Mikä ihmeen ensisijainen nimi??
Täytän työhakemusta. Ensin pyydettiin etunimet ja sukunimi sitten alapuolella on boksi jossa lukee "minulla on ensisijainen nimi" mitä ihmettä tällä haetaan?
Kommentit (9)
Mutta tämä on rasti ruutuun kysymys. Eli jos minua kutsutaan ensimmäisellä nimelläni laitan tähän rastin?
Tarkoittaa samaa kuin kutsumanimi. Sehän voi olla jotain ihan muuta kuin virallinen nimi. Nykyisin pitää tuokin huomioida tarkkaan, etteivät uniikit lumihiutaleet järkyty, jos heistä käytetään henkilöllisyystodistuksessa lukevaa nimeä.
Piti ihan googlata. Varmaan huono käännös termistä primary name, eli yrittävät varmaan tarkoittaa suomeksi kutsumanimeä.
Tuo tarkoittaa kutsumanimeä.
Näköjään tuokin sana on muuttunut, kaikkien muidenkin sanojen myötä.
Jotkut ihmiset käyttävät ensisijaisena eli kutsumanimenä, nimensä toista nimeä.
Vaikkapa Tuuli-Maria olisi nimi, niin ihminen haluaa käyttää ja ottaa etunimekseen tuon Maria, Tuuli nimen sijasta.
Yleensä tuo on vanhempien valinta, mutta hyvin usein myös nimenkantaja oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä on rasti ruutuun kysymys. Eli jos minua kutsutaan ensimmäisellä nimelläni laitan tähän rastin?
Todennäköisesti, jos laitat siihen rastin, tulee kenttä "mikä" ja siihen sitten kirjoitetaan kutsumanimi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tarkoittaa kutsumanimeä.
Näköjään tuokin sana on muuttunut, kaikkien muidenkin sanojen myötä.
Ei kyllä ole, lomakkeen kääntäjä ei vaan osaa suomea. Suomeksi termi ensisijainen nimi olisi sitä paitsi huono, koska on lähellä merkitystä ensimmäinen nimi, joka tarkoittaa ihan eri asiaa. Englanniksi first ja primary toimivat. Suomen kutsumanimi on muutenkin kuvaavampi, koska se kertoo, että ihmistä kutsutaan tällä nimellä, oli virallinen mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa samaa kuin kutsumanimi. Sehän voi olla jotain ihan muuta kuin virallinen nimi. Nykyisin pitää tuokin huomioida tarkkaan, etteivät uniikit lumihiutaleet järkyty, jos heistä käytetään henkilöllisyystodistuksessa lukevaa nimeä.
Ei tää ole mikään lumihiutalejuttu, aina on ollut ihmisiä, joita kutsutaan muulla kuin ekalla nimellään. Kun olin lapsi, se kutsumanimi alleviivattiin lomakkeisiin, jos oli muuta kuin eka nimi. Sitten tietokoneiden tultua jollain vihdoin välähti, että sinne tietokantaanhan voi helposti lisätä yhden kentän lisää. Ei tarvitse enää arvailla ja korjailla, vaan tietää heti.
Maailmalla tämä on paljon tärkeämpää kuin Suomessa, koska esim. kiinalaisilla saattaa olla kiinalainen nimi, mutta ulkomaisissa yhteyksissä käyttävät englantilaista (epävirallista) nimeä. Se ZhingZhi saattaakin siis olla samalla David.
Lisäksi eri aakkostojen translitterointi voi aiheuttaa sen, että nimi on virallisissa papereissa kirjoitettu täkäläisillä aakkosilla hassusti. Julia siis ehkä haluaa, että häntä kutsutaan Juliaksi, eikä yritetä lausua Ioulia.
Sitä millä nimellä sinua kutsutaan...
Joitain kutsutaan toisella nimellä tai vaikka vakiintuneella lempinimellä