Mitä tehdä!? Syön verenpainelääkkeitä ja...
Nyt vähän näyttäis siltä, että olen raskaana (tosin testiä en ole vielä tehnyt, teen huomenna kun testit tulevat postissa)....Ongelma on tämä: Syön veranpainelääkettä nimeltään Orloc Comp. Mitä minun pitäisi tehdä, JOS olen raskaana!? a) lopettaa verenpainelääkkeiden syönti heti vai b) syödä lääkkeitä normaaliin tapaan kunnes menen neuvolaan tai lääkärille?! Pelottaa!
Kommentit (3)
Verenpainelääkettä ei saa koskaan lopettaa itse omin päin.
Lääkemuodot
Tabletti. Orloc Comp -valmisteessa on kaksi vaikuttavaa ainetta.
Vaikuttavat aineet:
Bisoprololi, joka kuuluu ns. selektiivisten beetasalpaajien ryhmään. Sitä on Orloc-tableteissa 5 tai 10 milligrammaa (mg), ja Comp -valmisteessa on lisäksi hydroklooritiatsidia 12,5 tai 25 mg.
Käyttötarkoitus:
Bisoprololia käytetään verenpainelääkkeenä, ja se ehkäisee myös sydänlihaksen niukasta hapensaannista johtuvaa puristavaa rintakipua eli angina pectorista. Hydroklooritiatsidi on nesteenpoistolääke eli diureetti, joka sekin alentaa verenpainetta. Orloc Comp -valmistetta käytetäänkin pelkästään verenpainelääkkeenä.
Vaikutustapa:
Bisoprololi hillitsee adrenaliinin ja sen sukulaisaineiden vaikutuksia erityisesti sydämeen. Lääkkeen vaikutuksesta sydämen lyöntitiheys hidastuu ja sen työmäärä vähenee. Tällöin verenpaine alenee. Hydroklooritiatsidi poistaa elimistöstä ylimääräistä nestettä, mikä sekin alentaa verenpainetta ja poistaa mahdollisia turvotuksia.
Annostus:
Lääkärin ohjeen mukaan. Etenkään sepelvaltimotautia sairastavien ei tule keskeyttää lääkitystä omin päin äkillisesti, koska tämä voi pahentaa sairauden oireita.
Lääkkeen ottaminen:
Tabletit niellään runsaan nesteen kera, joko aterian yhteydessä tai tyhjään mahaan.
Haittavaikutukset:
Bisoprololi on yleensä hyvin siedetty. Sen haittavaikutukset ilmenevät useimmiten hoidon alussa ja lievittyvät tai häviävät hoidon jatkuessa. Tavallisimpia ovat olleet väsymys, uupumus, huimaus ja päänsärky sekä erilaiset vatsaoireet, kuten pahoinvointi, oksentelu, ummetus ja ripuli. Raajojen kylmyys ja tunnottomuus ovat myös melko tavallisia. Hydroklooritiatsidi voi aiheuttaa kaliumin ja magnesiumin liiallista poistumista elimistöstä.
Raskaus ja imetys:
Lääkettä ei suositella käytettäväksi raskauden aikana eikä imetyksen yhteydessä.
Säilytys:
Tabletit säilytetään kuivassa paikassa alkuperäispakkauksessaan huoneenlämmössä, alle +25 asteessa. Kelpoisuusaika pakkauksessa.
Lisäaineet
-
Lähde: Lääketietokeskus
Yleensä nuo vaikutukset, mitä beettasalpaajilla on, ovat sellaisia, että vasta pitkän käytön jälkeen tulee esim synnytyksen jälkeen vauvaller jotakin, tai sitten on esim pienipainoisuutta.
Älä kuitenkaan lopeta lääkettä itse, sehän voi periaatteessa olla kanssa haitaksi.
Kun saat tietää raskaudesta, eli kun teet testin joka on positiivinen, soitat neuvolaan , ja kerrot tilanteestasi, silloin pääset neuvolalääkärille heti. Tai jos sieltä ei saa aikoja, menet omalääkärillesi.