Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholiton juhannus

Vierailija
17.06.2021 |

Olen 33v töissäkäyvä nainen ja viimeisen parin vuoden aikana viinin kuluttaminen on karannut käsistä. Olen juonut käytännössä työstressiin ja totta kai tällä harrastuksella vaan syventänyt ahdinkoani väsymällä ja masentumalla lisää. Selkeästi olen kehittänyt asiasta itselleni ongelman, koska nyt pitää pohtia sitä, miten pystyn kieltäytymään juhannuksena mökillä tarjolla olevasta viinistä. Olen lopettanut tissuttelun noin kaksi viikkoa sitten kokonaan ja aion jatkaa tällä linjalla. Kaipaisin vinkkejä kuitenkin mielenhallintaan, jotta pysyisin tällä ”raittiuden” tiellä. Kohdallani on välttämätöntä lopettaa käyttö kokonaan, sillä tilanne on edennyt mielestäni liian pitkälle. Juhannuksena mökillä monet seurueesta ottavat viiniä ja varmasti tarjoavat sitä myös minulle. Reissusta pois jättäytyminen ei ole vaihtoehto.

Asiallisia kommentteja ja vinkkejä kaipaisin, kiitos! :)

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismin myöntämiseen liittyi itsellä ainakin uskomattoman paljon häpeää ja alkuun tuntui, että piti kokoajan olla jokin holiton olut tms kädessä, ettei kukaan vaan huomaisi, etten juo.

Jossain vaiheessa joku sitten kysyi minulta, että miten itse suhtautuisin siihen joku kavereistani kertoisi minulle lopettaneensa juomisen, koska se ei sovi hänelle. Totesin, että pitäisin varmaan häntä suht fiksuna tyyppinä ja lisäksi rohkeana, koska uskaltaa myöntää asian. Tästä eteenpäin olen maininnut asiasta, kun tilanne on tullut vastaan ja en ole kuullut ikinä yhtäkään negatiivista kommenttia tai viinan tyrkyttämistä. Mulla on selkeästi ollut suhteellisen fiksu kaveripiiri, mutta tiedostan, että kaikissa porukoissa tai esim itsellä opiskeluaikaan ei olisi ollut yhtä helppoa. 

Toki aina ajoittain joku kysyy, että miksi en juo ja siihen voi sitten vastata tilanteeseen sopivalla määrällä totuutta. Jollekin ventovieraalle työtapahtumassa sanon vain esim. että muutama vuosi sitten tuntui, ttä pitäisi tehdä elämäntaparemonttia. Tutummille sitten saatan avata enemmän syitä, miksi niitä elämäntapoja piti rempata ja aika urakalla.

Tässä vaiheessa tärkeintä on, että pystyt pysymään juhannuksen yli selvin päin ja jos et usko, että se onnistuu mökkireissulla, niin suosittelen jättämään sen väliin niin ikävältä kuin se tuntuukin. 

Muista myös, että raittiudessa tärkeintä on halu olla selvinpäin. Kaikkeen muuhun löytyy kyllä apua erilaisilta tahoilta, mutta motivaation pitää lähteä sisältä.

Vierailija
42/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuossa tilanteessa tekisin niin, että kertoisin valkoisen valheen olevani antibioottikuurilla.

Ensiksikin siksi jos kuitenkin raittius ei kestäisi niin ei tarvitse selitellä jälkeenpäin mitään kenellekään.

Toiseksi silloin ei muiden tunnelma latistu, usein jo se, että porukassa on joku alkoholiton ihminen saattaa muuttaa tunnelmaa. Varsinkin nyt kun et ole ollut raitis juhannuksena.

Myös silloin säästyy itse tuputtamiselta tai kyselyiltä miksi.

Kaikille mukana oleville helpoin ja joustavin selitys.

Aloittaja ehtii myöhemminkin ja muussa tilanteessa kertoa, että yrittää olla ilman alkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan ryhdy valehtelemaan mitään antibioottikuureja, kolmiolääkkeitä tms, jos pelkäät, ettet pystykään vastustamaan viiniä. Jos sitten päädytkin ottamaan viiniä, niin kavereillasi on todella kova huoli terveydestäsi. Siinä kohtaa sitten joutuisit tunnustamaan valheesi. 

Jos et koko porukalle halua kertoa, niin kerro vaikka lähimmälle ystävällesi, joka voi tarvittaessa tsempata sinua ja hämätä muita.

Vierailija
44/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on olemassa paljon alkoholittomia, hyviä juomia, joita voit juoda juhannuksena. Oikeastaan alkoholi on aina ollut mielestäni aika karmean makuista, oli sitten kyseessä mikä tahansa alkoholijuoma. Paljon maukkaampia ovat monet mehut, kahvit, limonadit, teet jne. Jääteet ja jääkahvit ovat muuten hyviä kylmiä juomia. Ei ole pakko juoda nimenomaan limsaa tai mehua, jos niiden makeus ei miellytä.

Kertoisin itse varmaan täysin rehellisesti, miksen halua juoda. Olen huomannut, että rehellisyys on mutkatonta ja helppoa. Vaikka tutuisi alkuun häpeälliseltä tai hankalalta olla jostain rehellinen, niin lopulta se kuitenkin kannattaa.

Vierailija
45/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tuossa tilanteessa tekisin niin, että kertoisin valkoisen valheen olevani antibioottikuurilla.

Ensiksikin siksi jos kuitenkin raittius ei kestäisi niin ei tarvitse selitellä jälkeenpäin mitään kenellekään.

En kyllä suosittele missään tapauksessa suunnittelemaan sanomisiaan ja tekemisiään sillä oletuksella, että raittius tulee kuitenkin epäonnistumaan, koska se on itsensä toteuttava ennustus. Jos kokoajan ajattelet, että kyllä minä kuitenkin tulen ratkeamaan, annat samalla itsellesi luvan ratketa, koska ei sille voi kuitenkaan mitään.

Vierailija
46/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös kirjoja, jos raittius ylipäänsä kiinnostaa:

Annie Grace - Selvin päin - löydä riippumattomuuden onni

Ruby Warrington - Sober Curios

Ani Kellomäki - Tiedostavan siemailun taito

Ovat osittain tosi ehdottomia (etenkin nuo ulkomaalaiset), mutta kiinnostavia havaintoja alkoholista, sen mainonnasta ja sosiaalisesta puolesta. Eivät kuitenkaan ole sitä tyypillistä tylsää paasausta alkoholin vaaroista jne., vaikka nekin on puolipakolla (luulen, että kustantajan ehdotuksesta) mainittu.

Vierailija
47/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoppo sinä olet ja tulet aina olemaan

Puhutko nyt itsestäsi 😮?

Vierailija
48/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, mitens meni juomisen välttelyn puolesta??

Mulla ei mennyt ihan putkeen vaikka haaveilin kerrankin olevani tolkuissani.

Torstain vielä skarppasin, ja siksi piti mennä klo 20.30 nukkumaan. Muuten olisin jo aloittanut kaatamisen.

Pe ja la on sumun peitossa. Eilen en sitten mitään tehnytnkään.

Nyt pitäisi vähän siivoilla ja vähön kuntoutua. Hohhjoijaa. On tää kovaa hommaa.

Vierailija
49/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta IKINÄ ❗

Alkoholiton ELÄMÄ 👍

Ja elämä on hauskaa ( siis tavallista ), juhlin täysillä mutta aina ilman päihteitä.

Tää jos mikä VAPAUTTA 💪

Vierailija
50/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvinpäin ilman alkoholia meni tämäkin juhannus.

Vierailija
51/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta IKINÄ ❗

Alkoholiton ELÄMÄ 👍

Ja elämä on hauskaa ( siis tavallista ), juhlin täysillä mutta aina ilman päihteitä.

Tää jos mikä VAPAUTTA 💪

Itse asiasta ole täysin samaa mieltä, mutta just sun kaltaisten vuoksi, meitä pidetään ikävinä ihmisinä. Enkä ihmettele.

Vierailija
52/53 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota alkoholia.

Vierailija
53/53 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

x

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi