voivat leikkiä leikkinurkassa, en ymmärrä miksei voinut sinne mennä imettämään.

Vaikka onkin aivan luonnollisesta asiasta kyse, niin mielestäni kuitenkin se imetyshetki on sen verran intiimi asia, ettei sitä kaikkien katsottavaksi tarvitse tuoda.

Itsellänikin on imeväisikäinen vauva, mutta julkisilla paikoilla kannan mukanani korviketta, jos lähellä ei ole sopivaa lastenhoitohuonetta, missä imettää. En

[/quote]

Minä en antanut vauvalleni kertaakaa korviketta, saatika sen takia että imetys häiritsee jotakin.

Kauppakeskustapauksissa kaikki ei välttämättä tiedä missä on lastenhoitohuone (joskus nekin on haiseva inva wc:t) ja kyllä kun pikkuvauva haluaa ruokaa niin se pitää aika nopeasti olla tarjoolla eikä siinä isossa kauppakeskuksessa välttämättä kiinosta mennä etsimään lastenhoitohuonetta.

Mä en käsitä miksi sitä sitten täytyy kattella jos jollakin on se tissi esillä. Jos ei se häntä häiritse niin miksi se sinua häiritsisi.

Vierailija
5/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:14"]

[/quote]

No kerros ihmeessä minkä kanssa sitten?

Vierailija
6/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille vauvoille ei korvike käy (allergiat), jotkut ei syö tuttipullosta (muksi pitäisikään jos on täysimetetty!), äiti ei heru pumpulle että saisi ottaneen pulloon maitoa sitä varuilta että joku hysteerikko pahastuu lapsen rintaruokinnasta jne. Silloin ainoa vaihtoehto on imetys.

Jos niin kovasti ällöttää niin käännä katse pois. Helppoa.

Vierailija
7/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:14"]

[/quote]

[/quote]

Mahdollisen alastomuuden? Ei kiinnosta nähdä mahdollisesti näkyviä rintoja tms. Miten voisin olla lapsikielteinen, jos pidän lapsista, minulla itselläni on lapsia, mutten silti välitä julkisesta imettämisestä?

Vierailija
8/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt lapsiani myös julkisesti, yleensä ison huivin suojassa (poncho) kukaan ulkopuolinen ei voi nähdä onko lapsi rinnalla vai muuten vaan sylissä.

Muualla Euroopassa julkiseen imettämiseen suhtaudutaan myönteisemmin kuin meillä Suomessa. Muita äitejä, jotka imettää olen tarkkaillut matkoillani. Omaa imettämistäni on tuskin kukaan huomannut.

Vierailija
9/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

* miksi, korjaan.

- nro 7

Vierailija
10/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aluksi vastustin julkista imetystä, mutta nyt toinen vauvani on todellinen tissivauva ja esikoisen takia ei voida vaan istua kotona tuijottelemassa seiniä, vaan ollaan rannalla ja leikkipuistossa yms ja pakko mun on itkevää vauvaa siellä imettää. Peitän kyllä huivilla tissini, mutta silti uskon että jotkut ihmiset katsovat pahalla.

Nyt on kuitenkin kesä ja haluan itsekin nauttia siitä, enkä todellakaan halua alkaa pelaamaan millään korvikkeilla tai tuttipulloilla, joten ei auta kuin ottaa se asenne että siinäs tuijottelette.

Vierailija
11/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:12"]

[/quote]

Minä en antanut vauvalleni kertaakaa korviketta, saatika sen takia että imetys häiritsee jotakin.

Kauppakeskustapauksissa kaikki ei välttämättä tiedä missä on lastenhoitohuone (joskus nekin on haiseva inva wc:t) ja kyllä kun pikkuvauva haluaa ruokaa niin se pitää aika nopeasti olla tarjoolla eikä siinä isossa kauppakeskuksessa välttämättä kiinosta mennä etsimään lastenhoitohuonetta.

Mä en käsitä miksi sitä sitten täytyy kattella jos jollakin on se tissi esillä. Jos ei se häntä häiritse niin miksi se sinua häiritsisi.

[/quote]

No eipä sitä tarvinnut erikseen alkaa "kattelemaan" se vaan osui silmään kun katselin ympärilleni. Ja kyllä minua häiritsi, kun ei edes vähän yritetty peitellä.

Hienoa että jotakuta ei kiinnosta muiden mielipiteet ja haluavat ruokkia lapsensa neutraalilla tavalla, meitä on moneksi. Se vain on mielestäni epämiellyttävää.

Ymmärrän senkin että ei välttämättä aina jaksa lähteä etsimään lastenhoitohuonetta syystä taikka toisesta, mutta mielestäni sitä on suotavaa käyttää, mikäli sellainen kauppakeskuksesta löytyy. Ja useimmiten isoissa kauppakeskuksissa löytyy ja selaisen paikan voi tarkistaa esim. Infotaulusta joita on ympäri kauppakeskusta. Ei ole iso vaiva, vai?

Itse ainakin toimin näin, eikä lapseni ole kuollut nälkään vaikka olisikin hetken joutunut itkemäänkin.

Vierailija
12/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:14"]

[/quote]

[/quote]

Mahdollisen alastomuuden? Ei kiinnosta nähdä mahdollisesti näkyviä rintoja tms. Miten voisin olla lapsikielteinen, jos pidän lapsista, minulla itselläni on lapsia, mutten silti välitä julkisesta imettämisestä?

[/quote]

öö kaupungilla näkee naisia sellaisissa paidoissa jossa tissiä näkyy enemmän kuin 99% imetystilanteissa, paheksut sitten varmaan heitäkin.

Vierailija
13/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille täällä olijoille ja alapeukuttelijoille nyt vielä tiedoksi, kannatan rintaruokintaa ja ymmärrän että kaikki eivät voi/halua pumpata maitoa tai antaa korviketta ja tajuan sen että lapsen pitää saada syödäkseen. Mielestäni olisi kuitenkin kohteliasta tehdä se jonkinlaisen näköesteen suojissa.

Ja edelleen, en töllistellyt tai väkisin katsellut toimitusta ka KÄÄNSIN katseeni heti pois. Ettekö te koskaan katsele julkisilla paikoilla ympärillenne???

Vierailija
14/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

öö kaupungilla näkee naisia sellaisissa paidoissa jossa tissiä näkyy enemmän kuin 99% imetystilanteissa, paheksut sitten varmaan heitäkin.

[/quote]

No vielä toistaiseksi en ole nänni esillä vilkkuviin paitoihin törmännyt, joten ei häiritse. Alastomuus ei minua häiritse niille kuuluvissa paikoissa, pukukopit, uimahallit tai saunat, vaan niissä missä se ei ole luonnollista.

Vierailija
15/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko tosiaan että täällä joku töllää toisen imetystä? Juurihan sanottiin että käänsi katseensa pois kun koki tilanteen epämiellyttävänä.

Vierailija
16/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:23"]

Muualla Euroopassa julkiseen imettämiseen suhtaudutaan myönteisemmin kuin meillä Suomessa. Muita äitejä, jotka imettää olen tarkkaillut matkoillani. Omaa imettämistäni on tuskin kukaan huomannut.

[/quote]

Jaa. No ei ainakaan Ranskassa suhtauduta.

Vierailija
17/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vauva pitää imettää silloin kun nälkä yllättää! Nänniä kammovat ihmiset on varmaan kauhuissaan julkisissa uimaloissakin, mielestäni imetyksessä ei ole mitään ihmeellistä vaikka onhan se toki mahtavaa että rinnoista jotka kulkevat aina mukana tulee juuri sopivan lämpöistä, täydellisellä ravintoarvolla ja hyvän makuista maitoa jota lapsi voi juoda helposti ja steriilisti. Rohkeasti kaikki julkisille paikoille imettämään! Toivottavasti joku järjestäisi mielenosoituksen jossa kaikki imettävät voisivat kokoontua imettämään yhdessä :)

Vierailija
18/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No vielä toistaiseksi en ole nänni esillä vilkkuviin paitoihin törmännyt, joten ei häiritse. Alastomuus ei minua häiritse niille kuuluvissa paikoissa, pukukopit, uimahallit tai saunat, vaan niissä missä se ei ole luonnollista.

[/quote]

no anteeks nyt vaa mutta tuossa imetystilanteessa se on aivan LUONNOLLISTA että tissi saattaa vilkkua :D

Vierailija
19/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:22"]

Jos niin kovasti ällöttää niin käännä katse pois. Helppoa.

[/quote]

Intiimialueiden näyttäminen ei kuulu sivistyneen ihmisen tapoihin. Ketään ihmistä ei kuulu altistaa mahdollisuudelle joutua näkemään toisen ihmisen intiimialueita paitsi uimahallin suihkussa tai nakurannalla. Vauvaa voi imettää julkisesti huivin suojissa, vauva itse asiassa pitää siitä enemmän, kun voi rauhoittua ihmisvilinässä siellä huivin alla.

Samalla periaatteella sinä voisit sanoa, että ihan sama, jos jotkut alkaisivat paneskella keskellä kauppakeskusta. Katse toiseen suuntaan, jos häiritsee.

Vierailija
20/30 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:40"]Tottakai vauva pitää imettää silloin kun nälkä yllättää! Nänniä kammovat ihmiset on varmaan kauhuissaan julkisissa uimaloissakin, mielestäni imetyksessä ei ole mitään ihmeellistä vaikka onhan se toki mahtavaa että rinnoista jotka kulkevat aina mukana tulee juuri sopivan lämpöistä, täydellisellä ravintoarvolla ja hyvän makuista maitoa jota lapsi voi juoda helposti ja steriilisti. Rohkeasti kaikki julkisille paikoille imettämään! Toivottavasti joku järjestäisi mielenosoituksen jossa kaikki imettävät voisivat kokoontua imettämään yhdessä :)

[/quote]

Mitä ihmettä? Juurihan sanoin että paikoissa, missä alastomuus on mahdollista se ei häiritse? Vai ihan tosissaanko te väitätte että ei haittaa tai häiritse vaikka joku tulisi tissit paljaana itstumaan ravintolassa jossa yritätte syödä?? Enpä usko.