Onko kaikille muille siis ihan ok, että maskisuositus jatkuu läpi kesän?
Tarkoittaa siis maskisuositusta myös helleaikana, kuumissa busseissakin. Ja siitä huolimatta, että koronatapaukset ovat laskussa ja suurimmassa osassa Suomessa tartuntojen määrä on tosi vähäinen. Itselläni on tosi huijattu olo, koska alunperin lupailtiin, että jos kevät jatketaan tunnollisesti maskien kanssa, sitten kesäksi niistä päästään. Nyt koko ajan siirretään maskeista luopumista eteenpäin - en itse usko ollenkaan, että kesän lopussakaan maskisuosituksesta luovutaan.
Mutta onko tämä siis kaikille ihan ok? Ja nyt en kaipaa koronadenialistien mielipiteitä, vaan muiden.
Kommentit (74)
No THL:n Mika Salminen jo viikolla sanoi, että kyseessä on koko ajan ollut vain suositus ja maskin käyttäminen vapaaehtoista. Ei ole pakko käyttää, jos ei halua. HUS:in Lasse Lehtonen taas sanoi, että jos on alueella, joka on perustasolla eikä ehdoin tahdoin mene johonkin väkiryntäyksiin, maksin käytölle ei ole enää perusteita. Mulle on ihan sama, vaikka maskisuositus ei poistuisikaan. Onhan meillä "puoli kiloa kasviksia päivässä" -suosituskin, mutta jokainen päättää ihan itse, noudattaako suositusta vai ei.
No on. Valitsen itse tilanteet joissa käytän maskia. Bussissa käytän ihan mielelläni varsinkin ruuhka-aikaan, siellä on aina köhisijöitä ja kovaan ääneen hölisijöitä, ja ilmastointi yleensä pelaa.
Miksi se suositus pitää ottaa niin vakavasti? Se ON suositus, ei pakko. Itse pidän maskia kyllä, mutta en siksi että olisi pakko. Et pidä jos et halua.
Suositellaan meillä syömään suolaakin vain max 5g päivässä, mutta moniko sitä noudattaa? Suositus tarkoittaa, että olisi hyvä toimia suositellulla tavalla.
Minusta taas ei ole ihan sama. Nimittäin se, että pidetään maskisuositusta ilman kunnon syytä, vie luottamusta muutenkin, ja osoittaa ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä ihmisiä kohtaan. Ihan kuin kokeiltaisiin, suostuvatko ihmiset käyttämään maskeja jopa ilman kunnon perusteluja, ja ilmeisesti jotkut saavat kicksejä siitä, että saavat isot määrät ihmisiä pitämään maskia naamalla kesälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Ei lulkutauteja nitistetä tuijottamalla omaan napaan.
*kulku*
Sopii sillä en käytä enää. Tänään kävin kaupassa maskitta ja eilen matkustin bussissa myöskin maskitta. Kun Kymsoten alueella on nyt tiedossa ettei suosituksesta tulla liopumaan aikoihin niin omalta kohdaltani tein ratkaisun. Mäntymaa saa märistä mitä haluaa.
Jos ei halua käyttää maskia, niin voi vedota terveydellisiin syihin. Ei kai se sen kummempaa ole. Mitä se sinua ap haittaa jos joku toinen haluaa pitää maskia.
On ok!
Maskia ei kuitenkaan tarvitse pitää, jos ei katso sitä tarpeelliseksi, eikä halua pitää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas ei ole ihan sama. Nimittäin se, että pidetään maskisuositusta ilman kunnon syytä, vie luottamusta muutenkin, ja osoittaa ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä ihmisiä kohtaan. Ihan kuin kokeiltaisiin, suostuvatko ihmiset käyttämään maskeja jopa ilman kunnon perusteluja, ja ilmeisesti jotkut saavat kicksejä siitä, että saavat isot määrät ihmisiä pitämään maskia naamalla kesälläkin.
Semmoiset psykoosit.
Ei ole pakko pitää. Miksi ette sisäistä ja ymmärrä sanaa SUOSITUS?
Minä en ole koskaan käyttänyt, eikä mitään ongelmaa missään ole ollut. Kaikkialle pääsee ilman maskia. En edes sairaana ole ollut kolmeen vuoteen.
Jotenkin huvittavaa, että ihmiset paasaa näistä maskeista ja voi kun on ikävää, kun ei maskisuostus poistu, vaikka eivät itse huomaa ettei logiikkaa ole tuossa ollenkaan. Suositus poistuu tasan silloin, kun otatte maskin pois, koska sehän on edelleen vain suositus.
Käytän maskia loppuvuoden ja hikoilen busseissa kuin pieni nasu.
Käytän maskia kaupoissa mutta ulkona ollessani en maskia käytä.
Sairastin 2kk koronaa, luulin kuolevani.
Sain koronan juuri ennenkuin siitä alettiin puhumaan! Alkuun luulin että mulla on norovirus, tuoho oireiluun liittyi ripuli ja järkyttävä pahoinvointi ja oksentelu ei tiennyt kummasta päästä tulee, en voinut kuin maata sohvalla, yskin keuhkot väärinpäin, meni ääni, ja tärisin, tärinät tuli vaikka makasin 3 täkin alla! Ne tuli säännöllisesti hampaat kalisi.
Luulin kuolevani, tulikin korkea kuume ja kun se ohi, olin terve.
Koronavilkku antoi hälytyksen pari kk sitten, muhin sitten 10 päivää hyvävointisena kotona.
En ole saanut koronarokotettakaan.
Onkohan perustason alapuolella olemassa vielä jokin "nollataso" tms., jossa epidemiaa ei enää ole, eikä edes suosituksia anneta?
Mieluummin käytän maskia kuin että korona saa taas uutta vauhtia. Täysin ok.
Samaa mieltä kanssasi, ei viimekään vuonna kesällä ollut maskeja kuin harvalla ja hyvin meni.