imetyksen lopettaminen - olen ihan romuna
Miksei mistään saa tietoa siitä mitä seuraa imetyksen lopettamisesta? Aloittamisesta jne löytyy kyllä tietoa mutta ei lopettamisesta.
Lopetin imetyksen kerta laakista noin viikko sitten ja olen ihan romuna! Fiilikset ovat itkuiset ja saman tyylisesti hysteeriset kuin 2 viikkia synnytyksen jälkeen...normaalisti olen tosi viilipytty ja rauhallinen luonne, joten varmaan johtuu hormooneista. Vai mitä tämä nyt on? Kuinka kauan kestää?
Lapsi tottui vierotukseen päivässä, mulla tekee tiukkaa! Pää hajoaa. Onko tähän lääkettä? Miten muilla, onko tämä yhtä rankkaa kaikilla?
Sekalaiset on tunteet, kun ensin on seesteistä ja yhtäkkiä pum! ollaan niin alakuloista...menkat eivät ole vielä alkanee synnytyksen jälkeen, jiten voiko sekin sekoittaa hormoneja/pakkaa/päätä?
Lapsi on nyt 2-vuotias.
Kommentit (42)
Vähän off topic, mutta ei ap:n tarvitse pelkän hoitoon menon takia imetystä kokonaan lopettaa, vähentää vain. Numero 8 antoi tähän hyviä vinkkejä.
Imetin molempia lapsiani 1v asti, jolloin aloin vähitellen vähentämään. Jonkin imetyskerran annoinkin tilalle normaalia maitoa. Lopuksi imetys loppuu niin, että imettää vain kun on "pakko" eli maito meinaa pakkautua. Kyllä se maidontuotanto vähenee itsestään, kun kysyntäkin vähenee. Itsellä tähän välivaiheeseen meni n. 2kk, mutta mulla ei ollutkaan mikään kiire mihinkään.
Siis imetätkö oikeasti 2-vuotiasta...?
Ap voisi alkaa imettää uudestaan, jos lapsikin vielä tahtoo. Jos aloittaa uudestaan, kannattaa sekin tehdä hitaasti. Aluksi kerran päivässä tms. Voi aloittaa imetyksen, vaikka ei tihentäisikään entiseen tahtiin, vaan esim kerran tai kaksi päivässä vain.
8.
Ps. Yhden lapsen kohdalla aloitin uudestaan, kun hän sairastui kovaan influenssaan ja halusin auttaa häntä toipumaan. Hän halusi takaisin rinnalle, kun olin jo ehtinyt harventaa imetyksen 3-7 päivän välein tapahtuvaksi.
Aloittaja: Voimia sinulle! Lapsi on ilmeisesti ensimmäinen? Oliko lopettamiselle juuri nyt joku erityinen tarve?
Imetin aikoinaan esikoista pari viikkoa vaille kolmivuotiaaksi. Lopetin uuden raskauden takia. Lapsi oli imenyt enää kerran päivässä ja pitänyt välillä muutaman päivän taukojakin. Sellainen hyvin asteittainen vieroitus sopi meille hyvin.
Toinen lapsi täyttää pian kaksi, enkä ole ajatellutkaan vielä lopettaa. Menkat alkoi esikoisesta hänen ollessa 1 v 10 kk, tokasta pari kuukautta aiemmin. Esikoisen jälkeen kierto oli heti säännöllinen ja ovuloiva, kakkosen jälkeen ollut epäsäännöllinen joka tavalla. Uskon, että imetys on tarkoitettu myös taaperolle ja se motivoi jatkamaan, vaikka hormonit on sekaisin ja välillä ärsyttää. Hienoa, että olet imettänyt noin kauan - varmasti olisi helpottuu vähitellen. Tsemppiä!
Tuosta aloitusviestistä ei saanut kyllä tolkkua, miksi ihmeessä imetys on lopetettu. Kai sitä nyt vähemmästäkin menee pää sekaisin, jos tuolla tavalla riuhtaisee lapsen irti?
Minulle on jäänyt imetyksestä todella kauniit ja mukavat muistot ehkä juuri siksi, että annoin sen kulkea luonnollista polkuaan ja imetin loppuun saakka. Kyllä siihen imetykseen ehti väsähtää ja kypsähtää monet kerrat, mutta hienoja hetkiä ja kauniita muistoja on paljon. Imetyksen kaari menee niin, että jossain vaiheessa äiti alkaa olla valmis lopettamaan. Lapsi tulee jonkin verran perässä ja se on hienoa katseltavaa, kun lapsi hiljalleen alkaa irtaantua, imetyskertojen väliin tulee pidempiä aikoja ja sitten jossain vaiheessa huomaa, että viimeisestä kerrasta on jo aikaa. Se on ihan paras fiilis, kun huomaa että sai tehtyä jonkun jutun kunnolla ja loppuun asti, ja lapsi on kasvanut ja päässyt kehityksessä siihen pisteeseen, ettei enää sitä äidinmaitoa kaipaa.
Älkää hyvät ihmiset lopettako imetystä, ette tiedä miten paljosta jäätte paitsi!
En muistanut ap:n aloitusveistiä. Ilmeisesti hänen lapsensa unohti jo imetyksen. Ehkä joku kuitenkin löytää avun viimeisimmästä viestistäni. Suosittelen hitaita liikkeitä imetystä muutettaessa. Imettäjäystävällistä:) Niin kauan kuin maitoa syntyy voi myös aloittaa uudestaan.
5. 8. ja 14.
Ap jatkaa...
Lopetin imetyksen, koska tosiaan kuukautiset eivät olleet alkaneet ja lapsi jo 2-vuotias. Toiveissa on toinen lapsi ja ikää on jo itsellä 37-vuotta joten jo pieni paniikki sen kanssa.
Todella paljon painiskelin sen kanssa, että jos tämä on kuitenkin se ainoaksi jäävä lapsi niin haluaisin imettää mahdollisimman pitkään jne.
MUTTA kuitenkin haluan vielä yrittää toista ja nyt tuntui itsestä hyvältä hetkeltä lopettaa.
Alunperin halusin lopettaa ns lapsentahtisesti, mutta lapsi itse halusi jatkaa imetystä aina vaan ja nyt viimeisinä kuukausina tuntui vähentämisen sijaan vaan lisäävän ja lisäävän! yöimetyksetkin tulivat takaisin vaikka niistä oli jo vierotettu onnistuneesti.
Kerta laakista -viertukseen päädyin siis sen takia, että vähentäminen ei onnistunut.
Vinkkejä kyseltii. Näin meillä tehtiin. Lapsen kannalta onnistui hyvin. Yhden yön itkeskeli ja seuraavana päivänä jo jutteli asiasta iloisesti ja taputteli tissiä "hyvästiksi":
* Lapselle kerroin noin 2 viikon ajan, että "tissimaito loppuu kohta" ja että hän on jo niin iso että osa juoda mukista ja että tissimaito varataan ihan pienille vauvoille jotka eivät osaa juoda mukista. Lopuksi laitoin nännien päälle laastarit, ja sanoin että maitoa ei saa enää tissistä, mutta jääkaapista löytyy aikuisten maitoa niin paljon kuin haluaa. Ja se oli siinä.
Tissit pakkaantuivat ja olivat tooodella kipeät noin 2 päivää (burana 800 * 2 vuorokaudessa). Kahdesti imetin "salaa" nukkuvaa lasta sen verran että sain pahimman pingotuksen pois. Kolmentana päivänä rinnat eivät enää pakkaantuneet ja buranat pystyi jättämään pois.
Fyysisesti "äkkivieroitus" onnistui hyvin, ja lapsi hyväksyi asian nopeasti. kaikki pitäisi olla hyvin, mutta ITSE olen ihan itkuinen ja surullinen.
Tiedän, että oli jo aika lopettaa mutta tämä omien tunteiden voimakkuus yllätti täysin. Kai tämä sitten menee ohi.
Kiitos kaikille vastauksista! Arvostan niitä todella!
Hormonit yllättävät! Mulle puhkes kuukautisten alettua migreeni, imetyksen loputtua aurinkoihottuma! Mutta mielialanvaihteluita ei tullut lainkaan, tosin imetin enää kerran tai kaksi päivässä (lapsi oli lähemmäs 2).
Ap jatkaa.
Kannattaako minun odottaa jonkin aikaa, että hormonit "tasaantuvat" vai juoksenko heti lääkärille? Kuukautiset ilmeisesti saa aloitettua jollain lääkeillä? (terot?clomit?) Varmaan jotain sellaista tarvitaan, jos kuukautiset ovat olleet jo näinkin kauan poissa (2 vuotta!).
Toivottavasti ei alkanut vaihdevuodet, kun imetin "liian pitkään" liian vanhana. Argh.
Jos joku painii samojen juttujen kanssa niin suosittelen keskustelemaan niistä facebookin ryhmissä, jotka esim. taaperoimettäjille suunnattuja. Imetyksen tuki on ihan hyvä kenelle vaan. Täällä on aina näitä parjaajia, jotka kysyvät imetätkö tosiaan tuon ikäistä. Lopettamista kyllä musta sivutaan monisssa esitteissä, ei ehkä tarpeeksi.
Itse imetin esikoista nelivuotiaaksi, en tosin täysin lapsentahtisesti vaan imetysten vähentämiset lähtivät omista ajatuksistani liikkeelle. Imetys loppui raskausaikana, ensin vähensin itse imetyksiä, sitten lapsella alkoi kadota imuote ja maito loppui tai hän ei saanut sitä enää imettyä. Haikea oli oloni kun olin jo varautunut siihen, että esikoistakin olisin vauvan ohella voinut imettää vaikka kerran päivässä. Nyt tuntuu kuitenkin, että noin sen varmaan piti mennä.
neljä vuotiaaksi!!! tuo on jo vistoa
Nyt viikko mennyt ja vieläkin haikeat mielialat. Lapsi tottui tosiaan parissa mikä oli todella yllättävää tissitakiaiselta.
Omia tuntemuksia tähän mennessä:
- babybluesin kaltaista mielialaa
- nivelkipuja
- aineenvaihdunta kiihtynyt
- väsyttää koko ajan
Mutta joo, kohti parempaa menossa.
- ap
Olen häkeltynyt. En ole koskaan tuntenut ketään, joka imettäisi 2-
Paljonpa varmaan tunnet ihmisiä sitten? Eikä kukaan sun tapaisille ihmisille kukaan omia asioitaan viitsi edes kertoa, kun olet niin helposti häkeltyvä, vai miten sen nyt nätisti muotoilisi...heh heh.
Olen lopettanut 4 vuoden mittaista imetystä suoraan vaan. Kaikkien lasten kanssa ei onnistu vähentäminen yms. Eli älä soimaa lopetustyylistäsi. Hormoonit vaan temppuilee. Kuukautisten tulo on rankkaa. Ota rauhassa, olet tehnyt kaiken hyvin. Nauti lapsestasi ja luonnon hoitaa. P.s kyllä tää naisena oli on rankkaakin; kuukautisia, raskauksia, imetystä ja mitähän vielä edessä... :)
Jotenkin en oo yhtään yllättynyt, että kun aloittaja kysyy neuvoa imetyksen lopetuksen jälkeiseen matalaan mielialaan liittyen, niin puolet mammoista kysyy ensimmäisenä "miksi lopetat? Onko lopettaminen tarpeellista? Itsehän imetin omia lapsiani niin ja niin monta vuotta" :'D
Eikö vaan voida ymmärtää että aloittaja haluaa jostain syystä x lopettaa. Tähän samaan imetyshulluuteen törmäsin itse myös kun asia oli ajankohtainen jokin aika sitten. Jos kysyin neuvoa korvikkeeseen liittyvässä asiassa (esim. paljonko muille saman ikäisille annetaan), niin heti tultiin neuvomaan miten saisi imetyksen sujumaan paremmin :D
En muista että erityisen rankkaa olisi ollut, mutta en kyllä lopettanutkaan yhtäkkiä.
Kai tuo on aika yksilöllistä. Itselleni ei tullut yhtään mitään oireita ja tosi kivuttomasti lapsikin otti imetyksen lopettamisen. Oli tosin vasta 10kk ja lykkäsin tuttipullon tilalle, niin ei ollut ongelmia lopettaa imetystä. Oli saanut jo jonkin aikaa myös pulloa kun maitoa ei tuntunut tulevan riittävästi. Ehkä ei kannattaisi jatkaa noin kauan jos se niin vaikeaa on.