Vantaalainen Sonya, 17, kuvasi videolle, kun aikuiset miehet ahdistelivat häntä kadulla – tämä karu video lähti leviämään somessa
Kommentit (2296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"U l k o m a a l a i s e n ra i s k a a m a k s i joutunut Sofia vaatii suomalaismiehiä ”kasvattamaan p a l l i t” ja suojelemaan naisia"
https://www.suomenuutiset.fi/u l k o m a a l a i s e n -r a i s k a a m a k s i-joutunut-sofia-vaatii-suomalaismiehia-kasvattamaan-p a l l i t-suojelemaan-naisia/
"Hyvinkäällä pidettiin maanantai-iltana naisrauhaa ja katuturvallisuutta vaatinut mielenilmaus, joka keräsi kirjastoaukiolle toista sataa osanottajaa ja vahvan poliisivartion. Pysäyttävimmän puheen piti nuori nainen, joka halusi tsempata suomalaisia miehiä puolustamaan naisia."
"Kaksi iltalenkillä ollutta hyvinkääläisnaista pysähtyi kysymään kamera kädessä häärivältä toimittajalta, mistä tapahtumassa on kysymys. Tieto nuoren naisen j o u k k o r a i s k a u k s e s t a, jonka tekijöiksi epäillään kolmea u l k o m a a l a i s t a miestä tuli heille täytenä yllätyksenä."
"Naisten voitava pukeutua ja liikkua vapaasti"
"Tilaisuudessa pidettiin paljon puheita, ja suurin osa yleisön joukosta puhumaan nousseista oli teemaan sopivasti naisia."
"Ensimmäisenä puhujakorokkeelle nousi hyvin lyhyeeseen hameeseen pukeutunut nuori nainen, josta näki selvästi, että esiintyminen jännitti."
– Moi, mä olen Sofia ja halusin tulla tänne puhumaan antaakseni naisille rohkeutta pukeutua miten haluaa ja näyttää oma seksuaalisuus, ilman että me pelätään tuolla iltaisin kävellessä, että joku tulee ja r a i s k a a.
– Meillä on oikeus pukea päällemme mitä haluamme, ilman että meidän pitäisi pelätä, vaikka näyttää vähän ihoa. Mutta tällä hetkellä Suomen tilanne on se, että joudumme miettimään, mitä päällemme puemme välttääksemme r a i s k a t u k s i tulemisen. Mutta vaatteetkaan eivät siihen aina vaikuta, Sofia sanoi.
"Nuoren naisen puhe sai yleisöltä raikuvat aplodit."
"Onko täällä vain vellihousuja?”
"Sofia ei säästellyt sanojaan yrittäessään tsempata suomalaisia miehiä ”kasvattamaan p a l l i t” ja ottamaan tilanteen haltuun."
– Miksi meidän suomalaiset miehet antavat tällaisten asioiden tapahtua? En tarkoita sitä, että nainen pitäisi lukita sisätilaan vaan teidän suomalaisten miesten pitäisi näyttää missä teidän munat on.
– Vai onko täällä vain vellihousuja? Löytyykö Suomesta vielä miehiä, joilla on halua auttaa naisia tuntemaan olonsa turvalliseksi? Sofia kysyi.
"Sama pyyntö toistui monien tilaisuudessa puhuneiden naisten sanoissa: suomalaisten miesten tulisi suojella naisia"
"Raiskatulle jää elinikäiset traumat"
"Hetken päästä Sofia palasi taas mikrofonin taakse. Tällä kertaa sanoma oli vieläkin vakavampi"
"Nuori nainen halusi kertoa omasta, ikävästä kokemuksestaan parin vuoden takaa, jolloin hän joutui itse u l k o m a a l a i s e n miehen r a i s k a a m a k s i Mikkelissä."
– Voin sanoa, että tämä kokemus on jättänyt elinikäiset traumat. Minkälaisen helvetin sä joudut kärsimään, kun mietit asioita. Painajaiset ja kaikki se häpeän tunne itseä kohtaan, vaikka ei ole itse ollut syyllinen siihen mitä on tapahtunut, Sofia kertoi.
"Puheensa lopuksi Sofia toivoo Hyvinkäällä raiskatuksi joutuneelle nuorelle naiselle paljon voimia ja sanoi yrittävänsä olla tämän tukena sen kautta, että puhuu täällä."
Vierailija kirjoitti:
Täällä mainittiin että olisi peräti rikos kyseessä. Missä kohtaa tuossa tapahtui rikos? Nyt palstan wannabe-juristit asialle. Jotenkin luulen, että "mutku minusta tuntuu" ei vieläkään riittäisi tuomiolle. Toisaalta oikeuslaitoshan on nykyisin jo melko mätä, joten varmaksi en voi sanoa.
Ko. tapauksesta on vaikea vielä sanoa, koska video ei näytä kuvaa, eikä koko tilannetta. Kyse on kuitenkin videon mukaan seksuaalisesta häirinnästä, koska miehet esittävät seksuaalisia vihajailuita vaikka tyttö on selvästi osoittanut sen olevan ei-toivottua. Emme tiedä kävivätkö miehet käsiksi, jolloin aivan selkeästi kyseessä olisi ollut rikos (ahdistelu).
Seksuaalinen häirintä ei toki ole sallittua sekään vaan rikkoo yhdenvertaisuuslakia. Emme voi Suomessa ajatella että joku ryhmä kansalaisista olisi eri arvoinen esim. sukupuolensa ja etnisyytensä perusteella eli ei saisi kulkea rauhassa julkisella paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"U l k o m a a l a i s e n ra i s k a a m a k s i joutunut Sofia vaatii suomalaismiehiä ”kasvattamaan p a l l i t” ja suojelemaan naisia"
https://www.suomenuutiset.fi/u l k o m a a l a i s e n -r a i s k a a m a k s i-joutunut-sofia-vaatii-suomalaismiehia-kasvattamaan-p a l l i t-suojelemaan-naisia/
"Hyvinkäällä pidettiin maanantai-iltana naisrauhaa ja katuturvallisuutta vaatinut mielenilmaus, joka keräsi kirjastoaukiolle toista sataa osanottajaa ja vahvan poliisivartion. Pysäyttävimmän puheen piti nuori nainen, joka halusi tsempata suomalaisia miehiä puolustamaan naisia."
"Kaksi iltalenkillä ollutta hyvinkääläisnaista pysähtyi kysymään kamera kädessä häärivältä toimittajalta, mistä tapahtumassa on kysymys. Tieto nuoren naisen j o u k k o r a i s k a u k s e s t a, jonka tekijöiksi epäillään kolmea u l k o m a a l a i s t a miestä tuli heille täytenä yllätyksenä."
"Tilaisuudessa pidettiin paljon puheita, ja suurin osa yleisön joukosta puhumaan nousseista oli teemaan sopivasti naisia."
"Ensimmäisenä puhujakorokkeelle nousi hyvin lyhyeeseen hameeseen pukeutunut nuori nainen, josta näki selvästi, että esiintyminen jännitti."
– Moi, mä olen Sofia ja halusin tulla tänne puhumaan antaakseni naisille rohkeutta pukeutua miten haluaa ja näyttää oma seksuaalisuus, ilman että me pelätään tuolla iltaisin kävellessä, että joku tulee ja r a i s k a a.
– Meillä on oikeus pukea päällemme mitä haluamme, ilman että meidän pitäisi pelätä, vaikka näyttää vähän ihoa. Mutta tällä hetkellä Suomen tilanne on se, että joudumme miettimään, mitä päällemme puemme välttääksemme r a i s k a t u k s i tulemisen. Mutta vaatteetkaan eivät siihen aina vaikuta, Sofia sanoi.
"Sofia ei säästellyt sanojaan yrittäessään tsempata suomalaisia miehiä ”kasvattamaan p a l l i t” ja ottamaan tilanteen haltuun."
– Miksi meidän suomalaiset miehet antavat tällaisten asioiden tapahtua? En tarkoita sitä, että nainen pitäisi lukita sisätilaan vaan teidän suomalaisten miesten pitäisi näyttää missä teidän munat on.
– Vai onko täällä vain vellihousuja? Löytyykö Suomesta vielä miehiä, joilla on halua auttaa naisia tuntemaan olonsa turvalliseksi? Sofia kysyi.
"Sama pyyntö toistui monien tilaisuudessa puhuneiden naisten sanoissa: suomalaisten miesten tulisi suojella naisia"
"Raiskatulle jää elinikäiset traumat"
"Hetken päästä Sofia palasi taas mikrofonin taakse. Tällä kertaa sanoma oli vieläkin vakavampi"
"Nuori nainen halusi kertoa omasta, ikävästä kokemuksestaan parin vuoden takaa, jolloin hän joutui itse u l k o m a a l a i s e n miehen r a i s k a a m a k s i Mikkelissä."
Kulttuuriero. Hys hys - tästä ei saa puhua. Miksei mikään feministiryhmä tue näitä uhreja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on kyllä ihan kauhea, menee usko ihmisiin täällä. Onneksi suurin osa oman lähipiirin miehistä on ihan eri maata ku tollaset ahdistelijat ja täällä vänkyttävät idiootit, mutta masentavaa silti.
Sonyan kaltaiset kokemukset ei todellakaan ole epätavallisia tai mikään uusi ilmiö, sama homma omasta nuoruudesta edellisellä vuosituhannella. Ja todellakin se on eri tavalla ahdistavaa jos on nuori.
Se on kuitenkin uutta, että nyt Sonyaa ja muita naisia kuunnellaan ja nostetaan esiin. Ja mikä tärkeintä: he haluavat puhua. He haluavat ottaa tilan itselleen ja he sanovat ahdistelijoille vastaan. 20 vuotta sitten naiset eivät tehneet niin. Jos joku teki, häntä paheksuttiin hiljaisesti kun tekee tuollaisesta numeron. Nyt siitä saa ja pitää tehdä numero. Naiset eivät enää tyydy siihen, että miehet päättävät miten ja missä nainen saa olla.
"Naiset eivät enää tyydy siihen, että miehet päättävät miten ja missä nainen saa olla."
Oliko tämä joku ongelma 20 vuotta sitten, että miehet kontrolloivat missä naiset saavat olla ja miten, vai onko tämä uusi ilmiö? Itse naisena muistelen ettei 20 vuotta sitten tällaista ongelmaa ollut. Jostain syystä kuitenkin tällainen ilmiö näyttää nyt olevan tosiasia täällä Suomessa. Mistä tällainen voisi johtua?
Väärin , on sitä aina ollut. Itse nyt 66v ja muistan alle kymmen vuotiaana kun aikuiset mies ehdotteli. Ja toinen asia minäkin osaan pitää puoleni eikä yksikään mies ole minua komennellut eikä nainenkaan. Meitä vahvoja naisiakin onneksi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
virolaisia taisivat olla aksentista päätellen
Kuulosti kyllä ihan tavallisilta vantaalaisilta.
Joo, tässä ei ollu virolaisuuden häivähdystäkään. Vissiin syyllinen on aina joku muu kuin aito, oikea suomalainen mies, suomalaisen naisen puolustaja. Onkohan näille tullu koskaan mieleen, että paras tapa puolustaa naisia ois vahtia tarkemmin sitä omaa suutaan ja vaeltelevia käsiään...
Kyllä muistan itsekin siinä 15-17-vuotiaana tyttönä miten ahdistavaa oli liikkua ulkona kun miesten ällöttäviltä kommenteilta ei voinut välttyä, ne olivat lähes aina ulkonäköön liittyviä. Naiseksi kehittyvän tyttösen vartalo on erityisen kiinnostava juttu miehille mutta erittäin herkkää aikaa nuorelle tytölle... joten tuollainen ahdistelu on vahingoittavaa ja yksinkertaisesti väärin. He jotka puolustavat noita miehiä niin mitä jos ahdistelun kohteena olisi oma teini-ikäinen tytär? Voisi olla eri ääni kellossa...
Hirveä yllätys, taas miehet asialla. Miksi ton sukupuolen pahuutta hyssytellään ja selitellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko muille tällaisista jutuista masentunut ja turvaton olo? Tyyliin kaikki miehet on tuollaisia sikoja...?
Ei. Minulle tulee toiveikas olo. Noin nuori nainen ja uskaltaa pitää puolensa eikä säikähdä julkisuutta eikä häneen kohdistuvia somehyökkäyksiä, joita varmasti tulee nyt paljon. Hän on todella rohkea, kunnioitan.
Niin mutta eikö masenna että ahdistelu on niin yleistä miesten taholta? Eli suuri osa miehistä ahdistelee vieläpä alaikäisiä. Useat täälläkin on sanoneet, että on jokapäivästä että 15vuotiaita ahdistelee tavalliset keski-ikäiset miehet.
En tapaa masentua. Silloin itse teini-ikäisenä kyllä suutuin ja olinkin piikit pystyssä joka suuntaan. Mutta en ole missään vaiheessa kuvitellut että ahdistelu olisi vähentynyt. Se ei lopu ennen kuin se lopetetaan. Hyvä että viime vuosina on otettu ensi askeleet. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Ja sitten äänestätte jatkuvasti tänne lisää porukkaa ketkä ahdistelee jälleen ja sama kierre jatkuu
Siis mitä? Äänestetään Vantaalle lisää ahdistelijoita Tampereelta? Vai mistäs nää Sonyaa ahdistelevat limaäijät olikaan sun mielestä kotosin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset itse haukkuivat Oodineita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomimiehet voivat lopettaa ulkkareiden haukkumisen nyt, koska tekevät ihan samaa itse.
Ja ovat aina tehneet. Muistan itse kun olin varhaisteini hamalla 70-luvulla ja inhotti kun vanhat ukot tulivat kadullakin käpälöimään. Ihan suomalaisista miehistä kyse.
Vai tuli vanhat ukot kadullakin käpälöimään. Pientä rajaa noihin valehteluihisi.
Näkee että olet mies ja luultavasti itsekin henkilö jolla on tapana ahdistella naisia ja kuvitella meidän olevan "vapaata riistaa".
Minä nimittäin EN valehtele ja muistan jopa edelleen vuosikymmenten jälkeenkin missä tuo käpälöinti tapahtui ja vuodenajankin.
Tunnen vielä pahempikin tapauksia, esim. itseäni iäkkäämpi tuttava on kertonut lapsena joutuneensa Suomessa suomalaisella koulussa suomalaisen miesrehtorin seksuaalisen häirinnän kohteeksi. Tämä nainen muistaa tapauksen myös edelleen vaikka on yli 85-vuotias.
Minusta sinä suljet nyt silmäsi ja korvasi totuudelta ja uhrien kokemuksilta ilman mitään järkevää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on kyllä ihan kauhea, menee usko ihmisiin täällä. Onneksi suurin osa oman lähipiirin miehistä on ihan eri maata ku tollaset ahdistelijat ja täällä vänkyttävät idiootit, mutta masentavaa silti.
Sonyan kaltaiset kokemukset ei todellakaan ole epätavallisia tai mikään uusi ilmiö, sama homma omasta nuoruudesta edellisellä vuosituhannella. Ja todellakin se on eri tavalla ahdistavaa jos on nuori.
Se on kuitenkin uutta, että nyt Sonyaa ja muita naisia kuunnellaan ja nostetaan esiin. Ja mikä tärkeintä: he haluavat puhua. He haluavat ottaa tilan itselleen ja he sanovat ahdistelijoille vastaan. 20 vuotta sitten naiset eivät tehneet niin. Jos joku teki, häntä paheksuttiin hiljaisesti kun tekee tuollaisesta numeron. Nyt siitä saa ja pitää tehdä numero. Naiset eivät enää tyydy siihen, että miehet päättävät miten ja missä nainen saa olla.
"Naiset eivät enää tyydy siihen, että miehet päättävät miten ja missä nainen saa olla."
Oliko tämä joku ongelma 20 vuotta sitten, että miehet kontrolloivat missä naiset saavat olla ja miten, vai onko tämä uusi ilmiö? Itse naisena muistelen ettei 20 vuotta sitten tällaista ongelmaa ollut. Jostain syystä kuitenkin tällainen ilmiö näyttää nyt olevan tosiasia täällä Suomessa. Mistä tällainen voisi johtua?
Jaa? Sinua siis eivät miehet ahdistelleet vai et vain piitannut siitä? Aika moni nainen on alkanut vältellä paikkoja missä miehet ovat kourineet. Eli ovat antaneet miesten karkottaa heidät tiloista, missä naisilla olisi yhtäläinen oikeus olla.
Kyllä, olen huomannut että aika moni nainen on alkanut välttelemään esim. iltaisin Helsingin kaduilla kulkemista yksin. 20 vuotta sitten tällaista ei juurikaan esiintynyt. Kai tällekin ilmiölle joku syy on, mutta mikähän se mahtaa olla?
Minä lakkasin käymästä kirjastossa kun yksi mies ahdisteli siellä aina. 20 vuotta sitten aloin vältellä tanssipaikkoja kun siellä kourittiin. 20 vuotta sitten kaverini pelkäsi kävellä kotiin illalla pikkukaupungin kadulla kun miehet huutelivat autoista. Ei tuo ollut ilmiö. Ne olivat suomalaisia, ahdistelevia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muistan itsekin siinä 15-17-vuotiaana tyttönä miten ahdistavaa oli liikkua ulkona kun miesten ällöttäviltä kommenteilta ei voinut välttyä, ne olivat lähes aina ulkonäköön liittyviä. Naiseksi kehittyvän tyttösen vartalo on erityisen kiinnostava juttu miehille mutta erittäin herkkää aikaa nuorelle tytölle... joten tuollainen ahdistelu on vahingoittavaa ja yksinkertaisesti väärin. He jotka puolustavat noita miehiä niin mitä jos ahdistelun kohteena olisi oma teini-ikäinen tytär? Voisi olla eri ääni kellossa...
Ei ole, ystäväni vanhemmat syyllistivät häntä kun tämä uskalsi avautua asiasta aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset itse haukkuivat Oodineita...
Jotka oli tuomittu naisten pahoinpitelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha luulla, että lähipiirisi miehet on erilaisia. Niin yleistä tuo on, että ahdistelijat on ns. tavallisia miehiä. Ei ne vaan sun nähden ahdistele.
Tämä on valitettavasti totta. Eräs vuosikymmeniä tuntemani mies sai äskettäin potkut työpaikaltaan seksuaalisen häirinnän takia. Olin aika järkyttynyt, koska itse en ollut koskaan saanut hänestä sellaista kuvaa.
Mutta me olemmekin olleet tasa-arvoisia kollegoja ja hän olikin valinnut uhreikseen nuoria naispuolisia työntekijöitä, jotka olivat riippuvaisia hänestä päästäkseen etenemään työpaikalla tai saadakseen hyvän työtodistuksen, yms..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse naiset äänestävät näitä Suomeen. Lapsilta vielä hyväksyn naiiviuden (Oulun tapaus), mutta en aikuisilta naisilta. Voisi Sofia sanoa vähän jotain naisillekin.
Ei millään pahalla nuoret naiset mutta kannattaa katsoa mitä pukee päällensä,jos ette halua tarpeetonta huomioita,niin pukeutukaa säkkiin:D
Vierailija kirjoitti:
Hirveä yllätys, taas miehet asialla. Miksi ton sukupuolen pahuutta hyssytellään ja selitellään?
Melkoisen nolo kommentti. Valitettavasti suunnaltasi tuleva logiikka on usein niin vajavaista, etten edes tiedä oletko tosissasi vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla liikkuu nyt kaikenikäistä herkkupeppua, 12-vuotiaasta pikkupyllystä aina näihin täysi-ikäisyyden kynnyksellä oleviin hehkeisiin neitokaisiin. Ei siis ihme, että tämäkin aihe tuli taas pinnalla.
Olet hyvin sairas ihminen, pelottava ajatus että kaltaisesi liikkuu vapaalla jalalla.
Nostin vain epäsuorasti esiin sen seikan, että miehet eivät päänsä sisällä oikeasti välitä tyttöjen iästä, merkitsevä tekijä on vain kehon ulkomuoto, eli onko jo tissit ja leveä lantio, vai onko tyttö vielä lapsenomainen riuku.
Ja juuri sinun kaltaisesi pitäisi viedä kemialliseen kastraatioon jos ei pysty pitämään mölyjä mahassaan. Tajuatko, että jopa 11-vuotiailla lapsilla voi olla "muodot", mutta se ei tarkoita sitä, että kaltaisesi pedosedän tarvitsee niitä kommentoida? Älä kommentoi ketään!
En väittänyt kommentoivani mitään, kun se ei yleensäkään kuulu tapoihini.
Jos naisellisten muotojen huomaaminen tekee pedosedäksi, 98% miehistä on sitten sellaisia. Sillä ei valitettavasti ole väliä, että onko ne muodot 11-vuotiaalla vai 21-vuotiaalla, miehet tuppaa rekisteröimään ne silti.
Semmoinenkin asia on olemassa kuin itsehillintä. Ja käytöstavat. Sekä lakien noudattaminen. Miksi nämä eivät koskisi miehiä?
Minä puhuin tässä vain huomaamisesta, vai meinaatko että huomaaminenkin on rikollista? Jotkut sitten toimii ja kommentoi typykän ulkonäköä sen huomionsa perusteella, jotkut ei.
Pointtini oli se, että kiinteälihainen neito herättää miesten mielenkiinnon, oli tytön ikä sitten mikä tahansa. Siitä ei päästä mihinkään eikä sellaista voi kriminalisoida. Kokonaan oma juttunsa on sitten se, miten sellaista tyttöä kohdellaan, mutta siihen en ottanut tässä kantaa.
Oletko koskaan ajatellut että me naisetkin olemme ihmisiä? Ja että kyllä mekin huomaamme jos mies on kivannäköinen tai ei.
Olisiko siis sinustakin mukavaa jos vaikka joku keski-ikäinen tannta lähtisi seuraamaan sinua kadulla ja huutelemaan kommentteja (ulkonäkösi perusteella kehuvia tai vähemmän kehuvia)???
Olisiko okei että joku hormonihuuruinen nainen tulisi julkisella paikalla puristelemaan kannikoitasi ilman lupaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin suojella naisia sillä ehdolla, että heiltä otetaan äänioikeus pois. Muuten tämä ei lopu koskaan.
Maskuliinisen miehen biologiseen käyttäytymiseen kuuluu liehitellä hedelmäittyvässä iässä olevia neitosia. Miksi mies ei saa olla enää mies?