Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kaikille muille siis ihan ok, että maskisuositus jatkuu läpi kesän?

Vierailija
19.06.2021 |

Tarkoittaa siis maskisuositusta myös helleaikana, kuumissa busseissakin. Ja siitä huolimatta, että koronatapaukset ovat laskussa ja suurimmassa osassa Suomessa tartuntojen määrä on tosi vähäinen. Itselläni on tosi huijattu olo, koska alunperin lupailtiin, että jos kevät jatketaan tunnollisesti maskien kanssa, sitten kesäksi niistä päästään. Nyt koko ajan siirretään maskeista luopumista eteenpäin - en itse usko ollenkaan, että kesän lopussakaan maskisuosituksesta luovutaan.

Mutta onko tämä siis kaikille ihan ok? Ja nyt en kaipaa koronadenialistien mielipiteitä, vaan muiden.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissäkin välillä aina säikähtää, kun näkee työkaverin ilman maskia. Ihmiset on loppupeleissä melko rumia, itse kuulun samaan joukkoon. Jatketaan maskien kanssa.

Vierailija
22/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin ok. Ostin juuri aamulla uusia vaaleita maskeja ison pakkauksen, kun nuo mustat ei helteeseen oikein sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko niin lapsellinen, ettet ymmärrä, että ne maskia käyttävät suojaavat sinua ja muita maskista kieltäytyviä tartunnalta.

PS Opettelehan ihan selviä suomenkielisiä sanoja, ettei tarvitse kekkuloida vierasperäisillä.

Vierailija
24/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka muut käyttää maskia, itse en sitä rättiä enää naamalle laita. Se on vain suositus, saat itse päättää pidätkö vai et.

Vierailija
25/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei ole ihan sama. Nimittäin se, että pidetään maskisuositusta ilman kunnon syytä, vie luottamusta muutenkin, ja osoittaa ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä ihmisiä kohtaan. Ihan kuin kokeiltaisiin, suostuvatko ihmiset käyttämään maskeja jopa ilman kunnon perusteluja, ja ilmeisesti jotkut saavat kicksejä siitä, että saavat isot määrät ihmisiä pitämään maskia naamalla kesälläkin.

En nyt ymmärrä sinua. Maskia on edelleen ainakin täällä stadissa aivan järkevää käyttää ruuhkaisissa julkisissa liikennevälineissä ja kaupoissa. Koska Suomi on iso maa ja tautitilanne vaihtelee, järjenkäyttö on sallittua ja kyse siis on koko ajan ollut suosituksesta, ei pakosta.

Rokotusten edetessä voi sitten omalla kohdallaan tehdä päinvastaisen päätöksen.

Minua maski ei haittaa, olen siihen tottunut. Ja sen ansiosta en ole vuoteen sairastanut mitään, en koronaa, mutta en myöskään mitään muutakaan tartuntatautia.

Vierailija
26/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä julkisia kulkuneuvoja vaan liikun jalan ja polkupyörällä, mutta käytän maskia käydessäni erilaisissa kaupoissa ja muissa julkisissa sisätiloissa. Yleensä suunnittelen ne kauppareissut niin että hoidan asiani sillä yhdellä ja samalla maskilla, jonka heitän sitten pois roskakoriin. Turha sitä maskia on ainakaan leuan tai nenän alla pitää.

Täällä mm. paikallinen K-Citymarket kehoittaa asiakkaita edelleen käyttämään maskia. Pidän myös ulkona olleessani selvää turvaväliä epämääräisiin isoihin väkijoukkoihin.

Itse olen ollut koko ajan terve ja sain 1. koronarokotteen toukokuussa ja 2. piikin aika olisi elokuussa. Se oli BioNTech-Pfizerin Comirnaty (eli BNT162b2) -rokote.

Vierailija
27/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua käyttää maskia, niin voi vedota terveydellisiin syihin. Ei kai se sen kummempaa ole. Mitä se sinua ap haittaa jos joku toinen haluaa pitää maskia.

Minua ei haittaa se, jos joku haluaa pitää maskia, vaan minua haittaa se, että maskisuositusta pidetään yllä, vaikka kaikki muut rajoitukset puretaan. Ja haittaa myös se, että maskisuositukselle ei oikein ole seleitä perusteluita enää - pahimmillaan muutaman tunnin välein vaihtuu peruste tai tekosyy, miksi ei suositusta pureta, ja kyllähän Salminen lipsautti eilen senkin, että oikeastaan maskisuositusta pidetään yllä nyt vaan sen takia, että ei nyt vaan viitsi tässä välissä purkaa sitä. Välillä perustellaan jopa sillä, että ei se maski niin vaivalloinen ole, joten ihan sama vaikka käyttäisi silloinkin, kun ei oikeasti olisi tarpeen. Minua siis häiritsee se, että ihmisille suositellaan maskia ilman kunnon perusteluita. Maski on kuienkin monen mielestä hyvin epämiellyttävä - joo, tiedän että täällä palstalla on paljon sellaisia, joiden mielestä maski on ihana ja mukava, ei hiosta ikinä, taaperotkin käyttää sujuvasti ja mielellään, ja ei maskia edes huomaa... mutta kaikki eivät ole niin kiintyneitä maskeihin. Joillain se oikeasti hiostaa, haittaa hengittämistä, aiheuttaa aknea ja muita iho-ongelmia, jne.

Ei minulle olisi myöskään ok, että kouluja pidettäisiin suljettuina "muuten vaan", joten ei minulle ole ok, että maskisuosituskaan on voimassa "muuten vaan". Ei liity siihen, käytänkö itse maskia vai en - tämä liittyy vain siihen, miten koronatilannetta hoidetaan ja miten ja millaisella asenteella ihmisten elämää rajoitetaan.

Vierailija
28/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kin huomioi miten ihmiset käyttävät maskejä tällä hetkellä ja näillä helteillä niin pelkkä vitsihän koko maskin tuoma suoja.

Vierailija
29/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei ole ihan sama. Nimittäin se, että pidetään maskisuositusta ilman kunnon syytä, vie luottamusta muutenkin, ja osoittaa ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä ihmisiä kohtaan. Ihan kuin kokeiltaisiin, suostuvatko ihmiset käyttämään maskeja jopa ilman kunnon perusteluja, ja ilmeisesti jotkut saavat kicksejä siitä, että saavat isot määrät ihmisiä pitämään maskia naamalla kesälläkin.

En nyt ymmärrä sinua. Maskia on edelleen ainakin täällä stadissa aivan järkevää käyttää ruuhkaisissa julkisissa liikennevälineissä ja kaupoissa. Koska Suomi on iso maa ja tautitilanne vaihtelee, järjenkäyttö on sallittua ja kyse siis on koko ajan ollut suosituksesta, ei pakosta.

Minua maski ei haittaa, olen siihen tottunut. Ja sen ansiosta en ole vuoteen sairastanut mitään, en koronaa, mutta en myöskään mitään muutakaan tartuntatautia.

Pakko kysyä tarkennusta - kun meille on koko ajan painotettu, että maski ei suojaa käyttäjäänsä viruksilta, niin millä lailla on maskin ansiota, että et ole sairastunut? Nythän kaikki virustaudit ovat tosiaan vöhentyneet, mutta se vähentyminen alkoi jo viime vuoden keväällä, kun tuli paljon sulkuja. Mistä tiedät, että tautien väheneminen johtuu juuri maskeista, eikä esim. siitä, että on pidetty etäisyyttä toisiin, tehostettu käsihygieniaa, vältetty paikkoja joissa on ihmisiä, jne? Ihan samalla laillahan maskittomien alakoululaisten sairastelut ovat vähentyneet.

Vierailija
30/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle maskisuositus on aivan oukki doukki.

Käytän maskia vain tietyissä tilanteissa.

Vierailija
31/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on. Valitsen itse tilanteet joissa käytän maskia. Bussissa käytän ihan mielelläni varsinkin ruuhka-aikaan, siellä on aina köhisijöitä ja kovaan ääneen hölisijöitä, ja ilmastointi yleensä pelaa.

Naisilla kangasrätti tai kertakäyttövaippa naamalla ja kovaan ääneen kailotetaan puhelimeen. MITÄÄN EI AUTA, PÄINVASTOIN.

Vierailija
32/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko niin lapsellinen, ettet ymmärrä, että ne maskia käyttävät suojaavat sinua ja muita maskista kieltäytyviä tartunnalta.

PS Opettelehan ihan selviä suomenkielisiä sanoja, ettei tarvitse kekkuloida vierasperäisillä.

Useimmilla kangasmaski naamalla ja kovaan ääneen puhutaan puhelimeen. Se ei suojaa ketään!

Vierailija
33/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että kun kausivaihtelu, kesä ja uv-säteily vaikuttavat taas siihen, että koronatapaukset laskevat todella alas, se tulee jossian vaiheessa kääntymään niin, että selitetään maskisuosituksen parantaneen koronatilannetta. Voin jo kuvitella otsikot: "Maskinkäyttö kesällä nujersi koronan!" Eli lopulta selitetää kaiken johtuneen maskeista - ja senopä vuoksi maskinkäyttöä onkin syytä jatkaa, kun se maski on niin tehokas koronan vastaisessa taistelussa. Lisäperusteluna varmaan käytetään sitä, että muita rajoituksia purettiin kesäksi, eli ainoa selitys parempaan koronatilanteeseen ovat - maskit.

Lyödäänkö vetoa? Näitä otsikoita saattaa näkyä jo heinäkuussa, veikkaan että THL:n Salminen ja Nohynek varmaan intoilevat tällä asialla. Ja noilla otsikoilla luodaan sitte tsemppihenkeä kansalle, että jaksaisi helleaallon kourissa käyttää maskia. "Kun se todistetusti on ainoa, mikä auttaa koronaan!" Ja sitten maskien kanssa jatketaan syksyyn ja syksyllä. Turha purkaa niin tehokasta suositusta. Nohynek iloitsee varmaan jossain lehdessä taas, että meillekin tulee nyt maskeista uusi normaali, kuten Aasiassa.

Vierailija
34/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, on ookoo.

Käytän maskia, pidän etäisyyksiä, vältän väkijoukkoja, pesen käsiä, otan rokotukset. Oikein mielelläni teen kaiken mahdollisen, jotta päästään pandemiasta.

Vierailija
35/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmimmät luulee sitä pakoksi. Työpaikalla joudun itse valitettavasti käyttämään (kankaista) koska se on työnantajan ohjeistus. Työkaverit vaan voihkii :"Tulee tukala kesä joka paikassa joutuu käyttämään". Itse en ole käyttänyt töiden ulkopuolella kuonokoppaa. Junaankin vaan lappu mukaan keksitystä sairaudesta. Olisiko jo aika nousta vastarintaan? Vai haluatteko mennä käskyjen saattelemana piikkijonoon? Nyt ehtisi vielä tehdäkin jotain kun dystop ei ole täysin valmis.

Vierailija
36/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en ole käyttänyt tavallisia maskeja lainkaan vaan hengityssuojaimia. Ja vaikka mulla on ulosvirtausventtiilillä varustettu ffp3-hengityssuojain, niin hellepäivänä bussissa sen käyttö on aika tukalaa. Kun käyn lähikaupassa, käytän venttiilitöntä, mutta en olekaan kaupassa kuin max 10 minuuttia. Olen joutunut käymään aika usein lääkärissä ja labrassa (asun pk-seudulla itsekin) ja aina bussissa tai lääkärikeskuksessa on joku, jolla maski on kädessä, korvanlehdestä roikkumassa, taskussa tai leuan alla. Ja lähikaupassakin on aina joku, jolla ei ole maskia lainkaan. Sen vuoksi en käytä kirurginmaskeja vaan hengityssuojainta, mutta menen vain pakon sanelemana helteisenä bussiin kuonokoppani kanssa. 

Mulle siis on ihan sama, jatkuuko maskisuositus vai ei. Viimeksi kun kävin lähikaupassa, jouduin taas jälleen kerran (olen lyhyt) pyytämään toiselta asiakkaalta apua, koska en ylettynyt ottamaan ylimmältä hyllyltä tarvitsemaani tuotetta. Paikalle osui maskiton virolaismies, joka ystävällisesti tuli ihan viereeni ja ojensi tuotteen mulle. Ei tarvinnut pelätä, koska mulla oli hengityssuojain.

Jos joku haluaa suojata itsensä tavallisella maskilla, ei se ole keneltäkään pois.Voi laittaa vaikka kommandopipon tai vetää sukkahousut päähänsä, jos on todennut sen tehokkaaksi tavaksi välttyä taudeilta. Mulla on sellainen Trump-mallinen punainen lippalakki, jossa lukee "Make Uusimaa great again". Voi olla, että sekin suojaisi mua oikein hyvin. Varsinkin tavallisilta flunssilta ja vatsataudeilta,.

Vierailija
37/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, on ookoo.

Käytän maskia, pidän etäisyyksiä, vältän väkijoukkoja, pesen käsiä, otan rokotukset. Oikein mielelläni teen kaiken mahdollisen, jotta päästään pandemiasta.

Malliesimerkki sätkynukesta. Näitä lisää kiitos!

T. Bgate

Vierailija
38/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmimmät luulee sitä pakoksi. Työpaikalla joudun itse valitettavasti käyttämään (kankaista) koska se on työnantajan ohjeistus. Työkaverit vaan voihkii :"Tulee tukala kesä joka paikassa joutuu käyttämään". Itse en ole käyttänyt töiden ulkopuolella kuonokoppaa. Junaankin vaan lappu mukaan keksitystä sairaudesta. Olisiko jo aika nousta vastarintaan? Vai haluatteko mennä käskyjen saattelemana piikkijonoon? Nyt ehtisi vielä tehdäkin jotain kun dystop ei ole täysin valmis.

Mun työpaikalla on ffp2-hengityssuojaimia niille, jotka haluavat sellaisia käyttää. Maskipakkoa ei ole. Itse teen etätöitä (tein jo ennen pandemiaakin) ja kun Teams palavereissa katsoo toimiston porukkaa, kukaan perusterveistä ei koe tarvitsevansa hengityssuojainta. Joskus harvoin siellä käy yksi työkaverini, joka kuuluu riskiryhmään ja toimistolla ollessaan hän käyttää hengityssuojainta. 

Vierailija
39/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, on ookoo.

Näin on. Vaikka Suomen tilanne vaikuttaa nyt erittäin hyvältä, niin koronasta on olemassa se uusi herkeimmin tarttuva deltavariantti, jota esiintyy mm. Ruotsissa ja itänaapurissa Moskovassa tartunnat ovat edelleen huippukorkealla.

Vierailija
40/74 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvin puhdasta ilmaa koko kesän enkä omaa hiilidioksidia ja morgellonimatoja. Saksastaostimme 4,3 millillä hyvää ilmaa, En minä itse saa sitä kaikkea hengitettyä. Saa sitä muutki käyttää