Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholiton juhannus

Vierailija
17.06.2021 |

Olen 33v töissäkäyvä nainen ja viimeisen parin vuoden aikana viinin kuluttaminen on karannut käsistä. Olen juonut käytännössä työstressiin ja totta kai tällä harrastuksella vaan syventänyt ahdinkoani väsymällä ja masentumalla lisää. Selkeästi olen kehittänyt asiasta itselleni ongelman, koska nyt pitää pohtia sitä, miten pystyn kieltäytymään juhannuksena mökillä tarjolla olevasta viinistä. Olen lopettanut tissuttelun noin kaksi viikkoa sitten kokonaan ja aion jatkaa tällä linjalla. Kaipaisin vinkkejä kuitenkin mielenhallintaan, jotta pysyisin tällä ”raittiuden” tiellä. Kohdallani on välttämätöntä lopettaa käyttö kokonaan, sillä tilanne on edennyt mielestäni liian pitkälle. Juhannuksena mökillä monet seurueesta ottavat viiniä ja varmasti tarjoavat sitä myös minulle. Reissusta pois jättäytyminen ei ole vaihtoehto.

Asiallisia kommentteja ja vinkkejä kaipaisin, kiitos! :)

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostat pari pulloa hyvää, alkoholitonta viiniä.

Jos tällainen löytyy, niin mielelläni kuulisin siitä. Kaikki tähän astiset maistamani ovat olleet aivan hirveitä.

Vaikka Jacobs Creek UnVined näin kesällä?

Yhden lasin saa alas mutta toista ei. 

Vierailija
22/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti selvinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi en menisi noihin juhannusjuhliin. Minun ainakin olisi mahdotonta olla juomatta. Mielenhallintaa kannattaa myös testata eli, kun viininhimo iskee, keskityt hengittämiseen ja pohdit, että mikä siinä himottaa niin kovasti. Pohdit myös huonoja puolia ja teet päätöksen. Jos himo iskee uudestaan, toista tuo.

Vierailija
24/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostat pari pulloa hyvää, alkoholitonta viiniä.

Jos tällainen löytyy, niin mielelläni kuulisin siitä. Kaikki tähän astiset maistamani ovat olleet aivan hirveitä.

Vaikka Jacobs Creek UnVined näin kesällä?

Yhden lasin saa alas mutta toista ei. 

Kaikkeen tottuu, alkoholittomiin viineihinkin:D Tottakai niiden maku eroaa viinistä jonkin verran, mutta kun muutaman kerran juo hyvin jäähdytettynä tää on ihan raikas kesäjuoma.

Vierailija
25/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat Alkosta mukan holitonta Lehtikuohu kuoharia. Aivan sairaqn hyvää kylmänä! Parempaa kuin mikään viinallinen versio.

Vierailija
26/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaverit fiksuja niin eivät tyrkytä. Itse olen ollut jo 12 vuotta lähes absolutisti ja kyllä on ollut joskus työn puolesta sellaisia reissuja että on painostettu ja lähes pakotettu juomaan. Lisäksi juomattomuudestani levitettiin juoruja, että olisi ongelmakäyttöä takana, mitä siis ei ole. Viittasin kintaalla juoruille ja nauroin vaan. Sanoin että olen vähiten alkoholigeenejä omaava ihminen mitä tiedän ja en saa alkoholista mitään.

Vierailija
27/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mukaan jotain hyvää alkoholitonta juomaa. Käy Alkossa ja pyydä myyjältä apua, osaavat kyllä hyvin suositella kun kertoo millaisista tykkää.

Vierailija
28/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa on vaikeaa olla ilman kuten myös seurueessa jossa muut juovat. Suomessa se on jostain syystä hävettävää jos ei juhli alkoholin kanssa. Jos tuossa tilanteessa pystyt olemaan selvänä niin sen jälkeen pystyt siihen sen jälkeenkin. Tuo on aika hyvä testi.

Vierailija
29/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaverit fiksuja niin eivät tyrkytä. Itse olen ollut jo 12 vuotta lähes absolutisti ja kyllä on ollut joskus työn puolesta sellaisia reissuja että on painostettu ja lähes pakotettu juomaan. Lisäksi juomattomuudestani levitettiin juoruja, että olisi ongelmakäyttöä takana, mitä siis ei ole. Viittasin kintaalla juoruille ja nauroin vaan. Sanoin että olen vähiten alkoholigeenejä omaava ihminen mitä tiedän ja en saa alkoholista mitään.

Muutamat ensimmäiset kaveribileet selvinpäin olivat inhottavia, kun kavereiden humaltuessa tarjoamiset eivät olleet enää kohteliaita vaan tyrkyttämistä. Jopa silloin kun olin kuskina, etkoilla ehdotettiin, että ota lasi viiniä, ei tästä vielä lähdetä moneen tuntiin. Ja tosiaan tarjoajia riitti enemmän kuin koskaan ennen.

Vierailija
30/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään on hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja, jotta ei aivan kuivin suin tarvitse olla. Erilaiset inkiväärilimut ovat erittäin hyvä vaihtoehto mutta nykyään löytyy myös alkoholittomia GT-drinkkejä valmiina pullosta. Muutenkin markkinoille on tullut aikuisempaan makuun sopivia limonadeja.

Joillekin ihmisille on todella vaikeaa, jos joku heidän lähellään ei juo. Seuraa kauheaa tyrkytystä "kyllä nyt yhden voi ottaa" ja "maistaisit edes". Siinä kohtaa menee omat fiilikset. 

Vierailija
31/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat juomat mukaan ja pidät tiukan linjan etkä kuuntele tyrkytystä.

Ja onnittelut, olet tehnyt hyvän päätöksen! Niin sitä pitää! :)

Vierailija
32/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitää aikuisella naisellakin olla munaa, että pystyy sanomaan: "Ei kiitos, en käytä enää alkoholia. Mittani on jo täysi." Kyllähän ne typerykset tietysti kettuilevat, mutta kestä se kuin mies, eikun nainen. Näytä että olet tosissasi lopettamisen kanssa. Toinen vaihtoehtoon tietenkin se, että vietät tämän juhannuksen varmuuden vuoksi omassa hyvässä seurassasi, ettei tule edes houkutusta ratketa juomaan.

Vierailija
33/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alku hankalaa, mutta kyllä se jossain kohtaa helpottaa.

Vierailija
34/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pohtinut antabusta juomattomuuden tueksi?

Sitä kyllä syö muutkin kuin rapajuopot ja lääkäriltä saa aika helposti, ei tarvitse hävetä.

Vierailija
35/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat omat alkoholittomat juomat mukaan ja pidät hauskaa ystäviesi kanssa. Hauska juhannus ei alkoholia kaipaa. Kerrot ystävillesi että et juo enää alkoholia, haluat kokeilla raitista elämää. Aika moukkia ovat, jos sinulle koko juhannuksen tyrkyttävät alkoholia vaikka olet jo sanonut että et juo enää. Sellaisten tyyppien kanssa voitkin sitten juhannuksen jälkeen laittaa kaveruuden katkolle, sinä ja sinun hyvinvointisi ovat tärkeimmät.

Vierailija
36/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiton Juhannus on kuiva kuin viinaton Joulu!

Onneksi minulta jäi Vapulta pari pulloa kuivaa rose-kuoharia, preerian kukkia!🍾🍸

FLEURS DE PRAIRIE, SPARKLING, ROSÉ

Vierailija
37/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot vaikka ihmisille, että sinulla on menossa antibioottikuuri (metronidatsoli), jonka yhteidessä alkoholia ei saa nauttia, koska siitä voi aiheutua antabusreaktio. Fiksummat lopettavat tuputuksen siihen ja jos joutuu itseään usein toistamaan, niin ehkä siihen alkaa itsekin uskoa. Pieni valhe on ok, jos sillä saa rauhan typeriltä kysymyksiltä.

Mieheni on absolutisti ja helkutti soikoon kyllä ärsyttää, kun porukka kyselee häneltä "Miksi et juo? Onko viinankäyttö ongelma?! ".

Ei juojan tarvitse olla selittelemässä alkoholinkäyttöään, mutta juomattoman kyllä. Oli juomattomuus joko elämäntapa tai syystä tai toisesta kausi, antakaa ihmiset nyt toisen olla rauhassa juomatta.

Vierailija
38/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut samankaltaiset tilanteessa ja lopettanut alkoholin käytön lähes kokonaan. Otan yleensä juhliin mukaan omat hyvät juomat. Tykkään esim kombucasta ja inkiväärioluesta(holiton) tosi paljon! Vinkkini on siis, että ota itsellesi niin hyvät holittomat juomat mukaan, ettei tule houkutusta holillisiin. Minulla myös napostelu auttaa, kun syödessä ei voi juoda! Pidettiin myös joskus holittomien oluiden sokkomaistelu kavereiden kanssa joku juhannus.

Vierailija
39/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaava tilanne ollut, siis lopetin alkoholin käytön nyt ainakin toistaiseksi kokonaan. Jo viikon päästä päätöksestä tapasin kavereitani, joiden kanssa oikeastaan aina "juodaan vähän viiniä" kun tavataan. Tapana siis oikeasti on ollut että juodaan paljon. Sanoin että enpä taida juoda nyt, kerroin syyni. Minulla oli hauskaa koko illan ja vielä parempi fiilis tuli siitä, ettei tietenkään krapulaa tullut.

Varaudu siihen että joudut todennäköisesti kuuntelemaan muiden selittelyä siitä, miksi he juovat itse alkoholia. Itse sanoin että ei minulla niin paha ongelma ole etteikö minun seurassani muut voisi juoda. Enkä puutu muiden juomiseen, jokainen tehköön päätöksenä itse, en arvostele.

Nyt en ole kuukauteen juonut enkä juomista ainakaan vielä kaipaa. Huomasin mm. että terassilla saan sen saman ihanan kesäfiiliksen aikaan myös alkoholittomalla oluella. Varmasti hyvän fiiliksen saa kesämökilläkin aikaan ihan vain kesästä ja ystävien seurasta nauttien!

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
40/53 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tsemppiä päätöksesi,täällä toinen kohtalon toveri! Itse toivun vaikeasta sairaudesta ja alkoholi jäi kun itsestään pois,takana vuosien liikakäyttö ja vahva halu lopettaa. Jos yhtään lohduttaa niin pari kuukautta kun kärvistelee ilman pisaraakaan niin pahin on takana.

Itselle tärkeä osa uutta normaalia oli alkoholittomat drinksut ja valmiit holittomat juomasekoitukset (mojito jne) joita join kun oli sosiaalinen tilaisuus jossa olisin ennen ottanut. Myös sosiaalinen paine toimii:Kerro rohkeasti muille että et halua enää juoda mutta että sinusta on kiva kuitenkin juhlia jussia hyvässä seurassa.

Voin luvata että kun pysyt päätöksessäsi niin seuraavana aamuna voit olla itsestäsi ylpeä kun muut oksentavat ja tärisevät ja sinä nautit aamukahvia raikkaana auringossa. Ota mielikuvat käyttöön!

Toivon sinulle kovasti tsemppiä juhannukseen!Ihmiset tekevät juhlat,ei se viina. Muista että oot puolet työstä jo tehnyt kun olet päätöksen lopettaa itsellesi sanoittanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä