imetyksen lopettaminen - olen ihan romuna
Miksei mistään saa tietoa siitä mitä seuraa imetyksen lopettamisesta? Aloittamisesta jne löytyy kyllä tietoa mutta ei lopettamisesta.
Lopetin imetyksen kerta laakista noin viikko sitten ja olen ihan romuna! Fiilikset ovat itkuiset ja saman tyylisesti hysteeriset kuin 2 viikkia synnytyksen jälkeen...normaalisti olen tosi viilipytty ja rauhallinen luonne, joten varmaan johtuu hormooneista. Vai mitä tämä nyt on? Kuinka kauan kestää?
Lapsi tottui vierotukseen päivässä, mulla tekee tiukkaa! Pää hajoaa. Onko tähän lääkettä? Miten muilla, onko tämä yhtä rankkaa kaikilla?
Sekalaiset on tunteet, kun ensin on seesteistä ja yhtäkkiä pum! ollaan niin alakuloista...menkat eivät ole vielä alkanee synnytyksen jälkeen, jiten voiko sekin sekoittaa hormoneja/pakkaa/päätä?
Lapsi on nyt 2-vuotias.
Kommentit (42)
Jospa sulla on pms-oireet päällä ja menkat alkaa pian. Mulla on joka kuukausi ennen menkkoja tuollaista kuin sinulla.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 23:55"]
Vähän off topic, mutta ei ap:n tarvitse pelkän hoitoon menon takia imetystä kokonaan lopettaa, vähentää vain. Numero 8 antoi tähän hyviä vinkkejä.
[/quote]
Lapsi on kuitenkin jo 2v. niin ehkä se lopettaminen on ajankohtaista.
Lopetin imetyksen pikkuhiljaa, jotenkin ihan luonnollisesti ilman sen kummempia suunnitteluita. Kuopus nukahti tissille, joten vikat kuukaudet imetin vaan kaksi kertaa vuorokaudessa, päikkäreille ja yöunille mennessä. Joskus 1,5-vuotiaana oli joku flunssa, jolloin lapsi ei suostunut muuta syömään kuin tissiä...oli hieman hankala yhtäkkiä kun lapsi imi tissiä, eikä maitoa enää tullut tarpeeksi.
Lapsi oli ilmeisesti jo valmis lopettamaan kun hän hyväksyi selityksen" tittimaito loppui ja nyt juodaan vaan lehmänmaitoa" ei ollut itkua, mutta päikkärit loppui samantien, 2v1kk iässä.
WHO.n imetyssuositus on kaksivuotiaaksi asti, se on varsinkin kehitysmaissa tarpeen, mutta myös länsimaissa pitkä imetys on hyväksi sekä lapselle että lapsen ja äidin kiintymyssuhteelle. Länsimaissa ollaan vaan jo niin pahasti vieraannuttu luonnosta, että pitkää imetystä pidetään luonnottomana.
Kyllä tuo hormonivaikutus varmasti menee ohitse, ja jos ei mene viikossa-parissa niin sitten lääkäriin. Mielestäni on jotenkin suloista että lapsi saa olla pieni ja kiinni äidissä, kyllä ne siitä itsenäistyy ja itseasiassa olen huomannut että kuopuksemme on vielä reippaampi ja itsenäisempi kuin esikoinen, johtuisko osittain imetyksestä, jota esikoinen sai vain 4kk...?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 23:15"]
Paljonpa varmaan tunnet ihmisiä sitten? Eikä kukaan sun tapaisille ihmisille kukaan omia asioitaan viitsi edes kertoa, kun olet niin helposti häkeltyvä, vai miten sen nyt nätisti muotoilisi...heh heh.
[/quote] En tarkoittanut pahalla. En ole oikeastaan koskaan ajatellutkaan asiaa ennen. Nyt on imetyskin ajakohtaista ensi kertaa kun sain esikoiseni kolme kuukautta sitten. Tuleeko nelivuotias syliin imetettäväksi vai kuinka se käytännössä menee?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 23:15"]
Paljonpa varmaan tunnet ihmisiä sitten? Eikä kukaan sun tapaisille ihmisille kukaan omia asioitaan viitsi edes kertoa, kun olet niin helposti häkeltyvä, vai miten sen nyt nätisti muotoilisi...heh heh.
[/quote] En tarkoittanut pahalla. En ole oikeastaan koskaan ajatellutkaan asiaa ennen. Nyt on imetyskin ajakohtaista ensi kertaa kun sain esikoiseni kolme kuukautta sitten. Tuleeko nelivuotias syliin imetettäväksi vai kuinka se käytännössä menee?
[/quote]
Häkellys-viestissä puhuttiin 2-vuotiaasta.
Kai ne nelivuotiaat syliin tulee, ei kai ne päälläänsäkään seiso?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 23:15"]
[/quote]
Häkellys-viestissä puhuttiin 2-vuotiaasta.
Kai ne nelivuotiaat syliin tulee, ei kai ne päälläänsäkään seiso?
[/quote] Viestini katkesi ja sen - perässä piti olla 4. Et ilmeisesti halua vastata asiallisesti asialliseen kysymykseen. Ehkä itsekin imetät noin isoa lasta ja saat siitä toistuvasti arvostelua, ainakin hyökkäävä asenteesi viestii sitä. Minä kuitenkin kysyin aidon hämmästyneenä. En ole koskaan tuntenut ketään, joka olisi imettänyt noin isoja lapsia. Näin pienen vauvan äitinä tuntuu, että miten ihmeessä niin iso lapsi mahtuu mukavasti ja ergonomisesti syliin syötölle. Olen vain utelias, tarkoitukseni ei ollut pahoittaa mieltäsi, anteeksi.
Miksi muuten näistä imetys-aloituksista tulee aina ikäviä vääntöjä?
Live and let live.
Virallinen -kansainvälinen - suositus on kaksi vuotta. Suomalainen suositus on vuosi. Jokainen valitsee itse kumpaa noudattaa. Eihän se muilta ole pois jos joku tahtoo imettää suositusten mukaan? Vai onko?
Vähän avarakatseisuutta mukaan. Selvät provot on tietenkin erikseen.
Näistä tulee vääntöä siksi, että ainut syy miksi äiti jatkaa imetystä taaperoksi saakka on oma mielihyvä. Se on fakta, sillä lapsi pärjää loistavasti jo ilmankin. Muut äidit eivät voi tällaista omahyväisyyttä ymmärtää ja nämä taaperoimettäjät ovat herkillä aiheen kanssa sillä tietävät tekevänsä jotain arveluttavaa. Lisäksi tähän liittyy seksuaalinen aspekti ja se on tabu se. Moni taaperoimettäjä saa imetyksestä mielihyvää, myös seksuaalista. Kaikkea sitten selitellään lapsentahtisuudella.
En lukenut kaikkia viestejä, mutta haluan sanoa, että minullakin oli mieli maassa imetyksen loputtua. Sitten se tasaantui vähitellen, kun olo muutenkin normalisoitui. Sen sijaan kuukautisten puuttumisesta menisin lääkäriin, etenkin jos toivotte toista lasta.
Lisäksi voin kertoa, että nyt kun lapsi on 8 vuotias, niin enpä paljon enää muista noita aikoja tai mieti sitä kuinka pitkään imetin. Eli asia tuntuu juuri nyt sinusta kauhean suurelta, mutta muuttuu lopulta yhdeksi elämän varrella tapahtuneeksi asiaksi. varmaan isompien ja aikuisten lasten vanhemmilta voi myös kysellä. Tsemppiä!
Ap. Tulin kertomaan vielä, jos joku vadtaavassa tilanteessa googlttelee ja miettii samoja asioita niin:
- tunnemyrsky meni ohi noin 2 viikossa ja olin ihan normaali.
- kierto alkoi 1kk itsestästään
Eli loppu hyvin kaikki hyvin!
Mun lapsi oli 1v. tissitakiainen mutta lopetus hoitui ihan hienosti kun kerta kerralta vähensin, pikkuhiljaa. Kuukauden vei kaikkiaan. Ensin yöimetys pois eli unikoulua kehiin. Sitten päivästä aina pois se vähiten tärkeä. Esim.päivällä jos oltiin kylässä niin ei lapsi edes kinunnut tissiä. Iltaimetyksen tilalle tuli kylpy eli sai läheisyyttä ja kosketusta vaikkei saanut maitoa. Ja kas kummaa niin se loppui eikä ongelmia ollut.
Sen verran poikkeusta tein, että jos lapsi ihan repi paidankaulusta, niin silloin imetin. En halunnut olla liian jyrkkä mutta kukin tavallaan.
Tiedä että oma äitini taas on lopettanut ensin päiväimetyksen ja vasta sitten yöimetyksen. Hän imetti minua 2-vuotiaaksi. En muista siitä mitään :)
En nyt osaa auttaa, kun itse painiskelen smojen kysymysten kanssa. Mistään ei löydy lopettamisesta tietoa..
Lapseni on hieman yli 10kk. Haluaisin jatkaa imetystä, mutta olosuhteiden pakosta saatan siitä joutua luopumaan terveydentilan ja lapsen hoitoon lähdön vuoksi. En haluaisi kaikkia muutoksia lapsen elämään tuoda yhdellä kertaa, joten imetystä pitää vähentää.
Lapsi ei näytä mielellään tissittelystä luopuvan ja vähintään yhtä paljon omassa päässä takoo ajatus imetyksestä. Vähensin imetystä jåttämällä yöimetykset ja päiväimetykset viiteen kertaan. Kuukautiset alkoi tässä kuussa.
Itkuisuutta ja ehkä lievää masentuneisuuttakin olen itsessäni tunnistanut. Ajoittain ahdistuksen tunne on sietämätön. Kuukautiskierron palautuminen ei ole tilannetta helpottanut, mutta ei pahentanutkaan...
Vinkkejä lopettamiseen kaipaan kipeästi. Miten tiheään aloittaja syötti lasta ennen lopettamista? Kuinka muut olette saaneet tissitakiaiset vieroitettua ja vielä itse pysyneet jotenkin järjissänne?
Minä vähensin vähitellen imetyskertojen määrää. Nyt on lopetuksesta kolme kuukautta, kuukautiset ei ole vieläkään alkaneet. Maitoakin tihkuu (ajoittain) pikku tippoja rinnoista, taitaa olla hormonitoiminta jotenkin sekaisin..?
Kirjoittajat nro 1,2 ja 3; miksi ette mene lääkäriin
Minäkin lopetin vähitellen. Ei tullut oireita.
En ole ekspertti, mutta varmasti liittyy hormonitason muutoksiin nuo mielenliikkeet. Ja saa surra ja itkeä, jos siltä tuntuu ja haluaa tehdä ns.surutyötä :) Jossain vaiheessahan se on pakko lopettaa ja jos lapsi tässä vaiheessa haluaa, niin sitten se on hänen tahtonsa. En tiedä mistä tähän lopetusvaiheeseen saisi vertaistukea. Ehkä täältä...
Vinkkejä lopettamiseen
Harvennentaan imetyskertoja, niin että ensiksi lopetetaan yöimetykset (voi lopettaa, vaikka vuotta ennenkin tai tilanteessa, jossa toivoo kuukautisten palaavan nopeammin). Vähennetään imetykset kolmeen (aamu, päivä ja ilta), kahteen (aamu ja ilta), yhteen (aamu tai ilta). Tämän jälkeen vielä joka toinen ilta, joka kolmas ilta tai kerran viikossa, mitä nyt lapsi muistaakaan pyytää. Viimeksi, jos lapsi ei muista pyytää, voi vähän lypsää käsin maitoa pois esim kerran viikossa tai kahdessa kunnes rintoja ei pakota yhtään.
5.
Kolmonen lisää että olen kyllä käynyt lääkärissä ja tilannetta nyt vielä seurataan.
Et ole tosissasi.
Ei kai kukaan lopeta 2-vuotiaan imettämistä vaan paljon nuoremman, eikä varsinkaan kertalaakista. Onhan 2-vuotiaalle annettu kiinteää ruokaa jo toista vuotta, ja imetys on ollut pikemminkin äitiä kuin vauvaa varten.
Joo, onhan se haikeaa kun vauva lähtee kohta kouluun ...
Anteeksi, mutta minä en vaan oikein ymmärrä näitä äitejä, joiden olemassaolo, elämä ja identiteetti riippuu vain siitä, että on Äiti jollekin. Kun sitten pikkuhiljaa alkaa vieroittautuminen, niin sitä sitten piisaa siihen saakka, että nämä vuosikausia imettävät parkuvat sitä, kun täysi-ikäinen lapsi on muuttamassa pois kotoa.
Kyllä, tällä palstalla on aika paljon sellaisia aloituksia.