Korkeakoulujen varasijat kevät 2021
Hei! Ajattelin luoda ketjun varasijoilla oleville, niin voidaan yhdessä jännätä tuloksia. 🙈 Ois kiva nähdä miltä varasijoilta ihmiset pääsee opiskelemaan.
Itse olen varasijalla 19. (lapin amk, tradenomi), saas nähdä miten käy. Muut oppilaitokset ei oo vielä julkaisseet pääsykoetuloksia.
Kommentit (962)
Vierailija kirjoitti:
MKK kirjoitti:
No nyt ollaan siinä kuuluisassa varasija 1. 😅
Minne hait? 🙂
Savonia bioanalyytikko
Olen iloinen että 74,7p riitti nippa nappa sosionomikoulutukseen Helsinkiin varasijoilta 😊
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen että 74,7p riitti nippa nappa sosionomikoulutukseen Helsinkiin varasijoilta 😊
Onnea! Oletko ensikertalainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Oletko ensikertalainen?
Olen joo ensikertalainen, ei-ensikertalaisena ei olisi ollut toivoakaan noilla pisterajoilla tulla valituksi ellei sitten olisi hakenut kirkolliseen suuntautumiseen jossa pisterajat vuosittain ollut alemmat 🙂
Turun yliopistoon 1. varasijalla ja Helsingin yliopistoon 2., tää on kauheaa piinaa 😩 Onko näiltä vielä mitenkään mahdollista päästä... Alunperin olin 6. ja 3. Rukoilen niin että pääsen, en saa ees nukuttua kun kokoajan mietin että pääseekö vai eikö pääse
Vierailija kirjoitti:
Turun yliopistoon 1. varasijalla ja Helsingin yliopistoon 2., tää on kauheaa piinaa 😩 Onko näiltä vielä mitenkään mahdollista päästä... Alunperin olin 6. ja 3. Rukoilen niin että pääsen, en saa ees nukuttua kun kokoajan mietin että pääseekö vai eikö pääse
Riippuu mitä hait opiskelemaan, lääkikseen ja oikikseen tuskin mutta muuten miksei
Kyllähän tässä pääsykoejärjestelmässä on paljon parantamisen varaa. Tuntuu, että uudistukset veivät sitä vain huonompaan suuntaan. Kaikille ei riitä opiskelupaikkoja, mutta ei työpaikkojakaan, eikä jollekin alalle ole järkevää lisätä opiskelupaikkoja, jos se ei yksinkertaisesti työllistää. Jos kaikilla on korkeakoulutasoinen koulutus vaaditaan entistäkin huonompiin töihin entistäkin parempaa koulutusta. Tästähän on jo merkkejä. Tiedä sitten, mikä olisi oikeanlainen järjestelmä, mutta ainakin kehittämistä se yhä vaatii.Ainakin opiskelupaikkoja pitää kohdentaa yhä enemmän työllistäville aloille. Vaikka sote-aloilla onkin paljon ongelmia niin ainakin tuo työllistää, joten opiskelupaikkojakin pitää lisätä. Toisaalta taas sitten tuo ala ei saisi olla mikään ongelmatapausten loppusijoituspaikkakaan, jonne suunnilleen kaikki pakotetaan kun oikein muutakaan ei ole.
Itse olen työtön tradenomi ja kadun koulutustani. Toivon työllistävämpää uutta koulutusta, mutta toivoa minnekään pääsystä ei nykyisellään ole. En siis ole nyt hakenutkaan. Harmi kun tradenomi-tutkinnolla ei voi hakea toiseen AMK-tutkintoon. Lähinnä Metropolian tai Laurean sosionomi-opinnot ja alan hallintohommat ja sosiaaliohjaus kiinnostaisivat. Toki löysin myös kiinnostavan maisteriohjelman, joka tosin on toisessa kaupungissa kaukana kotoani, joten en voi tuonnekaan hakea.
Sain paikan sh Metropolianiin, työllisyys on ainakin taattu eikä ole pakko mennä kolmivuorotöihin. Ei ollut 1. toive, mut työllisyys ratkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä pääsykoejärjestelmässä on paljon parantamisen varaa. Tuntuu, että uudistukset veivät sitä vain huonompaan suuntaan. Kaikille ei riitä opiskelupaikkoja, mutta ei työpaikkojakaan, eikä jollekin alalle ole järkevää lisätä opiskelupaikkoja, jos se ei yksinkertaisesti työllistää. Jos kaikilla on korkeakoulutasoinen koulutus vaaditaan entistäkin huonompiin töihin entistäkin parempaa koulutusta. Tästähän on jo merkkejä. Tiedä sitten, mikä olisi oikeanlainen järjestelmä, mutta ainakin kehittämistä se yhä vaatii.Ainakin opiskelupaikkoja pitää kohdentaa yhä enemmän työllistäville aloille. Vaikka sote-aloilla onkin paljon ongelmia niin ainakin tuo työllistää, joten opiskelupaikkojakin pitää lisätä. Toisaalta taas sitten tuo ala ei saisi olla mikään ongelmatapausten loppusijoituspaikkakaan, jonne suunnilleen kaikki pakotetaan kun oikein muutakaan ei ole.
Itse olen työtön tradenomi ja kadun koulutustani. Toivon työllistävämpää uutta koulutusta, mutta toivoa minnekään pääsystä ei nykyisellään ole. En siis ole nyt hakenutkaan. Harmi kun tradenomi-tutkinnolla ei voi hakea toiseen AMK-tutkintoon. Lähinnä Metropolian tai Laurean sosionomi-opinnot ja alan hallintohommat ja sosiaaliohjaus kiinnostaisivat. Toki löysin myös kiinnostavan maisteriohjelman, joka tosin on toisessa kaupungissa kaukana kotoani, joten en voi tuonnekaan hakea.
Diak kouluttaa Helsingissä myös sosionomiksi. Turha hakea vain korkeakoulun suosion (metropolia/laurea) mukaan paikkaa jos täysin saman koulutuksen saa pääkaupunkiseudulla kolmannestakin korkeakoulusta, Diak on Suomen suurin sosiaali-ja terveysalan korkeakoulu
Vierailija kirjoitti:
Sain paikan sh Metropolianiin, työllisyys on ainakin taattu eikä ole pakko mennä kolmivuorotöihin. Ei ollut 1. toive, mut työllisyys ratkaisi.
Onnea, mikä olisi ollut 1.hakutoiveesi?
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole ongelmatapaus.
Väärä ketju?
Varasija 53. Kuopion ravitsemustiede
Vierailija kirjoitti:
Asetat itse itsellesi esteitä. Nykyisin eri väyliä koulutukseen on enemmän kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diak kouluttaa Helsingissä myös sosionomiksi. Turha hakea vain korkeakoulun suosion (metropolia/laurea) mukaan paikkaa jos täysin saman koulutuksen saa pääkaupunkiseudulla kolmannestakin korkeakoulusta, Diak on Suomen suurin sosiaali-ja terveysalan korkeakoulu
Outoa, jos Laurean suosio on kasvanut ja maine parantunut. Olen siis opiskellut Laureassa tradenomiksi ja ainakin silloin koulun maine oli huono ja suurin osa sinne opiskelemaan päätyneitä oli niitä, jotka eivät olleet päässeet Haaga-Helia Pasilaan. Tämä asia oli suosituimpia puheenaiheita opiskelijoiden keskuudessa. Ei Laurea mikään hyvä koulu ole. Laureassahan sosionomin opetusta on ilmeisesti yhä ainakin Tikkurilassa? Ei tuo edes mikään mukava paikka ole. Laureaa nyt ajattelin kun organisaatio on entuudestaan tuttu ja ajattelin, että tuonne olisi helpompi päästä. Mutta tuskin nyt enää mihinkään haen kun pääsy on mahdotonta. Ehkä pitäisi ensin ainakin mennä korottamaan ylioppilastutkinnon arvosanoja. En todellakaan tiedä.
Kova kilpailu on työpaikoista, mikä vaatii aktiivisuuttaja positiivista asennetta. Ennakkoluulottomuudestakin on varmasti hyötyä.
Harmi ettet ole työllistynyt.
Voisiko joku katsoa ja kertoa Diak/Pieksämäki sosionomin monimuoto-opintoihin paikan vastaanottaneet? En saa itse tuota Vipusta toimimaan. Tietäisi kannattaako jonossa elätellä toiveita.
Oamk röntgenhoitajaksi valittu 33 ja vastaanottaneita 21. Oon varasijalla 16 ensikertalaisena. Vieläköhän ois mahdollisuus..
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku katsoa ja kertoa Diak/Pieksämäki sosionomin monimuoto-opintoihin paikan vastaanottaneet? En saa itse tuota Vipusta toimimaan. Tietäisi kannattaako jonossa elätellä toiveita.
Ei näy minullakaan. Pääsin itse diakin päiväpuolelle
Minne hait? 🙂