Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulujen varasijat kevät 2021

Vierailija
19.06.2021 |

Hei! Ajattelin luoda ketjun varasijoilla oleville, niin voidaan yhdessä jännätä tuloksia. 🙈 Ois kiva nähdä miltä varasijoilta ihmiset pääsee opiskelemaan.

Itse olen varasijalla 19. (lapin amk, tradenomi), saas nähdä miten käy. Muut oppilaitokset ei oo vielä julkaisseet pääsykoetuloksia.

Kommentit (962)

Vierailija
241/962 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MKK kirjoitti:

Tänää päivittyny kaikki ammtoikkarivarasijat yhen alaspäin! OAMK bioanalyytikko nyt 14, röntgenhoitaja 13, SAVONIA bioanalyytikko 4!!!! 😭 ja röntgenhoitaja 9......

EN KESTÄ.

Nyyh, minulla ei. Ei kyllä ollut noi linjat mutta nyyh silti.

Vierailija
242/962 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen ensikertalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/962 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimuodossa pääsee harvemmin varasijalta. Näin kerrottiin kun hamkiin soitin

T. Sh varasija 6.

Vierailija
244/962 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
245/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullu mittään?

Vierailija
246/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri tamk sh paikan! Lähdin varasijalta 39 ja tässä sitä nyt ollaan vastaanotettu paikka🥂

Vierailija
247/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri tamk sh paikan! Lähdin varasijalta 39 ja tässä sitä nyt ollaan vastaanotettu paikka🥂

Mahtavaa! Oliko päiväopetus vai monimuoto? Ite jännitän kanssa SH paikkaa päivätoteutuksella. Aika lailla samoilla varasijoilla oltiin, mutta vähän pohjoisemmasta. Luo toivoa itselle. Oliko sulla mimmosen pisteet?

Vierailija
248/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa! Oliko päiväopetus vai monimuoto? Ite jännitän kanssa SH paikkaa päivätoteutuksella. Aika lailla samoilla varasijoilla oltiin, mutta vähän pohjoisemmasta. Luo toivoa itselle. Oliko sulla mimmosen pisteet?

Mulla oli tää päiväopetus ja 109 pistettä yo todistuksella. Ja ei kannata luovuttaa, voi hyvinkin olla että sullekkin se paikka vielä aukenee!

Vierailija
249/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pian kaikki hakijat olisivat tasa-arvoisessa asemassa ja olisi yhdet ja samat hakuperusteet kaikille. Olen itse pitkäaikaistyötön tradenomi ja olen jo pitkään harkinnut uutta työllistävästä koulutusta kun ei tällä nykyisellä koulutuksellani mitään töitä saa. En kuitenkaan ole mihinkään hakenut kun hakeminen on tehty niin vaikeaksi ja ei- ensikertalaisia syrjiväksi ja opiskelemaan pääseminen on oikeastaan mahdotonta. Vanha lukio/Oy-todistukseni on lisäksi huono ja silloin aikoinaankin opiskelemaan pääseminen oli huonosta todistuksesta ja huonosta pääsykoemenestyksestä johtuen vaikeaa. En edes päässyt opiskelemaan kotikaupunkiini, vaan jouduin tyytymään naapurikaupunkiin. Tradenomin todistus taitaa olla todistuksistani paras, mutta eihän sillä nyt voi toiseen AMK-tutkintoon hakea. Toisaalta myös yksi maisteriohjelma kiinnostaa, mutta se on vain kaukana kotoani, joten en voi sinnekään tuolla tradenomin todistuksella hakea.

Ei-ensikertalaisille pitäisi ehdottomasti olla enemmän paikkoja, mutta muuten en kyllä oikein ymmärrä tuota valitusta. Olet pitkäaikaistyötön. Miksi et ole korottanut vanhoja arvosanoja? Opiskellut avoimessa? Katso Vipusesta pisterajoja ja hae niihin, joihin on realistista päästä. Me, joilla on hyvä todistus, olemme tehneet paljon töitä sen todistuksen eteen. Eihän se nyt oikein olisi, että samalla viivalla olisi ne, jotka ei jaksa panostaa ja ne, jotka jaksavat panostaa. Välillä tuntuu, että hakijat eivät oikein ymmärrä kuinka paljon sisäänpääsy on itsestä kiinni. 

Ärsyttää tuollainen elitistien näkemys siitä, että koulussa huonoja pitää rangaista, jotta saavat itse sen mitä haluavat ja omasta mielestäni ansaitsevat. Kyllä huonommallakin pitää olla mahdollisuus hakea hyviin kouluihin ja kaikkien ylioppilastutkinnon suorittaneiden olla haussa tasa-arvoisessa asemassa. Jos pitäisi pelkästään tyytyä siihen mitä saa, olisi vain entistä enemmän uutta koulutusta toivovia, työttömiä ja muuten onnettomia. En päässyt AMK:hon Helsinkiin, enkä Helsingin yliopistoon, vaikka sitä kovasti toivoin ja useita kertoja hain. Jouduin sitten tyytymään AMK:hon Espoossa. Mutta ilmeisesti en olisi saanut tätäkään suorittaa, vaan olisi pitänyt ryhtyä vain suosiolla siivoojaksi tai lähihoitajaksi. Elämäni on ollut hyvin vaikea monestakin syystä johtuen ja kyllä huonoudestani on rangaistu mm. vuosia jatkuneella työttömyydellä. Tiedän kyllä tradenomin koulutuksen olleen väärä valinta, mutta kun koskaan en ole muuhun korkeakoulututkintoon päässyt. Eihän se tutkinto ole mitenkään hyödyttänytkään kun töitä ei saa. Aivan sama sitten jos olisi suosiolla jättäytynyt kouluttamattomana työttömäksi. Mutta tuollainen ajatus siitä, että koulussa huonoille huono koulutus ja armosta huonoihin töihin tai suosiolla työttömiksi on vastenmielinen.

Elitistien näkemys? Minusta sinä uhriudut. Miksi ihmeessä kaikilla pitäisi olla tasa-arvoinen mahdollisuus päästä kaikkiin kouluun, riippumatta siitä miten paljon / vähän töitä on tehnyt. On ääripäitä, on niitä jotka eivät kovasta uurastuksesta pysty samaan kuin ns. normaalit ja vastaavasti on niitä, joilla esimerkiksi oppimiskyky on poikkeuksellinen ja menestystä on helppo saavuttaa, mutta pääsääntöisesti ihmiset ovat ns. keskimääräisiä ja työnteko on se, joka erottaa. Minusta on älytön ajatus, että jouduit "tyytymään" Espooseen. Ei me hyvien tai kohtuuhyvien papereidenkaan saajat mennä minne tahansa vaan joudumme valikoimaan paikkoja minne mahdollisesti pääsemme. Turha minullakaan on hakea amk:hon, johon pääsee vaan huippupapereilla vaan hain sinne minne on realistista päästä. Ei minunkaan elämä helppoa ole ollut. Itse asiassa siinä on ollut niin paljon haasteita, että vasta näin lähempänä keski-ikää pystyin saavuttamaan sellaiset paperit, että pääsen amk:hon. Kaiken lisäksi minulla on vielä muita haasteita, jotka tarkoittavat sitä, että joudun tekemään vielä enemmän töitä numeroiden eteen. Joten kyllä, olen todellakin sitä mieltä, että olen tehnyt hiivatisti töitä ja ansaitsen paikkani. Missään vaiheessa en sanonut, etteikö "huonot" ansaitsisi. Tietenkin ansaitsevat, mutta heidänkin on tehtävä töitä sen eteen.

Silloin kun opiskelin AMK:ssa yksi suosituimmista puheenaiheista opiskelijoiden keskuudessa oli koulun huonous. Pari espoolaista miestä kertoi hakeneensa tuohon kouluun, koska se sattui olemaan kotia lähin alan koulu. Suunnilleen kaikki muut kertoivat päätyneensä kyseiseen kouluun, koska eivät olleet päässeet vastaavaan kouluun Helsingissä. Itsekin kuuluin siis tähän porukkaan. Kyllähän tämä nyt jostain kertoo.

Joku arveli täällä minun erityisesti halunneen Metropoliaan. Olen toki hakenut Metropoliaan sosionomin koulutukseen sinne pääsemättä, mutta Haaga-Helia Pasilaan olisin oikein tosissani halunnut. Silloin omana opiskeluaikanani tuo itsekin käymäni koulu tuntui lähinnä olleenkin vain viimeinen vaihtoehto niille, jotka Haaga-Helia Pasilaan eivät päässeet.

Metropolia syntyi kun Evtek ja Helsingin ammattikorkeakoulut yhdistyivät. Tasoero Espoon ja Helsingin välillä oli valtava. Matikan kurssista jossa EvTekissä sai 5, vastasi Stadiassa arvosanaa 2.

Vierailija
250/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär sai terveydenhoitajan tutkintoon paikan ja sairaanhoitajan ja tradenomin.

Vierailija
251/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär sai terveydenhoitajan tutkintoon paikan ja sairaanhoitajan ja tradenomin.

Ei voi saada kuin yhden - korkeimman oman toiveen, johon pisteet riittävät. Ei saa siis edes tässä vaiheessa enää valita mihin menee, tarjotaan vain sitä yhtä paikkaa.

Vierailija
252/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tänään päivittynyt varasijat kellään?

Vierailija
253/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tänään päivittynyt varasijat kellään?

On kyllä

Vierailija
254/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin katsoa Vipusesta tietoja, niin se ei toimi. Kun laittaa hakukenttiin yhteishaku, syksy vuosi 2021, niin esim. Haagahelian koulutuksista tulee näkyviin vain hotelli- ja ravintola-alan koulutus eikä muuta. Toimiiko teillä Vipunen?

Vierailija
255/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin katsoa Vipusesta tietoja, niin se ei toimi. Kun laittaa hakukenttiin yhteishaku, syksy vuosi 2021, niin esim. Haagahelian koulutuksista tulee näkyviin vain hotelli- ja ravintola-alan koulutus eikä muuta. Toimiiko teillä Vipunen?

Ei toimi kenelläkään

Vierailija
256/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi kenelläkään

Ok, kiitos tiedosta!

Vierailija
257/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjattu.

Vierailija
258/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, yliopisto paikka varmistui Helsingissä, en ois ikinä uskonut, oisin päässyt kaikkiin viiteen kohteeseen pääsykokeiden tuloksilla :) Nyt vapautui mun amk paikka eteenpäin!

Vierailija
259/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humak yhteisöpedagogi Turussa, päiväopinnot, 2. varasijalla sekä todistusvalintajonossa että pääsykoejonossa, mutta ei-ensikertalainen... uskaltaako enää toivoa?

Vierailija
260/962 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ensikertalainen 48v kirjoitti:

Jee, yliopisto paikka varmistui Helsingissä, en ois ikinä uskonut, oisin päässyt kaikkiin viiteen kohteeseen pääsykokeiden tuloksilla :) Nyt vapautui mun amk paikka eteenpäin!

Onneksi olkoon! Kiva, että on muitakin meitä "vanhoja", itsekin olen 47 v, ja pääsin amk:hon todistuksella, ylempi hakutoive on Oamk, ja sinne vielä olen 15:lla varasijalla. Mutta ei haittaa, vaikken pääsisi sinne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi