Koronarokote ja raskaana?!
Help, en tiedä yhtään mitä kannattaisi tehdä. Olen raskaana 20 viikolla, ja kohta olisi oman ikäryhmän vuoro ottaa rokote. Onko täällä raskaana olevia jotka ovat ottaneet tai aikovat ottaa?
Kommentit (162)
Otin koronaroketteen, en tiennyt olevani raskaana. Raskaus meni kesken viikko rokotteen ottamisesta.
Minulla edellinen raskaus ennen rokotteita päättyi keskenmenoon ja nyt rokotettuna mennään rv 16. Itse en usko rokotteen lisäävän keskenmenoja, eikä niistä näyttöjäkään ole. Keskenmenoista toki nyt raportoidaan varmasti jokainen joka sattuu rokotteen saaneelle äidille.
Enninen kirjoitti:
Minulla edellinen raskaus ennen rokotteita päättyi keskenmenoon ja nyt rokotettuna mennään rv 16. Itse en usko rokotteen lisäävän keskenmenoja, eikä niistä näyttöjäkään ole. Keskenmenoista toki nyt raportoidaan varmasti jokainen joka sattuu rokotteen saaneelle äidille.
Olen samaa mieltä, että keskenmenoista raportointi on tällä hetkellä herkässä. Hieman toki itseä on mietityttänyt nämä keskenmenot, jotka on alkanut pari päivää rokotteen ottamisen jälkeen - voiko olla sattumaa? Useilla naisilla (ei raskaana olevilla) on havaittu rokotteen ottamisen jälkeen kuukautiskierron häiriöitä eli miksi nämä häiriöt eivät voisi tulla myös raskaana oleville. Huomiona myös, että osa muista maista (esim. Ruotsi) eivät koronarokota alkuraskauden aikana ollenkaan.. Suomessa sitä asiaa ei ole edes kyseenalaistettu, vaikka juuri ensimmäinen kolmannes on sikiön kehityksen kannalta erityisen merkityksellistä.
Epäilen myös, että monilla lisäksi painaa mielessä, että entä jos rokotuksen jälkeen syntyvällä lapsella havaitaankin jotain poikkeavaa heti tai pidemmällä aika välillä ja voisiko se johtua rokotteesta. Tutkimustietoa rokotteen vaikutuksista pitkällä aika välillä ei ole vielä saatavilla ja ymmärtääkseni yleisesti ottaen mitään rokottamista ei suositella raskauden aikana. Näin ainakin itselleni sanottiin ensimmäisellä neuvokäynnillä, jolloin puheena oli yleisesti rokotukset.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä mahdollista, vaikkakin artikkelissa ei kerrota onko ko. tehohoitoon joutuneilla äideillä ollut muita kohonneita riskejä sairastua vakavaan koronaan. Myöskin on virheellinen tieto, että deltamuunnos olisi tappavampi. Herkemmin leviävä se on, mutta tappavuudesta ei ole tutkimustietoa.
Ihan hyvin raskaus mennyt. Kummatkin rokotteet ottanut. Mietin jopa 3 rokotetta jos sitä tarjoovat. Maaliskuussa laskettu aika enkä halua että vastasyntynyt saa vakavan koronan tai itse raskauden loppuvaiheella. Voi olla kummankin henki kyseessä.
Ottakaa selvää keskenmenon riskeistänne ja miksi niitä tapahtuu ensimmäisen kolmanneksen aikana. Älkääkä laittako rokotteen syyksi!
Onko teille tullut mitä oireita rokotteesta raskauden aikana?
Otin ensimmäisen rokotteen kolmannella kolmanneksella, toisen noin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen. Vauva on täysimetyksellä. Molemmista rokotteista pistokohta kipeänä pari päivää, ei muuta oiretta. Vauva kaikin puolin terve, kasvanut hyvin, virkeä ja kova kiire jo päästä liikkeelle.
Luottakaa tieteeseen, älkää trolleihin. Suojelkaa myös vielä syntymättömiä lapsianne.
Millaisia vauvoja rokotetut ovat saaneet? Onko ollut ongelmia synnytyksen jälkeen?
Tein äsken ketjun aiheesta mutta se poistettiin. Löysin tän, päivityksiä raskauden sujumisesta ja kokemuksia raskaudesta piikkien jälkeen kaipaisin?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vielä. Pelottaa ottaa ja olla ottamatta. Saman raskauden ajalle sattuisi 2x koronarokote ja influenssarokote. En tiedä voiko olla turvallista ottaa kaikki 3
Onko liian vaikeaa kysyä siellä neuvolassa neuvoa? Tai lääkäriltä?
Sieltä saa pätevää neuvontaa, ainakin lääkäriltä (ja sairaanhoitajistakin yli 90% rokotettuja eli luottavat viralliseen tieteelliseen faktaan).
Tämä palsta on ihan vihon viimeinen paikka kysyä asiasta. Täällä riehuvat rokotevastaiset typerykset, joille sumeat voimat syöttävät valheita, joita nämä hölmöt uskovat ja uskovat vielä fanaattisesti.
Kysy siis terveyskeskuksesta/neuvolasta tai muusta virallisesta koronaneuvonnasta. Silloin voit tehdä valistuneen valinnan rauhallisin mielin.
Hyvää ja turvallista odotusta, synnytystä ja ihanaa aikaa koko perheelle myös tuleville vuosille!
Vierailija kirjoitti:
Tein äsken ketjun aiheesta mutta se poistettiin. Löysin tän, päivityksiä raskauden sujumisesta ja kokemuksia raskaudesta piikkien jälkeen kaipaisin?
Edit. oon ikävä kyllä ottanut rokotteet ja mietin uskaltaako vauvaa edes yrittää?
Rokotteet on myrkkyä, sairasta että raskaana olleita on painostettu piikille. Toivon todella raskauksien sujuneen hyvin?
Lääkärit jotkut ainaki suositelleet että ei kannata ottaa raskaana. Ite myös raskaana, rv 6, enkä todellakaan ota piikkei.
Ukrainassa raskaana olevalle EI annettu koronarokotetta.
En ihan ymmärrä kun ihmiset väittää, että faktaa ei ole rokotteista raskausaikana ja vaikutuksista sikiöön. Onhan ja paljon ympäri maailmaa. Keskenmenoja tai muita kehityshäiriöitä ei ole raportoitu enempää kuin muulloinkaan. Itse ainakin ajattelin, että raskaana ollessa oli turvallisempaa rokottautua kuin sairastua koronan. Infektio on aina sikiölle riski.