Ärsyttää kun sikapiikkiepisodi mursi luottamukseni rokotteisiin.
En halua sairastua vakavasti koronaan, mutta en saa takaraivostani pois sitä mitä tapahtui sikapiikistä. Olen ollut varaamassa aikaa rokotukseen jo monesti, mutta ei vaan uskallus ja luottamus riitä ja tämä pyörii päässä kokoajan.
Uskon, että muutkin syystä tai toisesta empii rokotteen ottoa? Olisi kiva saada (asiallisia) ajatuksia ja mielipiteitä asiasta. Miten laitoit hyvät ja huonot puolet vaakakuppiin jne.
Ja tiedän, että tämä (kin "heh heh") rokote on "turvallinen". Sitä ei tarvitse tulla kertomaan.
Kommentit (21)
Ehkä jos suhteuttaisit asioita, se voisi auttaa. Sikapiikki aiheutti ongelmia muutamalle ihmiselle, mutta rokotteita annetaan miljoonille. Koronarokotetta jo yli miljardille. Siitä on noin tuhat saanut vakavia oireita, joitain on kuollut. Samaan aikaan taudin on sairastanut 176 miljoonaa, joista n 4 miljoonaa on kuollut. Siis tilastoidusti ja se isompi ongelma on ne pitkäaikasvaikutukset, joista miljoonat koronaa sairastaneet kärsivät. Koska ymmärrän tiedettä, ymmärrän että rNA rokotteet ovat ihan eri tavalla turvallisia ja nopea testaus johtui siitä, että nyt on ollut lähes rajattomat resurssit testaamiseen. Joten ihan vain tieteen ymmärryksellä ja logiikalla asia oli minulle selvä ja nyt kahden piikin jälkeen on vapautunut olo.
En ottanut sikainfluenssarokotetta, koska minua epäilytti juurikin se adjuvantti eli tehoste. Olisin ottanut adjuvantittoman, mutta niitä ei Suomessa saanut.
Otin koronarokotteen, koska se ei sisällä koronavirusta eikä mitään adjuvantteja. Se opettaa vain elimistön tunnistamaan koronaviruksen piikkiproteiinin.
Koronalla on myös pitkäaikaiset haittavaikutuksensa, joista emme vielä tiedä juuri muuta kuin että long covid tulee monelle nuorelle seuralaiseksi.
Vilkasliikenteisen ajoradan voi ylittää suojatien kohdalta liikennevaloissa tai sitten jostain muusta kohtaa. Miksi valitset suojatien vaikka silläkin voi jäädä auton alle?
Siis jos olen käsittänyt oikein tätä rna-rokotetta ei ole ikinä ennen käytetty?
Tässä yksi vähän hui-homma lisää. Eli jos näin on kukaan ei oikeasti tiedä varmaksi pitkän aikavälin vaikutuksia?
Ei voinut murtaa, koska koronapiikki ei ole rokote. Koronapiiksitä ei ole kellään aiempia kokemuskia, sen enempä hyviä kuin huonojakaan
werwer kirjoitti:
Ei voinut murtaa, koska koronapiikki ei ole rokote. Koronapiiksitä ei ole kellään aiempia kokemuskia, sen enempä hyviä kuin huonojakaan
Mikäs se sitten on?
Mää oon niin varma, että kun meen ottaan rokotteen niin seuraavalla viikolla siitä ilmenee joku kauhee katastrofi :/
Mulle on sinänsä helppo valinta, koska olen raskaana. En edes harkitse piikkiä. Mutta tuskin ottaisin sitä vielä, vaikken olisikaan. Seuraillaan vielä hetken aikaa tilannetta. Kuukautishäiriöt, sydänongelmat, veritulpat, ja mitä niitä muita oli, niin vähäsen kyllä epäilyttää. Ei ole luottavainen olo. Ja jos tässä pitää montakin piikkiä ottaa kahden lisäksi, niin onko järkeä. Puolen vuoden päästä voi taas tehdä katsausta, että miltä tilanne näyttää ja kannattaako se rokote ottaa vai ei.
Ap, olet fiksu. Kaikki eivät ole.
Olet oikeilla jäljillä.
Älä ota tätä uudenlaista piikkiä.
Se ei ole kuten muut mitä ennen oli.
Sikapiikki oli harjoituskoe, tämä nykyinen pahempi.
Et tarvitse mitään piikkejä.
Itse en kuuna päivänä osaisi edes kuvitella että ottaisin tämän nykyisen piikin.
En edes maksusta.
Ne sivuvaikutukset, joita voi rokotteesta tulla, voivat tulla myös itse virustaudin sairastamisesta. Narkolepsiaan voi sairastua ihan vaan sairastamalla virustaudin, joka laukaisee geenivirheen ja puhkeaa autoimmuunisairaus. Sikainfluenssarokotteesta narkolepsiaan saaneet olisivat voineet saada narkolepsian myös ihan vaan sairastamalla normaalisti se sikainfluenssavirus.
Vierailija kirjoitti:
No itse olin myös hieman epäileväinen, mutta puntari kallistui ottamisen puolelle koska:
- ennen omaa rokotusvuoroani samaista rokotusta oli ennätetty pistellä jo puolisen vuotta laajasti kansalaisiin ympäri Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa. Pohdin, että vakavat haittavaikutukset, jos ne liittyisivät selvästi sukupuoleeni, ikäryhmääni tai (samoissa maissa yleiseen) krooniseen sairauteeni olisivat jo tulleet esiin.
- korona on luultavasti seuranamme vielä vaikka kuinka kauan, jossain muodossa ja jossain päin maapalloa, enkä halua ottaa sitä riskiä, että olenkin sen rosvosektorin saaja, jolle tulee se todella vakavana. Sairastin 2020 keväällä jonkun keuhkoihin menneen omituisen influenssan (ei silloin vielä testattu, ellei ollut tullut ulkomailta tai sairaanhoidossa töissä), jonka aikana luulin kuolevani hapenpuutteeseen, ja silti se olisi koronaksi ollut lievä.
- matkustamisen vuoksi rokotus on käytännössä pakko ottaa, koska moniin maihin rokotus tai sairastettu korona on osoitettava. Mieheni on ulkomailta, minulla on joskus harvoin työmatkoja yms. joiden takia jossain vaiheessa muodostuisi ongelmaksi, jos minulta puuttuisi tämä tosite.
EU alueeella tämä ei ainakaan päde.
Näin on päättänyt EU Ihmisoikeustuomioistuin.
Rokottamattomia ei voi syrjiä sen takia, ettei ole saanut rokotetta!
https://theirishsentinel.com/2021/01/29/european-court-of-human-rights-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olin myös hieman epäileväinen, mutta puntari kallistui ottamisen puolelle koska:
- ennen omaa rokotusvuoroani samaista rokotusta oli ennätetty pistellä jo puolisen vuotta laajasti kansalaisiin ympäri Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa. Pohdin, että vakavat haittavaikutukset, jos ne liittyisivät selvästi sukupuoleeni, ikäryhmääni tai (samoissa maissa yleiseen) krooniseen sairauteeni olisivat jo tulleet esiin.
- korona on luultavasti seuranamme vielä vaikka kuinka kauan, jossain muodossa ja jossain päin maapalloa, enkä halua ottaa sitä riskiä, että olenkin sen rosvosektorin saaja, jolle tulee se todella vakavana. Sairastin 2020 keväällä jonkun keuhkoihin menneen omituisen influenssan (ei silloin vielä testattu, ellei ollut tullut ulkomailta tai sairaanhoidossa töissä), jonka aikana luulin kuolevani hapenpuutteeseen, ja silti se olisi koronaksi ollut lievä.
- matkustamisen vuoksi rokotus on käytännössä pakko ottaa, koska moniin maihin rokotus tai sairastettu korona on osoitettava. Mieheni on ulkomailta, minulla on joskus harvoin työmatkoja yms. joiden takia jossain vaiheessa muodostuisi ongelmaksi, jos minulta puuttuisi tämä tosite.
Tämä.
7.3.1 varmistetaan, että kansalaisille ilmoitetaan, että rokotukset EI OLE pakollisia ja ettei ketään painosteta poliittisesti, sosiaalisesti tai muuten rokottamaan, jos hän ei halua tehdä sitä itse
7.3.2 varmistettava, ettei ketään syrjitä siitä, ettei häntä rokoteta mahdollisten terveysriskien vuoksi tai koska hän ei halua rokotette
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
7.3.1 varmistetaan, että kansalaisille ilmoitetaan, että rokotukset EI OLE pakollisia ja ettei ketään painosteta poliittisesti, sosiaalisesti tai muuten rokottamaan, jos hän ei halua tehdä sitä itse
7.3.2 varmistettava, ettei ketään syrjitä siitä, ettei häntä rokoteta mahdollisten terveysriskien vuoksi tai koska hän ei halua rokotette
Juri näin. Ketään ei saa syrjiä vaikka ei ole roketettu, ja tämän takaa EU.
Hä hää
Ette voi syrjiä.
EIkä EU voi kieletää tulemasta maahan vaikka rokotetta ei ole otettu!
Hä hää
Sain piikin tänään. Ei pelota eikä mietitytä mikään, koska koronapiikistä tulleet reaktiot ovat olleet ihan normaalien rokotteisiin kuuluvien sivuvaikutuksien rajoissa. Näin käy jokaisen rokotteen kohdalla. Todennäköisyys saada korona ja kuolla siihen on moninmoninkertainen verrattuna rokotteen haittoihin. Enkä toista tässä vain jotakin mantraa vaan olen itse tutkinut tilastoja.
Kyllähän tällaiset pikapiikit hermostuttaa, vaikka muuten en rokotuksia kaihdakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne sivuvaikutukset, joita voi rokotteesta tulla, voivat tulla myös itse virustaudin sairastamisesta. Narkolepsiaan voi sairastua ihan vaan sairastamalla virustaudin, joka laukaisee geenivirheen ja puhkeaa autoimmuunisairaus. Sikainfluenssarokotteesta narkolepsiaan saaneet olisivat voineet saada narkolepsian myös ihan vaan sairastamalla normaalisti se sikainfluenssavirus.
Mutta jos ei olisi sairastaneet mitään.
On muitakin vakavia tauteja joita tullut ,vaikka narkolepsiat vaan mainitaan.
Samoin. En aio ottaa rokotusta.
Tartunnat ovat niin paljon vähentyneet, että akuuttia tarvetta ei ole kokeilla mitään riskaabelia.
Varsinkaan kun rokote ei anna kummostakaan suojaa. Ja pahimmillaan voi jopa tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö ole aika kurjaa saada elinikäinen vamma rokotteesta?
Etenkään kun ei voi edes tietää, että olisiko lainkaan saanut koko sikainfluenssaa muutenkaan.