Marjaana tuhosi 80-luvun mökin pikkubudjetilla –kodikkaasta tuvasta kuoriutui tylsän moderni kerrostaloasunto
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Omistan itse sisältä vielä kellertävän männyn värisen hirsimökin. Olen päätynyt pitämään itse sen sellaisena maalaamisen sijaan, sillä haluan mökin pysyvän lämpimän värisenä. Jos sitä voi jotenkin käsitellä siten että kellertävyys lähtee mutta puun sävy jää, niin se voi olla toimenpide tulevaisuudessa.
Keittiö on hyvin samanlainen kuin tässä jutussa. Tuollaiset avarat keittiöt on muotia, yläkaapit kun otetaan pois niin kyllähän se avartaa. Mutta itse en taaskaan voisi tehdä samaa käytännöllisyyden vuoksi. Pienessä mökissä tarvitaan kaikki mahdollinen säilytystila. Jos yläkaapit otettaisiin pois, ei meidän mökissä voisi enää kokkailla tai leipoa samalla tavalla kuin ennen sillä osa tarvittavista astioista ym ei mahtuisi enää. Päädyimme vain maalaamaan keittiön kaapit.
Makuja on erilaisia, sille ei voi mitään. Kaipaan itse mökiltä rentoutta ja lämmintä fiilistä. Puun värinen sisustus on lämmin ja kutsuva myös syysmyrskyissä ja paukkupakkasilla.
Lipeäkäsittely on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo vanha mökki-look aivan saatanan ruma.
Kyllä, mutta niin on uusikin.
Itselläni on valkoiset lattiat ja ei ole kyllä mikään fiksu päätös. Kaikki lika näkyy ja maali vielä (myyjän opastama) tuntuu järjettömän huonolle jaloissa kun kävelee ilman sukkia. Tahmea ja outo.. muuten tuo on ihan jees,
Takassa on muuten ihan laki.. et sen verran mitä kustavilaisia nuohoojia tunnen, niin tietävät ja osaavat kyllä asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on valkoiset lattiat ja ei ole kyllä mikään fiksu päätös. Kaikki lika näkyy ja maali vielä (myyjän opastama) tuntuu järjettömän huonolle jaloissa kun kävelee ilman sukkia. Tahmea ja outo.. muuten tuo on ihan jees,
Takassa on muuten ihan laki.. et sen verran mitä kustavilaisia nuohoojia tunnen, niin tietävät ja osaavat kyllä asiansa.
Mikä maali?
Eilen näytettiin tv:ssä Huvila ja huussi-ohjelmassa (kausi 11 jakso 4/10) harvinaisen onnistunut vanhan mökin uudistus. Eipä maalattu koko mökkiä valkoiseksi, vaan jätettiin hirsiseinät puunvärisiksi. Sisäkatto ja kaikki karmit vaihtuivat puhtaan valkoiseksi, joka raikasti ja toi valoisuutta. Keittiön kaapin ovet vaihdettiin kauniin harmaiksi. Oli kyllä kaunis ja harmoninen kokonaisuus. Muutoksessa onnistuttiin säilyttämään mökkimäisyys, mutta silti yleisilme oli moderni. Eikä lopputuloksesta tullut mieleen moderni kerrostalokämppä. Tykkäsin.
Lopputulos oli hieno. Kellastuneet mäntypaneelit ovat kamalinta mitä tiedän.
Ja jokainen tietysti valitsee materiaalit ja värit oman maun mukaan. Vaalea tekee tilasta raikkaan ja valoisan. Toinen juttu on miten kauan se vaaleana ja puhtaana pysyy.
Luin kanssa saman jutun lehdestä eilen, ja täällä mökillä katselin taas ympärilleni sen tähden. Tuntuu, että juuri tuota tyyliä rempatut kesäasunnot ovat ainakin uutisoinnin perusteella.
Kun ostimme tämän mökkimme, niin intoilin itsekin valkoisesta maalista (lattia? katto?), mutta en lopulta raaskinut. Mietin sitten edes ikkunanpielten maalaamista ja tätä edelleen vähän pyörittelen.
Minun, ja varmasti monen muunkin visuaaliseen maisemaan vaikuttaa nämä netin ja lehtien välittämät kuvat. Olisi kiva nähdä vaihteeksi mökkejä, jotka eivät ole täysin valkoisia tai mustia ja silti ihan viihtyisiä.
Löytyy palstalaisilta? Anteeksi kun vien keskustelua osittain sivuteille, mutta kiinnostava aihe!
Tässä kuva omasta puunvärisestä mökistä, toivottavasti toimii:
https://drive.google.com/file/d/1MtbXMpImQOoCrzYC7l00ZhAL6wZ-BcO9/view?…
Monesti vanhat tyylit tulevat uudelleen muotiin, mutta mahtaako 80-luvun mäntypaneeli koskaan palata. Seitkytluvun astiat ja huonekalut ovat taas suosittuja, mutta ne lättänätalot eivät. Rakennusteknisestikin ovat usein kuraa.
Puumala kirjoitti:
Luin kanssa saman jutun lehdestä eilen, ja täällä mökillä katselin taas ympärilleni sen tähden. Tuntuu, että juuri tuota tyyliä rempatut kesäasunnot ovat ainakin uutisoinnin perusteella.
Kun ostimme tämän mökkimme, niin intoilin itsekin valkoisesta maalista (lattia? katto?), mutta en lopulta raaskinut. Mietin sitten edes ikkunanpielten maalaamista ja tätä edelleen vähän pyörittelen.
Minun, ja varmasti monen muunkin visuaaliseen maisemaan vaikuttaa nämä netin ja lehtien välittämät kuvat. Olisi kiva nähdä vaihteeksi mökkejä, jotka eivät ole täysin valkoisia tai mustia ja silti ihan viihtyisiä.
Löytyy palstalaisilta? Anteeksi kun vien keskustelua osittain sivuteille, mutta kiinnostava aihe!
Minun mökki on vanha talo 1910-luvulta ja olen yrittänyt entisöidä ja laitella tuon ajan hengen mukaisesti.
Puumala kirjoitti:
Itse kyllä maalaisin tuosta ne ikkunanpielet ja katon.
Minun mökki on vanha talo 1910-luvulta ja olen yrittänyt entisöidä ja laitella tuon ajan hengen mukaisesti.[/quote]
Oi, varmasti ihana paikka! Jos sinulla on kuvaa ja saisit sen jotenkin tähän jaettua, niin olisi kiva nähdä millainen tunnelma siellä on :)
Vierailija kirjoitti:
Eilen näytettiin tv:ssä Huvila ja huussi-ohjelmassa (kausi 11 jakso 4/10) harvinaisen onnistunut vanhan mökin uudistus. Eipä maalattu koko mökkiä valkoiseksi, vaan jätettiin hirsiseinät puunvärisiksi. Sisäkatto ja kaikki karmit vaihtuivat puhtaan valkoiseksi, joka raikasti ja toi valoisuutta. Keittiön kaapin ovet vaihdettiin kauniin harmaiksi. Oli kyllä kaunis ja harmoninen kokonaisuus. Muutoksessa onnistuttiin säilyttämään mökkimäisyys, mutta silti yleisilme oli moderni. Eikä lopputuloksesta tullut mieleen moderni kerrostalokämppä. Tykkäsin.
No olihan se vanha ihan kamala. Noita mäntymajoja on ihan tarpeeksi Suomessa, juuri niitä mökkiketjussa kuvailtuja rötisköjä, joille ei tehdä mitään.
Uusi parempi, mutta kuten täällä jo todettu, ihan liian valkoinen. Toisaalta, ei kaikilla ole uskallusta ja silmää, silloin kai tuo joka paikassa näkynyt valkoisuus tuntuu turvalliselta ja helpolta ratkaisulta.
Ja toimittajia moitin sen verran, että eikö todellakaan löydy muita kuin sairaalanvalkoiseksi räjäytettyjä koteja ja mökkejä, vai oletteko vain niin laiskoja vai puuttuuko tyylisilmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tuo on tosi nätti kokonaisuus!
Jokainen toki tekee itselleen oman makunsa mukaisesti. Minun makuuni liian koko valkoinen. Olisin itse käyttänyt lattiassa samaa petsiä kuin noissa palkeissa. Kalusteet olisin myös valinnut muun värisinä. Takka tumman harmaana tai mustana.
Puumala kirjoitti:
Minun mökki on vanha talo 1910-luvulta ja olen yrittänyt entisöidä ja laitella tuon ajan hengen mukaisesti.
Oi, varmasti ihana paikka! Jos sinulla on kuvaa ja saisit sen jotenkin tähän jaettua, niin olisi kiva nähdä millainen tunnelma siellä on :)
Meidän mökki on myös yli 100v vanha talo, mutta sen perusteella mitä mielipiteitä olen lukenut täältä kun kysyin mielipiteitä värikkäistä tapettivaihtoehdoista niin sen sisustus haukuttaisiin pataluhaksi😄
Kumma kun näissä valkoinen sisustus-ketjuissa se valkoinen pääasiassa haukutaan ja kaivataan värejä, sitten kun aiheena on värikäs sisustus niin ne valkoiset seinät ja vaaleus onkin ihan parhaat, korkeintaan saa olla joku värikäs sohvatyyny ”vaihtelua tuomaan”.
Puumala kirjoitti:
Googlaa ahkerasti englanniksi käyttäen eri hakusanoja, niin löydät muutakin kuin valkoiset sisuktukset joita on täynnä iltikset ja huvalahuussit. Niistä sitten parhaat ideat käyttöön tai kopioi joku kivannäköinen kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Lopputulos oli hieno. Kellastuneet mäntypaneelit ovat kamalinta mitä tiedän.
Ja jokainen tietysti valitsee materiaalit ja värit oman maun mukaan. Vaalea tekee tilasta raikkaan ja valoisan. Toinen juttu on miten kauan se vaaleana ja puhtaana pysyy.
Paneelien oksakohdista kellastunut valkoinen maalipinta se vasta kaunis onkin 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeilla jäljillä. Suomeen on syntynyt uusi mökkitrendi. Mökin pitää näyttää nykyään kaupunkikodilta. Ei saa olla mitään maalaisromantiikkaakaan. Pönttöuunin uudelleentuleminen poislukien.
Olet ymmärtänyt jotain väärin. Kaikki saa laittaa mökkinsä just sen näköiseksi kun haluaa, myös sinä.
Ei oikeastaan saa vaan jossain kohtaa museovirasto saattaa esittää vaatimuksia.
Ei varmaan montaa mökkiä löydy jonka sisustukseen museovirasto puuttuu. Ja tuo 80-l mökki ei varmaan ainakaan ole yksi niistä.
Suojeltuja on yleensä ulkopuoli, eli talon ilme ei saa muuttua. Ikkunat, ulkovuori, joskus väri jne. Nekin saa vaihtaa mutta pitää olla entisenlaiset. Sisustaa saa niin kuin tykkää. Hyvin harvinaista taitaa olla sisustuksen suojelu, varmaan enemmän ihan museokohteissa ja julkisissa tiloissa tyyliin eduskuntatalo yms, ei niinkään yksityisissä kodeissa.
Ei varmaan montaa mökkiä löydy jonka sisustukseen museovirasto puuttuu. Ja tuo 80-l mökki ei varmaan ainakaan ole yksi niistä.