Valitut lapset - ruotsalainen Steiner-koulu
Kommentit (90)
Mielenkiintoiselta sarjalta vaikuttaa, täytyy katsoa. Kiitos linkistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Katsoin ekan osan ja jäin koukkuun!
Vierailija kirjoitti:
"Voi voi, saitko sieluusi haavan?"
Johtaja oli järkky, "karismaattinen"...
Tykkäsin dokkarin tyylistä: ei ollut mustavalkoista oikeaa ja väärää, vaan kokemuksia tarkasteltiin monesta näkökulmasta.
"karismaattista" johtajaa suojeltiin. Oudoksuin, että jotkut itku kurkussa kiusaamiskokemuksia kertoneista olivat kuitenkin laittaneet omat lapsensa ko. kouluun.
No minäpäs katson yöllä ja raportoin kun palsta aukeaa aamulla <3
Vierailija kirjoitti:
Mä luen sit aamulla, hyvää yötä <3
Suomessa on myös useita kansalaisopistoja, joissa nuoret viettää esim. välivuoden lukion jälkeen. Näissäkin oli ihan outo meno välillä. Ja on näitä "karismaattisia" opettajia. Hui kamala sitä on nuorena 18-19 v. niin lapsi vielä :/ 20 vuotta sitten voisin mainita parikin kansalaisopistoa, jossa oli saman tapaista jakoa hyviin ja huonoihin nuoriin. Jopa stipendejäkin jaettiin joka vuosi samoille oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on myös useita kansalaisopistoja, joissa nuoret viettää esim. välivuoden lukion jälkeen. Näissäkin oli ihan outo meno välillä. Ja on näitä "karismaattisia" opettajia. Hui kamala sitä on nuorena 18-19 v. niin lapsi vielä :/ 20 vuotta sitten voisin mainita parikin kansalaisopistoa, jossa oli saman tapaista jakoa hyviin ja huonoihin nuoriin. Jopa stipendejäkin jaettiin joka vuosi samoille oppilaille.
Olin siis kansalaisopiston kurssilla mikä kesti 3 vuotta ja siitä mukavalmistuikin joksikin matkailualan työntekijäksi.
Vierailija kirjoitti:
No?
Katsoin ensimmäisen jakson. Ajatuksia herättävä dokumentti.
Jaksossa valaistiin mielestäni ns. sosiaalidarwinismin ja liberalismin välistä pinnanalaista samankaltaisuutta, jonka olen nuorena vaistonnut ja nyt aikuisena tiedostanut: kun ihanteena ja lähtökohtana on rajoittamaton vapaus ja "luova kaaos", niin järjestys, joka siinä alkaa muotoutua, on vahvimman oikeus.
Tähän liittyivät myös kiusatun Sigridin äidin sanat: "Voi tuntua, että lapset saavat vapauksia, kun heistä viis veisataan."
Liberaaleilla ajattelijoilla premissinä lienee, että ihminen / lapsi on luonnostaan hyvä, ja sen takia, jos lapsen antaa olla vapaasti luonnollinen oma itsensä, lopputulos on hyvä kaikille. Ja kuten tavallista, ideologian perustaja, "karismaattinen guru", on sokea sille, että idea ei toiminut käytännössä: Solvikin perustaja-guru Pär väitti kivenkovaa, että kiusaamispuheet ovat hölynpölyä.
Todellisuudessahan ihminen / lapsi on luonnostaan syntinen.
Jaksossa dokumentin tekijä ja pari muuta Solviksskolanin entistä oppilasta puhuivat siihen malliin, että heille koulu sopi ja oli hyväksi, että he olivat olleet niitä jotka hyötyivät Solvikin koulun "vapauden filosofiasta". Luulen kuitenkin, että he olisivat pärjänneet ja olleet opettajien ja muiden oppilaiden suosiossa myös normaalissa koulussa.
Kiinnostavaa miten ne persoonallisuustyypit (sangviininen, koleerinen, flegmaattinen ja melankolinen) hallitsivat ajattelua ja loivat hierarkioita "vapauden" keskellä.
Jännä oli, että muutama näistä kiusatuista oli laittanut omat lapset tuohon samaan kouluun.
Sarjassa keskityttiin kiusaamiseen ja vain sivuhuomiona mainittiin heikot oppimistulokset. Osa haastatelluista koki jääneensä ilman perustaitoja kuten riittävää luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa. Tästä olisin mielelläni kuullut lisää.
Näkyykö nuo persoonallisuustyyppeihin jaottelut suomalaisissakin Steiner-kouluissa?
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö nuo persoonallisuustyyppeihin jaottelut suomalaisissakin Steiner-kouluissa?
Olen kuullut erään isoäidin ylpeänä työpaikan kahvipöydässä kertovan kuinka hänen lapsenlapsi on "sangviinikko jossa on hieman koleerisia piirteitä". Tämä oli jotain vuotta 2007.
- sosiaalidemokraatit eivät kannattaneet vapaita kouluja. kaikkien piti oppia yhtä paljon
suurinpiirtein noin sanoi 1. jaksossa joku miespuolinen henkilö
jäin miettimään, että onkohan tuo syynä siihen miksi minä kyllästyin lapsena peruskoulussa jo ala-asteella, kun osasin jo 1. luokalle mennessä 3. luokka-asteen asiat ja kun opettajalle tämä kävi ilmi, hän vain kehotti minua sitten seuraamaan opetusta. Ja tylsistyin. Opin jo silloin ettei koulu ole minua varten. kun pääsin kotiin, kaivoin kirjahyllystä isän ja äidin tietokirjoja ja erityisalojen kirjoja heidän ammattialoiltaan ja opiskelin sitten niitä. Se oli minun kouluni. Nyt kun ajattelen, niin aika surullista, että suomessa ei ollut mitään vaihtoehtoa edistyneemmille lapsille. Meidän piti vain istua ja seurata opetusta ja nähdä kun toiset takeltelivat vaikka lukemaan oppimisen kanssa tai miettivät miten 3+4 ja 4+3 tai vaikka 5+2 voi kaikki antaa tuloksesi 7.
olisin ehkä mieluummin käynyt jossain ns. vapaassa koulussa.
"Voi voi, saitko sieluusi haavan?"