Sinullakin on kaksinaismoraali.
Olet sitä mieltä, että lapsi ei saisi missään nimessä olla hoidossa liian pitkiä päiviä, mutta sinusta on kuitenkin mainio idea, että ihminen voidaan pakottaa todella pitkän työmatkan päähän, jolloin hoidossaolo saattaa vanhemmasta riippumattomista syistä olla jopa 12 tuntia. = Kaksinaismoralismia
Uskot tieteeseen vain joissain asioissa, mutta et toisissa. Valikoit siis itse mihin haluat uskoa. Et usko esimerkiksi Jumalan olemassaoloon ja perustelet sen tieteellä, mutta kiellät esimerkiksi ilmastonmuutoksen, josta tutkijat ympäri maailmaa ovat lähes yksimielisiä, että se on ihmisen aikaansaannosta. = Kaksinaismoralismia
Haukut niitä, joilla on lapsia, maapallon ylikansoittamisesta ja saastuttamisesta ja samalla itse matkustat vuodessa monia tuhansia kilometrejä lentokoneella ympäri maailmaa. = Kaksinaismoralismia.
Sinusta kahden aikuisen ihmisen välinen rakkaus on ok, jos se ei satuta muita, mutta ei siinä tapauksessa jos rakastavaisia olisivat aikuinen sisko ja veli tai serkukset, tai vaikkapa vanhempi ja aikuinen lapsi. Miksei se silloin ole ihmisten oma asia? = Kaksinaismoralismia.
Olet ennakkoluuloinen asioista, joista se on ympäristön paineen vuoksi ok ja hyväksyt asioita, mitä ympäristökin hyväksyy. = Kaksinaismoralismia.
Pidät lastenhankintaa itsekeskeisenä ja narsistisena, mutta lemmikin omistamista hyväksyttävänä. = Harvinaisen pahaa kaksinaismoralismia.
Esimerkkejä on lukuisia. Kerro oletko joku edellisistä vai peräti jotain muuta? Ihmiset ovat aina niin tietävinään yhtä ja toista, vaikka eivät todellisuudessa osaa sitten kumminkaan sanoa oikein mitään järkevää oikein yhtään mistään. Tai varsinkaan antaa mitään ratkaisuehdotuksia.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:10"]
Yksi hyvä arjen kaksinaismoraalin esimerkki on myös se, kuinka palkkatyöläisenä haluaa mahdollisimman hyvää palkkaa, mutta kuluttajan roolissa haluaa maksaa tuotteista ja palveluista mahdollisimman vähän.
[/quote]
Ja tämänkin kaksinaismoralismin vältää kun on ollut itse yrittäjänä. Myös sen karikon olen pystynyt välttämään, että olisin kateellinen maatalousyrittäjille ja syyttäisin heitä ruuan kalleudesta, mutta kuitenkin haluan ostaa ja syödä puhdasta kotimaista ruokaa. Mites ap sun omat kaksinaismoralismisi?
2
Eipä ole mitään noista paitsi että, siskosten serkkujen, yms. herkkujen lisääntymistä en katso hyvällä. Paneskella toki saavat niin paljon, kuin haluavat. Olen oikeasti liberaali ihminen.
Kaksinaismoralismi on tyhmyyden merkki, ja ap ei tykkää kun täällä ei olekaan vaan tyhmiä ihmisiä joita saisi haukkua...
Selevä, tässä sulle mun rivi:
Kun esikoinen oli pieni hoitopäivän raja oli 10 tuntia, ja sekin on liian pitkä, joskus mulla meni niin kauan kun kävin Itä-Helsingistä Espoossa julkisilla kursseilla, mutta sitä ei onneksi kestänyt kauan. En hyväksy sitä että ihmisten pitäisi kulkea yli tunnin matkan päässä kotoa, nyt kun asun täällä kehäkolmosen paremmalla puolella, tunnissa ajaa jo pitkän matkan, ja autoa ei voi olettaa köyhällä työttömällä olevan, ja julkisilla ei pysty kulkemaan edes kaupungissa työmatkoja kun bussit on vain lähinnä koululaiskuljetuksia varten. Tässäkin asiassa otettava se maalaisjärki käteen, mitkä on edut ja haitat siitä työssäkäynnistä, itselle ja lapsille.
Minä uskon uskottavaan tieteeseen, Jumalan olemassaoloon tai olemattomuuteen ei tarvi tiedettä. Tiede ei pysty selittämään kaikkia asioita, edes ihmisen aivoja ei ole vielä pystytty kokonaan kartoittamaan, tai niiden toimintaa kaikilta osin selittämään. Itse näen ympäristöä seuraamalla että ilmastonmuutos on totta, syystä tai toisesta, maalaisjärjellä ajattelen että se miten ihminen on viimeisen sadan vuoden aikana maapalloa kaikella tavalla saastuttanut, ei voi olla vaikuttamatta jotenkin maapallon ekosysteemiin. Toisaalta Jumalan kädenjälki näkyy kaikkialla luonnossa, uskon että on olemassa paljon henkisiä asioita joita tieteen keinoin ei voida koskaan todentaa. Myös humanoideja on olemassa, en tiedä onko täällä käyneet, mutta mun maalaisjärjellä ei voi ääretön avaruus olla muuten tyhjä, ja vain meidän pienellä planeetalla olla elämää. Elämässä on paljon selittämättömiä mysteerejä. Tieteelliset asiat tutkitaan tieteen avulla, ja muut sitten muuten.
Kyllä, mielestäni liikakansoitus on maapallon tuho, ja mielestäni pitäisi väkirikkaissa maissa rajoittaa lasten tekemistä koska siellä ei kerran ruoka riitä kaikille ja elinolosuhteet ovat huonot. Minä en hyväksy sitä, että köyhät maat käyttävät rahansa aseisiin ja sotimiseen, ja sitten pakoon lähteneitä ihmisiä pitää muiden maiden ruokkia joissain telttakylissä vuosikymmeniä. Minä en ole eläissäni ollut lentokoneessa vaikka täytän jo 40. Laivallekaan ei täältä satojen kilometrien päästä ole varaa lähteä, omalla autolla tai junalla käydään kesälomareissulla kerran vuodessa kotimaassa.
Tuota paineen alla sietämistä tai hyväksymistä en ymmärrä, minulla on omat vankat mielipiteet, en kysele keneltäkään että mikä nyt on yleinen hyväksyttävä mielipide. Miksi ihmeessä minun pitäisi omia mielipiteitäni muuttaa suuntaan tai toiseen jonkun ulkopuolisen mieliksi?
Suomessa lasten teko ja lemmikkien hyysääminen on ihan oma asia, minulla on sekä lapsia että lemmikkejä, ja on aina ollut.
2