Vakkari työpaikka paljastu kauheeksi :(
Tarjottiin vakkari paikkaa joka paljastu ihan hirveeksi. Perehdytys loppu 2 vk sitten ja nyt pitäisi osata kaikki yksin eikä kukaan neuvo. Pelkään työnantajaa eikä siltä uskalla kysyä mitään. Olen myös muilta työkavereilta kuullut, että palkka kannattaa tarkastaa tarkoin koska niissä on kuulemma aina virheitä. Jotku työntekijät on huonoissa väleissä jopa esimiehen kanssa, ja esimiehet riitelee ammattiliittojen kanssa. Harmittaa myös kun samoihin aikoihin tarjottiin määräaikaista työtä josta kieltäydyin koska tarjolla oli tämä vakkaripaikka joka paljastukin kauheeksi. Olis pitänyt ottaa tuo määräaikainen työ mutta kaikki muut vaan hoki, että kun tämä on vakkari mutta mitä tällä vakkarilla teen jos nyt jo vihaan työtäni ja pelkään esimiestäni. Työ varmasti menettelisi jos sen osaisi mutta kun osaa eikä kukaan auta. Ei olis pitänyt kuunnella muita kun kaikki jankutti vakkari paikasta, koska mikään ei ole enään vakkari, jotenkin oli huono tunne alusta asti tästä paikasta ja olisi pitänyt kuunnella vain itseään. Täällä ei uskalla sanoa mitään tai pyytää apua. Ajattelin, että soitan vielä perään jos paikka olisi vielä auki, kun vielä on koeaikaa ja ajattelin lähtä sen puitteissa tästä kauheesta paikasta.
Kommentit (31)
Olen kyllä erehtynyt pyytämään kerran apua esimieheltäni mutta vastaus oli, että hän ei osaa käyttää järjestelmää. Kukaan ei ehdi auttamaan, ja thats it. Olen jo miettinyt, että käännyn luottamusmihen perään mutta en halua hankalan työntekijän mainetta ja sitten varmasti ainakin laitetaan pois. Työnantajan tulisi perehdyttää kuitenkin, ei kukaan ole seppä syntyessään. Jotenkin kaduttaa kun en alun alkaen kuunnellut omaa intuitiotani.
Jos soitan määräaikaisen työn perään niin mitä kehtaan sanoa? Tuskin ne mua ottaa jos kuulevat, että vakkari paikan suhteen mikään ei mennytkään niinkuin piti :(
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kysyt esimieheltäsi jos et jotain osaa. Tarkistat tilinauhan ym. ja olet tarkkana. Mitä ikävää siitä voisi seurata? Olethan jo vakkari!
Ei ole vakkari, kun on koeajalla. Jos irtisanoudut, karenssia lykkää. Mutta vakituisia työpaikkojahan ei nykyään ole. Voi olla jotain pysyvämpää, mutta siinäpä se.
Täh? Jos sopimus on voimassa toistaiseksi, niin ei se koeaika siitä työstä määräaikaista tee!
Koeajalla voidaan irtisanoa milloin vaan. Oli sopimus mikä hyvänsä.
Ei voida, irtisanomisen voi tehdä vain perustellusta syystä ja ne on lueteltu laissa.
Vai tarkoitatko, että koska työnantajalla on aina mahdollisuus irtisanoa, niin missään työssä et voi olla vakkari?
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä erehtynyt pyytämään kerran apua esimieheltäni mutta vastaus oli, että hän ei osaa käyttää järjestelmää. Kukaan ei ehdi auttamaan, ja thats it. Olen jo miettinyt, että käännyn luottamusmihen perään mutta en halua hankalan työntekijän mainetta ja sitten varmasti ainakin laitetaan pois. Työnantajan tulisi perehdyttää kuitenkin, ei kukaan ole seppä syntyessään. Jotenkin kaduttaa kun en alun alkaen kuunnellut omaa intuitiotani.
Jos soitan määräaikaisen työn perään niin mitä kehtaan sanoa? Tuskin ne mua ottaa jos kuulevat, että vakkari paikan suhteen mikään ei mennytkään niinkuin piti :(
-ap
Etkä osaa kysyä esimieheltä, että keneltä kysyn apua, kuka osaa käyttää järjestelmää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kysyt esimieheltäsi jos et jotain osaa. Tarkistat tilinauhan ym. ja olet tarkkana. Mitä ikävää siitä voisi seurata? Olethan jo vakkari!
Ei ole vakkari, kun on koeajalla. Jos irtisanoudut, karenssia lykkää. Mutta vakituisia työpaikkojahan ei nykyään ole. Voi olla jotain pysyvämpää, mutta siinäpä se.
Täh? Jos sopimus on voimassa toistaiseksi, niin ei se koeaika siitä työstä määräaikaista tee!
Ei voida, irtisanomisen voi tehdä vain perustellusta syystä ja ne on lueteltu laissa.
Vai tarkoitatko, että koska työnantajalla on aina mahdollisuus irtisanoa, niin missään työssä et voi olla vakkari?
Työsopimus voidaan purkaa koeajalla joko työnantajan tai työntekijän aloitteesta riippumatta työsopimuksen kestosta tai tyypistä – oli kyse sitten vakituisesta tai määräaikaisesta työsuhteesta.
Työsuhteen purkaminen koeajalla vaatii työnantajalta perusteet, mutta tästä huolimatta työsopimuslaissa ei ole luetteloa perusteista, jotka olisivat hyväksyttäviä työsuhteen purkamiselle koeajalla.
Purku ei saa kuitenkaan koskaan perustua syrjiviin tai epäasiallisiin perusteisiin. Syrjivistä perusteista on luettelo yhdenvertaisuuslaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkus lähet lätkimään sieltä. Helpompihan aina vakituinen työsuhde on irtisanoa kuin määräaikainen.
Ja jos sitä karenssia pelkäät, niin ole niin avuton aatu ja toivoton tollo, että työnantaja purkaa työsuhteen jo koeajalla.Ikävä kyllä, jos työantaja purkaa sopparin koeajalla, silloinkin voi tulla karenssi."Kun työsuhde puretaan koeajalla, pyytää TE-toimisto usein lisäselvityksiä työsuhteen päättymisen syistä, joista voidaan päätellä, onko työttömyys itse aiheutettua." https://duunitori.fi/tyoelama/koeaika
Sen takia sanoinkin, että tulee olla avuton ja vähän tyhmä. Ei tule karenssia, jos on töihin soveltumaton ilman omaa syytä, eli jos ei kerta kaikkiaan vaan osaa, ei opi eikä ymmärrä. Silloin tulee karenssia toki, jos on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen esim välinpitämättömällä tai tahallisella huolimattomuudellaan. Jättää tulematta töihin, myöhästelee jatkuvasti, lorvii töissä, ei noudata sääntöjä ym.
Voi voi, vieläkö ihmiset luulee että vakkari on vakkari? Ei niitä ole enään ollut vuosiin olemassakaan. Nykyään on toistaiseksi voimassaoleva joka tarkoittaa työnantajan kielellä: voin irtisanoa sut koska vaan, jopa laittomasti koska työntekijät ei uskalla riitauttaa". Että näin. On meinaan koettu ja siitä tuomarin päätös! Älkää olko niin sinisilmäisiä enään, ei ole enään vakkareita vaan kaikki on enemmän tai vähemmän määräaikaisia. Ja kuulukaa aina ammattiliittoon, koska vain liitto pitää sun puolia työelämässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopimus voidaan purkaa koeajalla joko työnantajan tai työntekijän aloitteesta riippumatta työsopimuksen kestosta tai tyypistä – oli kyse sitten vakituisesta tai määräaikaisesta työsuhteesta.
Työsuhteen purkaminen koeajalla vaatii työnantajalta perusteet, mutta tästä huolimatta työsopimuslaissa ei ole luetteloa perusteista, jotka olisivat hyväksyttäviä työsuhteen purkamiselle koeajalla.
Purku ei saa kuitenkaan koskaan perustua syrjiviin tai epäasiallisiin perusteisiin. Syrjivistä perusteista on luettelo yhdenvertaisuuslaissa.
Mahdatko nyt sotkea irtisanomisen ja purkamisen? Kommentoin tätä oletusta"Ei ole vakkari, kun on koeajalla. Jos irtisanoudut, karenssia lykkää." Kyse on siis irtisanomisesta ja irtisanoutumisesta, työsuhteen purkaminen on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voida. Koeajalla voidaan purkaa työsuhde, mutta pätevä syy siihenkin on oltava.
kyllä nää nykypäivän työnantajat on niin reppanoita ja mikä idioottimaisinta niin suurin osa ei edes näe sitä. uskotaan kaikki mitä työnantaja sanoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Etkä osaa kysyä esimieheltä, että keneltä kysyn apua, kuka osaa käyttää järjestelmää?
Onpas sulla vittumainen ja mulkku tapa asennoitua ap kommenttiin. Taitaa olla ihan syntyjään luoteessa.
Tei sigram ulits🤮