Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikille muille siis ihan ok, että maskisuositus jatkuu läpi kesän?

Vierailija
19.06.2021 |

Tarkoittaa siis maskisuositusta myös helleaikana, kuumissa busseissakin. Ja siitä huolimatta, että koronatapaukset ovat laskussa ja suurimmassa osassa Suomessa tartuntojen määrä on tosi vähäinen. Itselläni on tosi huijattu olo, koska alunperin lupailtiin, että jos kevät jatketaan tunnollisesti maskien kanssa, sitten kesäksi niistä päästään. Nyt koko ajan siirretään maskeista luopumista eteenpäin - en itse usko ollenkaan, että kesän lopussakaan maskisuosituksesta luovutaan.

Mutta onko tämä siis kaikille ihan ok? Ja nyt en kaipaa koronadenialistien mielipiteitä, vaan muiden.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin käytän maskia kuin että korona saa taas uutta vauhtia. Täysin ok.

Maski onkin todella hyvin auttanut koronan kukistamiseen.

Vierailija
42/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok. Oli helteitä tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei ole ihan sama. Nimittäin se, että pidetään maskisuositusta ilman kunnon syytä, vie luottamusta muutenkin, ja osoittaa ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä ihmisiä kohtaan. Ihan kuin kokeiltaisiin, suostuvatko ihmiset käyttämään maskeja jopa ilman kunnon perusteluja, ja ilmeisesti jotkut saavat kicksejä siitä, että saavat isot määrät ihmisiä pitämään maskia naamalla kesälläkin.

En nyt ymmärrä sinua. Maskia on edelleen ainakin täällä stadissa aivan järkevää käyttää ruuhkaisissa julkisissa liikennevälineissä ja kaupoissa. Koska Suomi on iso maa ja tautitilanne vaihtelee, järjenkäyttö on sallittua ja kyse siis on koko ajan ollut suosituksesta, ei pakosta.

Rokotusten edetessä voi sitten omalla kohdallaan tehdä päinvastaisen päätöksen.

Minua maski ei haittaa, olen siihen tottunut. Ja sen ansiosta en ole vuoteen sairastanut mitään, en koronaa, mutta en myöskään mitään muutakaan tartuntatautia.

Mä taas en ole käyttänyt tavallisia maskeja lainkaan vaan hengityssuojaimia. Ja vaikka mulla on ulosvirtausventtiilillä varustettu ffp3-hengityssuojain, niin hellepäivänä bussissa sen käyttö on aika tukalaa. Kun käyn lähikaupassa, käytän venttiilitöntä, mutta en olekaan kaupassa kuin max 10 minuuttia. Olen joutunut käymään aika usein lääkärissä ja labrassa (asun pk-seudulla itsekin) ja aina bussissa tai lääkärikeskuksessa on joku, jolla maski on kädessä, korvanlehdestä roikkumassa, taskussa tai leuan alla. Ja lähikaupassakin on aina joku, jolla ei ole maskia lainkaan. Sen vuoksi en käytä kirurginmaskeja vaan hengityssuojainta, mutta menen vain pakon sanelemana helteisenä bussiin kuonokoppani kanssa. 

Mulle siis on ihan sama, jatkuuko maskisuositus vai ei. Viimeksi kun kävin lähikaupassa, jouduin taas jälleen kerran (olen lyhyt) pyytämään toiselta asiakkaalta apua, koska en ylettynyt ottamaan ylimmältä hyllyltä tarvitsemaani tuotetta. Paikalle osui maskiton virolaismies, joka ystävällisesti tuli ihan viereeni ja ojensi tuotteen mulle. Ei tarvinnut pelätä, koska mulla oli hengityssuojain.

Jos joku haluaa suojata itsensä tavallisella maskilla, ei se ole keneltäkään pois.Voi laittaa vaikka kommandopipon tai vetää sukkahousut päähänsä, jos on todennut sen tehokkaaksi tavaksi välttyä taudeilta. Mulla on sellainen Trump-mallinen punainen lippalakki, jossa lukee "Make Uusimaa great again". Voi olla, että sekin suojaisi mua oikein hyvin. Varsinkin tavallisilta flunssilta ja vatsataudeilta,.

Eihän Trump pitänyt koronaa muuna kuin tavallisena flunssana, joka haittaa bisneksen tekoa. Tosin amerikkalaisia on kaatunut koronaan enemmän kuin toisessa maailmansodassa, Korean sodassa ja Vietnamin sodassa yhteensä.

Vierailija
44/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten kukaan voi ajatella noin kuin ap. "Kun meille luvattiin, että jos pidetään keväällä, niin ei tarvitse pitää kesällä." Ihan kuin tämä olisi joku neuvottelu tai kaupankäyntitilanne. 

Vierailija
45/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskia käytän ihan mieluusti julkisissa paikoissa, en nyt ulkona kuitenkaan. Se ei oo mulle mikään ongelma, varsinkin jos saadaan koko pandemia kuivumaan nopeammin kasaan. En tajua miten tää on monelle niin elämää suurempi juttu laittaa yks maski naamalle.

Vierailija
46/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskia, jos menen johonkin prismaan isoille osoksille, s-maketissa jos käväsen, en laita maskia.

Vierailija
47/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ok. Käytän ffp2 suojainta kaupassa ja metrossa. Luulen vähän, että jatkan suojaimen kanssa ensi talvenkin, on kiva, ettei saa kausiflunssaakaan.

Vierailija
48/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskia käytän ihan mieluusti julkisissa paikoissa, en nyt ulkona kuitenkaan. Se ei oo mulle mikään ongelma, varsinkin jos saadaan koko pandemia kuivumaan nopeammin kasaan. En tajua miten tää on monelle niin elämää suurempi juttu laittaa yks maski naamalle.

No itselläni ihan sen vuoksi, että maskin kanssa on tukala olla (tuntuu kuin ei saisi kunnolla hengitettyä ja maski hiostaa) ja iho on mennyt todella huonoon kuntoon: sain aika pahaa aknea maskista. Että sen takia ei ole itselleni ihan simppeli pikku juttu.

Vierailija
49/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten kukaan voi ajatella noin kuin ap. "Kun meille luvattiin, että jos pidetään keväällä, niin ei tarvitse pitää kesällä." Ihan kuin tämä olisi joku neuvottelu tai kaupankäyntitilanne. 

Niin no, jos sanotaan että maskia käytetään vain koronatilanteen ollessa huono, ja oletus on, että koronatilanteen parantuessa maskeistakin luovutaan, niin onhan se nyt vähän kusetusta, jos koronatilanteen parantuessa todetaankin, ett käytetään nyt kuitenkin maskeja, vaikka tilanne onkin parempi, ettei sitten tarvitse erikseen purkaa ja asettaa uudelleen suositusta.

Miettikää, jos kaikkia muitakin rajoituksia roikotettaisiin tällä lailla "varmuuden vuoksi".

Vierailija
50/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei ole ihan sama. Nimittäin se, että pidetään maskisuositusta ilman kunnon syytä, vie luottamusta muutenkin, ja osoittaa ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä ihmisiä kohtaan. Ihan kuin kokeiltaisiin, suostuvatko ihmiset käyttämään maskeja jopa ilman kunnon perusteluja, ja ilmeisesti jotkut saavat kicksejä siitä, että saavat isot määrät ihmisiä pitämään maskia naamalla kesälläkin.

En nyt ymmärrä sinua. Maskia on edelleen ainakin täällä stadissa aivan järkevää käyttää ruuhkaisissa julkisissa liikennevälineissä ja kaupoissa. Koska Suomi on iso maa ja tautitilanne vaihtelee, järjenkäyttö on sallittua ja kyse siis on koko ajan ollut suosituksesta, ei pakosta.

Minua maski ei haittaa, olen siihen tottunut. Ja sen ansiosta en ole vuoteen sairastanut mitään, en koronaa, mutta en myöskään mitään muutakaan tartuntatautia.

Mä taas en ole käyttänyt tavallisia maskeja lainkaan vaan hengityssuojaimia. Ja vaikka mulla on ulosvirtausventtiilillä varustettu ffp3-hengityssuojain, niin hellepäivänä bussissa sen käyttö on aika tukalaa. Kun käyn lähikaupassa, käytän venttiilitöntä, mutta en olekaan kaupassa kuin max 10 minuuttia. Olen joutunut käymään aika usein lääkärissä ja labrassa (asun pk-seudulla itsekin) ja aina bussissa tai lääkärikeskuksessa on joku, jolla maski on kädessä, korvanlehdestä roikkumassa, taskussa tai leuan alla. Ja lähikaupassakin on aina joku, jolla ei ole maskia lainkaan. Sen vuoksi en käytä kirurginmaskeja vaan hengityssuojainta, mutta menen vain pakon sanelemana helteisenä bussiin kuonokoppani kanssa. 

Mulle siis on ihan sama, jatkuuko maskisuositus vai ei. Viimeksi kun kävin lähikaupassa, jouduin taas jälleen kerran (olen lyhyt) pyytämään toiselta asiakkaalta apua, koska en ylettynyt ottamaan ylimmältä hyllyltä tarvitsemaani tuotetta. Paikalle osui maskiton virolaismies, joka ystävällisesti tuli ihan viereeni ja ojensi tuotteen mulle. Ei tarvinnut pelätä, koska mulla oli hengityssuojain.

Jos joku haluaa suojata itsensä tavallisella maskilla, ei se ole keneltäkään pois.Voi laittaa vaikka kommandopipon tai vetää sukkahousut päähänsä, jos on todennut sen tehokkaaksi tavaksi välttyä taudeilta. Mulla on sellainen Trump-mallinen punainen lippalakki, jossa lukee "Make Uusimaa great again". Voi olla, että sekin suojaisi mua oikein hyvin. Varsinkin tavallisilta flunssilta ja vatsataudeilta,.

Eihän Trump pitänyt koronaa muuna kuin tavallisena flunssana, joka haittaa bisneksen tekoa. Tosin amerikkalaisia on kaatunut koronaan enemmän kuin toisessa maailmansodassa, Korean sodassa ja Vietnamin sodassa yhteensä.

Ja Trump sai koronan, mutta silti on ihan hyvissä voimissa. Ehkä se lakki suojasi vakavalta tautimuodolta? 

Vierailija
51/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupailtiin myös enen piikityksiä että piikki on vpaaehtoinen, mutta nyt kun on saatu 53 prosenttia kokeilemaan niin paljastetaan että jumituksia uhataankin jatkaa niin kauan että aainakin 70 prossaa on kokeillut piikkiä. Lupailulla ja lupaamisella on ehtä plajon yhteistä kuin yöllä ja päivällä. Ei noiden puheisiin pidä luottaa

Vierailija
52/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä tarkennusta - kun meille on koko ajan painotettu, että maski ei suojaa käyttäjäänsä viruksilta, niin millä lailla on maskin ansiota, että et ole sairastunut? Nythän kaikki virustaudit ovat tosiaan vöhentyneet, mutta se vähentyminen alkoi jo viime vuoden keväällä, kun tuli paljon sulkuja. Mistä tiedät, että tautien väheneminen johtuu juuri maskeista, eikä esim. siitä, että on pidetty etäisyyttä toisiin, tehostettu käsihygieniaa, vältetty paikkoja joissa on ihmisiä, jne? Ihan samalla laillahan maskittomien alakoululaisten sairastelut ovat vähentyneet.

Kyllä mun käyttämäni ffp2-maski suojaa minuakin. Ja totta kai kyse on varotoimien kokonaisuudesta. Käsien tiheästä desinfioinnista ja pesusta, turvavälien pitämisestä.

Te maskeista ruikuttajat ette noudata oman kokemukseni mukaan ylipäätään muitakaan suosituksia, koska lapsellisesti koette ne jonain henkilökohtaisen vapauden rajoittamisena. Kas kun ette purnaa samalla lailla turvavöistä ja liikennesäännöistäkin! Ne ovat sentään oikeita pakkoja.

Vierailija
53/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi käytät ap?Tyhmäkö olet?

Vierailija
54/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä tarkennusta - kun meille on koko ajan painotettu, että maski ei suojaa käyttäjäänsä viruksilta, niin millä lailla on maskin ansiota, että et ole sairastunut? Nythän kaikki virustaudit ovat tosiaan vöhentyneet, mutta se vähentyminen alkoi jo viime vuoden keväällä, kun tuli paljon sulkuja. Mistä tiedät, että tautien väheneminen johtuu juuri maskeista, eikä esim. siitä, että on pidetty etäisyyttä toisiin, tehostettu käsihygieniaa, vältetty paikkoja joissa on ihmisiä, jne? Ihan samalla laillahan maskittomien alakoululaisten sairastelut ovat vähentyneet.

Kyllä mun käyttämäni ffp2-maski suojaa minuakin. Ja totta kai kyse on varotoimien kokonaisuudesta. Käsien tiheästä desinfioinnista ja pesusta, turvavälien pitämisestä.

Te maskeista ruikuttajat ette noudata oman kokemukseni mukaan ylipäätään muitakaan suosituksia, koska lapsellisesti koette ne jonain henkilökohtaisen vapauden rajoittamisena. Kas kun ette purnaa samalla lailla turvavöistä ja liikennesäännöistäkin! Ne ovat sentään oikeita pakkoja.

Tässä onkin kyse terminologiaongelmasta. Osa puhuu maskeista, vaikka tarkoittaa hengityssuojaimia. Osa taas puhuu maskeista, kun tarkoittaan kangas-, kansalais- tai kirurginmaskeja. Jos puhut ffp2:sta tai ffp3:sta, älä käytä sanaa maski vaan hengityssuojain. Selkeyttää keskustelua, kun puhutaan aisoista niiden oikeilla nimillä.

Vierailija
55/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tarkennuksesta! ffp-hengityssuojain tosiaan suojaakin. Mutta sehän on hiukan eri kuin se, mitä maskisuosituksella tarkoitetaan. Minusta olisikin hyvä, että halukkaat käyttäisivät ffp-maskeja suojatakseen itseään, eikä mentäisi tällaiseen, että jollain kangaslapuilla ihmiset muka "suojaavat toisiaan" - kun eihän se kangasmaski oikeasti estä ketään tartuttamasta toista. Maskisuosituksen kritsointi ei tarkoitakaan sitä, että valitettaisiin ihmisten omaehtoisesta ffp-maskien käytöstä.

Itse olen kyllä noudattanut kaikkia muita rajoituksia. Työskentelen kotona, lapseni olivat etäkoulussa (siloin kun etäkoulu oli), en ole tavannut ystäviä muuta kuin paria ihmistä ulkona ja turvavälein, olen harkinnut aina sen, milloin voin mennä tapaamaan läheisiä (kuten vanhempia), olen huolehtinut käsihygieniasta tehostetusti ja välttänyt menemästä paikkoihin, joissa on muita ihmisiä. Nämö toimet ovat tuntuneet mielekkäiltä koronan ehkäisemiseksi, mutta en usko maskien auttavan mitään (pois lukien nuo köyttämäsi ffp-maskit, jotka ovat oikeasti tehokkaita). Maski (kangasmaski tai kirurginmaski) ei estää tartuttamasta eikä saamasta tartuntaa, ja sen vuoksi minusta koko suositus on ihan turha.

Meillehän on alusta asti sanottukin, että maski "voi hieman vähentää" pisaratartuntaa, tarkoittaen sitä ettei yksittäinen pisara lennä toisen päälle. Mutta jo turvavälit auttaisivat tähän. Ilmateitse leviävään tartuntaan eivät maskit vaikuta, ja sehän on ollut koko ajan tiedossakin (sen vuoksi maski ei suojaa käyttäjäänsä!). Ja koronan leviämisessä aerosolitartunta on merkittävässä osassa, paljon enemmän kuin pisaratartunnat.

Eli en ole mikään koronarajoitusten vastustaja. Ainoastaan hyödyttömien maskien ja liian pitkään roikkuvan maskisuosituksen vastustaja.

Vierailija
56/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi käytät ap?Tyhmäkö olet?

En käytäkään enää. Lopetin jossain vaiheessa, kun totesin iho-onelmien äityneen liian pahaksi ja kun en jaksanut enää maskin aiheuttamaa tukahduttavaa tunnetta. Kritisoin tässä maskisuositusta, en siis sitä etten uskaltaisi itse lopettaa maskin käyttämistä. ja en ole missään vaiheessa uskonut maskin auttavan mitään - käytin jossain vaiheessa vain siksi, kun ajattelin että jos se nyt sitten auttaa henkisesti asiakaspalvelutyössä olevia ja jotain panikoivia muita ihmisiä, että eivät sitten ahdistu maskittomasta henkilöstä.

Vierailija
57/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman kunnon syytä...?

Vierailija
58/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

etetr kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupailtiin myös enen piikityksiä että piikki on vpaaehtoinen, mutta nyt kun on saatu 53 prosenttia kokeilemaan niin paljastetaan että jumituksia uhataankin jatkaa niin kauan että aainakin 70 prossaa on kokeillut piikkiä. Lupailulla ja lupaamisella on ehtä plajon yhteistä kuin yöllä ja päivällä. Ei noiden puheisiin pidä luottaa

Alunperin korostettiin myös, että maskittomille ei saa huomautella, mutta eipä kauan kestänyt, kun alkoi olla sosiaalisesti ihan hyvöksyttävää valittaa somessa maskittomista henkilöistä ja alkaa huudella ja huomautella näille. Hiljainen hyväksyntä tuntuu olevan myös fyysisiin päällekäymisiin.

Vierailija
59/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman kunnon syytä...?

Niin - etenkään kangasmaskien tehosta ei ole mitään selvyyttä, kirurginmaskien tehokin on osoitettu aika pieneksi. Ja koronatilanne on nyt aika rauhallinen ja tartuntamäärät laskevat koko ajan. On paikkakuntia, joissa ei ole ollut kuukausiin ollut yhtään koronatapausta, tai sitten vaan jotain yksittäisiä.

Ymmärtäisin maskin käytön, jos sen tehosta olisi näyttöä, mutta nythän maskisuositus ei ole näkynyt millään lailla tartuntatilastoissa, esim. tartuntakäyrillä. Jos maskit olisovat tehokas keino, olisi niiden käyttöönoton pitänyt näkyä samoin kuin muut rajoitukset ja sulut ovat näkyneet.

Vierailija
60/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, jos sanotaan että maskia käytetään vain koronatilanteen ollessa huono, ja oletus on, että koronatilanteen parantuessa maskeistakin luovutaan, niin onhan se nyt vähän kusetusta, jos koronatilanteen parantuessa todetaankin, ett käytetään nyt kuitenkin maskeja, vaikka tilanne onkin parempi, ettei sitten tarvitse erikseen purkaa ja asettaa uudelleen suositusta.

Miettikää, jos kaikkia muitakin rajoituksia roikotettaisiin tällä lailla "varmuuden vuoksi".

Vuosi sitten näihin aikoihin ilmoitetut tartuntamäärät voitiin ilmoittaa yhden käden sormilla, mutta viimeksi tänään on raportoitu yli 100 tartunnasta. Pandemia ei ole kadonnut minnekään, ja uudet vaarallisemmat variantit leviävät. Sitä paitsi Suomessa ei ole ollut läheskään sellaisia pakkorajoituksia ja sulkutiloja kuin monessa muussa maassa. Ihme, että joitakin ahdistaa maskiSUOSITUKSEN jatkuminen. Älkää sitten pitäkö, mutta antakaa jokaisen käyttää omaa harkintaa. Tilanne ei ole ollenkaan ruusuinen, vaan huonompi kuin vuosi sitten.