Keksikää mahdollisimman terveellinen kauppalista kahdelle viikolle. Käytössä 50€
En halua syödä liian epäterveellisesti, olen melkein syömättä mielummin ja paastostakin on omat hyötynsä.
15 pv. 50€
Yksin asun.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Ainiin ja on minulla siis tuolla psylliumia, profiberia, kananmunia kennollinen, turkkilaista jogurttia se iso ämpäri..
Löytyy myös sipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa, kirsikkatomaatteja, venäläisiä suolakurkkuja ja hieman juustoraastetta sekä tietenkin voita.
Pakkasessa mansikoita ja tyrneja vähän. Mansikat ja jogurtti on juuri niitä hetkiä varten jos pelkään, että kontrolli pettää niin syön sopivan annoksen sitten tuota komboa.
Ap
Itse innostuin tässä miutama vuosi sitten syömään tuota turkkilaista jogurttia, mutta alkoi tulla rasvaa vyötärölle. Lopetin sitten tuon jogurtin syömisen ja rasvatkin häipyivät vyötäröltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vhh dieetin yksi "ongelma on ahmimiskohtaukset, jotka voivat johtaa syömishäiriöihin." https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/2015042419568827
Voi..
Tietäisitpä millainen olin ennen kuin edes tiesin mitä on vhh-ruokavalio. Se ahmiminen oli jotain tolkutonta, sekä alkoholin käyttö, sokeri. Jäätävä kierre, ihan kamalaa.
Laihduin 15 kg nopeasti vhh:lla ja jos sorrunkin takaisin hiilarihöttöpaskoihin niin kilot tulevat takaisin ja voin todella huonosti. Minulla ei ole vaihtoehtoja. Ei vaikka valitsisin ne hyvät hiilarit kuten hedelmät tai tummat täysjyvätuotteet, kehoni menee tietynlaiseen tulehdustilaan. Tähän mennessä olen saanut siis vhh:lla apua, tiedä vaikka olisi joku toinenkin konsti mutta tämäkin hyväksi todettu.
Ap
mutta sinulla oin silti ahmimiskohtauksia. Eikö se juuri kerro siitä, että joku on pahasti vialla nykyisessä dieetissäsi? Älä luule, että yritän painaa sinua alas tai käännyttää sinua pois vhh:lta, vaan ihan oikeasti mietin, että miten ruokavalio voi olla hyvä, jos se vie niin suureen epätasapainoon, että sortuu ahmimaan?
En itsekään pidä kovin hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta, suoleni toiminta häiriintyy, mutta ei sovi myöskään vhh. En halua syödä koko päivää, minulle sopii oikein hyvin sellainen malli, että syön vain yhden läpimän aterian päivässä (jos ei lasketa mukaan haaleaa aamupuuroa) ja sitten muina aterioina ruokaisa salaatti ja illalla sitten hedelmälautanen. En voi suositella tätä dieettiä muille, koska uskon, että kaikilla on yksillöllinen ruokavalio ja sen löytää sitten, kun keho pääsee tasapainotilaan.
Sorrun siis ahmimaan jos syön hiilareita liikaa. Pystyn kontolloimaan mielitekoja vaikka esimerkiksi juuri isolla annoksella kaalilaatikkoa, jossa on rasvaa tarpeeksi. Syön muutakin vhh- ruokaa tietysti aina sen rahatilanteen mukaan. Jos tekee makeaa mieli syön marjoja ja jogurttia tai joskus todella tummaa suklaata. Joudun pitämään kuitenkin fokuksen yllä, suunnitelmallisuus on tärkeä osa.
Vika on omassa päässäni, olen ollut aina perso tyydyttämään mieltäni haitallisilla aineilla ja tosiaan jos lipsun niin koko syön koko päivän väärin tai vaikkapa jos juon yhden oluen, vedän luultavasti kännit saman illan aikana. En tiedä mikä minussa on mutta yritän kuitenkin kompensoida jotenkin näitä riskejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vhh dieetin yksi "ongelma on ahmimiskohtaukset, jotka voivat johtaa syömishäiriöihin." https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/2015042419568827
Voi..
Tietäisitpä millainen olin ennen kuin edes tiesin mitä on vhh-ruokavalio. Se ahmiminen oli jotain tolkutonta, sekä alkoholin käyttö, sokeri. Jäätävä kierre, ihan kamalaa.
Laihduin 15 kg nopeasti vhh:lla ja jos sorrunkin takaisin hiilarihöttöpaskoihin niin kilot tulevat takaisin ja voin todella huonosti. Minulla ei ole vaihtoehtoja. Ei vaikka valitsisin ne hyvät hiilarit kuten hedelmät tai tummat täysjyvätuotteet, kehoni menee tietynlaiseen tulehdustilaan. Tähän mennessä olen saanut siis vhh:lla apua, tiedä vaikka olisi joku toinenkin konsti mutta tämäkin hyväksi todettu.
Ap
mutta sinulla oin silti ahmimiskohtauksia. Eikö se juuri kerro siitä, että joku on pahasti vialla nykyisessä dieetissäsi? Älä luule, että yritän painaa sinua alas tai käännyttää sinua pois vhh:lta, vaan ihan oikeasti mietin, että miten ruokavalio voi olla hyvä, jos se vie niin suureen epätasapainoon, että sortuu ahmimaan?
En itsekään pidä kovin hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta, suoleni toiminta häiriintyy, mutta ei sovi myöskään vhh. En halua syödä koko päivää, minulle sopii oikein hyvin sellainen malli, että syön vain yhden läpimän aterian päivässä (jos ei lasketa mukaan haaleaa aamupuuroa) ja sitten muina aterioina ruokaisa salaatti ja illalla sitten hedelmälautanen. En voi suositella tätä dieettiä muille, koska uskon, että kaikilla on yksillöllinen ruokavalio ja sen löytää sitten, kun keho pääsee tasapainotilaan.
Sorrun siis ahmimaan jos syön hiilareita liikaa. Pystyn kontolloimaan mielitekoja vaikka esimerkiksi juuri isolla annoksella kaalilaatikkoa, jossa on rasvaa tarpeeksi. Syön muutakin vhh- ruokaa tietysti aina sen rahatilanteen mukaan. Jos tekee makeaa mieli syön marjoja ja jogurttia tai joskus todella tummaa suklaata. Joudun pitämään kuitenkin fokuksen yllä, suunnitelmallisuus on tärkeä osa.
Vika on omassa päässäni, olen ollut aina perso tyydyttämään mieltäni haitallisilla aineilla ja tosiaan jos lipsun niin koko syön koko päivän väärin tai vaikkapa jos juon yhden oluen, vedän luultavasti kännit saman illan aikana. En tiedä mikä minussa on mutta yritän kuitenkin kompensoida jotenkin näitä riskejä.
Ap
ok, kiitos vastauksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi..
Ap
En ole ap, mutta haluan kommentoida tätä. Syömishäiriöt ovat enemmän tunneasioista johtuvia kuin jostain kehon epätasapainotilasta.
Hei ap, mikä on sun painoindeksi?
Kävi mielessä että onko sulla oikeasti laihdutuksen tarvetta vai ahmitko sen takia että kehosi ei saa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, mikä on sun painoindeksi?
Kävi mielessä että onko sulla oikeasti laihdutuksen tarvetta vai ahmitko sen takia että kehosi ei saa ravintoa.
Kyllä minulla on laihdutuksen tarvetta. Tuossa taannoin lihoin kun masennuin pahasti kun tuli ero ja tapahtui liikaa ikäviä asioita. Söin myös arvojeni vastaisesti hetken masennuslääkitystä, jotta pahin menisi ohi. Join myös liikaa, stressitasot olivat korkealla. Lihoin siis lyhyessä ajassa 10kg. Tästä joitakin kuukausia.
Nyt olen jo pistänyt elämän taas parempaan kuosiin, pyöräilen päivittäin, on töitä, asun ihan eri kaupungissa ja syöminen on juuri tätä vhh-painotteista. En käytä lääkkeitä ja harvoin alkoholia. Syön rautaa, d- ja b-lisää. Marjoista saan myös ravintoaineita ja onhan tuossa vhh-ruoassa runsaasti kasviksiakin mukana. Laihtunut olen 4kg , enemmänkin olisin voinut mutta suunta on ollut hyvä.
Kaikki on tosiaan päässäni ja haen lohtua joskus vääristä asioista. Pääsen terapiaan mutta täytyy hoitaa kuitenkin tilanteen mukaisesti.
Ap
Kaalijauhelihapataa, jos tykkäät kaalista. Keitä kaali kypsäksi vedessä, sitten paistat jauhelihaa pannulla ja laitat keitetyn kaalin sekaan, tilkka öljyä. Sipulia voi laittaa lisäksi.
Keitto, johon tulee sipulia, tomaattimurskaa kaalia ja jauhelihaa. Mun herkkua! Ei tartte paljon jauhelihaa.
Jauheliha ei ole kallista, kun sitä käyttää kohtuudella ja ostaa tarjousjauhelihaa. Aina se jossain on.
Mee ongelle ja koeta saada ahvenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi..
Ap
En ole ap, mutta haluan kommentoida tätä. Syömishäiriöt ovat enemmän tunneasioista johtuvia kuin jostain kehon epätasapainotilasta.
se ei välttämättä ole noin. koko ajan on lisääntynyttä näyttöä siitä, että esim. suoliston bakteerikanta vaikuttaa myös mieleen. Emme ole lainkaan varmoja siitä kumpi oli ensin: syömishäiriö vai kehon epätasapainotila (huono ravistemustila)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi..
Ap
se ei välttämättä ole noin. koko ajan on lisääntynyttä näyttöä siitä, että esim. suoliston bakteerikanta vaikuttaa myös mieleen. Emme ole lainkaan varmoja siitä kumpi oli ensin: syömishäiriö vai kehon epätasapainotila (huono ravistemustila)
No oli kumpi vain niin hoidan molempia niin hyvin kun nyt pystyn. Ruokavalio kunnossa, hivenaineita, vitamiineja ja syön hapatettuja raaka-aineita viikottain tuon suoliston probioottien lisäämiseksi. Sitten se mieli. Tässä käsittelen asioitani. milloin itkemällä tai milloin musiikilla, äänikirjoilla. Liikun, käyn töissä, opiskelen ja lisäksi odotan, että kohta kun saan raha-asiat parempaan kuntoon tuon työn ja palautuksien tullessa niin vihdoin ja viimein pääsen terapiaan, b-lausunto myönnetty. Täytyy vain etsiä terapeutti, joka ymmärtää jotain traumoista. Enkä aio syödä lääkkeitä mitään valtakunnan psyykelääkkeitä enää.
Ap
Katsoin hinnat K-ruokan verkkokaupasta, pyöristin sentit ylöspäin lähimpään 10:een niin saan helpommin laskettua loppusumman päässä
Vaikka näin:
10 kpl tomaatteja 1,80
Kanan jauhelihaa 2x400 grammaa yht. 5 euroa (tarjous)
Sika-nautajauheliha 2, 40
Pirkka-kukkavihannekset 300 grammaa pakaste 2 pussia yht. 1,60
Keräkaalia reilu kilo 1,50
Sipuli kilo 1,70
Näistä nyt jo jotain saat, menee n. 15 euroa. Edullista lisuketta on tietysti aina porkkana ja peruna sekä tummakin pasta, mutta hiilareita et halunnut. Broilerin koivet on kanssa yleensä aika edullisia, vaikka niissä onkin paljon luuta.
2 purkkia tomaattimurskaa 2 euroa
Hei ap, mä oon ollut samanlaisessa suossa aiemmin kuin sinä. Söin myös mielialalääkkeitä, vaikka niistä ei ollut mitään apua (kokeiltiin vaikka mitä lääketyyppejä ja niitten yhdistelmiä). Sitten vaihdoin tiukalle ketogeeniselle ruokavaliolle ja mun mieliala parani 2-4 viikon aikana (en muista enää tarkkaa aikaa) kuin taikaiskusta! En ois ikinä uskonut, jos en ois kokenut itse. Nyt oon ollut samaisella ruokavaliolla jo neljä kk, ja mieli voi niin hyvin etten edes muista koska viimeksi on ollut näin hyvä olla. Ei ahdista eikä masenna, ja mä kun luulin olevani molempien suhteen täysin toivoton tapaus.
En halua tuputtaa, mutta ajattelin kertoa jos vaikka haluaisit myös kokeilla ja katsoa, olisiko sullekin tästä apua. (Asiaa on myös oikeasti tutkittu ja todettu, että ketogeeninen on hyvä hoito masennukseen monella ihmisellä.)
Kaikkea hyvää sulle!
Oletko käynyt ihan terapeutilla puhumassa noista syömisasioista muiden ohella? Johonkinhan sä reagoit syömisellä/syömättömyydellä, mikä se on?
Oon itse ikuisesti kiitollinen, että sain apua ja psykiatri otti minut tosissaan kun itkin bulimiaani ja halusin siitä lopullisesti eroon vaikka olin ja olen ihan normaalipainoinen, mua ei vähätelty. Kävin juttelemassa jonkun aikaa hoitajan kanssa ja sain lääkityksen (seronil) joka auttoi. Oireilu ei ole palannut lääkityksen loputtuakaan. Ja mä tosiaan oirehdin jo ala-asteelta lähtien eri syömishäiriöt läpi käyden, multa meni hukkaan yli puolet elämästä.
Tuon lääkkeen yleinen sivuvaikutus on ruokahalun väheneminen ja sitä käytetään isommilla annoksilla bulimian hoidossa. Vei ruokahalua joo, mutta suurin vaikutus oli sillä, että ajatukset ei enää pyörineet pakkomielteisesti ruuassa ja syömisessä, elämään mahtui pikkuhiljaa kaikkea muutakin, tuntui että en ollut vanki enää syömishäiriön takia.
Jos lääkitystä et halua niin suosittelen googlaamaan ainakin luontaistuotteet 5htp. Myös l-glutamiini voisi olla hyödyllinen.
Onnea terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, mä oon ollut samanlaisessa suossa aiemmin kuin sinä. Söin myös mielialalääkkeitä, vaikka niistä ei ollut mitään apua (kokeiltiin vaikka mitä lääketyyppejä ja niitten yhdistelmiä). Sitten vaihdoin tiukalle ketogeeniselle ruokavaliolle ja mun mieliala parani 2-4 viikon aikana (en muista enää tarkkaa aikaa) kuin taikaiskusta! En ois ikinä uskonut, jos en ois kokenut itse. Nyt oon ollut samaisella ruokavaliolla jo neljä kk, ja mieli voi niin hyvin etten edes muista koska viimeksi on ollut näin hyvä olla. Ei ahdista eikä masenna, ja mä kun luulin olevani molempien suhteen täysin toivoton tapaus.
En halua tuputtaa, mutta ajattelin kertoa jos vaikka haluaisit myös kokeilla ja katsoa, olisiko sullekin tästä apua. (Asiaa on myös oikeasti tutkittu ja todettu, että ketogeeninen on hyvä hoito masennukseen monella ihmisellä.)
Kaikkea hyvää sulle!
Haluan vielä lisätä, että tuota mielialalääkejaksoa oli mulla varmaan ainakin kolme, neljä vuotta. Sitten lopetin niitten syömisen, koska totesin että se on ihan turhaa ja tästä noin puoli vuotta niin aloitin ketogeenisen. Ettei nyt kukaan pääse sanomaan, että sittenkin lääkkeet oli se, joka mun olon paransi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi..
Ap
Nykyään pyritään ulkoistamaan omista mielentiloista johtuvat ongelmat jostain muusta johtuviksi. Elimistön tila vaikuttaa myös mieleen, mutta ei alkuunkaan siinä määrin kuin mitä mielentila vaikuttaa omiin syömisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuule ap, mene terveyskeskukseen lääkärille ja pyydä häneltä lähete paikkakuntasi ravitsemusterapeutille. Hän voi hyvinkin keksiä jonkun ravitsemuksellisesti hyvän keinon sinulle saada syömiseen tolkkua. Unohda kaikki laihdutusdieetit ja opettelet vain syömään ravitsemuksellisesti laadukasta ruokaa, nii ongelmasi katoavat. Minulla tuli syömishäiriö pahan ruoka-aineallergian vuoksi, en vain jaksanut enää kikkailla ruokien kanssa ja aloin syömään roskaruokaa, koska niistä ei tullut oireita. Sehän johti sitten kaikenlaisiin mielenkiintoisiin puutostiloihin kehossa, jotka aiheuttivat kaikenlaisia fyysisiä oireita. Kierre katkesi kun sanoin lääkärille, että jos joku tekisi minulle valmiin ruokalistan ja sanoin, että olen yksinkertaisesti niin kyllästynyt allergioihini etten viitsi enää edes yrittää. Lääkäri sanoi, että meillähän on ravitsemusterapeutti käytettävissä, että tahtoistikos lähetteen hänelle ja pahoitteli ettei he terveydenhuollossa oikein vieläkään osaa lähteä potilaiden kanssa sitä kautta liikkeelle, niin unohtuu aina kertoa tästäkin viahtoehdosta... no tottaki tahdoin ja se katkaisi oman huonon ravitsemuksen kierteeni.
Ennemminkin pitää mennä sossuun, jos jää vain 50€ kahden viikon ruokaan.
Mikähän tässä viestissä oli väärin? Ei ole mikään häpeä mennä sossuun, jos on rahat vähissä.
Olen hiilarien suhteen kuin sinä, Ap. Olen juuri toipumassa juhlaviikonlopun pullan ja kahvileivän ahmimisesta. Surullista. Kestää hetken päästä taas raiteilleen.
Minusta sinun hankintasi ovat hyviä. Kaali on ihme vihannekseksi, se pitää nälkää. Itse paistan sen pilkottuna pannulla, kypsyy nopeasti eikä tule sitä kaalinlemua. Varhaiskaalista teen salaattia, sekaan tonnikalaa tai keit. munia, öljyä, etikkaa. Salaattia en pikkubudjetilla ostaisi, sitten taas kun on rahaa.
Säilykepavut ovat hyviä. Herneet keitoksi, ohjeita löytyy. Kananmunat.
Jos pystyt säilyttämään keitettyä makaronia astiassa jääkaapissa ahmimatta sitä heti (minä syömishairiöinen en, kauheaa kyllä) voit laittaa sitä moniin paistoksiin pieneksi hiilarilisäykseksi. Makaroni pitää nälkää vaikka munakkaassa, eikä aiheuta ahmimiskohtausta kun sitä on vain vähän.
Ja minullekin on ketoilu ainoa konsti saada ahmiminen kuriin, näin aiheen vierestä.