Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko selfie olla mitään muuta kuin itserakas?

Vierailija
10.06.2014 |

Suurimmasta osasta näkemiäni selfie-kuvia paistaa läpi "ai että mä oon kaunis katso mua".

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 vastaa vielä tuohon erääseen kommenttiin siitä, että miksi pitää kuvata itseään eikä pyydä jotain toista ottamaan kuvia. Mielestäni tämä juontaa juurensa siitä, että kuvaamalla itse omistat oikeuden kuvaan ja voit hallita sitä millaisena kuvassa esiinnyt. Muinaiset kuvataiteilijat maalasivat muotokuvia kuvattavan tarkassa valvonnassa, ja maalauksen kohde (usein ylhäisöä) kontrolloi lopputulosta ja esitti muutostoiveita. Voidaankin hauskasti todeta, että selfie on vain toisinnos muinaisista muotokuvista, joissa siveltimenvedoilla peiteltiin vaikkapa kuvattavan kyömynenä. Nykyisin homma hoituu näppärästi kuvankäsittelyohjelmalla. Mielestäni tämä on ihan ymmärrettävää. Kyllä itsekin myönnän että tulee hyvä mieli kun näkee itsestään onnistuneen kuvan, ja kun taas joku on onnistunut napsimaan kuvan alaviistosta siten että leuka näyttää kolmekerroksiselta, siitä tulee hieman vaivaantunut olo. Todellisuudessahan en tiedä miltä näytän, mutta kuva luo heijastuksen minusta. Sitä kait sillä selfiellä tavoitellaankin, ja mitä enemmän kuvia napsii sitä lähemmäksi minuutta pyrkiydytään.

Vierailija
22/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole 19 tämän ketjun ainut kulttuurihistoriaa opiskellut. Yhtä lailla voitaisiin sanoa, että valokuvaaminen on muuttunut aikojen saatossa tärkeiden tapahtumien ja itseä kiinnostavien ja miellyttävien asioiden tallentamisesta oman ihanneminän luomiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:19"]Itse pidän noita selfieitä kyllä niiiiiin outoina. Varsinkin niitä persekuvia. Kenellä edes välähti joskus postata kuva omasta pebasto jonnekin kuvapalveluun.

Ja tälle: "Jos ei halua äidin ottamaa kuvaa 10-vuotiaana on pakko ottaa selfie." Niin. Eikö teillä ole koskaan mitään tilaisuuksia, joissa teistä otetaan kuvia? Tilaisuutta, jossa joku ottaa teistä hauskan kuvan? Mutku ei sitä voi laittaa nettiin, koska siinä kuvassa näyttää kuin olis kaksoisleuka, silmäpussit, kirjava iho, kelllertävät hampaat, tyvikasvu, helttakaula, sellua käsivarsissa, kainaloläskit. Siis vaikkei oikeesti oo!!! Eikun pitää ottaa 100 selfietä, jotta saa sen tarpeeksi epätodellisen ja utuisen, duckfaceilmeellä varustetun ja riittävän yläviistosta otetun ja fotarissa käsitellyn kuvan siihen profiiliin, ettei kukaan tuttu vaan tajuaisi että oikeasti näytän siltä kuin näytän kadulla kävellessäni, vaan ihan oikeasti näytän siltä mun kuvalta Instassa...

[/quote]

Mikä olisi paras, jäykkä ylioppilaskuva, umpikänninen kuva kaverin polttareista vai hilpeä hautajaisteemainen kuva?

[/quote]

Eikö sun tuttavapiirissä kuvata toisia ihmisiä mulloin kuin juhlissa? Itsestäänkö kaikki vaan ottaa kuvia, muttei kaverista? Mulla on vaikka miten paljon kuvia toisista ihmisistä tekemässä asioita ja näyttämässä aidosti itseltään.

[/quote]

Miksi normaalin ajanvieton keskellä alkaisi kuvaamaan, yleensä vain erikoistilaisuuksissa.

[/quote]

Siis kyllähän nykyään kuvataan ihan tuhat kertaa enemmän kuin ennen, jolloin filmi oli kallista ja lopputulos näkyi vsta valmiina kuvana. Sitten ne otokset päätyi Abilehtiin yms. ihan juste sellaisina kuin ihmiset näytti ja hyvä niin.

Nykyään kameralla kuvataan ihan surutta ja nimenomaan ihan jokapaikassa. Kukaan ei filmikameralla kuvannut vaikka salaattiannostaan tai sitä persettään, kun niitä otoksia ei pystynyt oikeen ottamaan satoja - tai ainakin kuvaamon Eki-setää, joka kuvat kehitti olis ehkä vähän hymyilyttänyt 120 eri kulmista olevaa kuvaa naapurin Minnan pyllystä. Plus että se olis Minnalle maksanut aikalailla valita se just yks, joss ei näy sellu eikä makkara, mut näkyy biksujen merkki ja kynnet hyvin.

Kyllähän nykyisin  kuvataan sitä arkea ihan erilailla kuin ennen, itsekin kuvaan, ihan vaikka ravintolassa kauniin annoksen. En varmaan tarvitse sitä kuvaa ikinä, koska en blogaa enkä ole kovin aktiivinen Facebookissa yms. mutta kun kännykässä on hyvä kamera, niin, klik.

Vierailija
24/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:06"]

Et ole 19 tämän ketjun ainut kulttuurihistoriaa opiskellut. Yhtä lailla voitaisiin sanoa, että valokuvaaminen on muuttunut aikojen saatossa tärkeiden tapahtumien ja itseä kiinnostavien ja miellyttävien asioiden tallentamisesta oman ihanneminän luomiseksi.

[/quote]

Mukavaa että paikalla on muitakin. Ihanneminä on ollut olemassa aina, niin kauan kuin on ollut ihminen. Aika aikansa kutakin, ihanneminä ilmenee eri muodoin aikakaudesta riippuen.

Vierailija
25/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
26/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:12"]https://aaveplaneetta.wordpress.com/2014/05/28/9-syyta-miksi-selfiet-ovat-paheksuttava-asia/ Selfie ovat paheksuttava juttu.

[/quote]

Tuo oli väsyttävä kirjoitus. Mukahauskasti kirjoittaja esitti, että omakuvat ovat turhuudessa samaa luokkaa iltapäivälehtien juttujen kanssa, tai huonekasvin kuva on vielä tyhmempi, kuin omakuva. Mielestäni kysymys on kyitenkin siitä, mitä näillä viestitään. IS-linkki sanoo "hei ihmiset, tällaista on tapahtunut" ja huonekasvinkuva sanoo "minä tykkään kasvien hoidosta ja tämä kasvi on mielestäni näkemisen arvoinen" ja selfie sanoo "tässä on minun naamani! Enkö ole söpö tässä! Ihailkaa minua!"

Itse ainakin vastaanotan mieluummin kahden ensimmäisen esimerkin tyyppistä sanomaa toisilta. Ei kukaan normaalikeskustelussakaan, kun toinen kysyy, luitteko sen uutisen, sano, että katsokaa mun naamaa!

Vierailija
27/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:12"]https://aaveplaneetta.wordpress.com/2014/05/28/9-syyta-miksi-selfiet-ovat-paheksuttava-asia/ Selfie ovat paheksuttava juttu.

[/quote]

Tuo oli väsyttävä kirjoitus. Mukahauskasti kirjoittaja esitti, että omakuvat ovat turhuudessa samaa luokkaa iltapäivälehtien juttujen kanssa, tai huonekasvin kuva on vielä tyhmempi, kuin omakuva. Mielestäni kysymys on kyitenkin siitä, mitä näillä viestitään. IS-linkki sanoo "hei ihmiset, tällaista on tapahtunut" ja huonekasvinkuva sanoo "minä tykkään kasvien hoidosta ja tämä kasvi on mielestäni näkemisen arvoinen" ja selfie sanoo "tässä on minun naamani! Enkö ole söpö tässä! Ihailkaa minua!"

Itse ainakin vastaanotan mieluummin kahden ensimmäisen esimerkin tyyppistä sanomaa toisilta. Ei kukaan normaalikeskustelussakaan, kun toinen kysyy, luitteko sen uutisen, sano, että katsokaa mun naamaa!

[/quote]

Onko siis niin että sama ihminen ei voi jakaa sekä selfieitä että kiinnostavia juttuja?

Vierailija
28/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten tykkään katsella ystävieni selfieitä. Jos se ei siis mene ihan överiksi (15 omakuvaa Instassa minuutin sisään tms). Varmaan outoa, mutta en tunne ärtymystä siitä että kaverini sosiaalisessa mediassa laittavat selfieitä.

Vierailija
29/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sama ihminen voi jakaa sekä selfieitä että kiinnostavia juttuja, mutta oman naamakirjatuttavaotannan perusteella usein ne kiinnostavatkin jutut on selfietyypeillä jollain tapaa omahyväisesti saatesanoitettu. Esimerkiksi he saattavat jakaa sinänsä kiinnostavan uutisen, mutta se jollain tapaa kiillottaa heidän kilpeään. Siihen tyyliin, että blondi selfietyyppi jakaa uutisen siitä, miten blondit ovat tutkitusti kauneimpia.

Vierailija
30/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:31"]

Kyllä sama ihminen voi jakaa sekä selfieitä että kiinnostavia juttuja, mutta oman naamakirjatuttavaotannan perusteella usein ne kiinnostavatkin jutut on selfietyypeillä jollain tapaa omahyväisesti saatesanoitettu. Esimerkiksi he saattavat jakaa sinänsä kiinnostavan uutisen, mutta se jollain tapaa kiillottaa heidän kilpeään. Siihen tyyliin, että blondi selfietyyppi jakaa uutisen siitä, miten blondit ovat tutkitusti kauneimpia.

[/quote] Mulla on eri kokemus tästä. Mulla on muutama kaveri jotka jakavat todella paljon selfieitä, mutta he jakavat kyllä myös fiksuja ja kiinnostavia juttuja eikä "omaa häntää nostavia". Ainostaan yksi selfietyyppi joka mulla on listoilla jakaa omakuviensa lisäksi noita mainitsemiasi piilokehuja. Ja toinen joka on FB-tuttu, ei varsinainen kaveri, jakaa ainoastaan selfieitä eikä oikeastaan mitään muuta, "moi kaikki" tms saattaa joskus lukea. Eli mun mielestä tässä on kyllä paljon vaihtelua.

Vierailija
31/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tuo koko selfie-ilmiö kiinnostaa ihmisiä niin paljon.

Vierailija
32/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa katsoa selfietä. Ja erilaisia muokkauksia niistä. Kauniita kuvia kauniista ihmisistä, mikäs sen mukavempaa. Maisemakuvat ja sellaiset ei juurikaan kiinnosta. Ehkäpä se johtuu siitä, että mä tykkään kauheasti kaikista FB kavereistani ja enemmänkin harmittaa kun he niin laiskasti vaihtelevat kuviaan. Olisi mukavaa nähdä uusi kuva vaikka joka aamu, on kuin olisi rakkaidensa lähellä koko ajan. Jos jonkun ihmisen kuvat herättävät ärsytystä tai ikäviä tuntemuksia, täytyy taustalla olla kyllä jotain ihan muuta kuin ystävyyden tunteita selfien ottajaa kohtaan. :P

Vierailija
33/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#32: etkö näkisi kavereitasi mieluummin ikuistettuna jossain sosiaalisessa tilanteessa? Nauramassa kaverien kanssa, istumassa ravintolassa, silittämässä lehmää, what ever. Onko otsa kurtussa, suu supussa vessassa otettu kuvatodella yhtä hyvä fiilikseltään?

Vierailija
34/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki selfiet edes ole otettu duckfacena pöntöllä. On niitäkin paljon erilaisia. 

Vierailija
35/40 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duckfacena pöntöllä :D :D :D

Vierailija
36/40 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaveri laittaa jotain 100 selfietä joka päivä ja kaikki tykkää niistä mut mun selfieitä ei kukaa liketä vaikka laitan vaan pari kertaa viikos:(

Vierailija
37/40 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mix vitus alapeukutit:( ?

Vierailija
38/40 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ketkä ottaa paljon selfie kuvia niin nyt olis tarjolla uutuus tuote.itellä ollut testikäytössä vähän aikaa ja sillä saa tosi hyviä kuvia helposti.minulta löytyy jokunen kappale avaamattomassa paketissa.

Super Selfie

Tuotekuvia löytyy täältä

http://s100.photobucket.com/user/Joona_Moilanen/library/

Jos jotakin kiinnostaa tuote niin laittakaa sähköpostia tuotetta ei saa suomesta ainakaan vielä

Toimii kaikissa Android ja IOS puhelimissa.

Etu ja takakameran kanssa sekä videokuvaa

jo.moilanen.ne@gmail.com

Vierailija
39/40 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on noloja. Tavallaan ihan inhimillistä, mut noloa. Vähän niin kun pierut, kaikki pieree mut se yritetään pitää salassa. Kaikki on myös itsekeskeisiä, mut sitä ei tartte enää yrittääkään peitellä, päinvastoin, sillä saa kehuja.

Vierailija
40/40 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa on siinä että pitää itseään kauniina/viehättävänä? Pitäisikö kaikken märehtiä kun ollaan niin rumia?

Ei siinä olekaan vaan siinä, että tuo sen itserakkaasti muille esille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi