akateemiset vaativissa töissä olevat: kauan pidit perhevapaita?
Kommentit (55)
3 vuotta. Tein lapsen nuorena. Jätin tähän yhteen, koska jäin totaaliyksinhuoltajaksi, olen kunnianhimoinen ja halusin varmistua pystyväni takaamaan lapselleni taloudellisesti mahdollisimman hyvät lähtökohdat. Olen perhevapaan jälkeen tehnyt akateemisen asiantuntijatason töitä, huippuasiantuntojan töitä, päällikkötason töitä ja viime aikoina johtajan töitä suurehkossa yrityksessä. Asiat ovatkin loksahtaneet mukavasti paikoilleen.
Ollaan miehen kanssa molemmat tuollaisessa työssä. Esikoisesta mä olin 1v10kk ja mies n. 14 kk. Tokasta mä olin 1.5v ja mies vuoden. Joo, ollaan poikkeuksia. Ja rakastan työtäni, mutta kotonakin on kiva olla.
Ekan ja tokan aikana menin puolipäivätöihin pienemmän ollessa 1v ja isompi 2,5v mies oli samaan aikaan puolipäiväisesti kotona ja lapset meni hoitoon sitten kun esikoinen oli 3v ja pienempi 1v8kk.
Nyt kolmannen kanssa olen kotona ja tarkoitus olla kunnes hän on 1v 4kk, sitten mies vielä puoli vuotta kotona ennenkuin menee hoitoon.
Itse olin äitiys- ja vanhempainvapaan n. 9.5kk, jonka perään mies piti isyysvapaansa 1.5kk, josta minä taas jatkoin pitämättömät kesälomat 5vkoa. Osittaisella hoitovapaalla oltiin molemmat n. 4kk eli lapsi meni hoitoon 1.5-vuotiaana.
Ensimmäisen kohdalla 9kk. Hirvitti laittaa lapsi päiväkotiin niin pienenä, joten oli mummolassa pari päivää viikosta... Toisen kohdalla uskalsin pitää vapaata niin kauan kuin hyvältä tuntui, eli 2,5vuotta.
t. nyk. CFO
Miksi täällä alapeukutetaan vastauksia, joissa töihin on palattu lapsen ollessa vuoden tai vähän päälle? Omassa tuttavapiirissä vuosi tuntuu olevan aikalailla normi. Itsekin tein niin, vieläpä kaksi kertaa. Moneen Euroopan maahan verrattuna sekin on pitkä aika.
Täälläkin taas huudetaan, että kolme vuotta kotona lapsen parhaaksi jne. Mutta kuinka monella todellinen syy on se, ettei vähäisellä koulutuksella saatu perusduunarin homma nappaa ja mieluummin pötkötellään kotona?
Ensimmäisen kohdalla kaksi viikkoa ja toisella kerralla neljä kuukautta.
Minä pidin 6kk. Tämä ei kuitenkaan johtunut akateemisista ja vaativista töistäni (meillä on kahden vuoden hoitovapaita pitäviä ihmisiä samassa asmassa kuin minä silloin) vaan siitä, että lapsella oli hyvä isä.
Esikoisen kanssa 1v 7kk, kupuksen kanssa 1v 8kk.
Ekasta 1v, tokasta 2,5v, mutta olen ihan kummajainen työpaikkani naisten joukossa ja otin ison riskin urakehityksen merkittävästä huononemisesta. Jonkinasteinen huononeminen oli joka tapauksessa ihan saletti lopputulema.
Ekasta jaoimme miehen kanssa niin, että olin 1,5 vuotta ja mies puoli vuotta. Tokan kanssa melkein sama systeemi, mies kuukauden vähemmän ja minä 1 v 7 kk.
Ekasta 1,5 vuotta ja tokasta 3 vuotta. Taisin olla eka joka ollut kolme vuotta.
En nyt tiedä, miten vaativia mun työt on, mutta ylempi korkeakoulututkinto löytyy ja vaaditaan. Kolme vuotta olisi tarkoitus kotona olla.
3 lasta, 3 vauvalomaa, 3 x vuoden mittainen poissaolo töistä.
Vanhempainvapaan verran olin kokonaan kotona. Sitten aloin tehdä osa-aikatyötä niin että mieheni hoitaa lapsia minun työpäivinäni. Näin jatkamme vähintään kunnes nuorin on kolme.
3 kuukautta niinkuin täällä Briteissä on tapana. :)
Ekasta 1,5 v, tokasta 2 v. Kummallakin kerralla tein alkuun vuoden töitä 4 pv/vko. Myös mies on ollut osittaisella hoitovapaalla. Töitä tein vähän äitiys- ja hoitovapaiden aikanakin. Asianajajana pystyin järjestelemään töitä sopivasti.