Kauppojen katteet käsittämättömiä!
Ostin alesta 37 eurolla kengät. Niiden alkuperäinen myyntihinta oli kuitenkin 75 euroa. En usko, että kauppa nytkään myi kenkiä tappiolla. Jäin miettimään, etät millahän hinnalla kauppa oli ne kegät ostanut. Mutta kun myyvät kuitenkin normaalisti tuollaisella 75 eurolla niin aika mielettömät voitot kuitenkin saavat. Tuli mieleen, että toi alkaa jo olla aika sikamaista.
Kehitysmaissa ne kenkien tekijät saavat tuskin montakaan euroa päiväpalkkaa ja kuluttaja maksaa ylihintaa monta kymppiä. Onko tuollainen voiton tavoittelu enää edes kohtuullista!
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 10:54"]
*reps* Tietysti valtio on hyvä kuppaaja polttoneste- ja muilla veroillaan. Ilmakos valtion kate onkin niin suuri, eikä sillä ole yhtään esim. velkaa. :D
[/quote]
Päivän paras, ja kello tikittää. Ohi kyllä aiheesta...
Mun miehen sisar hankkii isoja määriä tavaraa ulkomailta tukkukaupoille. Ne kauppojen katteet on oikeasti ihan järkyttäviä.
Kaikki sellainen valkoinen, mukavanha sisustuskrääsä. Lelut, vaatteet, koriste-esineet... Kuorma-autollisen sitä roinaa voi saada tuhannella eurolla. 2000-3000 euron kuormakaan ei vielä ole kallis hinta, kun miettii, mitä se yksi tavara kaupassa maksaa.
Hankintahinnat Kiinasta yms. maista on jotain 10 senttiä/sukkapari tai jos ostaa ison kuorman, jopa alle.
Mulla on mennyt ihan maku shoppailla mitään, kun kuulee, mitkä katteet niissä tavaroissa on. Sellaset jotkut kukkaruukut ja jotkut sisustusjutut, mitä minäkin olen 10-18 euron hintaan ja kalliimmallakin ostanut, Suomeen kuljetettuna maksaa alle euron kappale...
Totuus on julma. Just eilen olin sellasessa varastossa, missä oli noita tavaroita hyllykaupalla ja lastattiin autoihin kauppoihin vietäväksi. Sellasetkin, mitä luulisi, että on kalliita, esim. jotkut metalliset puutarhaan tarkoitetut koristejutut, hinta joku 80 senttiä jos sitäkään sille maahantuojalle.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 10:54"]
*reps* Tietysti valtio on hyvä kuppaaja polttoneste- ja muilla veroillaan. Ilmakos valtion kate onkin niin suuri, eikä sillä ole yhtään esim. velkaa. :D
[/quote]
Valtion kate on suuri, se on totta. Valtio vaan pistää rahaa kaikkeen humpuukiin.
Kaikkein suurin humpuuki on eu, joka ei ole rosvonnut meitä, vaan meidän kelvottomat johtajamme suorastaan tyrkyttävät rahaa sinne kankkulan kaivoon.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:54"]
Rouva on hyvä vaan laittaa kenkäkaupan pystyyn ja keskustellaan sitten siitä katteesta.
[/quote]
Ei se yksi kenkäkauppaa pyörittävä rouva mitään kovia katteita saakaan aikaan, kun volyymit on niin pieniä.
Isot ketjut, Koot ja Ässät, tuo maahan niitä kenkiä konttikaupalla eivätkä välttämättä maksa euroa-paria enempää per kenkäpari. Ei näitä voi verrata pienen kivijalkakenkäkaupan pyörittäjään.
Puhumattakaan jostain maailmanlaajuisista verkkokaupoista.
Siis onko ihmiset edelleen noin tietämättömiä eivätkä seuraa aikaansa ollenkaan? Erikoistavarakauppiasta ei kyllä tällä hetkellä kukaan normijärjellä varustettu kadehdi. Eikä niillä ketjuillakaan sen kummemmin kulje... Onkohan Ap viime aikoina kuulluut puhuttavan esim. verkkokaupan kasvun vaikutuksesta kilpailutilanteeseen, taantumasta puhumattakaan? Ja jos ei tuota yllä aika selkeästi avattua kulurakennetta ymmärrä, voi varmaan lakata vaivaamasta päätään näillä asioilla :)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 10:47"]
Hesarissa oli eilen yleisosastolla kirjoitus siitä, että peruskouluissa pitäisi opettaa kapitalismiä kaikeen liibalaaban sijaan. Pidin sitä vitsinä, mutta olin väärässä. Se näyttä todellakin olevan tarpeen!
(Ihan vaan aloittajalle tiedoksi...Kapitalismi on talousjärejstelmä, joka käsittelee tuotteiden ja palveluiden tuotantoa, jakamista ja kulutusta yhteiskunnassa.)
[/quote]
Mun mielestä se oli hyvä idea, luin saman mielipidekirjoituksen. Sarkasmiahan se oli, mutta sellaisessakin on usein totuuden jyvänen.
Verkkokaupan kasvun syy on nimenomaan tavallisen kaupan AHNEUS. Ei siitä mihinkään pääse. Ihmiset ostaa sieltä, mistä saa edes vähän halvemmalla. Verkkokaupassakin kate on silti yhtä suuri, kun sivukuluja on vähemmän.
Kerran marketissa oli jäänyt hinnoittelulaite hyllylle ja jos oikein tulkitsin, niin tavaroiden sisäänostohinta oli noin kolmasosa myyntihinnoista.
Juuri tuosta röyhkeästä ahneussyystä ostan nykyään lähes kaiken alesta. Siinä alkaa olla hinta-laatu-voittosuhde kohdallaan. En halua maksaa ylimääräistä. Ei mulla ole varaa rikastuttaa kauppiaita.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 11:20"]
Juuri tuosta röyhkeästä ahneussyystä ostan nykyään lähes kaiken alesta. Siinä alkaa olla hinta-laatu-voittosuhde kohdallaan. En halua maksaa ylimääräistä. Ei mulla ole varaa rikastuttaa kauppiaita.
[/quote]
Vieläkö joku ihan oikeasti menee näihin ale ansoihin. Ne ovat kauppiaiden suurinta kusetusta!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 10:43"]
Eli kauppiaat itseasiassa myyvät tuotteitaan tappiolla?
Joo miksköhän mä en usko teitä. Voi olla, että joku pikkukauppias onkin pulassa kaikkien kulujensa kanssa mutta isommat ketjut kyllä porskuttavat. Ja lujaa. Ja kuluttaja vaan maksaa ja kauppias nauraa.
[/quote]
Sulle vastattiin tuohon kysymykseen tuolla ylhäällä. Jos et kykene käsittämään asiaa, kannattaisi tehdä liiketalouden opintoja, jotta ymmärrät paremmin liiketoiminnan kokonaisuutta. Kapitalismia et ainakaan näytä ymmärtävän hölkäsen pöläystä.
Ja ihan turhaan miinuspeukutat, jos tietotasosi ei riitä tämän keskustelun käymiseen. :-)
[/quote]
Ta-daa! Neljä mammaa ilmoitti heti, että on aukkoja yleissivistyksessä miinuspeukuttamalla. Suosittelen merkonomiopintoja, niissä on ihan perusasioita aiheesta, sekä kansantaloudesta että liiketoiminnan pyörityksestä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 11:20"]
[/quote]
Vieläkö joku ihan oikeasti menee näihin ale ansoihin. Ne ovat kauppiaiden suurinta kusetusta!
[/quote]Kerro mulle miten mua kusetetaan jos ostan Gaborin 100 euroa maksaneet kengät alesta neljällä kympillä? Ne kengät oli viikko sitten sadalla eurolla ja nyt neljällä kympillä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 11:34"]
Joo miksköhän mä en usko teitä. Voi olla, että joku pikkukauppias onkin pulassa kaikkien kulujensa kanssa mutta isommat ketjut kyllä porskuttavat. Ja lujaa. Ja kuluttaja vaan maksaa ja kauppias nauraa.
[/quote]
Sulle vastattiin tuohon kysymykseen tuolla ylhäällä. Jos et kykene käsittämään asiaa, kannattaisi tehdä liiketalouden opintoja, jotta ymmärrät paremmin liiketoiminnan kokonaisuutta. Kapitalismia et ainakaan näytä ymmärtävän hölkäsen pöläystä.
Ja ihan turhaan miinuspeukutat, jos tietotasosi ei riitä tämän keskustelun käymiseen. :-)
[/quote]
Ta-daa! Neljä mammaa ilmoitti heti, että on aukkoja yleissivistyksessä miinuspeukuttamalla. Suosittelen merkonomiopintoja, niissä on ihan perusasioita aiheesta, sekä kansantaloudesta että liiketoiminnan pyörityksestä.
[/quote]Ko me ollaan merkonomeja ja kauppatieteiden maistereita ja mitä kaikkea ja sen lisäksi valistuneita ekoihmisiä, jotka haluavat vaikuttaa ostopäätöksillään sekä kertoa muillekin, että joku tässä kapitalistisessa taloudessa nyt mättää. Kyl me tiedetään et kauppias ostaa eurolla ja myy kahdella mutta kun kyse on siitä, että kauppias ostaa eurolla yrittää myydä kahdella kympillä niin siinä on jo vähän liikaa.
Kyllä minä kauppiaana myyn välillä tuotteita ilman katetta. Jos liian kauna on varastossa saahan siitä pois melkein ostohinnan.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 11:46"]
Kyllä minä kauppiaana myyn välillä tuotteita ilman katetta. Jos liian kauna on varastossa saahan siitä pois melkein ostohinnan.
[/quote]
Niinhän se on, että kauppias ei nollakatteella myy. Ensin on emäsikakate, jolla myydään ja loppuvarasto pienellä tai nollakatteella. Keskimääräinen kate on
SIKAKATE
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 11:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Ko me ollaan merkonomeja ja kauppatieteiden maistereita ja mitä kaikkea ja sen lisäksi valistuneita ekoihmisiä, jotka haluavat vaikuttaa ostopäätöksillään sekä kertoa muillekin, että joku tässä kapitalistisessa taloudessa nyt mättää. Kyl me tiedetään et kauppias ostaa eurolla ja myy kahdella mutta kun kyse on siitä, että kauppias ostaa eurolla yrittää myydä kahdella kympillä niin siinä on jo vähän liikaa.
[/quote]
Eli et kykene yhdistelemään tietoa, jota on ollut tarjolla tässäkin ketjussa vaan pitäydyt itse siinä uskomuksessasi, että kaikki toimii juuri tuolla yksinkertaisella periaatteella, joka tuossa kommentissasi selitit.
Mitäs jos räjäytän vielä kerran maailmasi ja kerron sinulle, että kaikki noissa liikkeissä johtoasemassa eivät ole itsellisiä kauppiaita vaan on myös heitä, jotka ovat myymäläpäällikköinä ketjun palveluksessa? Eivätkä päätä noita osto- ja myyntihintoja itse ja sen lisäksi noista katteista maksetaan erilaisia kuluja, kuten tässäkin moneen kertaan on mainittu. Mutta ei..kannattaa vain pyörittää samaa levyä lautasella ja toistella sitä, että kauppias on ahne jne. Miksi sitten kyselet täällä, jos et suostu mitään sinulle vastattua tästä aiheesta uskomaan vaan haluat itse pitäytyä siinä uskossa, että liiketoiminnan harjoittajat ovat kaikki - kuten sanot - "kauppiaita", jotka iltaisin istahtavat kylpyammeeseen, joka on täynnä niitä seteleitä, joita vaan satamalla sataa päivittäin siitä liiketoiminnasta...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 11:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos nyt pykäisit ensin sen oman liiketoimintasi pystyyn ja tulisit sitten uudelleen juttelemaan niistä katteista;D
Näitä kauppiaita morkkavat ovat juurikin niitä sossunelättejä, joille kauppias kerää verot yms. kulut lorvimiseen. Perähikiän taivastelijat!
Kauppias hoitaa homman ..