Lue keskustelun säännöt.
KM:n istukkatutkimuksessa " desiduaalista kudosta" - kohdunulkoinen raskaus?
22.08.2006 |
Mulla oli spontaani keskenmeno rv 6 + 3 tossa 4 vkoa sitten. Nyt sain kutsun naistentautien polille raskaustestiä varten. Ilmeisesti toi desiduaalinen muutos saattaa viitata siihen, että mulla on ollut kohdunulkoinen raskaus. Miksi kohdunulkoinen on paljon vakavampi kuin tavallinen keskenmeno? Kauanko täytyy venata, että voi yrittää uutta? miten se selvitetään, oliko kyseessä kohdunulkoinen raskaus vai nou? Miten kohdunulkoinen raskaus " kaavitaan" ?
BLÄÄH, masentaa!
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
mutta olen lukenut aiheesta kouluaikoinani ja ottanut asiasta selvää, olen siis itse hoitoalalla ja saanut km spontaanin, lääkkein ja kaavinnoin hoidettuna.
Minun mielestäni kohdunulkopuolinen on riski sen vuoksi, koska se voi olla (ja kai yleensä onkin) munasarjoissa, jossa sikiö kehittyy ja kasvaa, mutta siellä ei mahdu sikiö kasvamaan ja lopulta se voi johtaa munanjohtimen repeämiseen, jolloin verta ym. kulkeutuu vatsaonteloon ja tämä tilanne on vaarallinen äidille. Kohdunulkopuolinen raskaus ei käsittääkseni voi mitenkään päätyä loppuun saakka eli se keskeytyy joko jo varhaisessa vaiheessa irtoamalla munajohtimesta tai sitten juuri näin repeämällä. Tällöin tämän munanjohtimen peli on käsittääkseni menetetty, mutta toki yhdelläkin munanjohtimella raskautuminen onnistuu jatkossa.
Ja siten siitä kaavinta-asiasta, kohdunulkopuolista raskautta ei käsittääkseni ole mitenkään mahdollista kaapia, sillä se on yleensä juuri munanjohtimessa. Olen kuullut että näitä hoidetaan varsin usein tähystys leikkauksella, mutta minulla on myös muistikuva, että tähän on myös käytössä eräänlaista liuotuslääkitystä jos raskaus on hyvin varhaisessa vaiheessa.
Kohdunulkopuolinen raskaus ei ole leikinasia, mutta se on hoidettavissa ja hoidettava, muutoin se voi olla haitallinen. Toivon sinulle parasta ja pidän peukkuja ettei mistään tälläisestä ole kysymys. Jaksamista sinulle.
vauva2006