Keksikää mahdollisimman terveellinen kauppalista kahdelle viikolle. Käytössä 50€
En halua syödä liian epäterveellisesti, olen melkein syömättä mielummin ja paastostakin on omat hyötynsä.
15 pv. 50€
Yksin asun.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Olen hiilarien suhteen kuin sinä, Ap. Olen juuri toipumassa juhlaviikonlopun pullan ja kahvileivän ahmimisesta. Surullista. Kestää hetken päästä taas raiteilleen.
Minusta sinun hankintasi ovat hyviä. Kaali on ihme vihannekseksi, se pitää nälkää. Itse paistan sen pilkottuna pannulla, kypsyy nopeasti eikä tule sitä kaalinlemua. Varhaiskaalista teen salaattia, sekaan tonnikalaa tai keit. munia, öljyä, etikkaa. Salaattia en pikkubudjetilla ostaisi, sitten taas kun on rahaa.
Säilykepavut ovat hyviä. Herneet keitoksi, ohjeita löytyy. Kananmunat.Jos pystyt säilyttämään keitettyä makaronia astiassa jääkaapissa ahmimatta sitä heti (minä syömishairiöinen en, kauheaa kyllä) voit laittaa sitä moniin paistoksiin pieneksi hiilarilisäykseksi. Makaroni pitää nälkää vaikka munakkaassa, eikä aiheuta ahmimiskohtausta kun sitä on vain vähän.
Ja minullekin on ketoilu ainoa konsti saada ahmiminen kuriin, näin aiheen vierestä.
En oo ap, mutta sivusta vaan sanon että mulle makaroni on yks pahimmista ahmimisen laukaisijoista. En voi syödä sitä edes vähää, vaikka haluaisinkin. En tiedä mikä siinä niin triggeröi...
Kiitos edelleen vastanneille.
Tosiaan ketoosissa uskoakseni olen mutta ainoa ongelmani on jos siirryn erittäin tiukalle ketolle, siis etten käytännössä syö hiilareita lainkaan niin uneni kärsivät. Käyn ylikierroksilla enkä yksinkertaisesti saa nukuttua. Muuta pahaa sanottavaa ei ole, olen joskus ollut paljon tiukempikin hiilareiden suhteen ja olin äärimmäisen onnellinen noihin aikoihin mutta muistan, että jouduin lisäämään hieman hiilareita tuon unettomuuden takia. Niin ja olen siis nytkin vhh-ruokavaliolla ja pätkäpaastoilen myös. Syön yleensä iltaisin ja tämä toimii minulla.
Tämä masennus on ollut itselläni jo pitkään tai no ei varsinaisesti masennus, kausia kylläkin mutta olen siis elänyt läpi traumaattisen ja lasisen lapsuuden. Joskus elän traumojani uudestaan. Esimerkiksi tuo edellinen parisuhde oli väkivaltainen (sitä ennen olin siis todella onnellinen vihdoin ja aloittanut jo tämän vhh-polun). Kun sitten siinä elin, kärsin aika paljon ja jossain vaiheessa ymmärsin, ettei suhde ole minulle hyväksi. Siitä irti päästäminen oli vaikeaa ja aloin selviytymään vanhoja huonoja selviytymismallejani noudattaen. Eli väärä ruokavalio, liikaa alkoholia jne. Tipuin rotkoon mutta sieltä taas kipuamassa ylös ja onneksi tuo terapia nyt viimein astuu sitten voimaan tämän kokemukseni myötä.
En ole puhunut syömishäiriökäyttäytymisestä oikeastaan kai koskaan ammattiauttajille vaikka muuten olen ongelmistani avoimesti puhunut, tahdon olla rehellinen mutta en ole vain jostain syystä ottanut asiaa esille, on ollut paljon "tärkeämpää" kerrottavaa. En tiedä täysin mistä se juontaa juurensa...
Painoani aina kylläkin pilkattiin lapsuudessa kotona, vanhempieni johdosta ja toisaalta taas lohduttivat herkuilla niiden draamaattisien känni-iltojensa päätteeksi ikään kuin anteeksipyytönä toilailuistaan. Tällain supistettuna tämä analyysi. Oikeastaan monet hyvät hetket perheessä olivat ruoan ympärillä, ne lohdullisimmat.
Muuta en osaa sanoa mistä tämä voi johtua. Olen kuitenkin sidoksissa vahvasti menneisyyteen ja vaikka paljon ihmisenä kasvanut sekä elämässä edennyt, niin silti koen eläväni traumamaailmassa omalla tavallani. Yritän tätä käsitellä ja tästä saada selkoa, vahvistua ja löytää itseäni.
Onneksi olen nuori vielä, että vielä on mahdollisuus vaikka millaisiin tunteiden oikean käsittelyn löytämiseen lopunelämäkseni mutta tämän ilmiön kanssa elän nyt ja yritän parhaani saada tasapainoa aikaan tämän kaiken kanssa.
Ap
Halusin vielä sanoa, että paljon teille muillekin onnea siitä, jos olette saaneet itsenne parempaan kuntoon ruokavaliolla ja tsemppiä heille, jotka sitä myös tarvitsevat yhtä kipeästi kun minä. Mukavaa vertaistukea, ehkä tämä keskustelu auttoi jotain toistakin toivottavasti. :)
Sain paljon hyviä vinkkejä ja ajatuksilleni tilaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
https://anna.fi/hyvinvointi/ravinto/halvalla-hyvaa-nain-syot-alle-12-eu…
Halvalla hyvää! Näin syöt alle 12 eurolla viikossa terveellisesti
Tuolla ruokavaliolla tulisi nälkä. Noista ei vaan tule maha täyteen tunnetta.
Makkarakeitto 5€/5L
Jauhelihakeitto
Hernekeitto jauhelihalla.
Kaurapuuro aamuisin
jne
Kävin kaupassa ja ostin pari kennoa kananmunia, reilun kilon kaalia, sika-nauta jauhelihaa reilun kilon myös, kermaa ja juustoraastetta, pienen pussin parmesania. Meni 15€.
Näistä teen sunnuntailla asti kaalilaatikon nyt taas ja sitten ketorieskoja munista, juustosta ja kaapin jauhoista. Päälliseksi voita, se on siinä.
Vähintään hengissä pysyn näillä ja jos tuntuu, että tarvitsen lisää ruokaa niin teen jonakin päivänä munakkaan kaapin jämäkasviksista.
35€ nyt, katson sitten mitä syön ensi viikon. Ainakin katson noita listoja mitä tänne on kirjoitettu, nyt halusin mennä varman päälle tämän loppuviikon ja syön tuota halpaa ruokaa monta päivää.
Ap
Keksi ite ja tule esittelemään valmista.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kaupassa ja ostin pari kennoa kananmunia, reilun kilon kaalia, sika-nauta jauhelihaa reilun kilon myös, kermaa ja juustoraastetta, pienen pussin parmesania. Meni 15€.
Näistä teen sunnuntailla asti kaalilaatikon nyt taas ja sitten ketorieskoja munista, juustosta ja kaapin jauhoista. Päälliseksi voita, se on siinä.
Vähintään hengissä pysyn näillä ja jos tuntuu, että tarvitsen lisää ruokaa niin teen jonakin päivänä munakkaan kaapin jämäkasviksista.
35€ nyt, katson sitten mitä syön ensi viikon. Ainakin katson noita listoja mitä tänne on kirjoitettu, nyt halusin mennä varman päälle tämän loppuviikon ja syön tuota halpaa ruokaa monta päivää.
Ap
Kuullostaa ihan fiksulta, jos tosiaan pystyt pitäytymään suunnitelmissasi. Noissa ei pitäisi olla mitään triggereitä?
Kaikillehan tuollainen ei sovi, mutta luulen, että sinun tilanteessasi tuo on aika hyvä valinta, olet saanut asian pois päiväjärjestyksestä viikoksi ja rahaa on vielä reippaasti jäljellä!
Juu ei ole triggereitä. Kaalilaatikko on niin rasvaista, että en paljoa pystynyt syömään kun tulin täyteen. Hyvää oli. Nuo jauhotkin mitä käytin rieskoihin eivät sisällä hiilareita juuri lainkaan. Ovat myös täyttäviä kun pääraaka-aine on kananmuna,
Eipä tässä. Tavallaan tylsähköä syödä näin päiviä mutta tosiaan näillä nyt mennään ja sinnitellään. Asiat ovat ihan hyvin ja perustarpeet täyttyy ainakin.
Ap
Ihme köyhimyksiä. Minulla on käytössä 700e kahdelle viikolle. Jos olet nätti nuori nainen, niin pimpistä voin maksaa parisataa euroa.
Kiva juttu ap, että kävit kaupassa ja pidättäydyt ruokavaliossasi. Päivällä tuossa mietinkin, että pitää muistaa kysästä illemmalla miten sulla menee. Hyvä sinä :)
t. se toinen hiilariaddikti
Porkkanoita, perunoita, soijarouhetta, ketsuppia, ruisleipää, kurkkua, juustoa. Peitä perunat, etteivät idä.
Tee ihania (kasvis)keittoja suuri kattila . Kasvisliemikuutioita ja mausta mieleiseksi. Ruisleipää. Juomaksi vain vettä. Ja kahvia.
Noin viidellä eurolla saa 500g siskonmakkaraa, 750g peruna- ja keittojuurekset, ja 370g tomaattimurskaa. Lisäksi jonkin verran mausteita ja vettä. Valmista keittoa syö muutaman päivän ajan, vaikka ruisleivän kanssa.
Oma suosikkivalinta olisi kait riisi ja halpa broilerinliha (reisikoipi) ellei -60% ale aikaan löytyisi jotain possua alennuksessa.
Kiitos ap täst alotuksesta! Mulla taitaa olla sama ongelma mikä sulla; hiilarit johtaa hallitsemattomaan ahmimiseen ja sen jälkeen ollaa paastolla ku pelkää että ahmiminen vaan jatkuu. Ehkä toi vhh olis mullekin ratkaisu ongelmaan, pelkään että lihon lopulta kun saatan ahmia monta päivää putkeen, esim kaks isoa pizzeriapizzaa ja iso karkkipussi perää menee kerralla 😔 siit tulee mulleki jotain sellasta lohtua et maha on niin täynnä et sattuu. Oon viel toistaseks hoikka ja pienikokonen (155cm 47kg) mut en pysy ikuisesti nuorena jolla on sairaan hyvä aineenvaihdunta.