Sopiiko Steiner-koulu peruskoulua paremmin vähän " erikoisille" lapsille?
Kyseessä ei siis ole varsinainen " erityislapsi" vaan tavallista pikkuvanhempi ja pohdiskelevampi tyyppi, joka tähän astisten päiväkotikokemusten perusteella voisi tulla leimaantuneeksi koulussa vähän erikoiseksi, ehkä tulla " poikkeavuudestaan" johtuen kiusatuksikin.
Kokemuksia: Olisikohan Steiner-koulu tässä mielessä parempi vaihtoehto kuin peruskoulu?
Kommentit (4)
uvennut aktiivisemmin miettimään näitä kouluvaihtoehtoja. Lisäksi pvk:ssa on lapsiryhmän vanhetessa ruvennut pikku hiljaa ilmenemään eräänlaista syrjimistä toisinaan (lapsi voi toisten lasten silmissä vaikuttaa väliin rasittavalta, kun pitää pitkiä " luentoja" eri asioista, lisäksi muiden lasten meno on nopeatempisempaa ja vaihtavat jo leikkiä, kun oma lapsemme taas jatkaisi samaa puuhaa pitempään jne.).
Steiner-pedagogiikka vaikuttaisi sen suuntaiselta, että Steiner-koulussa ehkä arvostetaan ja hyväksytään erilaisuutta ehkä enmmän kuin peruskoulussa.
Jokainen valitsi 9. luokan jälkeen ns. tavallisen lukion. Itse asiassa olisivat halunneet jo aiemmin pois, mutta siskoni ei suostunut omista ideologisista syistään. Vanhimman pojan kanssa kun joskus juttelin asiasta, niin hän kertoi halunneensa pois, koska luokassa ei ollut opiskelurauhaa ja hänen kaipaamaansa järjestelmällisyyttä.
on maailmankatsomus nimeltään antroposofia. se on siis pääasiassa maialmankatsomus, mutta siinä on myös uskomuksia / uskonnollisia vaikutteita (ruusuristiläisyydestä). jos kodin maailmankatsomus on suurinpiirtein yhtenevä steinerismin kanssa, koulu on varmasti sopiva lapselle kuin lapselle. siitä en ole varma, etteikö sielläkin voisi olla kiusaamista.
itse en laittaisi lastani Steiner-kouluun, koska itselläni on hyvin titeellinen maailmankuva ja antroposofiaan liittyy uskomuksia, joita minun onnhyvin vaikea niellä - luulen, että olisin koko ajan riitelemässä opettajien kanssa...
Lasta kannustetaan luovuuteen (opetetaan mm. taiteen keinoin) ja aineita opetetaan tekemisen kautta. Oman lapseni aion pistää tulevaisuudessa Steiner-kouluun. Voisin kuvitella, että Steiner-koulu sopisi lapsellesi hienosti, mutta kannattaa tutustua tarkemmin netissä opetusmetodin taustoihin ja koulun perustajan ajatuksiin.