Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotku ei ymmärrä, että raskaaksi voi tulla milloin vain?

Vierailija
10.06.2014 |

Otsikossa tuo piileekin. Olen tänään surffaillut netissä ja tutkistellut eri aiheita. Silmiin pisti erityisesti se, että monet oikeasti luottavat varmoihin päiviin, keskeytettyyn yhdyntään, luotetaan sokeasti kaikkiin ehkäisykeinoihin jne. Sitten vielä väitetään kiven kovaan, että "ei ole mahdollista tulla raskaaksi muutakuin ovulaation aikaan, mikä on AINA kierron puolivälissä, poikkeuksetta"

Toinen mikä pistää suorastaan raivon valtaan ja paljon av:llakin pyröinyt aihe, nimittäin yllätysraskaus. Onko niin vaikea uskoa, että ihmisiä on erilaisia. Osa tulee raskaaksi pelkästä katseesta, osa ei tikkulaihanakaan tiedä olevansa raskaana, eikä tarvitse olla edes mielisairas.

Oli pakko avautua! :D

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuukautiset alkavat poikkeuksetta 14 vuorokautta kuukautisista". No ei poikkeuksetta, mutta pääsääntlisesti kyllä. Eri asia on, että ovuloida saattaa heti edellisten menkkojen jälkeen tai monta viikkoa myöhässä. Itselläni oli monta vuotta säännölliset kuukautiset, joissa kierto kesti 30-31 päivää. Ovuloin 16-17 kiertopäivänä ihan "todistetusti" aamulämpöä seuraamalla. Sitten eräs kierto ovulaatiota ei alkanut kuulumaan. Odotettiin kolme viikkoa, ja kun ovulaatiota ei vieläkään kuulunut, niin annoimme itsellemme vihreää valoa suojaamattomaan seksiin. Jos nainen ei ovuloi kiertopäivään 21 mennessä, niin alkavat raskautumisongelmat, ja mitä useampi päivä menee, niin sitä vaikeampaa raskautuminen on, muutamien päivienkin myöhästyminen voi tarkoittaa raskautumisen muuttumista mahdottomaksi sillä kierrolla. Myöhästyneessä ovulaatiossa on munasolun kypsymisessä ongelma, munasolu on jotenkin vioittunut tai sen kiinnittymisessä on ongelma, koska kohdun seinämä on jo liian vanha kyseisenä kuukautiskiertona. Tai sitten munasolua ei kypsy ja irtoa ollenkaan. Lapsettomuushoidoissa näihin ongelmiin haetaan apua yrittämällä säännöllistää ja lyhentää/pidentää kierto optimaaliseen 30 päivän kiertoon. Noh, häviävän pieni mahdollisuus raskautumiseen kolmen viikon myöhästymisen johdosta oli meillä tiedossa ja otettiin riski. Lottovoittohan sieltä napsahti :) Ihmiskroppa on ihmeellinen!

Vierailija
2/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö varmaan siksi että raskaaksi ei todellakaan voi tulla milloin vain. Kannattaisiko hieman kertailla näitä asioita muuten kuin pyörimällä netissä lukemassa jotain sattumanvaraista soopaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:47"]Öö varmaan siksi että raskaaksi ei todellakaan voi tulla milloin vain. Kannattaisiko hieman kertailla näitä asioita muuten kuin pyörimällä netissä lukemassa jotain sattumanvaraista soopaa.

[/quote]

kannattaisiko sinun aukaista silmät ja korvat miettien tätä "soopaa" uudelleen? Kertausta taidat kaivata itse, vai onko teillä vielä koulussa käyty näitä valistuksia..?

ap

Vierailija
4/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mä luin sun otsikon silleen että miten jotkut luulevat että ei voi tulla raskaaksi milloin (missä iässä) tahansa. Olin jo tulossa rageemaan että hedelmällisyys laskee merkittävästi 30 ikävuoden jälkeen ja hupenee siitä eteenpäin roimasti. Toisaalta, joku 20-vuotias ei meinaa välttämättä millään tulla raskaaksi ja joku 40-vuotias saattaa taas tulla raskaaksi heti ensimmäisellä yrittämällä.

Vierailija
5/37 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tässä on vaikeaa? Raskaaksi tuloon tarvitaan hedelmöittymiskykyinen munasolu ja hedelmöittämiskykyinen siittiö. Näiden pitää kohdata, jotta raskaus voi alkaa. Munasolu on hedelmöittymiskykyinen vain vähän aikaa, ja munasoluja irtoaa normaalitilanteessa yksi per kierto. Naisen osalta se mahdollisuus on noin kaksi päivää kuukaudessa (yleensä vähän kalenterikuukautta lyhyempi aika).

Siittiöt voivat säilyä elinkelpoisina hieman pidempään, päivästä muutamaan. Viikko on ihan maksimi ja hyvin, hyvin epätodennäköinen.

Raskaus ei voi alkaa kuin välittömästi ovulaation jälkeen, sillä ennen sitä ei ole munasolua odottamassa siittiöitä, eikä sen jälkeen. Mikäli siittiöitä on "odottamassa", voi raskaus alkaa maksimissaan viikko ennen ovulaatiota olleesta yhdynnästä sekä vielä maksimissaan n. vuorokausi ovulaation jälkeen. Silti hedelmöittyminen voi tapahtua ainoastaan ovulaation aikaan, vaikka yhdyntä olisi tapahtunut aiemmin.

Mikäli naisen kuukautiskierto on normaali ja ovulaatio tapahtuu noin kerran kuukauden aikana, on kyseisessä kierrossa noin seitsemän päivää, joiden aikana voi tulla raskaaksi. Ja tämä on yläkanttiin laskettu, positiivinen arvio.
 Mahdollisuudet ovat siis yllättävänkin pienet. Raskaaksi ei todellakaan voi tulla milloin vain.

Vierailija
6/37 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kuules koulussa ja osa meistä kuunteli. Ei tarvitse enää netissä pyöriä.[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:47"]Öö varmaan siksi että raskaaksi ei todellakaan voi tulla milloin vain. Kannattaisiko hieman kertailla näitä asioita muuten kuin pyörimällä netissä lukemassa jotain sattumanvaraista soopaa.

[/quote]

kannattaisiko sinun aukaista silmät ja korvat miettien tätä "soopaa" uudelleen? Kertausta taidat kaivata itse, vai onko teillä vielä koulussa käyty näitä valistuksia..?

ap

[/quote]

Vierailija
7/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Aina on opetettu että raskaaksi voi tulla jos harrastaa suojaamatonta seksi, mutta ei av:lla. Täällä vain kerran kuussa ja ovulaation tietyllä hetkellä.

Vierailija
8/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, näimpä! Itse todistin tässä itseasiassa aivan vasta erään tapauksen. Ystäväni ja hänen miehensä käyttivät ehkäisynä kondomia. Luottivat kuitenkin varmoihin päiviin, että saa edes joskus harrastaa seksiä ilman kondomia. No, pikkasen sain nauraa ja sanoa kaverille "i told you so" kun testi näyttikin seuraavassa hetkessä plussaa ja lapsia ei haluta. Totesin vain, että miksi et ottanut minusta esimerkkiä (tulin pillereiden tyhj.vuodol. raskaaksi) Hän totesi tähän ja itse asiassa moni muukin, että "sehän oli teillä suunniteltu lapsi" Joo niin olikin (seuraavaa laattaa en olisi aloittanut), mutta muuttaako se sitä tosiasiaa miksikään, että tulin suunnitelmista huolimatta kesken ehkäisyn raskaaksi??

Vierailija
9/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ovulaatio on pari päivää kuukautisten loputtua, eli jos olen kuukautisten loppuvaiheella yhdynnässä niin aika varmasti raskaudun. Olen myös raskautunut touhutipoista eli ollut yhdynnän aluksi hetken ilman kondomia.

Vierailija
10/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikea itselle olla uskomatta, kun ne varmat päivät (ja keskeytetty yhdyntä) on olleet ainoa ehkäisymuoto viimeisen 25 v aikana.. 2 lasta avioliitossa on  TEHTY niin että ajoitettu ovulaation aikaan yhdyntä ;)

mieheltä ei tosin mitään touhutippoja näytä tulevan, ehkä sekin vaikuttaa...

Vierailija
11/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ap sua aivan täysin. Ei tällä palstalla tulla vahingossa raskaaksi. Miehillä tulee siittiöt tahdonvoimasta ja kaikkien raskaus on aina samanlainen!

Vierailija
12/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä tulin raskaaksi nimenomaan kierron puolivälissä mutta kas, toisena aikana en millään!

Vierailija
13/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo anteeksi kun kerroin faktat elämästämme, alapeukuttakaa toki jatkossakin...

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:16"]

No vaikea itselle olla uskomatta, kun ne varmat päivät (ja keskeytetty yhdyntä) on olleet ainoa ehkäisymuoto viimeisen 25 v aikana.. 2 lasta avioliitossa on  TEHTY niin että ajoitettu ovulaation aikaan yhdyntä ;)

mieheltä ei tosin mitään touhutippoja näytä tulevan, ehkä sekin vaikuttaa...

[/quote]

Vierailija
14/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä. Kukaan ei tule raskaaksi pelkästä katseesta. Taidat olla sekaisin kun ärsyynnyt siitä ettei me muut uskota ufoihin.

Vierailija
15/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että raskaaksi voi tulla milloin vain? No kerrohan tuo minua hoitavalle lääkärillekin, ihan turhaan tässä on lapsettomuushoitoja takana, kun kerran raskautua voi koska vaan.. :/

Vierailija
16/37 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan yleistä on useampi ovulaatio per kierto? Ainakin itsellä säännölliset kuukautiset vuodesta toiseen, kierto 24-26 vrk. Eiköhän se ovulaatio ole siinä n. 10.:nä päivänä. Sen ympärillä kun varoo ja mies käyttää keskeytettyä yhdyntää, niin on ainakin satunnaisesti toiminut meillä. 

Olen jo 41 niin ei hedelmällisyys muutenkaan ole huipussaan. Että on menkkoja ja menkkoja. Te epäsäännöllisistä kärsivätkö täällä valitatte? 

Ja vielä yksi kysymys: eikö muka kaksi ovulaatiota per kierto sotke kuukautisia mitenkään, etteikö sitä huomaisi?

Vierailija
17/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

aaargghh, netti on täynnä näitä jotka tulee raskaaksi pillerien käytön aikana!! aika harva heistä on sellaisia oikeasti: joko ei osata käyttää tai sitten vain huvikseen lietsotaan paniikkia netissä.

miljoonat naiset maailmassa käyttävät pillereitä, ne eivät VOI toimia niin huonosti kuin av:lla annetaan ymmärtää!

[/quote]

ARGHHH netti on täynnä näitä idiootteja jotka eivät ymmärrä, että kaikilla on erilainen kroppa ja hormonit. Kaikilla nyt ei vain jumalauta toimi kaikki samalla lailla kuin sinulla tai jollakin toisella! Jos joku tulee raskaaksi pillereiden aikana, ihan oikein käytettyinäkin, eikä ole ainoa maailmassa jolle näin on käynyt, nikn menisikö sinne sinun pieneen kalloosi se, että ei sillä mitään perkeleen paniikkia lietsota vaan puhutaan asiaa!!! Kerro, missä ehkäisypaketissa lukee " TOIMII 100% VARMUUDELLA"

Vierailija
18/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:07"]Ööö no kun raskaaksi ei voi tulla milloin vain vaan ovulaation aikaan. Ovulaation aika saattaa tietysti vaihdella, osalla varmaan on kellon tarkkaan samaan aikaan aina ja osalla koska sattuu. Kuukautiset alkavat poikkeuksetta 14 vuorokautta ovulaatiosta.

[/quote]

Ei muuten ala, mulla häiriö, josta syystä kuukautiset on n. 4-5pv ovulaatiosta. Söin siihen pidentävää lääkitystä.

Vierailija
19/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tänne tulee alapeukuttamaan ne jotka eivät voi katsoa asioita mahdollisilla tavoilla, vain ja ainoastaan miten heille on käynyt. Kirjaimellisesti ei varmaan tuota katseesta raskaaksi juttua kannata ottaa, mutta huomataan taas, että kun ei ole mitään millö perustella, tartutaan pikkumaisuuksiin. Kuten tuo esimerkiksi. Ja lapsettomuus on HIEMAN eri asia kuin mistä aihe kertoo.

Vierailija
20/37 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä mielessä outolintu, että olen sen jälkeen kun täytin 15 käyttänyt "ehkäisynä" ainoastaan keskeytettyä yhdyntää. On toiminut tähän päivään asti, yli 10 vuotta vaikka olen ollut lähes koko ajan parisuhteessa (mies vaihtunut muutaman kerran) ja aktiivinen seksinharrastaja. Lapsi tuli, kun lopetettiin tämä "ehkäisymuoto".

Oman kokemukseni perusteella olen huomannut, että ne jotka tulevat ei-toivotusti raskaaksi aina kivenkovaan väittävät ehkäisevänsä ja laskevansa päiviä mutta kun pintaa vähän kaivelee niin hups, pillerit olikin unohtuneet, kondomi ei kiinnostanut, eikä millään maltettu keskeyttää just parhaimmalla hetkellä... ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi