imetyksen lopettaminen - olen ihan romuna
Miksei mistään saa tietoa siitä mitä seuraa imetyksen lopettamisesta? Aloittamisesta jne löytyy kyllä tietoa mutta ei lopettamisesta.
Lopetin imetyksen kerta laakista noin viikko sitten ja olen ihan romuna! Fiilikset ovat itkuiset ja saman tyylisesti hysteeriset kuin 2 viikkia synnytyksen jälkeen...normaalisti olen tosi viilipytty ja rauhallinen luonne, joten varmaan johtuu hormooneista. Vai mitä tämä nyt on? Kuinka kauan kestää?
Lapsi tottui vierotukseen päivässä, mulla tekee tiukkaa! Pää hajoaa. Onko tähän lääkettä? Miten muilla, onko tämä yhtä rankkaa kaikilla?
Sekalaiset on tunteet, kun ensin on seesteistä ja yhtäkkiä pum! ollaan niin alakuloista...menkat eivät ole vielä alkanee synnytyksen jälkeen, jiten voiko sekin sekoittaa hormoneja/pakkaa/päätä?
Lapsi on nyt 2-vuotias.
Kommentit (42)
Tsemppiä ap! Hienon työn olet tehnyt noinkin pitkässä imetystaipaleessa. Kuten tässä aikaisemmat kommentitkin ovat maininneet, kaikki ovat yksilöllisiä. Toisten on helpompi lopettaa, toisten taas hankalampaa. Sinuna en vielä stressaisi kuukautisten alkamisesta. Kropalla kestää varmasti hetken sopeutua siihen ettet imetä. Kyllä ne sieltä tulevat, yleensä silloin kun vähiten odotat:)
Itse imetin noin 10 kuukautta ja voi kauhea sitä maidon määrää. Totuin jo alusta asti pumppuun kun maitoa olisi riittänyt reippaasti yli tarpeen. Meillä tehtiin myös niin, että lapsi sai pienestä pitäen 1-2 maitoerää pullosta ja isin sylissä. Siinäpä kävi sitten niin että lähdin kahden yön reissulle, pumpaten säännöllisesti maidon pois. Ajattelin että imetys jatkuu ihan samanlaisena kuin ennen reissuani, mutta mitä vielä. Lasta ei kiinnostanut enää pätkääkään rinnalla olo. Koetin kyllä tarjota, mutta niin vain käänsi päänsä pois eikä ole kertaakaan hamunnut rinnalle sen koommin. Kroppa sopeutui aika joutuin ja maidontulo tyrehtyi. Kuukautisia kyllä odotin pari kuukautta ainakin. Omasta puolestani olisivat saaneet jäädä tulematta.
Voit kysyä neuvoa / saada vertaistukea myös imetyksen tuen fb-ryhmästä tai esim heidän nettisivun chatista / tukipuhelimesta. Kuulostaa normaalilta kyllä ja tasaantuu ajallaan.