Murskaava asiakaspalaute. Asiakaspalvelijat, miten totutte?
Te ihmisten parissa työskentelevät, miten osaatte ottaa vastaan huonot asiakaspalautteet? Sain suorastaan murskaavaa palautetta työstäni, itseasiassa jopa henkilökohtaisuuksiin menevää. Sain palautteen kirjallisena pomoni antamana. Sain palautteen tilanteen jälkeen jossa asiakas oli suuttunut sillä ei saanut haluamaansa läpi (en voi itse toimia ohjeiden vastaisesti joten kieltäydyin). Lisäksi palautteessa oli mainittu että lyhyesti sanottuna kaikki muukin tekemäni oli surkeaa, olen ihmisenä ja ammatinharjoittajana surkea eikä voi kenellekään suositella palveluani.
Olen juuri valmistunut ja uusi alalla. Luonnollisesti teen aina parhaani, yritän huomioida asiakkaan vaikka kiire on välillä kova. En täysin allekirjoita tuota että olisin kaikki tehnyt huonosti. Ehkä jotkin asiat olisin voinut hoitaa toisella tapaa mutta mitään varsinaisia virheitä en ole tehnyt enkä ole jättänyt välttämättömiä asioita tekemättä. Yritän lueskella palautetta analyyttisesti ja ottaa siitä opikseni. Useimmiten saan silti hyvää palautetta, tästä onkin jäänyt tunne että kyllä sitä jotain tulee osattua.
Silti tämä palautteen saaminen tuntuu siltä että tekisi mieli vaihtaa alaa. Olen ihmisenä ehkä hieman herkkä ja tuli mentyä vessaan itkeskelemään palautteen saamisen jälkeen. Turtuuko negatiivisiin palautteisiin vai miten te ihmisten parissa tekemisissä olevat sen teette?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ap, syy on täysin sinussa.
Et osannut hoitaa haastavaa tilannetta asiallisesti.
Miksi olet asiakaspalvelija, ellet tuollaiseen kykene.
Asiakaspalvelijan tehtävä ei ole syyllisttä asiakasta, ei v#ttuilla asiakkaalle, ei kohdella asiakasta epäystävällisesti tai yliolkaisest, ikään kuin asiakan ei olisi ihminen ollenkaan.
Yleensä joillakin asiakaspalvelijoilla on liian suuret luulot itestään, että he olisivat muka niinkuin sen yrityksen poritinvartijoita ja
määräsivät miten asiakkaan miten käyttäytyä ja toimia.
Juuri tuollaisista asiakaspalvelijoista tulee eniten valituksia.[/quotetässä hyvä esimerkki veemäisestä asiakkaasta: valittaa AINA ! Auta armias kun Tätä pitää ” palvella”👎
Vierailija kirjoitti:
Ap, syy on täysin sinussa.
Et osannut hoitaa haastavaa tilannetta asiallisesti.
Miksi olet asiakaspalvelija, ellet tuollaiseen kykene.
Asiakaspalvelijan tehtävä ei ole syyllisttä asiakasta, ei v#ttuilla asiakkaalle, ei kohdella asiakasta epäystävällisesti tai yliolkaisest, ikään kuin asiakan ei olisi ihminen ollenkaan.
Yleensä joillakin asiakaspalvelijoilla on liian suuret luulot itestään, että he olisivat muka niinkuin sen yrityksen poritinvartijoita ja määräsivät miten asiakkaan miten käyttäytyä ja toimia.
Juuri tuollaisista asiakaspalvelijoista tulee eniten valituksia.
Mitähän tapausta nyt kommentoit? Luuletko harhoissasi olleesi paikalla aloituksen tapauksessa?
No ei siitä tarvitse tuolla lailla välittää. Jos joku menee henkilöön ja henkilökohtaisuuksiin, niin se ihminen ei kyllä itsekään toimi asiallisesti. Tekemistä voi aina parantaa ja jokainen aina kehittyy, kun kokemusta kertyy.
Minä olin elämäni ensimmäistä viikkoa asiakaspalvelutyössä, ihan uusi työpaikka ja ihan pihalla vielä kaikesta.
Myymälään tuli jo valmiiksi ärtynyt asiakas, joka ei kestänyt hitauttani ja tietämättömyyttäni. Sanoin kyllä, että olen ihan uusi ja vasta opettelen, mutta tämähän ei asiakasta kiinnostanut. Myytävät tuotteet ja niihin liittyvän neuvonnan kyllä hallitsin, mutta en vielä tiennyt mitä kaikkea oli myynnissä, mistä mitäkin löytyy ja kassajärjestelmääkin vasta opettelin. Sain sitten lopulta asiakkaan huutamaan naama punaisena ja sylki roiskuen millin päästä omasta naamastani myymäläpäällikköä paikalle.
Näin tästä asiakkaasta pitkään painajaisia ja luikin pari vuotta piiloon, kun tämä tuli myymälään. Tuon jälkeen ei yksikään toinen hankala asiakas ole tuntunut pahalta, asetti kyllä riman niin korkealle. 😄 Ja olen tästä toipunut jo vuosia sitten, ja nykyään palvelen tuonkin asiakkaan kylmän viileästi, hymyjä en hänelle tuhlaa.
Viimeksi tänään kirjallisessa vastineessa minua haukuttiin mielikuvitusrikkain sanankääntein rumaksi läskiksi, joka ei ymmärrä ihmistenvälisestä kanssakäymisestä mitään. Viestin lopuksi kehotettiin vetämään naru kaulaan tai vähintäänkin painumaan naisen genitaaliin.
Niin kauan kun myyntituloskäyräni näyttävät miltä näyttävät, me toimarin kanssa nauretaan makeasti tämänkaltaisille palautteille.
Ukko38 kirjoitti:
Viimeksi tänään kirjallisessa vastineessa minua haukuttiin mielikuvitusrikkain sanankääntein rumaksi läskiksi, joka ei ymmärrä ihmistenvälisestä kanssakäymisestä mitään. Viestin lopuksi kehotettiin vetämään naru kaulaan tai vähintäänkin painumaan naisen genitaaliin.
Niin kauan kun myyntituloskäyräni näyttävät miltä näyttävät, me toimarin kanssa nauretaan makeasti tämänkaltaisille palautteille.
Vau, pitäisi ottaa sama asenne käyttöön.
Terveisin toinen vasta-alkanut asiakaspalvelija
Mua helpotti se kun yksi tuttu sanoi ettei sellainen ole töissä ollutkaan, jota ei ole ainakin kerran haukuttu.
Muista, ettei asiakas tunne sinua. Palaute koskee siis työasiaa tai on asiaton. Jatkossa tulee varmasti tilanteita, joissa sääntöjen noudattaminen tekee asiakaspalvelutilanteista onnistuneita.
Jos asiakas lähetti palautetta sinulle, voit vastata ystävällisesti ja jättää keskustelun siihen.
Jos se oli mun moka, otan opikseni.
Jos se oli aiheetonta kiukuttelua, yritän selvitä tilanteesta mahdollisimman helpolla ja nopeasti pois. Jos on kiva esimies vuorossa, saatan jutella tapahtuneesta hänen kanssaan.