Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut käyttävät maskia junan hytissä?

Vierailija
14.06.2021 |

Siellä hytissähän ei ole muita kuin oma perhe, tai yksin matkustava istuu siellä yksinään. Mitä järkeä pitää siellä maskia naamalla? Itse en saanut hyttiä, kun olivat kaikki varattuja, ja olisin ottanut sen vuoksi, että en pysty käyttämään maskia. Ja muissa matkustajissa on aina joku, joka pelkää "maskittoman" tartuttavan häneen koronan. kun tavallisessa vaunussa istun. Junassa sitten huomasin, että hyteissä aika moni istui maskit naamalla.

Jos itse käytät maskia junan hytissä, niin miksi? Siellä hytissähän on ihan "sallittua" olla ilman. Vai onko maski vaan unohtunut naamalle?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ilma kiertää koko vaunussa ilmanvaihdon kautta.

Vierailija
22/32 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ilma kiertää koko vaunussa ilmanvaihdon kautta.

Sitten ainoa keino suojautua on kyllä ffp-maskit - eivät nuo kangasmaskit ja kirurgiset maskit estä virusten pääsyä hengitysilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää kertakaikkiaan.

Vierailija
24/32 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin ilmastoinnin takia.

Vierailija
25/32 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska he ovat pelokkaita lampaita!

Se ei liity pelkoon millään tavalla pässi.

Vierailija
26/32 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluavat. Miksi sitä meiltä kyselet? Kysy heiltä. Ei me voida vastausta tietää. Itse en käytä maskia jos yksin olen mutta jos on vieraita lähellä niin käytän :)

Vierailija
27/32 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kätevämpää ja selviää vähemmillä suojilla.

vai pitäisikö ensin käyttää yhtä suojaa junaan mennessään, sitten uutta kun konnari tulee ja vielä kolmatta, kun lähtee junasta? ja vielä yhtä kun käy vaikka vessassa?

Vierailija
28/32 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on kätevämpää ja selviää vähemmillä suojilla.

vai pitäisikö ensin käyttää yhtä suojaa junaan mennessään, sitten uutta kun konnari tulee ja vielä kolmatta, kun lähtee junasta? ja vielä yhtä kun käy vaikka vessassa?

Kukin tavallaan. Itse laittaisin noihin kangasmaskin, tai sitten en käyttäisi niissä tilanteissa ollenkaan. Mutta itse mieluummin vaihtelisin maskia kuin istuisin koko matkan maski naamalla.

- eri

Vierailija
29/32 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että se on suljettu tila, jossa ilma ei välttämättä ehdi vaihtua siinä välissä kun yksi seurue poistuu hytistä ja samalta asemalta toinen seurue tulee hyttiin hengittelemään sitä samaa ilmaa. Maskiahan pidetään nimenomaan suojaamaan muita ihmisiä minun viruksiltani.

Vierailija
30/32 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että se on suljettu tila, jossa ilma ei välttämättä ehdi vaihtua siinä välissä kun yksi seurue poistuu hytistä ja samalta asemalta toinen seurue tulee hyttiin hengittelemään sitä samaa ilmaa. Maskiahan pidetään nimenomaan suojaamaan muita ihmisiä minun viruksiltani.

Mutta eihän se maski estä oman hengitysilman päätymistä hytin ilmaan. Eli ei maski tuolta suojaa. Sehän suojaa pisaroilta, esim. jos yskähdät, ei se yskös lennä vieressä istuvan naamaan.

Ja VR ei edellytä maskia hyteissä.

Vierailija
31/32 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihmetellyt kun yhdessä kaupungissa melkein kaikilla on maski päällä omassa henkilöautossaan, vaikka ajaisivat yksin autoa.

Vierailija
32/32 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt kun yhdessä kaupungissa melkein kaikilla on maski päällä omassa henkilöautossaan, vaikka ajaisivat yksin autoa.

Johtuu varmaan siitä, kun aluksi opastettiin, ettei missään tapauksessa saa koskea käsillä maskiin, koska se voi olla täynnä koronavirusta (siis maskin ulkopuolelta). Siksi ihmiset ajattelevat, että virusten saastuttamaa maskia on järkevämpi pitää kasvoilla kuin ottaa käsillä se pois naamalta.

Olen törmännyt tähän ajatteluun paljon. Kerran otin heti uloa tullessa kangasmaskin pois ja laitoin muovipussiin ja laukkuun. Kaverini opasti, että maskista voi siirtyä käsiin viruksia, eli missään tapauksessa ei saisi koskea siihen. Itse piti omaa maskiaan tiukasti enän ja suun päällä, ilmeisesti tajuamatta, että jos hänen (kangas)maskinsa ulkopuolella olisi virusta tai muuta epäpuhtautta, se pääsisi maskin läpi hänen nenään ja suuhunsa. Joten varsinkin virusten saastuttama maskihan nimenomaan oikeasti kannattaisi poistaa nenän ja suun päältä mahdollisimman pian pois. Mutta alunperin maskisuosituksessa korostettiin, että käsin ei saa koskea maskiin - parempi pitää saastunutta maskia kasvoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi