Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL:n Salminen sanoi suoraan ettei maskisuosituksesta tulla luopumaan :(

Vierailija
18.06.2021 |

Ja perusteena oli se, että jos koronatilanne myöhemmin pahenee. Siis KAIKKI MUUT rajoitukset puretaan kyllä, ja sitten tarvittaessa otetaan uudestaan käyttöön, mutta jostain syystä maskisuositusta ei pureta edes silloin, kun voitaisiin, vaan maskitetaan ihmisiä varmuuden vuoksi kesähelteilläkin - vaikka ei olisi pakko.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008066249.html

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsetteko oikeasti jonkun THL:n luvan jättää maski pois? Mitään pakkoa ei ole. Nyt taistelutahtoa ihmiset, pitäkää oikeuksistanne kiinni. Milloin meistä on tullut tällaisia alistujia? Me ei tarvita kenenkään lupaa siihen että saadaan harjoittaa meidän perusoikeuksia.

Kaikilla työpaikoilla ei valinnanmahdollisuutta ole. Ja maskisuositus antaa monille "luvan" hyökätä joko sanallisesti tai fyysisesti niiden kimppuun, joilla ei ole maskia. Tällaisia tilanteita on valitettavasti nähty. Itse näin, kun joku kommentoi raskaana olevalle naiselle maskittomuudesta. Nainen vastasi, että ei pysty käyttämään kun vauva painaa keuhkoja ja hengästyttää muutenkin. Vastaukseksi tämä toinen tönäisi naista - siis raskaana olevaa ihmistä! Joka oli kuitenkin selittänyt, että ei pysty käyttämään maskia raskauden vuoksi.

Tällaisista haluaisin ainakin itse eroon.

Vierailija
22/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kukaan enää kuuntelee WHO:n -> THL:n juttuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin niikuin mitä?

Mitä te provajat tarkoitatte?

Jos jotkut ihmiset, etenkin ne joita ei vielä ole rokotettu.  Tai ne jotka ovat saaneet vasta ensimmäisen rokottteen...

Niin jos nää ihmiset haluavat edelleen käytttä maskia, ja vain siksi, etteivät tartuta muit ihmisiä.

Niin miksi ihmeessä tuollainen asia voi ärsyttäää ja vihastuttaa muita kansalaisia+

Kertokaahan se mulle?   Ja moni muu kuin minäkin haluaa vastauksen tähän.

Perusmaskihan suojaa vain tietyiltä osin,  muita ihmisiä saamasta koronatartuntaa.

Nämä maskia käyttävät ihmiset ovat perus fiksuja Suomen kansalaisia.

He haluvat estää sen,  ettei ainakaan heidän kauttaan korona leviä.

Perusmaski ei suojaa yhtäkään sen käyttäjää todella vahalt koronatartunnalta.

Oon myös huomannut sen, että mitä koulutteuimmasta ja akateemisesta seudun eri asiakkaista on kyse, sitä suurempaa ja kattavampaa maskien käyttö on.

Ja vain ja ainoastaan siksi, että nämä ihmiset ajattelevat asioista monipuolisesti ja laaja-alaisesti.

Toisin kuin muut tyhmät asuinseudut työttömät ja luuserit, jotka vain pilkkaavat maskien käyttöä.

Heidän laaja tyhmyytensä ei käsitä koko alueen hyvinvointia ja menestystä.

Juuri tämän vuoksi kannatan sitä, että alueiden  tulee välttäää tiettyjen kansalaisten  asuttamista tosi fiksuille seuduille.

Eihän ketään haittaa ihmisten vapaaehtoinen maskinkäyttö. Tai ei ainakaan melkein ketään. Mutta se on ongelma, että pidetään yllä suositusta silloinkin, kun sille ei olisi tarvetta. maskien tehosta ei ole mitään takeita tai todisteita - päinvastoin, sen vaikutus ei näy koronatartuntojen tilastoissa ollenkaan - ja nyt, kun kaikki muutkin rajoitukset poistetaan, ollaan kuitenkin jättämässä maskisuositus voimaan. Lisäksi tuossa lehtijutussa THL:n asiantuntija itse myöntää, että se jätetään voimaan vaan siksi, että ei tarvitsisi myöhemmin ottaa sitä erikseen uudelleen käyttöön - eli nyt se on turhaan voimassa ja ikäänkuin "varmuuden vuoksi" tulevaisuutta ajatellen. Mutta onhan muitakin rajoituksia välillä poistettu ja sitten otettu taas uudestaan - miksi ihmeessä maskit on sellainen, joka vaan otetaan ikuisiksi ajoiksi eikä edes suunnitella eroon pääsemistä?

Koska ei pystytä osoittamaan maskisuosituksen käyttöönoton ja poistamisen aiheuttavan mitään muutosta tartuntatilastoissa, niin miten se perusteltaisiin vielä uudemman kerran? Parempi antaa olla koko ajan käytössä ja sitten tarvittaessa todeta ettei maskeja ole käytetty suosituksesta huolimatta riittävästi.

Vierailija
24/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ymmärtänyt lukemaasi. Tai et lukenut uutista kokonaan. Tai muuten vain halusit tulkita asiaa väärin.

Salminen sanoo uutisen mukaan myös näin:

"Jos Suomessa kaikki alueet olisivat perustasolla, rokotuskattavuus olisi hyvä eikä olisi viitteitä epidemian kasvamisesta, totta kai se silloin poistettaisiin"

Vierailija
25/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsetteko oikeasti jonkun THL:n luvan jättää maski pois? Mitään pakkoa ei ole. Nyt taistelutahtoa ihmiset, pitäkää oikeuksistanne kiinni. Milloin meistä on tullut tällaisia alistujia? Me ei tarvita kenenkään lupaa siihen että saadaan harjoittaa meidän perusoikeuksia.

Kaikilla työpaikoilla ei valinnanmahdollisuutta ole. Ja maskisuositus antaa monille "luvan" hyökätä joko sanallisesti tai fyysisesti niiden kimppuun, joilla ei ole maskia. Tällaisia tilanteita on valitettavasti nähty. Itse näin, kun joku kommentoi raskaana olevalle naiselle maskittomuudesta. Nainen vastasi, että ei pysty käyttämään kun vauva painaa keuhkoja ja hengästyttää muutenkin. Vastaukseksi tämä toinen tönäisi naista - siis raskaana olevaa ihmistä! Joka oli kuitenkin selittänyt, että ei pysty käyttämään maskia raskauden vuoksi.

Parhaiten tuollaisesta pääsee eroon, kun ei kiinnitä maskihulluihin mitään huomiota eikä sano heille sanaakaan. Ei ne jaksa riehua, jos eivät saa huomiota. Jos toimivat laittomasti (kuten tuossa), rikosilmoitus poliisille. 

Vierailija
26/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salminen puhui MTV:n aamussa minusta taas siihen suuntaan, et ei niitä oikeastaan enää tarttis perustason alueilla, paitsi ehkä julkisessa kulkuvälineessä... Ja korosti, et on suositus.

Omiin korviin kuulosti siltä, et voi luopua tyyliin heti :D

Vierailija
27/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häirintää ja väkivaltaa ei tietenkään voi hyväksyä, liittyi se tmaskiin tai ei. Itse en puhuisi häiriköille. 

Raaskaana olevaan häirintä voi olla haitaksi sikiölle, jos tulee kova ryöpy stressihormoneja. Minä videokuvasiin häiriköijön, ja vaatisin jotain korvausta. Ymmärrän kyllä, että raskaana oleva ei ehkä halua ruljanssia. Mutta häiriköijien kanssa ei kannata keskustella.

Vierailija
28/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ymmärtänyt lukemaasi. Tai et lukenut uutista kokonaan. Tai muuten vain halusit tulkita asiaa väärin.

"Jos Suomessa kaikki alueet olisivat perustasolla, rokotuskattavuus olisi hyvä eikä olisi viitteitä epidemian kasvamisesta, totta kai se silloin poistettaisiin"

Käytännössähän tuo tarkoittaa, ettei maskisuosituksesta päästä ikinä eroon. Korona ei tule koskaan poistumaan, eli se on aina täällä, ja voi olla, ettei ikinä tule tilannetta, että koko Suomi olisi perustasolla. Perustason kriteerit ovat sen verran tiukat. Käytännössä tuo tarkoittaa jatkuvaa maskisuositusta. Vaikka nyt kesän ajan olisi rauhallinen tilanne, ei silti esim. pk-seutu välttämättä pääse ihan perustasolle.

Saatte nähdä, että koko tämä kesä menee maskien kanssa, samoin tuleva syksy, talvi ja kevät. Ilmeisesti tämä on sitten suurimmalle osalle ok.

Vierailija
29/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on mahdollisuus valita. Toki esim. leikkaussalissa on pakko olla suojavarustus, mutta sinnekään ei ole mikään pakko mennä töihin, jos ei maskia halua käyttää. Jos esimies käyttäytyy asiattomasti, hänen toiminnastaan tehdään valitus hänen esimiehelleen tai tarvittaessa rikosilmoitus. 

Vierailija
30/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi aiheesta edes keskustellaan? Onko nyt jokin valtakunnan tason vaara? Siis oikea, eikä pelkkä spekuloitu?

Vierailija
31/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häirintää ja väkivaltaa ei tietenkään voi hyväksyä, liittyi se tmaskiin tai ei. Itse en puhuisi häiriköille. 

Raaskaana olevaan häirintä voi olla haitaksi sikiölle, jos tulee kova ryöpy stressihormoneja. Minä videokuvasiin häiriköijön, ja vaatisin jotain korvausta. Ymmärrän kyllä, että raskaana oleva ei ehkä halua ruljanssia. Mutta häiriköijien kanssa ei kannata keskustella.

Ei tietenkään pitäisi. Enkä voi tietää, miksi hän lähti selittelemään - ehkä ajatteli, että jos antaa oikean ja ymmärrettävän syyn, tilanne loppuisi. Mutta ilmeisesti ei ole mitään syytä, mikä hyväksyttäisiin sille, että jollain ei ole maskia. Itse lakkasin käyttämästä, koska sain maskista todella pahaa aknea, enkä vaan valitettavasti ole valmis uhraamaan ulkonököäni vain maskien signaalivaikutuksen vuoksi.

Vierailija
32/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v rokotetaan jo. Kauanko tätä pelleilyä aiotaan jatkaa?

Vierailija
33/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on mahdollisuus valita. Toki esim. leikkaussalissa on pakko olla suojavarustus, mutta sinnekään ei ole mikään pakko mennä töihin, jos ei maskia halua käyttää. Jos esimies käyttäytyy asiattomasti, hänen toiminnastaan tehdään valitus hänen esimiehelleen tai tarvittaessa rikosilmoitus. 

Voisi luulla, että asia on näin yksinkertainen; että ihmiset irtisanoutuisivat oikeuksiensa vuoksi. Käytännössä maskin käytön kuitenkin sanelee joku yksittäinen henkilö, kunnassa ainakin.

Vierailija
34/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän tuo tarkoittaa, ettei maskisuosituksesta päästä ikinä eroon. Korona ei tule koskaan poistumaan, eli se on aina täällä, ja voi olla, ettei ikinä tule tilannetta, että koko Suomi olisi perustasolla. Perustason kriteerit ovat sen verran tiukat. Käytännössä tuo tarkoittaa jatkuvaa maskisuositusta. Vaikka nyt kesän ajan olisi rauhallinen tilanne, ei silti esim. pk-seutu välttämättä pääse ihan perustasolle.

Saatte nähdä, että koko tämä kesä menee maskien kanssa, samoin tuleva syksy, talvi ja kevät. Ilmeisesti tämä on sitten suurimmalle osalle ok.

Minulle ainakin on täysin ok, jos haluat käyttää maskia. Käytä vaikka 24/7. Itsehän en ole käyttänyt kuin silloin, kun olen käynyt katsomassa iäkästä läheistäni palvelutalossa. Silloin lähinnä muodon vuoksi, jotta dementoitunut vanhus tuntee olonsa turvallisemmaksi. 

Vierailija
35/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalta voi vaatia mustaa valkoisella, mihin lakiin maskipakko perustuu. Tiedän että moni ei jaksa taistella, mutta Ossi Tiihonen on ainakin yksi henkilö joka varmasti osaa auttaa. Häneltä saa varmasti neuvoja ja tarvittaessa hänen kauttaan voi saada myös juridista apua.

Vierailija
36/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salminen puhui MTV:n aamussa minusta taas siihen suuntaan, et ei niitä oikeastaan enää tarttis perustason alueilla, paitsi ehkä julkisessa kulkuvälineessä... Ja korosti, et on suositus.

Omiin korviin kuulosti siltä, et voi luopua tyyliin heti :D

Niin puhui, hän puhui eilen myös siihen malliin, että ei maskisuositus ainakaan THL:n päätettävissä ole, että alueet päättävät itse. Yritti siis vierittää vastuun alueille. Mutta tuo Hesarin juttu on uudempi, hän on nyt jo muuttanut mieltään. Ei ole tietysti ensimmäinen kerta, kun tälaista tapahtuu, ja huomenna voi toki olla jo ihan uudenlaiset näkemykset.

Vierailija
37/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen edelleen Salmista vetämään...siihen. Jatkan sen  suosittelemista yhtä kauan ku hän maskisuositustaan

Vierailija
38/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suurin osa pitää tätä Salmista ja muita THL-ihmisiä jonain jumalina? Jos he sanovat, että nyt 7 maskia päällekkäin niin osa tekee sen heti lainkaan kyselemättä. Jos Nohynek arvelee, että rokotuksia tarvitaan 87 kpl vielä tänä vuonna, niin samat juoksevat jo varaamaan aikaa, kun asiantuntija nyt näin suosittelee.

Näillä on aikamoinen valta :D

Vierailija
39/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma veikkaus: Ensi vuoden juhannukseen asti.

Vierailija
40/97 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan, kuin ihmiset ovat itsekkäitä ja tahtovat silloin tällöin 2 viikon vapaan flunssan tai sille altistumisen vuoksi, tai tahtovat olla suosittuja ollessaan "vastuullisia"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan