Käyn päivittäin kahden tunnin kävelylenkillä ja tuntuu, että turpoan vain silti lisää
Varsinkin jos pidän taukoa. Aamulla kun juon pari kuppia maitokahvia ja syön voileivän kananmunalla, kurkulla ja tomaatilla alkaa hetken päästä turvottelemaan älyttömästi. Sitten myös väsyttää, en jaksa mitään. Pakko käydä pitkillä lenkeillä, että laihtuu, mutta se vie myös kaiken energian. Kunnon pallovatsa näkyy peilissäkin, vaikka en syö juuri mitään.
Kommentit (61)
Olisin edes kunnolla hoikka. Voisi edes näyttää upealta, mutta mitään ei saa sitten syödäkään tai pitää treenata kuin elukka.
Älä syö leipää. Mulle se ei sovi ollenkaan vaikka rakastankin leipää. Myös kananmuna turvottaa paljon ja aiheuttaakin monille ilmavaivoja.
Leipä ja kananmuna pois. Katsotaan sitten.
Syöt jotain sopimatonta, mitä vatsasi ei kestä.
Juo paljon vettä, nestehukka turvottaa koska elimistö yrittää varastoida nestettä.
Mä olen raskaana ja vatsa kasvaa koko ajan. Tuli vaan mieleen...
Kuulostaa, että olet stressaantunut. Se aiheuttaa häiriöitä aineenvaihduntaan ja sitä kautta hankaloittaa painonhallintaa. Nukutko hyvin? Huonot yöunet aiheuttavat pahimmat häiriöt aineenvaihduntaan, joten ne pitäisi saada kuntoon. Suosittelen myös testaamaan gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota parin viikon ajan ja testaamaan, miten vatsa ja olo siihen reagoivat. Voi olla, että yllätyt positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen raskaana ja vatsa kasvaa koko ajan. Tuli vaan mieleen...
Väsymys kuuluu myös oireisiin. Oletko voinut pahoin? Ja se pahoinvointi voi olla myös iltapainotteista, kuten mulla.
Turpoisuus on jotain outoa. Niin monet ovat nykyisin turvonneita.
Nukun ihan ok. Tänään vain kuulin kaiken muun ikävän päälle, että puolisolla on aivovamma joten ei tee ehkä enää koskaan töitä. Haluaisin edes hoikka olla kun hänkin tuntuu aivan täysin kiinnostuksen menettäneen minuun jo ajat sitten. Lenkillä voin edes elää haavemaailmassa jossa olen haluttu.
Ota sauvat mukaan sinne kävelylle, niin voi muuttua asiat!
Vierailija kirjoitti:
Turpoisuus on jotain outoa. Niin monet ovat nykyisin turvonneita.
"Turpoisuus" ? Jessus.
Emma K. kirjoitti:
Miten voi olla noin laiska ja saamaton.
Palataan vuoteen 1926. Navettapiiat heräsivät klo 05.00. lypsääkseen lehmät ja sitten muut talon työt. Illalla 20.00. tehtiin iltalypsy ja sen jälkeen lehmien huolto ja appeen tuominen lehmille. Nukkumaan päästiin klo 24.00.
Ja seuraavana aamuna sama uudestaan..
Joka päivä, joka vuosi.
Ja kehtaat sanoa sanoa, että turpoat. Tee jotain, äläkä makaa herkkujen keskellä kuin jättimäinen mursu.
Hänhän käy joka päivä pitkällä lenkillä.
Eli maha turpoaa ja kroppa kerää nestettä? Ei se ole mitään lihoamista.
Ole kehopositiivinen:p No joo, mutta olen itsekin lihonut lääkkeitten takia, ja varmaan herkuttelunkin, mut ennen sain syödä mitä vaan lihomatta:( Ketuttaa kyllä päivittäin itseänikin, haluaisin laihtua 10-15 kg,mutta ei taida itsekuri riittää. Niinpä syön suht'koht terveellisesti ja liikun edes vähän ja sit vaan pitää yrittää kestää ja miettiä vaikka että maailmassa on silti hieman suurempiakin ongelmia kuin yhden ihmisen paino. Ja ei kannata jättää kivoja juttuja ja varsinkaan nyt kesällä tekemättä vain koska on "läski olo".
Ap hyvä.
Turvotus saattaa johtua lääkkeistä tai vaikkapa allergiasta.
Vaikka viljat (varsinkin täysjyv') ovat terveelle ihmiselle erinomaisen terveellistä syötävää, kaikille ne eivät sovi. Kannattaa kokeilla keliakiatestiä, sellaisen saa alle parillakympillä apteekista. Esimerkiksi tämän perusteella tietää jo, kannattaako hakeutua jatkotutkimuksiin.
https://www.yliopistonapteekki.fi/keliakiatesti-biocard-1-kpl-83309
Omin päin EI kannata jättäytyä gluteenittomalle, koska jos on keliakia, gluteenitonta ruokavaliota harrastanut saattaa saada väärän negan keliakiatestistä.
TOKI voi olla myös, että et ole varsinaisesti keliaakikko, mutta et vaan siedä leipää. Lue netistä ärtyvän suolen oireyhtymästä, siihen liittyvää ruokavaliota voit SITTEN kokeilla, jos keliakiatesti ei hälytä. Mutta siis aina, jos epäilee keliakiaa, pitäisi mennä joko lääkärin tutkimuksiin tai tehdä tuo kotitesti ilman, että ensin on pantannut gluteenia.
Lääkitys myös voi hyvin aiheuttaa nesteturvotusta. Tai vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminta, joka mätsäisi sun väsymykseen ja turvotukseenkin.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00667
Tai voi olla, että kyse on ruumiinrakenteestasi tai siitä, että MUUTOIN päivän aikana tankkaat kumminkin enemmän kaloreita kuin mitä kulutat.
Perusterveellä (jolla ei ole ruoansulatukseen ja energiaaineenvaihduntaan liittyviä ongelmia) se nimittäin ON niin, että laihtuminen edellyttää yksinkertaisesti vaan kalorikulutuksen nostamista suuremmaksi kuin kalorien saanti.
Pelkkä rauhallinen kävely ei välttämättä laihduta, jos ulkoilu samalla nostaa ruokahalua ja tulet loppupäivänä syöneeksi enemmän kuin mitä normisti.
Juu no en ole ylipainossa ja oikeasti kävelen sen 2 h joka päivä. Tekisin enemmän lihaskuntoa jos jaksaisin kuumalla säällä. Menee vaatteista koot 34-36/XS-S ja olen 167 cm pitkä. Mutta vatsa silti turpoilee ja usein jopa mustasta kahvista. Saisi ihan hitosti treenata, että LAIHTUISI KUNNOLLA.
Emma K. kirjoitti:
Palataan vuoteen 1926. Navettapiiat heräsivät klo 05.00. lypsääkseen lehmät ja sitten muut talon työt. Illalla 20.00. tehtiin iltalypsy ja sen jälkeen lehmien huolto ja appeen tuominen lehmille. Nukkumaan päästiin klo 24.00.
Joka päivä, joka vuosi.
Ja kehtaat sanoa sanoa, että turpoat. Tee jotain, äläkä makaa herkkujen keskellä kuin jättimäinen mursu.
Aika rumasti sanottu. Ennen oli nämä piiat ja emännät pulskia, ei tuo elämäntyyli ole laihdutttava välttämättä ollenkaan.
Tuollakin entinen emäntä laihtui, kun lehmät pistettiin pois. No yllätys...
Ap ei taida olla laiska, vaan ihmettelee asioita, koska nykypäivän tressi on suurin syy siihen, että kilot ei karise.
Sanoisin, että liika riipouvuus älypuhelimista ja muu chat/viestitulva on haitaksi. Ennen ei kukaan yrittänyt tavoitella ketään / olla tavoitettavissa koko ajan, eikä ympäröivän maailman tapahtumia seurattu livenä.
Elämä oli tasaisempaa, vaatimattomampaa ja sillä tavalla iisimpää.
Joka päivä, joka vuosi.
Täällä valitetaan lihomisesta.
Yksinkertainen asia. Kukaan ei liho, jos ei syö enempää kuin kuluttaa.
Kaiken maailman läskin jättiläiset hakevat täältä valheellisia juttuja > joku lääke lihotti, rasvanpoltto meni väärinpäin j.n.e.
Myöntäkää, että olette läskejä ja syötte enemmän kuin kulutatte.
Rehellisyys on ainoa mahdollisuus normaaliuteen.
Kaikki muu paska tuohon päälle. Tänään selvisi, että puoliso on työkyvytön lopun ikänsä (aivovamma). Juuh eli mulle jää tienaaminen nyt sitten. V***u.