Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko selfie olla mitään muuta kuin itserakas?

Vierailija
10.06.2014 |

Suurimmasta osasta näkemiäni selfie-kuvia paistaa läpi "ai että mä oon kaunis katso mua".

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa olla kuvapalvelussa on varmaan pakko ottaa selfie ellei halua laittaa äidin ottamaa kuvaa omilla 10 v synttäreillään.

Vierailija
2/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa on siinä että pitää itseään kauniina/viehättävänä? Pitäisikö kaikken märehtiä kun ollaan niin rumia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se näyttää siltä, mutta esimerkiksi minä joudun ottamaan itsestäni 100 kuvaa, ennenkuin yksi on sellainen minkä kehtaan laittaa julkisesti Facebookin profiilikuvaksi. Kuvakulma on oltava oikea, koska mulla on nenä päin v***ua synnynnäisen epämuodostuman takia ja samasta syystä suu pitää asetella just oikein.

Kuva on sitten sellainen yläviistosta otettu ja kauhhheeesti kehuja saava, mutta totuus on täysin toinen. Inhoan tätä naamaa ja sen epäsymmetrisyyttä.

Vierailija
4/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Sellainen tyrkkyily on vastenmielistä, mutta tää on vain mun mielipiteeni. Selvästi olen vähemmistössä näinä aikoina mielipiteeni kera, mutta ihan sama. Vielä noin kymmenen vuotta sitten pidettiin todella narsistisena vaikkapa sitä oliko se nyt City-lehden en nyt muista mikä olikaan -palvelua, minne ihmiset saivat postata oman kuvansa ja jäivät sitten odottelemaan arvosteluja muilta sivulla käyviltä ihmisiltä. Nykyään...? Tyrkkyjä kaikki paikat pullollaan. Minä minä minä -meininkiä.

Vierailija
5/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:06"]Jos haluaa olla kuvapalvelussa on varmaan pakko ottaa selfie ellei halua laittaa äidin ottamaa kuvaa omilla 10 v synttäreillään.

[/quote]

Eikö sua oo kukaan toinen sen jälkeen kuvaanut!?

Vierailija
6/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:06"]Jos haluaa olla kuvapalvelussa on varmaan pakko ottaa selfie ellei halua laittaa äidin ottamaa kuvaa omilla 10 v synttäreillään.

[/quote]

Eikö sua oo kukaan toinen sen jälkeen kuvaanut!?

[/quote]

Kerran ajoin ylinopeutta kameraan mutta kuvaa en saanut iselleni.

Vierailija
7/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia selfieitä itse otat?

Omakuvathan ovat maailmansivu olleet in, jo muinaiset roomalaiset jne niitä takoi kanssaihmisten iloksi.

Nehän voivay olla just sellaisia kuin kukin haluaa, hauskoja, kauniita, rumia, informatiivisia, vaivaannuttavia tai voimaannuttavia.

Itse en ole digiajan lapsi, joten nuorena tyttönä kuvat tulivat postissa ja ne sitten oli juuri sen näköisiä kuin ovat. Hyvä kun jengi toteuttaa itseään. Siitä törötyrkkyydestä suurin osa kasvaa kyllä ohi.

Vierailija
8/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saisi mistään facebookkiin ja linkediniin profiilikuvaa, jos en ottaisi sitä itse. Olen, jos en tyytyväinen, niin ainakin tottunut omaan lärviini, en sitten tiedä onko itserakasta.

Kyllä kaikki tykkää nähdä itsestään hyvän ja nätin kuvan, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Jos tarvitsee meikata ja törröttää huulia ja julkaista kuvia omasta pepusta, voi toki tykönään miettiä, miksi näin on ja mitä se viestii muille.

Vierailija
9/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#5, täsmälleen samaa mieltä! Minusta tuollaiset kuvat on noloja, ja muistan sen ajan kun oman käsivarren päässä olevalla kameralla itseään kuvaavat olivat surullisia,yksinäisiä tapauksia. Tuolloin muuten yritettiin usein teeskennellä, että kuvan olisi ottanut joku muu. Rajaamalla koitettiin saada paljastava käsivarsi pois.

Kaikkein vähiten ymmärrän julkkisten vessanpeiliposeerauksia. Eikö niitä kuvata ihan tarpeeksi?

Ja niistä oman perseen kuvista en ees aloita :| voi että ihmiset on hirveitä ja noloja.

Vierailija
10/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän noita selfieitä kyllä niiiiiin outoina. Varsinkin niitä persekuvia. Kenellä edes välähti joskus postata kuva omasta pebasto jonnekin kuvapalveluun.

Ja tälle: "Jos ei halua äidin ottamaa kuvaa 10-vuotiaana on pakko ottaa selfie." Niin. Eikö teillä ole koskaan mitään tilaisuuksia, joissa teistä otetaan kuvia? Tilaisuutta, jossa joku ottaa teistä hauskan kuvan? Mutku ei sitä voi laittaa nettiin, koska siinä kuvassa näyttää kuin olis kaksoisleuka, silmäpussit, kirjava iho, kelllertävät hampaat, tyvikasvu, helttakaula, sellua käsivarsissa, kainaloläskit. Siis vaikkei oikeesti oo!!! Eikun pitää ottaa 100 selfietä, jotta saa sen tarpeeksi epätodellisen ja utuisen, duckfaceilmeellä varustetun ja riittävän yläviistosta otetun ja fotarissa käsitellyn kuvan siihen profiiliin, ettei kukaan tuttu vaan tajuaisi että oikeasti näytän siltä kuin näytän kadulla kävellessäni, vaan ihan oikeasti näytän siltä mun kuvalta Instassa...

Vierailija
11/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla huumoriselfie.

Vierailija
12/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:05"]

Suurimmasta osasta näkemiäni selfie-kuvia paistaa läpi "ai että mä oon kaunis katso mua".

[/quote]

Niin. Toisaalta aina jotkut ärsyyntyy. selfiet ärsyttää, lasten kuvat ärsyttää. Lomakuvat ärsyttää ja ruokakuvat etenkin. ikiärsyyntyjä osaa kyllä ärsyntyä kuvasta kuin kuvasta.

Vierailija
13/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:19"]Itse pidän noita selfieitä kyllä niiiiiin outoina. Varsinkin niitä persekuvia. Kenellä edes välähti joskus postata kuva omasta pebasto jonnekin kuvapalveluun.

Ja tälle: "Jos ei halua äidin ottamaa kuvaa 10-vuotiaana on pakko ottaa selfie." Niin. Eikö teillä ole koskaan mitään tilaisuuksia, joissa teistä otetaan kuvia? Tilaisuutta, jossa joku ottaa teistä hauskan kuvan? Mutku ei sitä voi laittaa nettiin, koska siinä kuvassa näyttää kuin olis kaksoisleuka, silmäpussit, kirjava iho, kelllertävät hampaat, tyvikasvu, helttakaula, sellua käsivarsissa, kainaloläskit. Siis vaikkei oikeesti oo!!! Eikun pitää ottaa 100 selfietä, jotta saa sen tarpeeksi epätodellisen ja utuisen, duckfaceilmeellä varustetun ja riittävän yläviistosta otetun ja fotarissa käsitellyn kuvan siihen profiiliin, ettei kukaan tuttu vaan tajuaisi että oikeasti näytän siltä kuin näytän kadulla kävellessäni, vaan ihan oikeasti näytän siltä mun kuvalta Instassa...

[/quote]

Mikä olisi paras, jäykkä ylioppilaskuva, umpikänninen kuva kaverin polttareista vai hilpeä hautajaisteemainen kuva?

Vierailija
14/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:19"]Itse pidän noita selfieitä kyllä niiiiiin outoina. Varsinkin niitä persekuvia. Kenellä edes välähti joskus postata kuva omasta pebasto jonnekin kuvapalveluun.

[/quote]

Mikä olisi paras, jäykkä ylioppilaskuva, umpikänninen kuva kaverin polttareista vai hilpeä hautajaisteemainen kuva?

[/quote]

Eikö sun tuttavapiirissä kuvata toisia ihmisiä mulloin kuin juhlissa? Itsestäänkö kaikki vaan ottaa kuvia, muttei kaverista? Mulla on vaikka miten paljon kuvia toisista ihmisistä tekemässä asioita ja näyttämässä aidosti itseltään.

Vierailija
15/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos haluaa miettiä niin kumpi on nolompaa/tyrkympää: se että otat itseäsi yksin ollessasia kuvia kun näytät mielestäsi hyvältä ja laitat parhaiten onnistuneen sitten vaikka sinne naamakirjaan vai se että jossain sukujuhlissa pyydät mummoa ottamaan sen 40 kuvaa kun kaikki näpsäistään väärällä hetkellä, silmät menevät kiinni, kuvakulma on väärä jne ja aina saat sanoa "ota uusi, tuli huono"? Koska kukaan ei oikeasti halua laittaa niitä toinen silmä kiinni ja suu auki hölötys-kuvia mihinkään julkiseen levitykseen.

Vierailija
16/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:19"]Itse pidän noita selfieitä kyllä niiiiiin outoina. Varsinkin niitä persekuvia. Kenellä edes välähti joskus postata kuva omasta pebasto jonnekin kuvapalveluun.

[/quote]

[/quote]

Eikö sun tuttavapiirissä kuvata toisia ihmisiä mulloin kuin juhlissa? Itsestäänkö kaikki vaan ottaa kuvia, muttei kaverista? Mulla on vaikka miten paljon kuvia toisista ihmisistä tekemässä asioita ja näyttämässä aidosti itseltään.

[/quote]

Miksi normaalin ajanvieton keskellä alkaisi kuvaamaan, yleensä vain erikoistilaisuuksissa.

Vierailija
17/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#16, huono selitys, koska itseä kuvataan kyllä joka välissä. Kyllä tuollainen ajattelu kertoo vaan itsekkyydestä. Ja aikaisemmalle kommentoijalle, ehkä sinä pyydät mummoa ottamaan sen 40 kuvaa ennenkyin kelpuutat sen, mutta sekään ei ole normaalia. Normaali ihminen kelpuuttaa kuvan tulanteesta, eikä ole pakkomielteisrn kiinnostunut siitä, näyttääkö siinä kuvassa nyt varmasti tarpeeksi hyvältä.

Vierailija
18/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko järkevämpää että toimittaja ottaa kuvia, se painetaan lehteen ja lätistään jotain ympäripyöreitä? Onko ihmiset niissä sitten "hienompia" kun kuvat ovat muiden ottamia.

Omat kuvat hakkaa monin verroin noin keinotekoiset lehtikuvat joissa yritetään olla sitä sekä tätä, mutta ollaan pelkästään typeryksiä.

Vierailija
19/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä olen kulttuurihistoriaa ja mediatutkimusta opiskellut,niin olen havainnut että ihmiset ovat kautta aikojen kuvauttaneet/kuvanneet itseään. Ilmiö ei ole uusi, itsensä kuvauttamisen paheksunta on sen sijaan lisääntynyt suhteessa sen vuoksi, koska jokainen voi nykyisin kuvata itseään. Minä en lähtisi väittämään että itseään kuvaava ihminen on itserakas, koska samalla perusteellahan maisemakuvia ottava ihminen on itserakas. Itse ottamat kuvat otetaan aina omasta, itsekkäästä perspektiivistä katsottuna ja kuvaaja kuvaa siis näistä omista lähtökohdistaan.

Nykyisin kuvan ottaminen on helpompaa kuin koskaan, samoin niiden lisääminen internetiin. Enää ei tarvitse sitä järkkäriä, piuhaa ja minuuttien odottelua että kuvat latautuvat, eikä kenenkään tarvitse enää "mennä Facebookiin" vaan siellä ollaan koko ajan. Yhdellä sipaisulla puhelin muuntuu kameraksi, ja voit räpsiä kuvia.

Aikaisemmin ennen mobiililaitteita, ihmisillä oli kameroita ja niillä oli hankala kuvata itseään. Jos sellaisia laitteita olisi ollut tuolloin mitä nyt, aivan varmasti selfie olisi keksitty jo aikaisemmin tässä nykyisessä muodossaan. Ihminen on aina ollut itserakas ja minäkeskeinen, eikä itsensä kuvaaminen pelkästään kerro itsekkyydestä.

Jos ajatellaan Facebookia, niin pelkästään kuvat eivät kerro ihmisen persoonasta. Itseasiassa Facebookista ei voi päätellä mitään muuta kuin sen, että sitä käyttävä ihminen suodattaa sinne itseään kiinnostavia asioita. Koko sosiaalinen media on hyvin minäkeskeinen. Voidaan myös esittää väite, että tämän aloituksen tekijällä on taustalla jokin oma agenda ja hän tuntee ärtymystä joidenkin ihmisten tapaan julkaista omia kuviaan. Ehkä olisi syytä pohtia sitä ärsytyksen syytä? Miksi juuri tietyt ihmiset ärsyttävät, mistä herää negatiivisia tunteita jonkun ihmisen internet-käyttäytymistä kohtaan? Vastaus löytynee aloittajalta itseltään.

Vierailija
20/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika jännää, jos pyytäisin puolisoani aina kuvaamaan itseäni kun haluan kuvauttaa itseni jossain paikassa. Miksi vaivaisin toista, kun voin ottaa kuvan itse? Naiset kuvaavat pääosin kasvojaan, miehet kuvaava tekemistään ja harrastuksiaan. Se johtunee osittain siitä, että miehet tykkäävät katsoa naisten kasvoja ja naiset miehiä "hommissa". :) Kait siinä on siis jotain tekemistä sukupuolenkin kanssa, tai lähinnä vastakkaisen sukupuolen miellyttämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi