Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasun työntekijöitä? Saako alakoululaisia jättää kotiin työvuoron ajaksi kun ei ole koulua?

Vierailija
17.06.2021 |

9 ja 11-vuotiaat kyseessä. Olisivat keskenään klo 6.15-15.30? Ei hoitajia saatavilla.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi jättää. Jos saadaan selville niin johtaa palvelutarpeen arviointiin.

Stt

Vierailija
2/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä tätä nykyaikaa. Olin kesällä päivät yksin kouluikäisestä asti. Ihme hyysäystä nykyään. Miten lapset kehittyvät omatoimisiksi kun tää on tämmöstä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättää jos pärjäävät. Jos sytyttävät vaatekaapit tuleen tai puukottavat toisiaan leipäveitsellä, et voi jättää. T: sos.tt

Vierailija
4/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se  on jättää jo ekaluokan päättäneistä alkaen koska vanhemmilla ei ole yhtä likimainkaan paljon lomia kuin koululaisilla. Näin on aina tehty, avainkaulalapset leikkivät pihoilla keskenään.

Vierailija
5/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaadin alakouluikäisten lasten vanhemmille yhtä pitkät palkalliset lomat kuin koululaisillakin on. Sillä eikö kukaan ajattele täällä lapsia?! Ja ei ihmisten tarvitse sitä maksaa - valtio maksaa. Kristakin lupas.

Vierailija
6/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stt

Juurikin näin. Nykyään ei alle 18 vuotiasta voi jättää laillisesti yksin kotiin muutamaa minuuttia pidemmäksi aikaa tai muuten kyseessä on heitteillejättö ja auta armias, jos jotain tapahtuu, niin välitön huostaan otto pikaisena.

Vierailija
7/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ainakin oli yksin tuon ikäisenä. Puhelimet on keksitty. Tosin harvoin, koska meni mummolaan kesäisin, mutta kuitenkin oli silloin tällöin.

Vierailija
8/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on hoitajia saatavilla. Et saa jättää.

Vierailija
9/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti? Tähänkö tämä on mennyt? Itse olin 8 v ja kotona päivät kun vanhemmat kävi töissä eikä mitään ongelmaa. Toki minulla oli isoveli siellä usein tukena ja mummi vain puhelinsoiton päässä ja kesäleireilläkin olin pari viikkoa aina kesäisin. Ette kai kasvata uusavuttomia lapsia elleivät yksin pärjää muutamaa tuntia? Kai naapureitakin on jos jokin hätä olisi? Kannattaa pitää naapureiin hyviä suteita niin kyllä sieltäkin apua saa jos on tarvetta. Näin meillä.

Vierailija
10/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mll:n sivuilta: "Suomen laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä."

Vierailija
11/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mll:n sivuilta: "Suomen laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä."

lähti liian aikaisin, lainaus jatkuu: "Alakouluikäinen on liian pieni viettämään kokonaisia päiviä toistuvasti yksin kotona. Lapsen ikä ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri, jonka mukaan arvioidaan, voiko lapsi jäädä yksin kotiin, ja voiko hän huolehtia nuoremmasta sisaruksestaan – siihen vaikuttaa moni muukin seikka. Esimerkiksi jos lapsi pelkää yksin oloa, hän on liian pieni viettämään aikaansa yksin." https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…

Vierailija
12/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaadin alakouluikäisten lasten vanhemmille yhtä pitkät palkalliset lomat kuin koululaisillakin on. Sillä eikö kukaan ajattele täällä lapsia?! Ja ei ihmisten tarvitse sitä maksaa - valtio maksaa. Kristakin lupas.

Kuka maksaa? Siinä tapauksessa työnantajana en jatkaisi työsopimusta kesän yli vaan lapselliset joutuisivat tyytymään sesonkityöhön, eli työsopimus katkeaa kolulujen lomien aikana.

Vierailija
13/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valtio maksaa, niin ihmiset maksavat. Rahoittajina toimivat ennen kaikkea hyvin tienaavat terveenä pystyvät (eli yleensä itsestään huolehtivat) lapsettomat

Vierailija
14/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tosiaan tuntuu, että kyllä lapsista tehdään nykyään avuttomia. Itse olin lapsi 80-luvulla ja olin ihan itsekseni päivät kotona noin 6-vuotiaasta, enkä muista sitä mitenkään kummallisena asiana. Jos jotain tuli, niin aina pystyi soittamaan.

Vierailija
15/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, jos lapset ovat sen verran kehittyneitä, että pärjäävät ja huolehtivat esim. syömiset jne eivätkä tuhoa taloa.

Vierailija
16/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä tosiaan tuntuu, että kyllä lapsista tehdään nykyään avuttomia. Itse olin lapsi 80-luvulla ja olin ihan itsekseni päivät kotona noin 6-vuotiaasta, enkä muista sitä mitenkään kummallisena asiana. Jos jotain tuli, niin aina pystyi soittamaan.

80-luvulla oli myös normaalia jättää vauva ulos kaupan eteen siksi aikaa, kun itse kävi kaupassa. Arvaapa onko se nykyisin hyvä idea?

Vierailija
17/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi aikoja, oi tapoja. 90-luvulla sai jättää lapset keskenään kotiin, jos ei nyt sentään vauvaa jättänyt. Onko ne 9- ja 11-vuotias sellaisia lapsia jotka pärjää muutenkin itsekseen ja ymmärtää, että ovea ei avata vieraille ihmisille, keittolevyä ei voi jättää päälle eikä haarukkaa voi työntää leivänpaahtimeen ja osaa ottaa itse välipalat jääkaapista, osaa käyttää puhelinta yms? Jos ne osaa olla kotona ilman että äiti ja isä on koko ajan vieressä tekemässä kaiken eteen, niin sitten mikä ettei...varsinkin jos voit soitella lapsille välillä työpäivän aikana tai lapset voi soitella sulle. Onko sun koti kaukana sun työpaikalta? Jos työpaikka on melko lähellä niin musta ei oo mitään kauheeta ongelmaa. Lapset voi jopa tykätä kun saa olla kotona ilman vanhempia ja se voi opettaa lapsille itsenäisyyttä.

Vierailija
18/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. Olen työssä, jossa en pysty kesken päivän vastaamaan puhelimeen, joten hankkisin lapsille turvallisen aikuisen seurakseen MLL:n tai muun kautta. 

Vierailija
19/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stt

Miksei aikuinen ihminen voi ilmoittaa mitä palveluja tarvitsee (esim. lastenhoitoapua) ja te sitten järjestätte sitä? Mitä aikuinen tekee teidän arviollanne? Nauraa sille?

Vierailija
20/47 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt, sanoo vain mitä ei saa tehdä ja soittaa pari kertaa. Oma äitini oli sitä mieltä myös, että pärjää jo 7v.