Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi, miksi et anna teinin nukkua lomalla?

Vierailija
15.06.2021 |

Oman 17-vuotiaani tyttöystävä oli meillä yökylässä ja sanoi aamupäivällä spontaanisti, että vitsi sä oot kiva, kun et herätä aamulla. Oma poikani siihen totesi, että niin, kun sun äiti tulee ihan viimeistään kymmeneltä aina herättämään.

Tiedän, ettei tuo tyttöystävän äiti ole todellakaan ainoa, vaan tätä herättämispuhetta kuuluu samanikäisten vanhempien keskuudessa paljon. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos toinen on lomalla, ja elää viimeisiä vuosia sitä vaihetta, kun saa ilman vastuita nukkua kuukausitolkulla niin pitkään kuin nukuttaa, niin miksen antaisi nukkua? Eri juttu tietenkin, jos ihan loppulomasta täytyy korjata vähän rytmiä tai jos on jotakin menoa, mutta muuten.

Millä te arvon av-käyttäjät perustelette sitä, että herätätte isot lapset aamuisin?

Kommentit (694)

Vierailija
241/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan se nukkua jos väsyttää, mutta on vain karhunpalvelus jos koko loman saa iltapäiville nukkua...Entä sitten kun taas koulut alkaa? Vaikeaa on...

Sen normaalirytmiin valmistautumisen voi aloittaa vaikka viimeisellä lomaviikolla, ei sen takia koko lomaa tarvitse herätä aikaisin.

Ja kyllä se rytmi siitä palautuu väkisin viimeistään koulun alkaessa. Muutama ensimmäinen päivä ehkä menee väsyneenä, mutta minusta se on teini-ikäiselle vain hyvä opetus omien valintojen seurauksista.

Sanoo ihminen, jolla ei ole mitään käsitystä aivoista tai unesta. Nuori ei opi mitään siitä, että hänet herätetään, mutta ei myöskään siitä, että aivokemiat sotketaan. Sitä paitsi mikä siitä kesästä tekee ajan, jolloin nuorella ei ole sääntöjä? Kesällä ei tarvita vanhemmuutta?

Valista ihmeellä minua, mitä minun pitäisi tietäå aivoista ja unesta, ja kuinka se on ristiriidassa sen kanssa mitä sanoin.

Kyllä minulla ainakin oli säännöt lomallakin. Määrätyt velvollisuudet piti hoitaa, vanhemmille piti ilmoittaa aina menemisistään, perheen yhteistä aikaa kunnioitettiin tulemalla ajoissa rennoista kotiin kun niin oli etukäteen sovittu, jne.

Mutta sain silti valvoa ja nukkua lomalla miten itselleni oli luontevaa. Tämä tarkoitti about klo 2 nukkumaan menemistä ja klo 12 heräämistä. Rytmi oli siis melko säännöllinen, mutta iltapainotteinen. Heräsin hyvin levänneenä ja jaksoin touhuta päivän kavereiden ja perheen kanssa, esim. pyöräillä paikasta toiseen, käydä uimassa, tehdä pihatöitä, käydä urheilutreeneissä jne.

15-vuotiaasta alkaen kävin joka vuosi muutaman viikon kesästä töissä, tällöin tietenkin piti elää työvuorojen mukaan. Mutta siihenkään vanhemmat eivät puuttuneet, koska osasin herätä herätyskelloon ihan itse ja pitää huolen omista työvastuistani.

Toki välillä loma-aikaan myös valvottiin juoruten kavereiden kanssa aamuyöhön lähilaiturilla, tai käytiin jossain kotibileissä. Ihan normaalit säännöt vanhempien kanssa oli voimassa silloinkin (esim. alkoholi ja tupakka oli kielletty, etukäteen piti kertoa mihin on menossa ja kenen kanssa, puhelimeen piti vastata heti jne.) kotiintuloaika oli vaan paljon myöhäisempi kuin arkena.

Se oli ihanaa aikaa ja muistelen teini-iän kesiä lämmöllä.

Mutta kerro ihmeellä, mikä sinun mielestäsi tuossa meni vikaan. En tosin lupaa välittää tietoa vanhemmilleni, he kun ovat virheensä jo tehneet.

Itse en koe aiheuttaneen lomarytmeilläni aivoilleni mitään haittaa ja olen kiitollinen vanhemmilleni, että antoivat minun elää nuoruuden kesiä tuollaisessa vapaudessa.

N30

Vierailija
242/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteikäisen ei tarvitse kuulokkeet päässä pelata 04 saakka ja nukkua pitkälle päivään, mutta ratkaisuni ei ole passiivis-aggressiivinen herättely kukonlaulun aikaan... Silloin keskustellaan unen tärkeydestä ja siitä, pitäisikö yrittää kuitenkin laittaa laitteet pois niin, että pääsisi nukkumaan vaikka klo 01 aikaan. Olen myös kehoittanut yhteisiin peli-iltoihin kavereiden kanssa meillä, jolloin voi yhdessä valvoa, syödä herkkuja ja pelata niin paljon kun huvittaa. Siitä tulee niitä kesämuistoja, toisin kuin yksin öisin pelatessa niin, että päivät nukkuu kun muu perhe touhuaa yhdessä.

Lukioikäinen saa nauttia kesäöistä ulkona ystävien kanssa, kunhan on tavoitettavissa eikä hölmöile.

Paljon riippuu nuoren luonteesta, mutta annan mahdollisuuden nauttia kesästä ja vapaudesta, mutta asetan kuitenkin normaaleja rajoja ja pidän terveydestä huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätän viimeisen teinin klo 10. Meillä on myös muita (pienempiä) lapsia ja aikuiset töissä, joten ei täällä nyt vaan voi maata miten haluaa. Sori siitä. Luontainen rytmi tuolla olisi varmaan 02-12, mutta koska meillä muilla on 7-22 niin siihen on nyt vaan sit suurin piirtein sopeuduttava. Valitettavasti ei voi olla niin että yksi syö aamupalaa kun muut syö lounasta ja koluaa hereillä kun töissäkäyvät yrittävät nukkua. 

Uskon että ihan normaalina ihmisenä tuo pysyy. 

Miksi ei "missään nimessä voi"? Mihin nuo asettamasi säännöt perustuu?

Ei ne mitään sääntöjä ole, käytännön asioita siitäkin edestä.. Pienemmät sisarukset heräävät klo 7 ihan luonnostaan ja metelöivät kyllä kaikki hereille eli käytännössä isompien unimäärä jää liian pieneksi jos valvovat liian myöhään.  Liian pieni unimäärä kostautuu huonona käytöksenä, mikä taas isossa perheessä, jossa kaikki on kotona on jokseenkin aika kamalaa. 

En koe, eikä se teinikään koe, että hänen ihmisoikeuksiaan kamalasti poljetaan tuolla kympin herätyksellä. Ollaan myös siitä kamalia vanhempia että ruutuaika loppuu klo 19. Olen luvannut jo maksaa noiden terapian jos sellaiseen isona päätyvät näiden rajoitusten takia. 

Vierailija
244/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat nukumme olohuoneessa, joten kyllä se vähän vaikuttaa teinien rytmiin. Vessassa voi käydä pitkin yötä mutta jääkaapille ei ole asiaa klo 24 jälkeen. Pari heräämistä klo 2 yöllä kolinaan ja rapinaan riitti meille työssäkäyville.

Käytännössä huhuilen viimeistään klo 1, että nyt alkaa se hiljaisuus ja lähes aina teinit menevät tuolloin nukkumaan, vaikka omissa huoneissaan voisivat valvoa. Aamulla saavat nukkua mutta molemmat heräävät aina ennen klo 12. Voi olla, että sen jälkeen alkaisin herätellä, ettei menisi seuraava yö kolisteluun mutta vielä ei ole tarvinnut.

Mies herää 6-7, minä vasta 8-9, molemmat etätöissä. Teineillä 11v, 13v ja 15v pyörii harrastukset edelleen, joten rytmiä täytyy päivässä olla jonkin verran.

Vierailija
245/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan se nukkua jos väsyttää, mutta on vain karhunpalvelus jos koko loman saa iltapäiville nukkua...Entä sitten kun taas koulut alkaa? Vaikeaa on...

Sen normaalirytmiin valmistautumisen voi aloittaa vaikka viimeisellä lomaviikolla, ei sen takia koko lomaa tarvitse herätä aikaisin.

Ja kyllä se rytmi siitä palautuu väkisin viimeistään koulun alkaessa. Muutama ensimmäinen päivä ehkä menee väsyneenä, mutta minusta se on teini-ikäiselle vain hyvä opetus omien valintojen seurauksista.

Sanoo ihminen, jolla ei ole mitään käsitystä aivoista tai unesta. Nuori ei opi mitään siitä, että hänet herätetään, mutta ei myöskään siitä, että aivokemiat sotketaan. Sitä paitsi mikä siitä kesästä tekee ajan, jolloin nuorella ei ole sääntöjä? Kesällä ei tarvita vanhemmuutta?

Elätkö sinä lomalla ihan samallalailla kun arkena? Heräät samaan aikaan etkä ole yhtään rennommin?

Vierailija
246/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse olin teini niin kesälomalla saattoi oma isä tulla jo kahdeksalta patistelemaan esinerkiksi pihahommiin. Toinen vakio oli, että tulee siinä kahdeksan pintaan kysymään juonko kahvia kun hön keittää itselleen, vaikka monta kertaa sanoin keittäväni itselleni vast sitten kun herään

Vierailija
247/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on herätetty teininä. Syy oli ahkeruuden ihannointi ja laiskuuden pelko. Äitini myös syyllisti minua 15- ja 16-vuotiaana kun en ollut kesätöissä koko kesää. Kun pitää aikuista ihmistä katsoa kotonaan.

Itse en aio vaatia lastani heräämään viimeistään kymmeneen mennessä tai yritä saada häntä tuntemaan itseänsä arvottomaksi mistään syystä. En ajattele, että kenelläkään on sitä oikeutta.

Vierailija
248/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätän viimeisen teinin klo 10. Meillä on myös muita (pienempiä) lapsia ja aikuiset töissä, joten ei täällä nyt vaan voi maata miten haluaa. Sori siitä. Luontainen rytmi tuolla olisi varmaan 02-12, mutta koska meillä muilla on 7-22 niin siihen on nyt vaan sit suurin piirtein sopeuduttava. Valitettavasti ei voi olla niin että yksi syö aamupalaa kun muut syö lounasta ja koluaa hereillä kun töissäkäyvät yrittävät nukkua. 

Uskon että ihan normaalina ihmisenä tuo pysyy. 

Miksi ei "missään nimessä voi"? Mihin nuo asettamasi säännöt perustuu?

Ei ne mitään sääntöjä ole, käytännön asioita siitäkin edestä.. Pienemmät sisarukset heräävät klo 7 ihan luonnostaan ja metelöivät kyllä kaikki hereille eli käytännössä isompien unimäärä jää liian pieneksi jos valvovat liian myöhään.  Liian pieni unimäärä kostautuu huonona käytöksenä, mikä taas isossa perheessä, jossa kaikki on kotona on jokseenkin aika kamalaa. 

En koe, eikä se teinikään koe, että hänen ihmisoikeuksiaan kamalasti poljetaan tuolla kympin herätyksellä. Ollaan myös siitä kamalia vanhempia että ruutuaika loppuu klo 19. Olen luvannut jo maksaa noiden terapian jos sellaiseen isona päätyvät näiden rajoitusten takia. 

Ei se terapia enää auta kun olet jo pilannut nuoruuden. ”Ei teiniä haittaa” joopajoo ei haittaa.

Vierailija
249/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koko päivää ei nukuta. Jos teini kukkuu yön hereillä niin oma moka, silloin täytyy silti nousta viimeistään klo 10. Muuttakoon muualle jos haluaa nukkua. Tietty jos myöhään valmvomiselle on hyvä syy, niin sitten voi nukkua pidempään. Jos silti nukkuu pidempään, niin sitten on turha odottaa ruokaa jos ei ole ruokapöydässä kun on ruokaa on. Tietysti kutsutaan syömään, ja teinillekkin tehdään ruokaa, mutta ei varta vasten jätetä hänelle annosta jos ruokaa sattuu olemaan liian vähän. Osaa tehdä ruokaa ja kaapista löytyy, niin nälissään ei tietty tarvitse olla. Enen klo 9 meillä ei mitään suurempi äänisiö hommia viikonloppuna tehdä tosin.

Vierailija
250/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valista ihmeellä minua, mitä minun pitäisi tietäå aivoista ja unesta, ja kuinka se on ristiriidassa sen kanssa mitä sanoin.

Kyllä minulla ainakin oli säännöt lomallakin. Määrätyt velvollisuudet piti hoitaa, vanhemmille piti ilmoittaa aina menemisistään, perheen yhteistä aikaa kunnioitettiin tulemalla ajoissa rennoista kotiin kun niin oli etukäteen sovittu, jne.

Mutta sain silti valvoa ja nukkua lomalla miten itselleni oli luontevaa. Tämä tarkoitti about klo 2 nukkumaan menemistä ja klo 12 heräämistä. Rytmi oli siis melko säännöllinen, mutta iltapainotteinen. Heräsin hyvin levänneenä ja jaksoin touhuta päivän kavereiden ja perheen kanssa, esim. pyöräillä paikasta toiseen, käydä uimassa, tehdä pihatöitä, käydä urheilutreeneissä jne.

15-vuotiaasta alkaen kävin joka vuosi muutaman viikon kesästä töissä, tällöin tietenkin piti elää työvuorojen mukaan. Mutta siihenkään vanhemmat eivät puuttuneet, koska osasin herätä herätyskelloon ihan itse ja pitää huolen omista työvastuistani.

Toki välillä loma-aikaan myös valvottiin juoruten kavereiden kanssa aamuyöhön lähilaiturilla, tai käytiin jossain kotibileissä. Ihan normaalit säännöt vanhempien kanssa oli voimassa silloinkin (esim. alkoholi ja tupakka oli kielletty, etukäteen piti kertoa mihin on menossa ja kenen kanssa, puhelimeen piti vastata heti jne.) kotiintuloaika oli vaan paljon myöhäisempi kuin arkena.

Se oli ihanaa aikaa ja muistelen teini-iän kesiä lämmöllä.

Mutta kerro ihmeellä, mikä sinun mielestäsi tuossa meni vikaan. En tosin lupaa välittää tietoa vanhemmilleni, he kun ovat virheensä jo tehneet.

Itse en koe aiheuttaneen lomarytmeilläni aivoilleni mitään haittaa ja olen kiitollinen vanhemmilleni, että antoivat minun elää nuoruuden kesiä tuollaisessa vapaudessa.

N30

Sä vastasit iltapäivään nukkumiseen liittyvän kommenttiin, että ehtii sen rytmin. viimeisellä viikollakin kääntää. Sit sä kuvaat täysin eri asiaa kuitenkin esimerkissäsi.

Jos teini-ikäisen rytmi on koko kesän 04-17 nukkumista ja 17-04 valvomista, aivot eivät millään palaudu viedä kuukaudessakaan 23-07 nukkumisrytmiin. Tuo 02-12 rytmi on vielä kiinni otettavissa parin vkon aikana, katsopas kun oleellista on se miten paljon se rytmi on siirtynyt.

Vierailija
251/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheessä pitää sitoutua noudattamaan muidenkin rytmiä. Ei ole oikein, että yksi perheenjäsen elää kokonaan omaa elämäänsä muista riippumattomana, kun on vielä kotona asuva teini. Ja päivärytmistä on kyllä syytä pitää kiinni.

Meneekö sitten myös toisinpäin, jos on kaksi pitkään nukkuvaa teiniä ja äiti? Pitääkö äidin noudattaa enemmistön unirytmiä?

Sun mielestä varmaan pitää noudattaa taaperoiden unirytmiä jos niitä sattuu perheessä olemaan 3, ja vanhempia kaksi.

Mun mielestä just ei kenekään "pidä" noudattaa mitään unirytmiä, vaan se vaihtelee sen mukaan milloin kenenkäkin pitää esim. mennä tölihin tai kouluun. Ihme kun ihmiset ei osaa toimia ilman jotain rytmiä.

Vierailija
252/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun itse olin teini niin kesälomalla saattoi oma isä tulla jo kahdeksalta patistelemaan esinerkiksi pihahommiin. Toinen vakio oli, että tulee siinä kahdeksan pintaan kysymään juonko kahvia kun hön keittää itselleen, vaikka monta kertaa sanoin keittäväni itselleni vast sitten kun herään

Jep, meillä myös äiti tuli kysymään jotain turhanpäiväistä asiaa klo 8 ja sitten hämmästyneenä ”enhän minä tahallani herättänyt!! Oli vaan pakko saada juuri silloin tietää mitä haluat joululahjaksi 6kk päästä!!”

Vierailija
253/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isä aina herätti kesäisin yhdeksältä ja aamupalan jälkeen heti potkaisi pihalle, sanoi ettei näin hienoilla keleillä jäädä sisälle vetelehtimään. Näin kävi myös sadepäivinä. Joten menin sitten kavereille vetelehtimään. Ja jos oli oikeasti hieno päivä niin menin puistoon nurmikolle jatkamaan unia.

Vierailija
254/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että tälläinen nuorten kiusaaminen on jäänyt jo unholaan, muuta näköjään ei. Järkyttävää.

Vierailija
255/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pikkuisen ärsyttää, kun klo 16 ja 17 asti nukkuvat. Tekisi mieli herättää mutta olen töissä itse.

Vierailija
256/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pikkuisen ärsyttää, kun klo 16 ja 17 asti nukkuvat. Tekisi mieli herättää mutta olen töissä itse.

Miksi ärsyttää? Kateus?

Vierailija
257/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kysymys: MIKSI teinin pitää valvoa koko yö? Mitä sellaista voi ja pitää tehdä keskellä yötä, mitä ei saa hoidettua esim. ennen klo 1:tä?

Vierailija
258/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elätkö sinä lomalla ihan samallalailla kun arkena? Heräät samaan aikaan etkä ole yhtään rennommin?

En, eikä teinikään. Meillä ei kuitenkaan kukaan ryyppää aamu neljään ja nuku iltapäivä viiteen. Meillä lomalla valvotaan myöhempään, juhlissa tai muissa menoissa joskus yömyöhään ja vastaavasti nukutaan myöhempään, mutta ei koskaan iltapäivään.

Rytmi on varmaan keskimäärin 2-3h erilainen kuin arkena, riippuu päivästä.

Mikä saa sinut ajattelemaan, että tämä on joko tai asia? Tai teini ei tarvitse/kaipaa kesällä vanhempiaan tai ohjausta/vanhemmuutta?

Vierailija
259/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori on kasvamassa aikuiseksi ja yksi tapa edistää hänen itsetuntoaan ja onnellisuuttaan on osoittaa arvostusta ja luottamusta nuorta kohtaan. Rajojen kunnioittaminen on tärkeää. Väkisin ylös pakottaminen lähettää selvää viestiä: et osaa, olet huono vetelehtijä ja sellainen sinusta tulee aikuisenakin. Itseään toteuttava ennuste.

Vierailija
260/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kysymys: MIKSI teinin pitää valvoa koko yö? Mitä sellaista voi ja pitää tehdä keskellä yötä, mitä ei saa hoidettua esim. ennen klo 1:tä?

Teinit elävät iltamyöhään ja yöllä, kaikki kaverit valvovat myös silloin.