Miksi yläkoulussa tulee niin paljon vaativampaa opiskelua?
Seulotaanko siinä jyvät akanoista vai. Kun alakoulussa pyritään siihen, että kaikki pysyvät mukana ja oppivat, niin yläkoulussa opetetaan valtava määrä nippelitietoa, joka sitten kokeessa pitää osata. Muuten ainoa numerosi on 6 todistuksessa aivan varmasti.
Kommentit (11)
No, pääsee sieltä läpi vähemmälläkin, eikä mikään välttämättä ole menetettyä jos keskiarvo ei ole kummoinen. Itse muistan että oli murrosikä kauhean vaikea ja lintsasin enkä jaksanut lukea mitään. Huonoilla arvosanoilla menin peruskoulun läpi, päättötodistuksen ka 6,4. Muttta ei se mitään silti estänyt, lukioon pääsin ja menin ja maisteriksi sittemmin valmistuin.
Riippuu ihan koulusta, että onko noin. Olen ollut itse opettajana erilaisilla yläkouluilla ja osassa mennään hyvinkin suuria linjoja ja kokonaisuuksia painottaen, toisissa taas keskitytään pelkkäään nippelitietoon, jolloin monilta jää kokonaisuus hahmottamatta.
Saako kysyä, että missä koulussa olet, jos noin paljon on nippelitietopainotteista?
Musta tuntuu että täällä yläkoulussa ei tehdä yhtään mitään. Alakoulussa sentään opiskeltiin, yläkoulussa annetaan nuorten ihan rauhassa lintsata ja jättää läksyt tekemättä, tunneilla ei juurikaan tehdä mitään järkevää.
Kai koulussakin voitaisiin vähän vaatia teineiltä! Turha se on kotona valvoa läksyjä ja opiskelua, jos koulussa lusmuiluun reagoida. Ihan kuin joku 13 v voisi jo itse ottaa vastuun opiskelustaan...?
Kokeetkin niin helppoja että tuntuu että olisi siirtynyt tavalliselta ala-asteelta erityyisluokalle..
no koska ylemmillä asteilla se ei helpotu yhtään. kukkahattutädit on varmistaneet että jos peruskoulu menee persiilleen, voit mennä kympille tai ammattistarttiin ja päästä sitten opiskelemaan. kymppiluokasta taitaa tulla jopa pakollinen piakkoin..
Yläkoulussa alkaa jo tulla selaisia asioita joita ei osaa yleistiedon perusteella ja kokeessa kysytään myös selaista jota ei ole kerrottu tunnilla, vaan on pitänyt osata itse lukea kirjasta.
Meillä juniorin numerot oli 7-8 alakoulussa ja yläkolussa nousivat 8-9 tasolle. Numerot tulee yläkoulussa hieman paremmin osaamisen eikä pärstäkertoimen mukaan.
Yläkoulussa pitää tajuta yhteydet ja tiettyjä kokonaisuuksia, pelkkä nippelitieto ei enää auta. Itse olin ainakin innoissani kun isot kokonaisuudet alkoivat hahmottua esimerkiksi historiassa ja taiteen ja uskonnon yhteyksissä ja keskiarvo kohosikin lähelle kymppiä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:21"]
No, pääsee sieltä läpi vähemmälläkin, eikä mikään välttämättä ole menetettyä jos keskiarvo ei ole kummoinen. Itse muistan että oli murrosikä kauhean vaikea ja lintsasin enkä jaksanut lukea mitään. Huonoilla arvosanoilla menin peruskoulun läpi, päättötodistuksen ka 6,4. Muttta ei se mitään silti estänyt, lukioon pääsin ja menin ja maisteriksi sittemmin valmistuin.
[/quote]
Missä helvetissä lukioon pääsee noin paskalla keskiarvolla? Yleensä ne seiskan keskiarvoilla lukioon menneet tipahtaa pelistä parin ekan kuukauden aikana ja kas, vuosi hukkaan heitettyä aikaa...
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:21"]
[/quote]
Missä helvetissä lukioon pääsee noin paskalla keskiarvolla? Yleensä ne seiskan keskiarvoilla lukioon menneet tipahtaa pelistä parin ekan kuukauden aikana ja kas, vuosi hukkaan heitettyä aikaa...
[/quote]
Ulvilassa pääsee lukioon vitosen keskiarvolla.
Lukiosta on tätänykyä tulossa kaatopaikka, johon haalitaan kaikki nekin, jotka eivät pääse vaativille (= hakijoita enemmän kuin voidaan ottaa sisään) ammattikoululinjoille. Tarvitaan erityiserityistukea. ja opetuksen tasosta on pakko tinkiä.
Ei pidä paikkaansa joka paikassa.
Täällä vaativimmat luokat ovat olleet 5- ja 6-luokat.
Yläkoulu oli ihan liian helppo ja jopa läksyjä tuli paljon vähemmän ja kokeetkin oli lyhyempiä. Moni alkaa lusmuilla tai häiriköidä yläkoulussa niin vähempikin yrittäminen riittää opeille.
No vöi vöi. Ahistaako?