Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka huono koulussa täytyy olla että saa vitosen numeroksi?

Vierailija
22.06.2014 |

Mä olen kuvitellut, että seiska tulee sillä kun tekee sen välttämättömimmän.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono.

Vierailija
2/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeeseen ei saa oikein minkäänlaisia vastauksia. Tunnilla ei osallistu kuin kiukutteluun ja häiriköintiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vitosia todistus täysi,sai stipendinkin :D

Vierailija
4/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tee sitä välttämätöntäkään

Vierailija
5/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala- ja ylä-asteella noin ehkä, ei lukiossa tai sitä ylemmissä opiskeluissa. Vitosen voi saada oppilas joka tekee kaikki tehtävät, on aktiivinen ja tekee ylimääräistäkin, mutta saa kokeesta 5. Ylä- ja ala-asteella vitosia ei anneta herkästi, on vika oppilaan käyttäytymisessä ja opiskelussa.

Vierailija
6/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esin yläkoulussa kielissä jos kokeesta saa puolet pisteistä, saa vitosen. Skaala. Yläpäässä on sitten tiheämmät pisterajat. Sama pätee aika monessa muussakin aineessa, tosin matikassa on usein helpompi arvosteluskaala, koska niin moni jäisi muuten pääsemättä läpi. 

Vierailija
7/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kemiasta vitosen, kun en ollut siitä kiinnostunut. Osittain syynä myös opettaja. (Siinä mielessä, että kiltin tytön mielestä karski opetustyyli oli järkyttävä.) Enimmäkseen sain 8-10 arvosanoja muista aineista, pari seiskaakin.

Ja siis yläasteelta lähtiessä kemia oli 9. Toki yläasteen oppimäärä oli helpompi pureskella kuin sen yhden  lukion pakollisen kurssin sisältö.

Summa summarum, en ollut huono koulussa ;)

Vierailija
8/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, 8 on se normaali numero, johon tekee välttämättömän ja osoittaa oppineensakin jotain. 5 saa silloin, kun häiritsee toisia, eikä edes yritä yhtään mitään, mutta ei aivan 4 eli täysin hylättyä näin aikuisten asteikolla saa.

Vierailija
9/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8/ sai siis lukiossa kemiasta 5.

6. kirjoittaa asiaa. 

Vierailija
10/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa, olen siis lähihoitaja :D

Vierailija
11/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska moni peruskouluopettaja edelleen käyttää keskiarvokäyrää opetusohjelman oppimistavoitteiden sijasta, saa monella luokalla se huonoin vitosen omasta osaamismäärästään riippumatta ihan vain siksi, että joku muu saa kympin. 

Vierailija
12/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:32"]Koska moni peruskouluopettaja edelleen käyttää keskiarvokäyrää opetusohjelman oppimistavoitteiden sijasta, saa monella luokalla se huonoin vitosen omasta osaamismäärästään riippumatta ihan vain siksi, että joku muu saa kympin. 

[/quote]

Tuskinpa moni. Ainoa vitosen oppilas, josta olen kuullut, löytyy perheestäni. Syy vitosiin on ollut lintsauksissa ja siinä, että suuri osa suorituksista on jäänyt tekemättä. Ei ole minun biologinen tai kasvatusvastuun alla oleva lapsi.

Vierailija
13/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni koulussa lintsauksista ja suorittamattomista suorituksista jää luokalleen, ei saa vitosta. 

Vierailija
14/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosen saa silloin, jos tunnila ei tee paljon mittään, läksyt on tekemättä, eikä oikein jaksa kokoaina kiinnostaa + kokeissa ja muissa arvosteltavissa töissä vastauklset onoikeastana käsittämätöntä rapustelua tai suunnilleen yksisanaisia.

Vitoseen pitää kuiotenkin ola edes vähän näyttöä osaamisesta - edes se, että kokeessa osaa  edes jotain pientä oikein ja on yrittänyt vastata. Jos ei osaa mitään, se on nelonen!

Jos näytöt ovat vitosen paremmalla puolella(numerona esim. 5½ tai jopa 5+), numero nousee ehdottomasti kutoseen, jos tuntityöskentely ja ahkeruus siihen syyn antavat!

T: peruskoulunope

PS: yleensä vaikka oppilas olisi vähän "hankala" pyöristän numeroa ylöspäin, koska se viestii, että arvioidaan osaamista, eikä sitä, tuleeko open kanssa hyvin juttuun ja on temperamentiltaan hiljainen vässykkä. Mutta jos ne näytöt muuta osoittavat, niin ei sitä numeroa silloin voi nostaa. Numeron pohjana on siis aina kirjalliset kokeet ja/tai muut työt, jotka arvostellaan.

Vierailija
15/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun pojalla on kaikissa kielissä vitonen, vaikka sillä ei ole yhtään poissaolotuntia ja kaikki tehtävät on tehty. Sillä on vaan lukihäiriö, joten se ei pysty muistamaan sanastoja eikä sanastojen oikeinkirjoitusta. Vaikka se opettelisi kielioppiasiat miten hyvin, sanoissa tulee aina niin paljon virheitä, että kokeesta ei tule pisteitä ja se on sit siinä.

Myönnän, että se on huono, vaikkase ei ole tyhmä, mutta sen asenteessa ja yrityksessä ei ole vikaa, ei sittenkään vaikka opettajat on kyllä mollanneet sitä ihan kaikin voimin.

Vierailija
16/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko lukiossa vai ala-asteella. Jälkimmäisessä täytyy olla huono, mutta lukiossa kielistä saa vitosen jos on puolet pisteistä. Eli riippuu koulusta.

Vierailija
17/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla saa aika pienestäkin yrittämisestä kutosen. Jos kokeet ovat vitosia mutta jokin työ yli kutosen ja tunnilla on ollut läsnä ja tehnyt tehtäviäkin, niin kutonen on numerona. Sen sijaan jos tunnilla ei oikeasti tee yhtään mitään, läksyt aina tekemättä ja arvioidut työt tekemättä tai tehty äärimmäisen huonosti, niin sitten mennään koearvosanojen mukaan.

Yleensä lukihäiriöiset saavat numeroa ylöspäin, kun yrittävät ahkerasti, mutta olenpa törmännyt sellaiseenkin lukihäiriöiseen, joka kiukutteli kaikki tunnit. Teki kyllä tehtävät, mutta koko ajan purnaten, valittaen ja muita syytellen. Ei suostunut aloittamaan mitään tehtävää ilman, että oli ensin kitissyt ja pakottanut minut apuun, vaikka luokassa oli muitakin lukihäiriöisiä. Aina kyse oli vain hänestä, hän ensin. Mitään ei voinut oma-aloitteisesti yrittää, kun sitten se menisi väärin ja hän olisi tehnyt turhaa työtä.

Negtiivisesta asenteesta ja itsekkyydestä en palkitse ketään.

Vierailija
18/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huono. Joko lintsannut tai yksinkertaisesti tyhmä esim matematiikassa