Olen 15 lapsen väsynyt vl-äiti.
Täytän kohta 41v ja tuntuu ettei rahat ja voimat enää riitä. Mitä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (102)
Olisit jättänyt lapset tekemättä. Niin yksinkertaista.
Heh, joku nostanut ylös provoni.ap
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 11:46"]
En ihan oikeesti kyllä usko että ap:lla on 15 lasta. 5 ehkä paremminkin. Eikai kukaan täysjärkinen ihminen tee viittätoista lasta??
[/quote]
Mun luokalla on yks tyttö, jolla on 16 sisarusta.. Että kyllä niitä vaa on.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:35"]
Missä te asutte, jotka ihmettelette tuota lapsimäärää? Tai ehdotatte ehkäisyä? Itse asun Oulun seudulla, ja ihan "normaalia" on, että vl-perheessä on yli kymmenen lasta. Ehkäisyn ehdottaminen on vähän sama kuin sanoa masentuneelle, että reipastu. Se on niin sisäänrakennettu se vaatimus tehdä lapsia, että äidit ovat valmiita uhraamaan terveytensä ja olemassaolevien lastensa lapsuden että tekevät kuten heidän odotetaan.
Vaikka tässäkin ketjussa sanotaan, että uskonto on oma valinta, niin ei varmasti ole niin helppoa jättää taakseen omaa sukuaan ja tuttaviaan, sillä niinhän käy jos eroaa.
[/quote]
Kuka sanoo sen olevan helppoa, mutta eipä helpolta vaikuta sekään päätös että pilataan oma ja lasten elämä lisääntymällä jatkuvasti.
Kukaan ei odota naisten olevan lisääntymiskoneita. Eikö näillä naisilla ole omaa tahtoa ja ajattelukykyä?
Masennus ja ehkäisy eivät ole verrattavissa. Masennus on sairaus. Nainen, joka jonkun uskonnon nojalla suostuu Suomessa pelkäksi lastentekokoneeksi, ei voi kuin syyttää itseään. Täällä ei ketään pakoteta lisääntymään ja jokainen on vapaa päättämään miten monta lasta synnyttää.
Huh, huh. Kyllä tuollainen lapsentekokultti olisi kriminalisoitava, koska osa meistä on niin alttiita aivopesulle, että pykää kakaroita kakaran perään niin että pimpsa naukuu ja voimat ja mielenterveys menee.
Missä te asutte, jotka ihmettelette tuota lapsimäärää? Tai ehdotatte ehkäisyä? Itse asun Oulun seudulla, ja ihan "normaalia" on, että vl-perheessä on yli kymmenen lasta. Ehkäisyn ehdottaminen on vähän sama kuin sanoa masentuneelle, että reipastu. Se on niin sisäänrakennettu se vaatimus tehdä lapsia, että äidit ovat valmiita uhraamaan terveytensä ja olemassaolevien lastensa lapsuden että tekevät kuten heidän odotetaan.
Vaikka tässäkin ketjussa sanotaan, että uskonto on oma valinta, niin ei varmasti ole niin helppoa jättää taakseen omaa sukuaan ja tuttaviaan, sillä niinhän käy jos eroaa.
Voi kuule, viisikymppiseksihän sitä kait täytyy ehkäistä. Mulle sopis, et 40 täytettyään ei vain enää olisi mahdollista raskautua.
Sinulle 78: kaikilla ei imetys vaikuta vaikka olisi vauva rinnalla yötäpäivää..
Minulla on kymmenen lasta. Välillä olen väsynyt ja silloin mietimme miten järjestämme asioita helpommaksi. Kukaan ei voi pakottaa ketään seksiin ja meillä on ollut joskus pitkiäkin taukoja jos on todettu että nyt ei jaksa ajatusta raskaaksitulosta.
Ja huomaan että paremmin jaksaa kun huolehtii omasta kunnostaan. Varmasti pystyt järjestämään hetkiä käydä lenkillä ja välillä jossain vapaalla. Ja hankkikaa apua. Jos olet äitiyspäivärahalla voit saada muista alle kouluikäisistä yksityisenhoidontukea kelalta. Monet kunnat myös maksavat sitä. Tuella voit palkata itse apua.
Kuinka teillä voi olla rahat lopussa? Yhteiskuntahan maksaa teille lapsilisiä äkkiä laskien n. 2400 €/kk (mikäli kaikki lapset sitä vielä saavat), ja sinä saat vanhempainrahan/kotihoidontuet alle kouluikäisistä. Mies palkkatöissä.
Kyllähän viidessätoista lapsessa on melkoiset kulutkin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 16:03"]
Huh, huh. Kyllä tuollainen lapsentekokultti olisi kriminalisoitava, koska osa meistä on niin alttiita aivopesulle, että pykää kakaroita kakaran perään niin että pimpsa naukuu ja voimat ja mielenterveys menee.
[/quote] Lapset joutuvat eniten kärsimään.
Anna: Vanhempamme purkivat uupumuksensa lapsiin
http://freepathways.wordpress.com/2014/10/02/anna-videohaastattelu/
En tiedä onko aloittaja provo vai ei. Veikkaan että on. Itse olen entinen lestadiolainen ja tiedän että liikkeessä on todella paljon perheitä joissa on jopa 15 lasta. Itselläni on 12 sisarusta.
Se että rahat eivät riittäisi on paskapuhetta. Suomessa ei kukaan kuole nälkään enkä ole kokenut lapsuuttanu mitenkään köyhäksi, eli ruokaa riitti kyllä. Sen sijaan aikaa ja yksilöllistä kohtelua emme saaneet vanhemmiltamme. Iso osa sisaruksistamme käy tai on käynyt terapiassa vaikeiden lapsuudenkokemusten vuoksi.
Kukaan "aidosti vanhoillislestadiolainen" joka tälle palstalle kirjoittaa ei varmasti myönnä olevansa väsynyt mutta on ihan varma että jokaisessa vanhoillislestadiolaisessa suurperheessä pelätään uusia raskauksia, hävetään omaa uskontoaan, pelätään käydä neuvolassa sillä neuvolassa voidaan vaikka kysyä se kysymys: "Oletko väsynyt?"
Itsekin valehtelin aikoinani että hyvin jaksan, jotta eivät saisi lestadiolaisuudesta lyömäasetta eikä tarvitsisi keskustella vaikeasta asiasta. Kun sitten voimat loppuivat niin tuli täydellinen romahdus ja neuvolasta sain parhaan mahdollisen avun.
Pyytäkää apua lestadiolaisäidit! Ottakaa ehkäisy käyttöön, se ei ole syntiä!
"En tiedä onko aloittaja provo vai ei. Veikkaan että on. Itse olen entinen lestadiolainen ja tiedän että liikkeessä on todella paljon perheitä joissa on jopa 15 lasta. Itselläni on 12 sisarusta."
Yritin siis sanoa että vaikka veikkaan alkuperäisen olevankin provo, kirjoitustyylistä päätelleen, niin silti tuollaisia isoja perheitä on Suomi pullollaan. Ja valitettavasti yhtä paljon myös pahoinvoivia perheitä, väitän minä. Pahoinvointi ei välttämättä ole kokonaisvaltaista mutta pakostakin isossa perheessä vähintäänkin yksi lapsi voi todella pahoin ja ei saa huomiota vanhemmiltaan tarpeeksi. Sisaruksilta saatu huomio EI asiantuntijoidenkaan mukaan korvaa vanhemmilta saatua rakkautta ja turvaa.
Ihmisellä on vapaa tahto. Sinä itse päätät monta lasta haluat. Ketään ei ole pakotettu hankkimaan noin montaa lasta. Tämä on joku lestojen oma keksintö. Jos mies kieltäytyy ehkäisystä, niin sinä voit kieltäytyä seksistä. Tuskin teillä nyt raiskaamista sallitaan? T. Itsekin uskova
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2013 perheitä, joissa oli vähintään 10 alaikäistä lasta, oli 457. Yli 10-lapsisia perheitä on tietenkin enemmän, koska tuossa ei ole huomioitu 18 vuotta täyttäneitä lapsia. Mutta ei suurperheitä nyt NIIN paljon ole.
Harrastakaa seksiä ilman yhdyntää.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:11"]Ei tämä valitettavasti ole provo. Monenlaista terveys ongelamaa yms nyt ollut ja vaoimat aivan lopussa.[/quote]
Lopetat nyt ainakin sen lasten tekemisen. Jos on nykyisten kanssa jo voimat loppu, ei siihen uusia enää tarvita. Seuraavaksi haet apua. Nykyisin lapsiperheet saavat apua ilman lastensuojelun asiakkuutta ja sinulla on hyvät perustelut sanoa, että tarvitset apua. Ensin tarjoavat yleensä pelkkää keskusteluapua, mutta sinun kohdallasi voivat hypätä tämän vaiheen yli ja saat suoraan konkreettista apua. Terveysongelmien kohdalla näin on toimittu aikaisemminkin.
Minua ihmetyttää, että lapsia tulee niin tiheään tahtiin. Eivätkä VL-naiset imetä lapsiaan? Omilta imetysajoiltani muistan, että monilta pysyi imetyksen vuoksi kuukautiset poissa parikin vuotta tai pidempäänkin ja heille tämä oli jo ongelmakin, kun halusivat uuden lapsen. Osa joutui vähentämään imetystä, että sai kuukautiskierron palaamaan.
Mnun neuvoni kaikille VL-naisille olisi: älkää tinkikö imetyksestä! Erityisesti yöimetykset on niitä tärkeitä, jotka pitävät kuukautiset poissa! Tämä voisi olla monelle pelastus, siitä on jo iso apu jos saa lasten ikävälin edes kahteen vuoteen. Eikä tarvitse kärsiä omantunnontuskista, kun luonto hoitaa sen, ettei lapsia tule yhtenään.