Kasvissyönti
Mitä mieltä kasvissyönnistä? Tunnetteko vegetaristeja? Oletko kenties itse? Hyviä ruokavinkkejä?
Kommentit (12)
Olin 16 vuotta vegetaristi. Sitten kun muutin miehen kanssa yhteen, ryhdyin syömään lihaa kun en jaksanut laittaa kaksia eri ruokia ja mies ei kasvissyöjäksi halunnut.
Mutta minä kyllä voin parhaiten kasvisruoalla, ja ei mitään huonoa sanottavaa kasvissyönnistä tai kasvissyöjistä. Ihan tavallisia ihmisiä.
Itse olen sekasyöjä, mutta välillä vietän sellaisia kasvissyöntikausia, esim. keväisin. Pavuilla ja linsseillä ja monipuolisilla vihanneksilla pääsi jo aika pitkälle, mutta joidenkin hivenaineiden saamiset piti varmistaa lisäpillereillä (esim. rauta ja B12-vitamiini). Täysvegaanius tuntuu olevan todella vaikeaa, joten sitä en ole uskaltanut edes kokeilla.
Muuan tuttavani on vegaani, joten joskus hieman aiheuttaa päänvaivaa se, mitä hänelle esim. juhlissa väsään -- kun ei sitten tietenkään kehtaa pakottaa olemaan vierasta tyhjin lautasin, jos kaikki tarjottava sisältää eläinkunnan tuotteita.
Pidän sekasyöntiä kaikin puolin helpoimpana ja järkevimpänä vaihtoehtona. Kun ei ole allergioitakaan, niin ihan kaikki kelpaa. Pyrin syömään monipuolisesti ja sanoisin, että aika tasan menee viikon aterioissa vaihtoehdot kasvis/kala/liha (jälkimmäinen sisältää sekä punaisen että siipikarjan lihan). Varsinkin työpaikkaruokalassa tulee välteltyä lihaa kun se on jotain halvinta ja huonointa ulkomaalaista mitä löytyy. Kaupassa valitsen aina kotimaista lihaa, myös leikkeleissä (missä se on mennyt jo aika vaikeaksi).
Se on syömishäiriö niinkuin anoreksiakin. Se on huonoitsetuntoisten keino hallita ja kontrolloida asioita. Omia pierujaan haistelevat vain yrittävät olla merkityksellisempiä kuin ovat.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:18"]
Se on syömishäiriö niinkuin anoreksiakin. Se on huonoitsetuntoisten keino hallita ja kontrolloida asioita. Omia pierujaan haistelevat vain yrittävät olla merkityksellisempiä kuin ovat.
[/quote]
Tuossa ^ kirjoittaa yksi älykkyysosamäärältään vaatimaton joka ei ymmärrä esim. kasvissyönnin ettisiä ja terveydellisiä näkökulmia.
Olen kasvissyöjä eettisistä syistä, samaa ruokavaliota löytyy paljon ystäväpiiristä. Mies on sekasyöjä, joten syömme arkisin samaa ruokaa.
Olen kasvissyöjä ekologisista syistä (toki eettisyys plussaa). Mutta en kuole, jos jossain kyläpaikassa tarjotaan vain lihaa - syön silloin sitä mitä muutkin. Eli en ole tiukkis, vaikken itse lihaa koskaan laitakaan ruoaksi tai sitä valitse vapaa-ehtoisesti. En erityisemmin pidä lihan mausta nyt, kun olen ollut yli 10 vuotta ilman. Kala maistuu paremmalta, jos on pakottava tarve sitä syödä. Kaikissa ravintoloissa Suomessa ei edelleenkään tunneta kasvisvaihtoehtoja... Joten joustan tarvittaessa, pari kertaa vuodessa.
Mä olen vegaani, eikä se ole mitenkään ihmeellisen vaikeaa. Nykyään kun on tarjolla paljon tuotteita myös kasvispohjaisina. Syön paljon palkokasveja, soijaa olen tietoisesti vähentänyt. B12-vitamiinin otan purkista, mutta muuten en koe olevani sen kummallisempi kuin sekasyöjätkään.
Mies ja lapsi syövät myös lihaa ja meillä tehdään yleensä vain yhtä ruokaa. Nyt kesällä, kun ollaan lomilla, teen sekasyöjille pari-kolme kertaa oman ruoan. Talvella ja arkena mies ja lapsi syövät liha-annoksensa töissä ja koulussa.
Mä en ole hippi, ulkoisesti kukaan ei arvaisi minun olevan vegaani.
Jotenkin kasvissyöjillä vinksahtanut maailmankuva moneen muuhunkin elämän asiaan.
Onkohan ne veget jotenkin yksinäisiä ja katkeria?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 15:58"]Jotenkin kasvissyöjillä vinksahtanut maailmankuva moneen muuhunkin elämän asiaan.
Onkohan ne veget jotenkin yksinäisiä ja katkeria?
[/quote]
Heh. Kerropa nyt kun kerran aloititkin?
Paskamyrsky alkaa ihan näillä näppäimillä...