HSL lopettaa lippuautomaatit
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4187960#kommentit
https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/1638398#kommentit
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201704122200101985
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005260468.html
Haluaako HSL ja VR että ihmiset eivät käytä julkisia kulkuneuvoja? Koska siltä se näyttää.
Isolla osalla ihmisistä ei ole eikä tule älypuhelinta, ei ole luottokortteja jne. Millä ne matkustaa?
Turisteilla ei todellakaan ole mitään Applen ja Googlen vehkeitä. Niin Kiina kuin Venäjä eivät niitä käytä.
Kommentit (381)
Kun ne automaatit on jo sinne hankittu ja toimii eikä niiden huoltaminen oletettavasti ole järkyttävän kallista, miksi ne täytyy poistaa käytöstä? Ihan älytöntä tuhlaamista. Lippuautomaatit on käteviä monessakin tilanteessa. Itse en halua mitään ylimääräisiä sovelluksia puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla lipun voi ostaa/todentaa, jos kännykkä hajoaa, eikä ole pankkikorttia? Esim. alakouluikäisille lapsille voi hyvinkin käydä niin, että puhelin hajoaa, eikä perhe heti pysty ostamaan uutta, vaan odottaa esim. jotain tarjousta. Tarkoittaako se sitten sitä, että on pakko olla aina joko älypuhelin tai pankkikortti?
Pankkitilistä tulee kuluja, ja jos ei sitä muuten tarvitse, niin tuntuisi vähän tyhmältä.
Jep. Ihan kohtuuton ja täysin eriarvoistava vaatimus, että julkisen liikenteen käyttämiseksi pitää omistaa älypuhelin. Kaikilla ei ole varaa eikä mahdollisuutta sellaista, varsinkaan jokaiselle perheenjäsenelle hankkia ja uusia koko ajan. Joku ei ehkä halua lapselle älypuhelinta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla lipun voi ostaa/todentaa, jos kännykkä hajoaa, eikä ole pankkikorttia? Esim. alakouluikäisille lapsille voi hyvinkin käydä niin, että puhelin hajoaa, eikä perhe heti pysty ostamaan uutta, vaan odottaa esim. jotain tarjousta. Tarkoittaako se sitten sitä, että on pakko olla aina joko älypuhelin tai pankkikortti?
Pankkitilistä tulee kuluja, ja jos ei sitä muuten tarvitse, niin tuntuisi vähän tyhmältä.
Jep. Ihan kohtuuton ja täysin eriarvoistava vaatimus, että julkisen liikenteen käyttämiseksi pitää omistaa älypuhelin. Kaikilla ei ole varaa eikä mahdollisuutta sellaista, varsinkaan jokaiselle perheenjäsenelle hankkia ja uusia koko ajan. Joku ei ehkä halua lapselle älypuhelinta lainkaan.
Ja kaikilla lapsilla ei ole pankkitiliä. Esim. omillani ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pienellä osalla ei ole älypuhelinta.
https://www.google.com/amp/s/www.puhelinvertailu.com/amp/uutiset/2020/0…
"Tutkimus: älypuhelimien määrä yhä kasvussa - 96 prosentilla 16-74-vuotiaista on jo älypuhelin"
Mutta halvimmissa älypuhelimissa ei ole valtavasti tilaa erilaisille sovelluksille. Käytännössä se, jos joka paikassa siirrytään sovelluksiin, tarkoittaa sitä, että kaikilla täytyisi olla riittävän kallis älypuhelin. Lapsilla myös. Monihan ostaa lapsille halvan puhelimen, jossa pidetään yhteyttä lähinnä perheen kanssa, ja siihen tarvitaan lähinnä puhelin, whatsapp ja kamera lapsen omaa valokuvaamista varten.
No, jos tarpeeksi hieno älypuhelin alkaa olla vaatimus esimerkiksi HSL:n käyttöön, sosiaalitoimsto varmaan sitten alkaa maksaa köyhimmille älypuhelimia? Ai ei vai...
HSL-sovellus näkyy vievän hieman alle 100 megaa tilaa puhelimessani. Se vastaa 20-30 valokuvaa. Jos lapselle ostetaan 64 gigan muistikortti ja ohjataan valokuvien tallennus sille, niin se maksaa max 10 e ja sen jälkeen puhelimen oma muisti riittää huoletta parille muullekin tärkeälle sovellukselle.
Itse olin vähän aikaa sitten tilanteessa, että puhelimeni oli mennyt tukkoon. Valokuvat oli ohjattu muistikortille, eli ongelma ei ollut siinä. En itse ymmärrä it-alaa, joten en tiedä, mikä oli ongelma, mutta jouduin poistamaan sovelluksen toisensa perään, koska olemassa olevia ei voinut enää päivittää, ja lopulta jouduin palauttamaan puhelimeen tehdasasetukset ja asentamaan kaiken uudestaan. Kaikki eivät ole niin osaavia tällaisissa, joten joillekin tulee oikeasti ongelmia, jos koko elämä on kännykässä ja sovelluksissa. Tätä ei tajua silloin, jos itse käyttää sujuvasti eri sovelluksia ja omassa puhelimessa on niin paljon tilaa, ettei se mene tukkoon. En ole varma, miksi puhelimeni tukkoon. Vaikka poistin sovelluksia, tilaa ei silti vapautunut. Sen vuoksi palautettiin tehdasasetukset.
Joillekin oikeasti se, että kaikki on kännykässä, hankaloittaa elämää, eikä helpota sitä. Ja kaikkien kännyköiden kanssa ei tuollainen sovelluselämä vaan oikein toimi. Nimenomaan ovat ne halvimmat puhelimet, joihin mahtuu todellakin muutama sovellus - ja jos käytössä on jo whatsapp, facebook, google ja chrome, ei oikein tilaa kauheasti jää HSL:lle. Puhelimen oma järjestelmä vie jo osan kapasiteetista.
Ymmärrän mitä tarkoitat, olen itsekin neljän gigan puhelimen kanssa elänyt ja etsinyt mistä tilaa voi vapauttaa. Veikkaan että Whatsapp vei sinulla tilan, se kun ei käytä muistikorttia vaikka sellainen olisi puhelimessa. Mutta silti uskon että mikä tahansa kaupasta tänä päivänä haettava puhelin, olkookin Android Go vai mikä sen riisutun malliston nimi on, pysyy käytettävänä kun aloittaa heti muistikortin kanssa ja pyytää myyjältä neuvoa miten tilaa haluavat sovellukset ohjataan käyttämään muistikorttia, pl. Whatsapp-pirulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tutkimus: älypuhelimien määrä yhä kasvussa - 96 prosentilla 16-74-vuotiaista on jo älypuhelin"
Mutta halvimmissa älypuhelimissa ei ole valtavasti tilaa erilaisille sovelluksille. Käytännössä se, jos joka paikassa siirrytään sovelluksiin, tarkoittaa sitä, että kaikilla täytyisi olla riittävän kallis älypuhelin. Lapsilla myös. Monihan ostaa lapsille halvan puhelimen, jossa pidetään yhteyttä lähinnä perheen kanssa, ja siihen tarvitaan lähinnä puhelin, whatsapp ja kamera lapsen omaa valokuvaamista varten.
No, jos tarpeeksi hieno älypuhelin alkaa olla vaatimus esimerkiksi HSL:n käyttöön, sosiaalitoimsto varmaan sitten alkaa maksaa köyhimmille älypuhelimia? Ai ei vai...
HSL-sovellus näkyy vievän hieman alle 100 megaa tilaa puhelimessani. Se vastaa 20-30 valokuvaa. Jos lapselle ostetaan 64 gigan muistikortti ja ohjataan valokuvien tallennus sille, niin se maksaa max 10 e ja sen jälkeen puhelimen oma muisti riittää huoletta parille muullekin tärkeälle sovellukselle.
Itse olin vähän aikaa sitten tilanteessa, että puhelimeni oli mennyt tukkoon. Valokuvat oli ohjattu muistikortille, eli ongelma ei ollut siinä. En itse ymmärrä it-alaa, joten en tiedä, mikä oli ongelma, mutta jouduin poistamaan sovelluksen toisensa perään, koska olemassa olevia ei voinut enää päivittää, ja lopulta jouduin palauttamaan puhelimeen tehdasasetukset ja asentamaan kaiken uudestaan. Kaikki eivät ole niin osaavia tällaisissa, joten joillekin tulee oikeasti ongelmia, jos koko elämä on kännykässä ja sovelluksissa. Tätä ei tajua silloin, jos itse käyttää sujuvasti eri sovelluksia ja omassa puhelimessa on niin paljon tilaa, ettei se mene tukkoon. En ole varma, miksi puhelimeni tukkoon. Vaikka poistin sovelluksia, tilaa ei silti vapautunut. Sen vuoksi palautettiin tehdasasetukset.
Joillekin oikeasti se, että kaikki on kännykässä, hankaloittaa elämää, eikä helpota sitä. Ja kaikkien kännyköiden kanssa ei tuollainen sovelluselämä vaan oikein toimi. Nimenomaan ovat ne halvimmat puhelimet, joihin mahtuu todellakin muutama sovellus - ja jos käytössä on jo whatsapp, facebook, google ja chrome, ei oikein tilaa kauheasti jää HSL:lle. Puhelimen oma järjestelmä vie jo osan kapasiteetista.
Tämä. Jokainen jolle on ikinä tullut mitään ongelmaa puhelimeen tietää, että on todella huono ajatus, että ihan kaikki on puhelimessa herätyskellosta matkakorttiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt lippuautomaattia. T:Maalainen
Ymmärrän tuon. Minä rakastan lippuautomaatteja, käytän sitä joka kerta lippua tarvitessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat, olen itsekin neljän gigan puhelimen kanssa elänyt ja etsinyt mistä tilaa voi vapauttaa. Veikkaan että Whatsapp vei sinulla tilan, se kun ei käytä muistikorttia vaikka sellainen olisi puhelimessa. Mutta silti uskon että mikä tahansa kaupasta tänä päivänä haettava puhelin, olkookin Android Go vai mikä sen riisutun malliston nimi on, pysyy käytettävänä kun aloittaa heti muistikortin kanssa ja pyytää myyjältä neuvoa miten tilaa haluavat sovellukset ohjataan käyttämään muistikorttia, pl. Whatsapp-pirulainen.
Minulla oli siis muistikortti, ja kuvat siellä, mutta käyttämiäni sovelluksia ei tainnut saada siirrettyä muisitkortille. Whatsapp minulla tosiaan oli - se on pääasiallinen viestintäväline mm. ystävien ja kollegoiden ja esim. lasten luokassa vanhempien ja opettajan yhteisessä ryhmässä. Lapsillani on halpa liittymä, jossa tulee halvemmaksi viestiä whatsappilla kuin tekstareilla.
Minusta on kyllä arveluttavaa, jos matkalippujen käyttö halvimpien puhelimien kanssa menee hankalaksi, TAI jos vaatii joko it-taitoja tai myyjän (maksullista) apua siihen, että saa tehtyä tilaa HSL-sovellukselle. Pitäisi oikeasti olla mahdollisuus käyttää julkista liikennettä myös ilman kännykkää ja etenkin lasten kohdalla ilman pankkikorttia. En välttämättä haluaisi 7-vuotiaan kuljettavan pankkikorttia mukanaan ympäri kaupunkia harrastusmatkoilla yms.
Jättäkää HSL:lle palautetta asiasta!
Minullakaan ei ole älypuhelinta. Olen kolmekymppinen nainen.
HSL haluaa lisää vapaamatkustajia, mitä vaikeampaa lipun ostaminen on niin sitä todennäköisemmin ihmiset menevät ilman. Mitäs sitten kun sovellus ei toimi, ei koko kaupunki voi sen takia pysähtyä.
Älypuhelin voi olla, vaan miten onnistuu esim. erityislapselta (tai -aikuiselta) sen käyttö? Saako kaivettua ajoissa oikean sovelluksen auki, sieltä lipun jne.?
Ääh. Onhan se nyt sata kertaa kätevämpi ja luotettavampi ostaa lippuu automaatista kuin sovelluksesta, on inhottavaa hyppiä välilehdeltä toiselle kun maksaa verkkopankin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lippuja ei kerta enää myydä, niin mitä tehdään jos haluaa ostaa useamman lipun? Siis maksaa useamman henkilön matkan tai vaikka aikuinen ostaa myös lapselle lipun? Näytetäänkö pankkikorttia monta kertaa lukijalle, ja miten se tietää onko lapsi vai aikuinen kun kuski ei enää tee mitään lippujen suhteen?
Toimii samalla tavalla kun nykyään vielä käytössä oleva matkakortti. Siitä pökkelöstä valitaan matka ja lippujen määrä ja vilautetaan joko puhelinta tai pankkikorttia.
Pankkikortti ja tili vaan lapsille. Ei tarvitse kallista älypuhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei niistä yli 75-vuotiaista ole mitään väliä?
Kela-taksit eivät toimi, yksityisautoilla ei saa ajaa tai se on tehty vaikeaksi, ja nyt tehdään vanhuksille myös lipunosto vaikeaksi.
No miksi yli 75-vuotiaat eivät ole hankkineet älypuhelimia, vaikka niitä on ollut markkinoilla kauan? Niin ja ainahan voi käyttää matkakorttia.
Ehkä sormet ei taivu? Koppuraisilla käsillä voi olla aika haastavaa.
Viime aikoina eräät porukat ovat varastaneet kännyköitä nuorilta. Mites jos jatkossa on käytännössä pakko pitää liikkuessaan mukana joko kännykkää tai ainakin maksukorttia, eikö silloin riski ryöstön kohteeksi joutumisesta vain kasva? Kuka vastaa siitä, jos näin oikeasti käy?
Meidän juna-asemalla on vain yksi lippuautomaatti, ja sekin on lähes aina rikki, kun yritän sieltä lippua ostaa. Matkakortista olen tykännyt, mutta jos sitäkään ei voi jatkossa käyttää, kaipa sitten menen ne vähäiset matkani pummilla.
Matkakortti on poistumassa käytöstä, HSL:n FB-sivuilla tämä kävi ilmi ketjussa, jossa kritisoitiin sitä, että jatkossa opiskelija-alen saa vain sovelluksella.
Vierailija kirjoitti:
Matkakortti on poistumassa käytöstä, HSL:n FB-sivuilla tämä kävi ilmi ketjussa, jossa kritisoitiin sitä, että jatkossa opiskelija-alen saa vain sovelluksella.
Ai kun kiva, kärsin pahasta huimauksesta enkä pysty käyttämään liikkuvassa bussissa kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina eräät porukat ovat varastaneet kännyköitä nuorilta. Mites jos jatkossa on käytännössä pakko pitää liikkuessaan mukana joko kännykkää tai ainakin maksukorttia, eikö silloin riski ryöstön kohteeksi joutumisesta vain kasva? Kuka vastaa siitä, jos näin oikeasti käy?
Meidän juna-asemalla on vain yksi lippuautomaatti, ja sekin on lähes aina rikki, kun yritän sieltä lippua ostaa. Matkakortista olen tykännyt, mutta jos sitäkään ei voi jatkossa käyttää, kaipa sitten menen ne vähäiset matkani pummilla.
Liikutko useinkin ilman kännyä ja maksukorttia? Itse vien ehkä koiria lenkille ja roskat ulos ilman noita kahta. Harvemmin se julkisten matkakortti on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kun kiva, kärsin pahasta huimauksesta enkä pysty käyttämään liikkuvassa bussissa kännykkää.
Matkakortti poistuu mutta jatkossa voi maksaa pankkikortilla, eli se korvaa matkakortin.