Paljonko tienaat, mitä puoluetta äänestät?
Olisi mielinkiintoista nähdä, pitävätkö stereotypiat paikkaansa. Eli siis se, että pienituoloisemmat äänestävät vasemmistoa ja toisinpäin. Mielenkiinnolla odottelen! Itse siis äänestän keskustaa, ja tienaan hieman alle mediaanin.
Kommentit (132)
Olen yrittäjä ja tuloni vaihtelevat huimasti, parina viime vuonna n. 2100-2500/kk puhtaana käteen (palkkatuloksi tätä on vaikea muuntaa, siksi ilmoitan tuloni tuossa muodossa). Vasemmistoa olen aina äänestänyt. Katselen muidenkin tarjontaa säännöllisesti, mutta ei ole vielä koskaan napannut. Kokoomusta tuskin äänestäisin missään tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:19"]
Miksi puolueen pitäisi olla sidonnainen omaan palkkaan? Itse ainakin äänestän arvomaailmani mukaan!
[/quote]
Sinä äänestät toisin sanoen mukaan millaisena näet tai toivot sosiekonomisen asemasi olevan etkä sen mukaan mitä olet. Siinä on syyrin syy Kokoomuksen menestykseen.
Olen opiskelija, eli tienaan kesätöissä tulorajan alle, ja äänestän kokoomusta
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 19:13"]
Tulotasoni ei kyllä vaikuta mitenkään siihen, mitä puoluetta äänestän.
Yleisesti taitaa olla niin, että sosiaalisella paineella ja kasvuympäristöllä on enemmän vaikutusta puolueen valintaan. Mielikuvilla tietyn puolueen äänestäjistä, joita ap:llakin taitaa olla, ohjaavat äänestäjiä. Sitä varmaan tuntee itsensä "ylhäisemmäksi" kun antaa kokoomukselle äänensä, vaikka tulotaso olisikin heikko. Tämä näkyi jo opiskeluaikanani yliopistossa(oikis, lääkis piirit). On helpompi kuulua massaan ja äänestää niin kuin tietyn yhteiskunnallisen statuksen omaavan hlön oletetaan äänestävän.
Kannattaa kuitenkin ajatella ihan omilla aivoilla ja tutustua puolueohjelmiin yms. niin tietää, kenen etua puolueet oikeasti ajavat.
~~Nim. Juristi, ansiotulot vuodessa 82.000 €/br ja vasemmistoa/PS äänestän
[/quote]
Samaa mieltä! Kannattaa opiskella, käyttää aivojaan ja miettiä mikä on kaikkien etu pitkällä tähtäimellä, eikä kuunnella tyhjien aatteiden kuminaa. -Pienituloinen kokoomuksen äänestäjä
6000 e (brutto), vihreät/vassarit
2600e (netto). Äänestän persuja.
52 000€/vuosi, Vasemmistoliitto.
Opiskelija, n. 11000€ vuodessa, vasemmistoliittoa äänestän.
Tienaan 50 000 vuodessa ja äänestän vihreitä.
Eurovaaleissa äänestin tyhjää, koska jos julkista sektoria on syytä pienentää niin aloittaisin mieluiten sieltä Brysselistä.
Tienaan 250 € / kk ja äänestän kokoomusta.
Jaa, Suomen Gallup rantautunut aaveelle
Vasurille hieman kallistun (SDP), tienaan noin 2500e bruttona.
N. 2000 € kk normaalisti, tällä hetkellä kotihoidontuen verran. Vihreät tai keskusta.
3900e brutto,Kokoomusta yleensä, tai rkp:ta,kerran äänestin vihreitäkin.
Äh,ap,ei kukaan muista,mikä on palkkamediaani.
Tulotasoni ei kyllä vaikuta mitenkään siihen, mitä puoluetta äänestän.
Yleisesti taitaa olla niin, että sosiaalisella paineella ja kasvuympäristöllä on enemmän vaikutusta puolueen valintaan. Mielikuvilla tietyn puolueen äänestäjistä, joita ap:llakin taitaa olla, ohjaavat äänestäjiä. Sitä varmaan tuntee itsensä "ylhäisemmäksi" kun antaa kokoomukselle äänensä, vaikka tulotaso olisikin heikko. Tämä näkyi jo opiskeluaikanani yliopistossa(oikis, lääkis piirit). On helpompi kuulua massaan ja äänestää niin kuin tietyn yhteiskunnallisen statuksen omaavan hlön oletetaan äänestävän.
Kannattaa kuitenkin ajatella ihan omilla aivoilla ja tutustua puolueohjelmiin yms. niin tietää, kenen etua puolueet oikeasti ajavat.
~~Nim. Juristi, ansiotulot vuodessa 82.000 €/br ja vasemmistoa/PS äänestän