Luovien ihmisten kommuuni
Itse olen graafinen suunnittelija, teen myös web-sivuja, videoita ja digitaalista markkinointia.
Olisiko ideaa tehdä luovien ihmisten kommuuni. Esim. toimittaja, kirjailija, kuvataiteilija, it-ammattilainen, muusikko, ym. Vuokrataan iso talo (esim. vanha kansakoulu tai vastaava), jokaiselle oma huone, väljät oleskelutilat, iso tontti ja kulut jaetaan.
Ostetaan ruoat yhdessä ja jaetaan työvuorot (siivous, kokkaus, saunanlämmitys, puutarha, kaupassakäynti). Samoin tietysti jaetaan muut kulut, sähköt, netti, työkalut, tarvikkeet ym. Osuuskunta voisi olla hyvä ratkaisu. Ehkä noin 5-8 hyvää tyyppiä olisi ideaali.
Ihan tällaista ideointia vaan, jos jotakuta kiinnostaa niin mailaa:
onnellistenihmistentalo@gmail.com
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vuorokausirytmitkin voivat mennä pahasti ristiin. Joku wannabe-muusikko saa parhaat tehot irti kaiuttimistaan pikkutuntien puolella aamuyöllä... Sehän tarkoittaa sitten Nessun dormaa eli sitä, että kukaan ei nuku...
Nessun dorma on just parasta liimaa kommuunissa. Víŧŧu avioliitotkin hajoavat kun lapset huutavat yötä päivää…
Vierailija kirjoitti:
Vuorokausirytmitkin voivat mennä pahasti ristiin. Joku wannabe-muusikko saa parhaat tehot irti kaiuttimistaan pikkutuntien puolella aamuyöllä... Sehän tarkoittaa sitten Nessun dormaa eli sitä, että kukaan ei nuku...
Itse olen puolimuusikko ja mielestäni muusikot ovat toki kiehtovia, mutta asuinkumppaniksi/parisuhteeseen ei yleensä paras vaihtoehto. Monta oikukasta, tunteellista ja narsistista ihmistä samassa huushollissa on tuhon alku.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kaikkien on oltava ns. luovia? Omasta kokemuksesta voin sanoa sen, että läheskään kaikki luovalla alalla työskentelevät eivät ole luovia, siis ajattelultaan erityisen avoimia ja monipuolisesti asioita yhdisteleviä. Ovat vaan jostain syystä päätyneet esimerkiksi toimittajaksi ja rutiinilla ja harjoituksen kautta pärjäävät siinä ihan hyvin, vaikka ovat luovuudessa ihan keskiverto-osastoa.
Toisekseen, en usko että on todellakaan eduksi, että kaikki asukkaat ovat samankaltaisia keskenään. En oikein saa kiinni siitä ideasta, mitä AP hakee tällä. Vai provoileeko vaan iltansa ratoksi?
Kukaan ei varmaankaan ajatellut toimittajia luovan työn tekijöiksi, eihän? Herraisä sentään…
Kannattaa ottaa joukkoon yksi (hyihyi) tekniikan taitajakin, joka sitten pitää kunnossa talotekniikan ja autot yms.
Tuostakin ryhmästä, varsinkin jos ottaa porukkaan jonkun ranskalaisten autojen harrastajan, löytynee joku riittävän boheemi jolla kuitenkin pysyy jakari kädessä ja tietää mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa joukkoon yksi (hyihyi) tekniikan taitajakin, joka sitten pitää kunnossa talotekniikan ja autot yms.
Tuostakin ryhmästä, varsinkin jos ottaa porukkaan jonkun ranskalaisten autojen harrastajan, löytynee joku riittävän boheemi jolla kuitenkin pysyy jakari kädessä ja tietää mitä tehdä.
Jep, sekin nussíí Piiaa ja mäiskii jakarilla Viliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kaikkien on oltava ns. luovia? Omasta kokemuksesta voin sanoa sen, että läheskään kaikki luovalla alalla työskentelevät eivät ole luovia, siis ajattelultaan erityisen avoimia ja monipuolisesti asioita yhdisteleviä. Ovat vaan jostain syystä päätyneet esimerkiksi toimittajaksi ja rutiinilla ja harjoituksen kautta pärjäävät siinä ihan hyvin, vaikka ovat luovuudessa ihan keskiverto-osastoa.
Toisekseen, en usko että on todellakaan eduksi, että kaikki asukkaat ovat samankaltaisia keskenään. En oikein saa kiinni siitä ideasta, mitä AP hakee tällä. Vai provoileeko vaan iltansa ratoksi?Kukaan ei varmaankaan ajatellut toimittajia luovan työn tekijöiksi, eihän? Herraisä sentään…
Kyllä kai toimittajakin voi olla/on luova, samoin kuin copywriter, sisällöntuottaja, ym. Lika barn leka bäst, ajattelin lähinnä, että jonkinlainen samankaltaisuus voisi olla yhdistävä tekijä ja tietysti se, että ei ole sidottu tiukkoihin rutiineihin, esim. etätyö tai vastaava oli mielessä.
AP
Luovissa ihmisissäkin on puhtaita petoja joukossa. Olihan Aatukin nuorena miehenä kuvataiteilija.
Hyvä idea ap, onhan kommuuneja jo Suomessa olemassa. Tuskin luovuus ihmisistä mitenkään yhteistyökyvyttömiä tekee. Kokeilemaan vaan, voi olla että porukka alkuvuosina vaihtuu kun hiotaan särmiä ja haetaan sopivaa komboa. Tuosta voi syntyä jotain hienoa, itse olen liian introvertti kommuuniin vaikka nuorena sellaiseen yritin hakeutuakin. Havaitsin jo ensitapaamisella että kaikkien haaveet ja ajatukset eivät olleet ihan realistisella pohjalla joten sillä kertaa se jäi.
Rahaa pitäisi sen verran olla käytössä, että voisi siivoojan palkata siivoamaan yleiset tilat kerran viikossa.
Lisäksi ihmisillä on niin omat rytmit ja ruokailutottumukset, että yhteisten ruokien ostaminen ei toimi. Mieluummin kaikille omat jääkaapit + kuivaruokakaapit.
Olen miettinyt toimisiko kommuuni edes normaaleja ei-luovia tylsiä töitä tekevillä. Enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea ap, onhan kommuuneja jo Suomessa olemassa. Tuskin luovuus ihmisistä mitenkään yhteistyökyvyttömiä tekee. Kokeilemaan vaan, voi olla että porukka alkuvuosina vaihtuu kun hiotaan särmiä ja haetaan sopivaa komboa. Tuosta voi syntyä jotain hienoa, itse olen liian introvertti kommuuniin vaikka nuorena sellaiseen yritin hakeutuakin. Havaitsin jo ensitapaamisella että kaikkien haaveet ja ajatukset eivät olleet ihan realistisella pohjalla joten sillä kertaa se jäi.
Tällaiset kommuunit eivät ole kovin pitkäikäisiä ja väki vaihtuu niissä aika tiuhaan tahtiin. Yleensä kommuuneihin hakeutuvilla on jonkunlaisia psykologisia ongelmia ja muutenkin odottavat, ettei itse tarvitse ottaa vastuuta asioista kun muut sen tekee. Sitten tulee niitä henkilöongelmia ja muuta. Alussa ihmisillä on kova into päällä, mutta se lopahtaa nopeasti.
Toisekseen, en usko että on todellakaan eduksi, että kaikki asukkaat ovat samankaltaisia keskenään. En oikein saa kiinni siitä ideasta, mitä AP hakee tällä. Vai provoileeko vaan iltansa ratoksi?